Minultakin voi kysyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BootyPeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elikä...kysyisin muutaman teologisen kyssärin. :) Jos sulla on hetkonen aikaa :coffee:

Naputtelen sen kohta, vastaile ihan rauhassa sit ku kerkiät...:D

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mukavaa reissua (minne nyt oletkaan menossa)! :)

Elikä kysymyksiä...Kirjoitit:
"Niin kuin sielu täyttää ruumiin, niin Jumala täyttää universumin. - Keskiaikainen juutalainen teologi"

Yksittäisen teologin puheista ei voi sanoa suuntaan tai toiseen, jospa katsotaan mitä Tanakh (Vanha Testamentti) sanoo? Koska joka uskonnossa on eri lailla puhuvia teologeja joilla on eri tulkintoja (myös juutalaisuudessa ja kristinuskossa), mutta kirjoitukset on se pohja.

-Mitä juutalaisuuden oppia sä tai miehesi edustatte?
- Eikö se, että Jumala on kaikessa, ole luonnonuskontoihin kuuluvaa animismia tai panteismia? Miten juutalaisuus suhtautuu noihin kahteen?

Esimerkkejä VT:sta jossa mun mielestä Jumala on erillään luomakunnastaan, voi jopa hylätä luotunsa.

-"Alussa loi Jumala taivaan ja maan." Jumala oli siis ennen luomakuntaa, erillään siitä. Mä laitan tänä iltana näppini tekemääni pullataikinaan mutta olen erillään siitä, en ole pulla (ainakaan vielä vaikka maha kasvaa).
-"sentähden katso: minä kokonaan unhotan teidät ja heitän pois kasvojeni edestä teidät ja tämän kaupungin, jonka minä annoin teille ja teidän isillenne." (Jer.23:39)
->Jumala KOKONAAN unohti juutalaiset ja heitti pois kasvojensa edestä. Löysin nopealla haulla ainakin 8 kohtaa jossa Jumala heittää luotunsa ihmiset pois luotaan. Toki ottaa sitten takaisin jossain vaiheessa jos ihmiset haluavat palata, mutta on siis hylännyt ensin.
Kuningas Saulin Jumala hylkäsi kokonaan.
-missä Vanhan Testamentin kohdassa sanotaan että Jumala on luonnossa, kivessä ja eläimessä?

Pitää erottaa jokaisessa ihmisessä oleva elämän henki, "nirri", ja Jumalan oma Pyhä Henki toisistaan. Kaikissa ihmisissä on henki jotta pysyvät elossa, mutta läheskään kaikissa ei Pyhää Henkeä. Pyhä Henki on vain uskovassa.
Kuningas Daavid rukoili synnintunnossaan:
"Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.(Ps.51.11)."
Saulilta Jumala otti Pyhän Henkensä pois: "Mutta Herran henki poistui Saulista..."1Sam.14:16

Saul jäi eloon vaikka Jumala otti häneltä Pyhän Henkensä pois, eli Sauliin jäi "nirri". Daavidkin olisi jäänyt eloon jos häneltä olisi Pyhä Henki otettu pois. Elämä, nirri olisi jäänyt mutta pelastuksen olisi menettänyt.

Viimeksi muokattu:
Jumala pystyy myös kiroamaan ihmisen. Kuinka Jumala voisi asua semmoisessa joka on kirottu? Elossa Hän saattaa silti sellaisen pitää, eli kuten seuraavassa todetaan:

"Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta.
Hän jää alastomaksi arolle eikä näe mitään onnea tulevan; hän asuu poudan polttamissa paikoissa erämaassa, asumattomassa suolamaassa." (Jer.17.5)

Jumala pystyy hylkäämään vaikka oman kansansa:

12 Kanteleet, harput, vaskirummut, huilut ja viinit on heillä pidoissansa, mutta Herran tekoja he eivät tarkkaa, eivät näe hänen kättensä töitä.
13 Sentähden minun kansani siirretään maastansa äkkiarvaamatta, sen ylhäiset kärsivät nälkää, ja sen remuava joukko nääntyy janoon.
14 Sentähden tuonela levittää kitansa ammolleen, avaa suunsa suunnattomaksi; ja sinne menee sen loisto, sen remuava ja pauhaava joukko, kaikki sen ilonpitäjät.
15 Silloin ihminen masentuu ja mies painuu maahan, maahan painuvat ylpeitten silmät;
16 mutta Herra Sebaot on oleva korkea tuomiossa, pyhä Jumala on oleva pyhä vanhurskaudessa.

24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle. (Jes.66:24)

Ja siis, en ole nimenomaan juutalaisia vastaan. Vaan pointtini on se, että on Jumala ei asu ihmisessä kuin silloin, jos tämä on Hänen seuraajansa.

Viimeksi muokattu:
Tutustu termiin Omnipresenssi. Panteismissa Jumala ja luotu ovat identtiset. Aiempi kommenttini ei viittaa tähän, vaan kaikkialla läsnäolevaan Jumaluuteen. Tämä on täysin monoteistisen käsityksen mukainen oppi. Se vain on hieman vaikeaa teologiaa, ja ihmiset oman käsityskykynsä vankeja, joten asiat voivat mennä hieman sekaisin. Annan sen anteeksi :)

Minä olen reformi ja mieheni on ihan kristitty

Tutustu termiin Omnipresenssi. Panteismissa Jumala ja luotu ovat identtiset. Aiempi kommenttini ei viittaa tähän, vaan kaikkialla läsnäolevaan Jumaluuteen. Tämä on täysin monoteistisen käsityksen mukainen oppi. Se vain on hieman vaikeaa teologiaa, ja ihmiset oman käsityskykynsä vankeja, joten asiat voivat mennä hieman sekaisin. Annan sen anteeksi :)

Minä olen reformi ja mieheni on ihan kristitty

Joo on Jumala maailman joka kolkassa ja valvoo joka atomia, mutta ei luodussaan "sisällä". Muutenhan mä söisin tänä iltana jauhelihan myötä Jumalan. :D

Yhteistyössä