Minkäslaisissa taloissa te palstalaiset sitten asutte? Mielelläni kuulisin lukaaleistanne, joissa kaikki asutte?

  • Viestiketjun aloittaja Jadelius
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
V. 1959 rakennetussa rintamamiestalossa. Tontti 1300 neliöö ja talossa neliöitä 130. Riittää hyvin meidän 5-henkiselle perheelle. Talossa 4 makkaria ja avoinainen keittiö-olohuone.
 
Maallaonhyväelää
Me remontoidaan 60-luvulla rakennettua omakotitaloa. Sijainti keskellä peltoa ja tontilla kokoa 8 000m2 :) asuintilaa 98m2. Kaikki pinnat uusittu ja huoneita muokattu oman mielen mukaisiksi. Söpö vaaleanpunainen maalaistyylinen pikkukoti pikkuperheelle :)
 
"Inkeri"
Neljä makkaria. 11,11,11 ja 12 neliöiset. Mielestäni tilavat makkarit ja joka huoneesee mahtuu kaikki tarpeellinen, hyvin säilytystilaa ja jää vielä riittävästi tilaakin. 50 neliöinen avata tupakeittiö. Paljon ikkunoita. Erillinen wc, iso vaatehuone, khh, kylppäri, pikkuvaatehuone khh:n yhteydessä, käyttöullakko.
Korotettu sisäkatto tupakeittiössä ja makkareissakin hitusen korkeampi huonekorkeus tuovat avaruutta.
Meillä on avara, valoisa ja tilava talo.

Meitä asuu 2+1 ja ehkä joskus 2+2. Tontti on 2400 neliöitä.
 
"näin meillä"
[QUOTE="jästi";28365596]Eri asioita. Joku haluaa paljon ylimääräisiä huoneita, olohuoneen, jossa kaikuu ja ehtiin ottaa kunnon sprinttivauhdit, ennen kuin on toisessa päässä olkkaria. OK.
Toinen ei taas halua ylimääräistä tilaa, vaan kaikki tulee vain ajamaan tarpeita ja tällaisenkin talon voi sunnittella tilavaksi ja avaraksi.
[/QUOTE]

Itse kyllä arvelen, että siinä pienempään taloon päätymisessä on kyse pikemminkin kustannustehokkuudesta kuin varsinaisesti siitä, että haluaa nimenomaan mahdollisimman vähän neliöitä. Ja tämä on tietysti täysin ok ja järkevääkin.
 
ninanas
[QUOTE="näin meillä";28365650]Itse kyllä arvelen, että siinä pienempään taloon päätymisessä on kyse pikemminkin kustannustehokkuudesta kuin varsinaisesti siitä, että haluaa nimenomaan mahdollisimman vähän neliöitä. Ja tämä on tietysti täysin ok ja järkevääkin.[/QUOTE]

Kyllä mä ihan haluan mahdollisimman vähän neliöitä. Avaraa saa olla, mutta minä en ainakaan halua isoa taloa, vaan tarpeensa ajavan.
Täällä rakentaminen on edullista ja tontti 2e/neliö, hyvät palkat jne, joten siitä se ei ole kiinni.
 
"Majawa"
Se että joku haluaa ison talon on ok ja joku pienen on ok. Tuo on ihan ihmistyypistä kiinni. Mä haluaisin pienen ja söpön talon. Ne ovat mielestäni kodikkaampia ja rakastan ns. mummonmökki fiilistä. Mun unelma olisi noin 90-110 neliöinen punainen pieni tupa piparkakkutaloikkunoilla. Mies taas haluaisi ostaa vanhan ja ison maatalon. Saa nähdä mihin päädytään.
 
Kerrostalossa neljä h + k. Kannustalojen Ainola olisi unelmatalo. Lottovoittoa odotellessa ja sekin avittaisi, jos sen muistaisi.
Unelmatalossa olisi todella suuri keittiö ja leivinuuni. Oma puutarha kukkineen ja hyötykasveineen. Iso olohuone ja kirjasto. Kuraeteinen. Kodinhoitohuone. Työhuone. Sauna. Autotalli ja askartelutila.
Käytetyimmät neliöt yhdessä tasossa. Yläkerta jos olisi, niin sinne voisi tehdä teinin valtakunnan.
Haaveita :)
 
onkohan noin
Kyllä mä ihan haluan mahdollisimman vähän neliöitä. Avaraa saa olla, mutta minä en ainakaan halua isoa taloa, vaan tarpeensa ajavan.
Täällä rakentaminen on edullista ja tontti 2e/neliö, hyvät palkat jne, joten siitä se ei ole kiinni.
Eli haluat 8 neliön makkareita (mahtuu sänky ja kirjoituspöytä), 10 neliön keittiön ja samankokoisen olohuoneen?
 
Emme mekään halunneet isoa taloa. Etenkin minä olin tiukasti sitä vastaan, ettei turhia neliöitä ole. Eikä se tarkoita sitä, että kaikki olisi ympätty mahdollisimman pieneen tilaan. Kyllä tilaa voi olla.
Meillä oli alunperin 28 neliöinen olkkari ja pienennettiin se 24 neliöön. Olohuoneeseen ei tule telkkaria tms, vaan se on vain sellainen "juhlahuone", joten ihan turhaa sinne olisi niitä neliöitä laitettu.
Nuo neljä neliötä siirrettiin saunaan, koska mä pidän usein saunailtoja ja siellä saa olla tilaa.

Rivarissa tytön huone oli 8,5 neliötä ja sielläkin jäi keskelle hyvin leikkitilaa. Tosin vaatekaappeja ei siinä huoneessa ollut, vaan ne oli käytävässä. 10,7 neliöinen huone on tytöllä nyt ja siellä on jo paljon tilaa. on Vaatekaapit, kaverille nojatuoli, koulupöytä, iso hyllykkö, sänky, lelukoppia yms ja silti on tilaa keskellä.
Vanhempien makkarissahan ei muuta tehdä kuin nukuta. Meillä jää 12 neliön makkariin silti paljon tyhjää tilaa.

Neliöitä meillä on nyt 130 ja meillä on tilava ja avara talo. Yksi makuuhuone on käytännössä turha meille. Siellä on vaimon piano.
 
"vieras"
Asutaan 4h+k uudehkossa kerrostalossa reilun kilometrin päässä keskustasta. Seuraava koti on varmaan miehen tahdosta uudehko omakotitalo mielellään yhdessä tasossa, jossa mun vaatimuksena on suojainen piha ja vähintään neljä makuuhuonetta.
 
"Jatta"
Eli haluat 8 neliön makkareita (mahtuu sänky ja kirjoituspöytä), 10 neliön keittiön ja samankokoisen olohuoneen?
Meillä on makuuhuoneet 12, 12, 13 ja 8,8 neliöiset. Lapsen huone on 12 neliöinen, meidän makkari 12 neliöinen, telkkari/arkiolohuone 13 neliöinen ja työhuone 8,8 neliöinen.
Tupakeittiö on yhteensä 56,4 neliötä. Löytyy vielä kaksi vessaa, khh, sauna, vh.


Neliöitä muistaakseni 130. Meillä on turhan suuri talo, mutta emme rakennusvaiheessa tienneet, ettemme lisää lapsia enää koskaan saa.
 
Jos meillä olisi vain yksi lapsi, niin haluaisin HALUAISIN pienehkön talon. 118 neliötä esim. olisi ok. En pidä isoista taloista. Avarista ja valoisista kylläkin, joissa makkarit ovat vähintään 10 neliötä.
Meillä on iso talo, koska perhe on iso.
 
Peyote
Me asutaan pahamaineisessa Älvsbytalossa.

Ei nyt oo mitään valitettavaa. Pihakin on aika pieni kyllä. Enitenhän valmistaloista valittaa ne jotka asuu itse ahtaasti tai vuokralla.
 
Raisu-Reetta
Voi *#1!¤(%* teidän juttuja. Vaihtoehtoina ovat kuuden neliön makuuhuoneet tai 900 neliöinen kartano?

Jos lapsia on yksi, niin makkarit voivat olla vaikkapa 14+14+10 ja neliöitä tulisi noista vain 38. Tuossa olisi yksi YLIMÄÄRÄINEN huone vaikkapa työhuoneeksi, vierashuoneeksi, telkkarihuoneeksi yms.
Vessoja voi olla kaksi, vaatehuoneita kaksi. Keittiö voi olla 25 ja olohuone 25 neliöitä. KHH voi olla vaikkapa 14 neliöt ja sauna ja pesutilat yhteensä esim. 10 neliötä. Eteisaula vaikkapa 10 neliötä.

Tuossahan olisi isot huoneet, avaraa tilaa, kunnon keittiö yms ja neliöitä silti "vähän".
Perustelkaapa mulle, miksi ja mihin tuo pieni perhe tarvitsisi vielä 50 neliötä lisää?!

Meillä on 178 neliöinen talo, mutta lapsia onkin viisi.
 
No tottakai se talon koko on paljon perheen koostakin kiinni. Yksilapsiselle perheelle 80 neliötä riittäisi jo hyvin. jos talossa asuu kolme ihmistä ja neliöitä on 120, niin sehän tarkoittaisi 40 neliötä per nokka. Tosiaan keksi, miksi normaali perhe tarvitsisi enemmän tilaa tuossa tapauksessa.

Jos perheessä olisi kuusi ihmistä niin se tekisi vain 20 neliötä per nokka, joka olisi puolet vähemmän jo.
 
"vieraana"
[QUOTE="Hanna";28365544]Mun lapsuudenkoti, vanhempieni talo on 106 neliöinen ok-talo. Siellä meitä asui nelihenkinen perhe ja mulla ja siskolla oli molemmilla oma, sopivankokoinen huone. Äidillä ja isällä oli oma makkari, jossa iso vaatehuone. Keittiö ja olohuone oli avaraa tilaa ja valoisa. Ei koskaan ollut ahdasta.[/QUOTE]

Meidän talo on alle 100 neliötä (perintötalo, ehkä olisi isompi, jos olisi itse päätetty). 2 lapsella on omat huoneet ja meillä vanhemmilla oma huone. On khh ja iso keittö/olohuone -yhdistelmä. Eli minkähän tässä sit pitäis olla vielä isompaa? Ainut ongelma on kyllä tuo vaatehuoneen uupuminen (säilytystilaa on niukasti), mutta sisustusratkaisuilla ollaan saatu kaikki mahtumaan ja eipä kerry turhaa krääsää niin paljoa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuri näin;28365437:
Juuri näin. Massiivihirsi sellaisenaan on ihan onneton lämmöneriste. Samasta syystä muuten "kivitalot" eivät nykyään ole mitään kiveä, vaan esim. kevytsorasta, sementistä ja vedestä puhalletuista harkoista muurattuja.
Vaan eipä se nyt ihan onnetonta ole kunhan on tarpeeksi paksua. Tässä vanhassa talossa se on jotain luokkaa 15cm ja on toki kylmää, mutta tuossa uudessa 22cm eikä ole juurikaan kylmyysongelmia. Ja saa sen rakennusluvan mut ei tosiaan vakituiseksi asunnoksi. Meillä ei kulu edes sitä vertaa sähköä mitä useimmat käyttää yhden talon lämmittämiseen. Mutta niin se on et jos haluaa välttää koneellisenkin ilmanvaihdon niin kannattaa asua loma-asunnossa.

Niillä u-arvoilla pelattiin yhteen aikaan niin että katto-ja lattiaeristeet, sekä yläkerran seinät tehtiin paksummilla eristeillä jolloin lämmöneristävyys kokonaisuutena saatiin paremmaksi.
 
"sasa"
[QUOTE="noo";28365881]Kyllähän 120 neliöinen talo on iso kolmihenkiselle perheelle, mutta pieni viisihenkiselle.[/QUOTE]

120 neliötä kolmelle hengelle ei todellakaan ole iso talo. Ainakaan nykymittapuulla, ehkä joskus 50-60 luvulla.
 
"Sussukka"
[QUOTE="näin meillä";28365650]Itse kyllä arvelen, että siinä pienempään taloon päätymisessä on kyse pikemminkin kustannustehokkuudesta kuin varsinaisesti siitä, että haluaa nimenomaan mahdollisimman vähän neliöitä. Ja tämä on tietysti täysin ok ja järkevääkin.[/QUOTE]

Meidän 168 neliöinen talomme (itse talo siis) maksoi 198t. Siskopuolen 128,5 neliöinen talo maksoi 245t.
 
Voi *#1!¤(%* teidän juttuja. Vaihtoehtoina ovat kuuden neliön makuuhuoneet tai 900 neliöinen kartano?

Jos lapsia on yksi, niin makkarit voivat olla vaikkapa 14+14+10 ja neliöitä tulisi noista vain 38. Tuossa olisi yksi YLIMÄÄRÄINEN huone vaikkapa työhuoneeksi, vierashuoneeksi, telkkarihuoneeksi yms.
Vessoja voi olla kaksi, vaatehuoneita kaksi. Keittiö voi olla 25 ja olohuone 25 neliöitä. KHH voi olla vaikkapa 14 neliöt ja sauna ja pesutilat yhteensä esim. 10 neliötä. Eteisaula vaikkapa 10 neliötä.

Tuossahan olisi isot huoneet, avaraa tilaa, kunnon keittiö yms ja neliöitä silti "vähän".
Perustelkaapa mulle, miksi ja mihin tuo pieni perhe tarvitsisi vielä 50 neliötä lisää?!

Meillä on 178 neliöinen talo, mutta lapsia onkin viisi.
Juuri näin. Amen.
 
[QUOTE="Sussukka";28365918]Meidän 168 neliöinen talomme (itse talo siis) maksoi 198t. Siskopuolen 128,5 neliöinen talo maksoi 245t.[/QUOTE]

Ehkä kustannustehokkuudella tarkoitettiin enemmän asumis- ja ylläpitokuluja. Kyllähän jokainen tajuaa, että pienikin talo voi olla helkutin kallis ja ison talon voi saada paljon halvemmalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind

Yhteistyössä