Minkäslaisissa taloissa te palstalaiset sitten asutte? Mielelläni kuulisin lukaaleistanne, joissa kaikki asutte?

  • Viestiketjun aloittaja Jadelius
  • Ensimmäinen viesti
"yyhoo"
Paritalokolmiossa (omistusasunto) asutaan lapsen kanssa. Piha on suht' pieni, mutta riittävä, sillä kaupungin "puistoalue" kiertää kahdelta puolelta tonttia (kulmittain), eli sinne sitten juoksemaan, jos ei oma piha riitä.
 
raksariitta
Etenkin kaupungeissa on niin tarkat ohjeet rakentamiselle, että ei todellakaan ole mahdollisuutta valita. Meille tuli TARKKA ohje talon mitoista, eli sivujen pituudet piti olla tietyt. Talon piti olla kaksi kerroksinen ja autotalli talon alakerrassa. Erillistä autotallia ei saanut rakentaa. Katto musta ja ikkunoiden koot yms tosi tarkat.
 
"näin meillä"
2010 valmistunut OKT 160neliötä pienehköllä vuokratontilla. Tämä ei ole loppuelämän talo, vaan etsitään koko ajan suurempaa tonttia hyvältä paikalta. Sille rakennetaan sitten tätä nykyistä suurempi talo, eli juuri sellainen aloittajan kammoksuma 250 neliöinen. :)
 
kyselen
Mitä te teette niin isoilla taloilla? Eri juttu jos on iso perhe ja kotona pitää olla kotitoimisto yms.
Mä haluaisin max 120 neliöisen talon meille. En yhtään isompaa. Siinäkin liikaa. Mies taas haluaisi ainakin 150.
 
"vieras"
Samalla rahalla saa joko ison, laadukkaan kivitalon piharakennuksineen isolla merenrantatontilla p-pohjanmaalla tai kämäsen kerrostalokolmion Helsingistä.

Me valittiin se ensimmäinen.

Oma rauha, mutta silti palvelut 3km sisällä. Saa rahoilleen paljon enempi vastinetta.
 
"näin meillä"
Mitä te teette niin isoilla taloilla? Eri juttu jos on iso perhe ja kotona pitää olla kotitoimisto yms.
Mä haluaisin max 120 neliöisen talon meille. En yhtään isompaa. Siinäkin liikaa. Mies taas haluaisi ainakin 150.
Itse ainakin tykkään tilan tunnusta, siitä että on avaraa ja voi liikkua väistelemättä koko ajan jotain huonekaluja yms. 120 neliöinen on kyllä nykypäivän mittapuilla tosi pieni omakotitalo.
 
Meidän tontti on 2000 neliötä, mutta meillä on omaa metsää ympärillä vielä 6000 neliöin verran.
Puutalo oli meillä se nro 1. Tiilitalo pyöri hetken kuvioissa, mutta jäi sitten pois. Kivitaloa en halua mistään hinnasta ja hirsitalo muistuttaa liikaa mummolaa ja mökkiämme.

Meitä on vain 2+1 perhe, joten isoa taloa emme tarvitse. Meille olisi riittänyt hyvin 115 neliöinenkin talo. Halusin kunnon khh:n ja erillisen telkkarihuoneen. Neliöitä tulee sitten olemaan 134 uudessa kodissamme. Turhan iso ehkä meille, mutta saatiin vielä erillinen työhuonekin tuohon neliömäärään. Lisäksi tulee käyttöullakko 20 neliötä ja tekninen tila 2,4.
 
[QUOTE="näin meillä";28365532]Itse ainakin tykkään tilan tunnusta, siitä että on avaraa ja voi liikkua väistelemättä koko ajan jotain huonekaluja yms. 120 neliöinen on kyllä nykypäivän mittapuilla tosi pieni omakotitalo.[/QUOTE]


Me asutaan vielä kolmiossamme, sillä talo on vasta rakenteilla. Täällä on tosi avaraa ja esim. mummo pääsee pyörätuolilla vaivattomasti liikkumaan. Makuasioita on ja se, että haluat ison talo on ok todellakin. Pääasia, että sinä nautit :)

Mutta talo voi olla todella avara ja valoisa ihan tuolla 120 neliölläkin. Se on enemmän suunnittelusta ja pohjaratkaisusta kiinni, kuin neliöistä.
 
"Hanna"
[QUOTE="näin meillä";28365532]Itse ainakin tykkään tilan tunnusta, siitä että on avaraa ja voi liikkua väistelemättä koko ajan jotain huonekaluja yms. 120 neliöinen on kyllä nykypäivän mittapuilla tosi pieni omakotitalo.[/QUOTE]

Mun lapsuudenkoti, vanhempieni talo on 106 neliöinen ok-talo. Siellä meitä asui nelihenkinen perhe ja mulla ja siskolla oli molemmilla oma, sopivankokoinen huone. Äidillä ja isällä oli oma makkari, jossa iso vaatehuone. Keittiö ja olohuone oli avaraa tilaa ja valoisa. Ei koskaan ollut ahdasta.
 
lucifer
perus hirsitalo, talon on suunnitellut mieleisekseni eräs ystäväni erään talopaketin pohjasta. mökkini on kuitenkin rakennettu ihan kappaletavarasta. talo on valmsitunut 2000 ja neliäitä on tarpeeksi perheellemme.ja tontti on sen verran iso ettei nääpureista olisi ongelmaa jos joku sattuisi päättää rakentaa talon samalla seuduille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
fqw
:D

Me rakensimme viime vuonna Kannustalon Vihervaaran (huoneistoala 132 neliötä, kerrosala 152 neliötä) hehtaarin tontille Varsinais-Suomeen. Pikkukaupunkimme keskustaan meillä on matkaa nelisen kilometriä. Me olemme olleet erittäin tyytyväisiä sekä täällä päin toimivaan Kannustalon edustajaan että itse talotehtaan toimintaan. Yhden reklamaation teimme liian pintaan asennetusta käyttöullakon ikkunasta ja se tultiin korjaamaan viikon sisällä reklamaatiosta. Yhteydenpito tehtaalta meille päin oli koko projektin ajan kiitettävää, eli ilmoittivat muun muassa, mitä tavaroita on tulossa ja milloin.

Toki palstan mukaan talomme on meidän perheellemme (5 henkilöä ja koira) liian pieni, mutta who cares, me viihdymme uudessa kodissamme mainiosti. Ja hyvät on kokemukset myös Kannustalosta. Niistä muuttovalmiista en osaa sanoa mitään, meidän talomme pystytettiin aluskate- ja ruodeasennuksella. Pystytyksen teki MA-JA rakennus & asennus (Jari K. ja Matti U.), johon olimme myös tosi tyytyväisiä.
 
"vieras"
[QUOTE="Hanna";28365544]Mun lapsuudenkoti, vanhempieni talo on 106 neliöinen ok-talo. Siellä meitä asui nelihenkinen perhe ja mulla ja siskolla oli molemmilla oma, sopivankokoinen huone. Äidillä ja isällä oli oma makkari, jossa iso vaatehuone. Keittiö ja olohuone oli avaraa tilaa ja valoisa. Ei koskaan ollut ahdasta.[/QUOTE]

112m2, 11-henkinen perhe, yksi suihku ja yksi wc.

Ei ahdasta, tosin nykyään nautin avaruuden tunteesta.
 
maija mallikas
[QUOTE="näin meillä";28365532]Itse ainakin tykkään tilan tunnusta, siitä että on avaraa ja voi liikkua väistelemättä koko ajan jotain huonekaluja yms. 120 neliöinen on kyllä nykypäivän mittapuilla tosi pieni omakotitalo.[/QUOTE]

Eihän se mikään linnan kokoinen olekaan, mutta voi olla omalla tapaa iso ja avara.

Sievitalo - Pihlaja 136 Tuossa esim. hyvä avara pohja ja vannon, ettei tarvitse törmätä huonekaluihin.

Itse asumme yli 200 neliön talossa, mutta tämä onkin 1880 rakennettu.
 
"näin meillä"
[QUOTE="Hanna";28365544]Mun lapsuudenkoti, vanhempieni talo on 106 neliöinen ok-talo. Siellä meitä asui nelihenkinen perhe ja mulla ja siskolla oli molemmilla oma, sopivankokoinen huone. Äidillä ja isällä oli oma makkari, jossa iso vaatehuone. Keittiö ja olohuone oli avaraa tilaa ja valoisa. Ei koskaan ollut ahdasta.[/QUOTE]

Aivan ja vanhempien vanhemmat asuivat todennäköisesti vielä pienemmässä asunnossa, mutta entäpä sitten? Miten se tähän liittyy? Avainsana kommentissani oli "nykypäivän mittapuilla".

Nykyään on muuten saatavilla enemmän ja terveellisempää ruokaakin kuin pari sukupolvea sitten, vaikka silloinkin ihan todistettavasti tultiin toimeen...
 
"Hanna"
[QUOTE="näin meillä";28365559]Aivan ja vanhempien vanhemmat asuivat todennäköisesti vielä pienemmässä asunnossa, mutta entäpä sitten? Miten se tähän liittyy? Avainsana kommentissani oli "nykypäivän mittapuilla".

Nykyään on muuten saatavilla enemmän ja terveellisempää ruokaakin kuin pari sukupolvea sitten, vaikka silloinkin ihan todistettavasti tultiin toimeen...[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tarkoitin itse sitä, että 120 neliöinen talo esim. kaksilapsiselle perheelle on kyllä ihan "iso". Sinne saa avaraa ja valoista, jokaiselle oman huoneen, säilytystilaa yms.
 
"jada"
Kohtapuoliin asutaan tirpan, miehen ja hänen kahden teininsä kanssa 96-neliöisessä kerrostaloviisiössä (siis 5h+k+sauna) pk-seudulla. Asunto on aso eli asumisoikeusasunto, koska meillä ei tällä hetkellä ole varaa ostaa omaa, varsinkaan täältä. Tuleva avomies muuttaa yhteiseen kotiin kaupungin vuokra-asunnosta, minä pienemmästä aso-asunnosta.

Mulle ehkä paras vaihtoehto omaksi asunnoksi olisi rivarinpääty jostain hyvästä yhtiöstä, hyvien julkisten yhteyksien varrelta. Omakotitalossa en ole asunut koskaan, joten en oikein osaa sellaista kaivatakaan. Tietysti jos rahaa olisi vaikka muille jakaa, voisihan se olla ihan kiva hommata tontti ja rakennuttaa joku oma hobitinkolo (tai Tylypahka :D ), mutta realistisena en sellaista ajatusta pidä.
 
"jästi"
[QUOTE="näin meillä";28365559]Aivan ja vanhempien vanhemmat asuivat todennäköisesti vielä pienemmässä asunnossa, mutta entäpä sitten? Miten se tähän liittyy? Avainsana kommentissani oli "nykypäivän mittapuilla".

Nykyään on muuten saatavilla enemmän ja terveellisempää ruokaakin kuin pari sukupolvea sitten, vaikka silloinkin ihan todistettavasti tultiin toimeen...[/QUOTE]

Eri asioita. Joku haluaa paljon ylimääräisiä huoneita, olohuoneen, jossa kaikuu ja ehtiin ottaa kunnon sprinttivauhdit, ennen kuin on toisessa päässä olkkaria. OK.
Toinen ei taas halua ylimääräistä tilaa, vaan kaikki tulee vain ajamaan tarpeita ja tällaisenkin talon voi sunnittella tilavaksi ja avaraksi.

Toinen haluaa pienen näppärän cityauton ja toisella pitää olla jumalaton maasturi. Makuasioita.
Moni nelihenkinen perhe mahtuu Poloon ja sinne kyytiin mahtuu vielä matkalaukutkin. Eikä tarvitse istua toistensa syleissä. Toinen perhe haluaa land cruiserin.
 

Yhteistyössä