Onko pakko suostua "sijaistyöhön" sairasloman sijaan loppuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pusse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pusse"

Vieras
Mulla on fyysisesti raskas työ, jota teen öisin. Nyt on rv 26+2 menossa, vielä työ onnistuu, mutta liian rajusta menosta vatsa jotenkin lamaantuu enkä voi liikkua hetkeen. Supisteluks sitä kai voi sanoa. Luulisin silti että pystyisin tekemään työni tonne tammikuun alkuun asti.

Ekassa raskaudessa pystyin olemaan äitiysloman alkuun asti töissä, silloinkin tunsin näistä viikoista alkaen samanlaisia tuntemuksia. Ja kun äitiyslomalle pääsin niin supistelu ja ylipäänsä kaikki kivut hävis kuin seinään, vaikka tein pitkiä kävelylenkkejä ja kolasin lunta tuntikausia, yms.

Tänään alkoi kuitenkin ketuttaa, kun pomot mun tilasta huolimatta laittaa mulle niitä raskaampia (ja lisäks huonommin palkattuja) töitä, ihan vaan koska työvuorolistat on niin helpompi HEILLE järjestää. Joulukuun listoja odottelen tässä mielenkiinnolla, ja ajattelin, että jos en saa niitä helpompia hommia, niin käyn pyytämässä niitä.

Siinä on vaan sellanen mutta, että jos pyydän helpotusta työhön niin voivat laittaa mut päivätöihin, joissa joutuisin olemaan muutaman tunnin pidempään ja väkisinkin nostelemaan painavia tavaroita välillä. Lisäksi palkka olisi huonompi.

Voinko mä siis kieltäytyä tuosta päivätyöstä ja pyytää sairaslomaa jos en saa niitä helpompia yötöitä?

Uskokaa pois, olisin mieluusti töissä samalla tavalla kuin ekan raskauden lopussa kolme vuotta sitten, mutta niistäkin ajoista työt on tulleet raskaammiksi ja työtahti vain kiihtynyt.
Lisäksi tämä muiden ihan vaan laiskojen työntekijöiden suosiminen työvuoroissa alkaa oikeasti vituttaa. Pelkäänpä vaan että mun mies on yhdessä sanomassaan jutussa oikeassa: Mulla ei ole pokkaa viimeiseen asti vaatia omaa etuani ja kiltisti lyllerrän tuonne ä-loman alkuun niitä pahempia hommia...

Mä ottaisin ihan suoraan sairauslomaa tai erityisäitiysrahakauden, jos työ kerran on raskasta eikä sopivat vuorot onnistu. Kyllä minusta lääkärin täytyy sellainen myöntää, supistelu on kuitenkin sen verran selvä oire.

Yhteistyössä