Minkäslaisissa taloissa te palstalaiset sitten asutte? Mielelläni kuulisin lukaaleistanne, joissa kaikki asutte?

  • Viestiketjun aloittaja Jadelius
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on iso talo, mutta itse rakennettu. Neliöitä lähes 200. Meidän talo tuli paljon halvemmaksi, kuin monen nuo 120-140 neliöiset. Eli suhteessa pieni/keskikokoinen talo on rakentaessa/rakennuttaessa usein paljon kalliimpi. Ylläpito on toki kalliimpaa isossa talossa.
Täällä maallakin alkaa olla jo aika tiukat kaavamääräykset ja et todellakaan saa sellaista taloa, kuin haluat, ellet omista itse maata jossakin kaukana keskustasta.
Esim. kunnan uusille tonteille saattaa rakennusoikeus talo+autotalli olla yhteensä vaikkapa 170 neliötä.
 
"Liisa"
-82 valmistuneessa tiilitalossa pääkaupunkiseudulla. Neliöitä 165. Puutarha ja sijainti ovat loistavat. Ostettiin talo sen alkuperäisiltä asukkailta. Olivat siis itse rakentaneet sen aikoinaan. Ollaan rempattu kodista mieleisemme.
 
"Kemeli"
Me asutaan pahamaineisessa Älvsbytalossa.

Ei nyt oo mitään valitettavaa. Pihakin on aika pieni kyllä. Enitenhän valmistaloista valittaa ne jotka asuu itse ahtaasti tai vuokralla.

Me myös ;). Vuoden vanhassa sellaisessa. Tilaa on meidän sakilla 2+2 riittävästi. Vielä ei ole tullut mitään erityistä ongelmaa vastaan. Pienistä jutuista ollaan reklamoitu, ja ne on korjattu.

Tänään taas tajusin, miten hauskaa on asua omakotitalossa: meillä on tosi iso terassi suoraan etelään, ja toppi päällähän (ja housut jalassa, juu) tuolla voi jo pihahommia tehdä. Tontti on meille ihan riittävän kokoinen: sellaiset pikkasen vajaa 1200.
 
Totuus
Itse asun rivarissa vuokralla. Tuskin meillä tulee koskaan omaan taloon olemaan varaa. Ehkä siksi mä aina jankutan miten pieniä nuo 120 neliön talot ovat ja miten pieniä tontteja yms. Kateutta kai tämä vain on. Saisi edes sen 100 neliön talon joskus..
 
taivaan rannan maalari
Meillä on iso tontti ja talossa neliöitä 215. Iso ulkorakennus. Kiva talo, mutta on meillä kiva velkakin.
Laina-aika on monen mielestä järjettömän pitkä, mutta keskituloisina duunareina se on ainut vaihtoehto. Me lyhennämme lainame joka kuukausi ja nautimme elämästämme. Tämä on meidän valintamme, meidän elämämme.
 
rietas
Mie en osaa suoraan neliömääristä mennä asuntoa sanomaan tilavaksi taikka ahtaaksi. Sen mittavaneliöisen asunnonkin saa tuntumaan tukalalta jos neliöitä on "tuhlattu" hölmösti ja pohjaratkaisu on hankala, vastaavasti taas vähissä neliöissä voi olla oikeinkin hyvin tilaa elää, jos on hyvin sijoiteltu ja käytetty se tila hyödyksi :)

Esim. meillä on 150 neliötä, neljä henkeä. Ei tässä hukkatilaa ole, oikeastaan melko ahdas. Rintsikka kyseessä. Mutta ah niin rakas oma tupa :D
 
Peyote
[QUOTE="Kemeli";28365941]Me myös ;). Vuoden vanhassa sellaisessa. Tilaa on meidän sakilla 2+2 riittävästi. Vielä ei ole tullut mitään erityistä ongelmaa vastaan. Pienistä jutuista ollaan reklamoitu, ja ne on korjattu.

Tänään taas tajusin, miten hauskaa on asua omakotitalossa: meillä on tosi iso terassi suoraan etelään, ja toppi päällähän (ja housut jalassa, juu) tuolla voi jo pihahommia tehdä. Tontti on meille ihan riittävän kokoinen: sellaiset pikkasen vajaa 1200.[/QUOTE]

Teillä on aika hyvän kokoinen tontti, minun mielestä. Meillä on vaan noin 800 neliöö ja siitä menee osa kirvesvarteen. Mut pääkaupunkiseudulla tämänkin kokoinen piha on ihan kiva.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28365521]Samalla rahalla saa joko ison, laadukkaan kivitalon piharakennuksineen isolla merenrantatontilla p-pohjanmaalla tai kämäsen kerrostalokolmion Helsingistä.

Me valittiin se ensimmäinen.

Oma rauha, mutta silti palvelut 3km sisällä. Saa rahoilleen paljon enempi vastinetta.[/QUOTE]

Niin, te saatte omille rahoillenne enemmän vastinetta siellä.

Minä saan omille rahoilleni enemmän vastinetta täällä pääkaupunkiseudulla.

Kaikki on kiinni siitä mitä arvostaa, meidän perhe ei tule muuttamaan kehä kolmosen ulkopuolelle ikinä.

Me asumme 95,5 neliöisessä paritalokolmiossa, kesällä lisäneliöitä tuo 10 neliöinen viherhuone. Omalla pihalla on koko 150 neliötä, siinä ja sen kasveissa riittää sopivasti hoitamista. Taloyhtiön yhteisellä pihalla on sitten parkkikset ja lasten leikkipaikka. Asumisen laatua, turvaa ja rauhaa tuo rauhallinen asuinalue, mukavat naapurit ja kävelyetäisyys palveluihin. Lasten koulu on reilun 100 oppilaan koulu, jossa kaikki vanhemmat tuntevat toisensa ainakin ulkonältä. Esikoinen on sitten jo isommassa koulussa. Lapsilla on hyvät harrastusmahdollisuudet ja kulkuyhteydet.

Niin ja asuisin toki mielelläni merenrannalla, mutta senkin kodin pitäisi olla täällä Espoossa.
 
Me asutaan landella, talossa, joka ilmeisesti teidän mittapuulla on naurettavan pieni?
Tässä on kaikkiaan 60 neliötä ja meitä on kohta 2+2. Ai, ja kaks kissaa.

Talon alkuperäinen runko on hirttä, vanhaa hirttä, joka on uusiokäytetty 1960-luvun alussa kesämökiksi. Sittemmin mieheni isänisä päätti muuttaa tähän asumaan ympärivuotisesti, joskus 1980-luvulla, eristi talon ja rakensi lisäosan ja kylppärin omaan "siipeensä".

Nyt sitten me ollaan asuttu tässä joulusta saakka. Rempattu vetoisat lattiat ja keittiö tehtiin uusiksi ja sellaista pientä.

Tontti on oma, noin 4000neliötä, ja tähän kuuluu vielä toinen tontti keskellä ei mitään, sinne piti rakentaa vuonna yks ja kaks toinen kesämökki (?) mut nyt se kasvaa siellä umpeen. Mun haavenaa olis laittaa siihen aidat ympärille ja rakentaa agi-esteet ja alkaa treenaamaan koiria siellä :D

Mies rakastaa tätä taloa ja mä rakastan tätä tonttia ja pihaa ja sitä, että voin kesällä ikkunasta katsella naapurin lehmiä.

Jos nyt olis mahdollisuus muokata tätä taloa ihan mielin määrin, niin ehkä tekisin kylppäristä isomman ja jotenkin mystisesti lisää säilystystilaa tänne sisälle. Mut ei sekään tekis kuin jonkun max 15-20 neliöö lisää.
 
"Nisu"
Se on palstalaisten suuri ongelma, ettei voida ymmärtää, etteivät kaikki halua samaa. Joku nyt vaan oikeasti HALUAA pienemmän talon, vaikka olisi mahdollisuus rakentaa kuinka iso tupa tahansa. Toinen taas HALUAA ison talon ja hankkii sen hinnalla millä hyvänsä.
 
"Tuomas"
[QUOTE="näin meillä";28365650]Itse kyllä arvelen, että siinä pienempään taloon päätymisessä on kyse pikemminkin kustannustehokkuudesta kuin varsinaisesti siitä, että haluaa nimenomaan mahdollisimman vähän neliöitä. Ja tämä on tietysti täysin ok ja järkevääkin.[/QUOTE]

Meillä on 130 neliöinen talo, joka tuli maksamaan hitusen yli 300 000. Siis pelkästään talo. Tuohon päälle maatyöt, viranomaiskulut, tontti jne. Autotalli rakenteilla. Esim 160 neliöisen talon saisi helposti alle 200 000. Meillä on jokainen makuuhuone yli 10 neliötä, tupakeittiö yli 50 neliötä ja avaraa tilaa riittää.
Me olemme panostaneet materiaaleihin, joista noin korkea hinta. Meillä joka huoneessa korotetut katot, poreallas, autotalli 70 neliötä, jossa lämmitys yms, joten eipä tämä niin kustannustehokaskaan ole.
 
"vieras ap"
[QUOTE="Tuomas";28366379]Meillä on 130 neliöinen talo, joka tuli maksamaan hitusen yli 300 000. Siis pelkästään talo. Tuohon päälle maatyöt, viranomaiskulut, tontti jne. Autotalli rakenteilla. Esim 160 neliöisen talon saisi helposti alle 200 000. Meillä on jokainen makuuhuone yli 10 neliötä, tupakeittiö yli 50 neliötä ja avaraa tilaa riittää.
Me olemme panostaneet materiaaleihin, joista noin korkea hinta. Meillä joka huoneessa korotetut katot, poreallas, autotalli 70 neliötä, jossa lämmitys yms, joten eipä tämä niin kustannustehokaskaan ole.[/QUOTE]mitä järkeä jokaiseen huoneeseen on laittaa poreamme ja autotalli?
 
"Vieras vierailija"
Asutaan reilun 100 neliön kerrostaloasunnossa erään yliopistokaupungin keskustassa (ei pk-seudulla). Meille on monesti kommentoitu, että asuntomme hinnalla saisi jo uuden omakotitalon, mutta emme halua 15 kilsan päähän keskustasta.
 
Täysin rempattu rintsikka ~125m2 Vantaalla, siinä oltiin aikoinaan kolmen lapsen kanssa. Nyt yksi enää kotona. Pari vuotta sitten ostettiin kakkosasunto 65m2 Espanjasta, siellä ollaan toistaiseksi kuukausi syksyllä tai talvella ja muulloin kun aikaa on
 
"vieras"
okt 112/132 m2, 4h+k+s, rak -66, peruskorj -86, kivirakenteinen, kaupungin vuokratontti 800 m2
psh+s+wc uusittu -92, keittiö -96, salaojat & piha -04, lämmitysjärj. -08 ja ikkunat -10.
 
"jep"
[QUOTE="näin meillä";28365532]Itse ainakin tykkään tilan tunnusta, siitä että on avaraa ja voi liikkua väistelemättä koko ajan jotain huonekaluja yms. 120 neliöinen on kyllä nykypäivän mittapuilla tosi pieni omakotitalo.[/QUOTE]

mitä tarkoittaa nykypäivän mittapuut? viittaatko siihen, että ihmiset ovat isompikokoisia nykyään :D muuten tuolle ei kyllä ole mitään perusteita. Me ollaan tavisperhe ja 120m talo. jos olisi yhtään isompi, ei jaksettaisi kyllä siivota! avaruutta on mielestäni, kun ei liikaa kerää roinaa. ahtaudesta en itsekään tykkää.

no, ehkä me ollaan sitten köyhiä, ei tulis mieleenkään palkata siivoojaa näillä tuloilla :)
 
Ninnika
Meillä on yhteenlasketut vuositulot miehen kanssa piirun vajaa 450 000. Mies on saanut jo perintöjäkin. Minulla on myös paljon kiinteää omaisuutta.
Me asumme kerrostalokolmiossa. Meillä on kaksi lasta. Pois ei olla muuttamassa. Olemme kerrostaloihmisiä henkeen ja vereen. Rakastan tätä helpputta ja keskeistä sijaintai, vaikka emme isossa kaupungissa asukaan.
 
Jaaahas
Meillä on iso talo mutta halpa. Kaikenmaailman nykyajan muotitalot ovat 120 neliöisinä paljon kalliipia, kuin meidän itse suunnittelema lähes 200 neliön omakotitalo. Pienemmät talot voivat olla myös kalliimpia ylläpitää. Riippuu valinnoista.
 

Yhteistyössä