Minkä väriset silmät sinulla ja miehelläsi on ja minkäväriset silmät lapsellanne on?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Aina sanotaan että ruskea on se hallitseva väri mutta meillä tytöllä on kirkkaan siniset silmät vaikka minulla ja isällä on ruskeat..tai mulla iän myötä ruskeat vaihtunu vihreäksi. Lisäksi tyttö on vaaleahiuksinen ja me molemmat ruskeahiuksisia. Juu ja ei oo postimiehen tytär....sen näkee jo kasvoista että on muuten ilmetty miniversio isästään :D

Tämä on ihan normaalia ja ruskea väri on tosiaan vallitseva -teilläkin -sen takia sinulla ja miehelläsi on ruskeat silmät. Te olette kuitenkin molemmat myös väistyvän sinisilmäisyyden geenin haltijoita koska teillä on sinisilmäinen lapsi. Tällöin mahdollisuudet siniseen/ruskeaan ovat 50%-50%.


Meillä: minulla vihreät (keskellä kullanvärinen rinkula) , miehellä kirkkaan siniset, lapsella siniset (keskellä vihreä rinkula).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Aina sanotaan että ruskea on se hallitseva väri mutta meillä tytöllä on kirkkaan siniset silmät vaikka minulla ja isällä on ruskeat..tai mulla iän myötä ruskeat vaihtunu vihreäksi. Lisäksi tyttö on vaaleahiuksinen ja me molemmat ruskeahiuksisia. Juu ja ei oo postimiehen tytär....sen näkee jo kasvoista että on muuten ilmetty miniversio isästään :D

Tämä on ihan normaalia ja ruskea väri on tosiaan vallitseva -teilläkin -sen takia sinulla ja miehelläsi on ruskeat silmät. Te olette kuitenkin molemmat myös väistyvän sinisilmäisyyden geenin haltijoita koska teillä on sinisilmäinen lapsi. Tällöin mahdollisuudet siniseen/ruskeaan ovat 50%-50%.


Meillä: minulla vihreät (keskellä kullanvärinen rinkula) , miehellä kirkkaan siniset, lapsella siniset (keskellä vihreä rinkula).
Aloittajan tapauksessa molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, mutta lapsella siniset. Molemmilla vanhemmilla on siis sinisilmäisyyden geeni resessiivisenä eli peittyvänä:
Rr Rr Tällöin mahdolliset jälkeläiset:
RR Rr Rr rr
ruskeasilmäisyyden todennäköisyys 75% ja sinisilmäisyyden 25%, ei suinkaan 50% ja 50%, niin kuin vieras ap:lle väitti! Jos vanhemmat ovat Rr (ruskeasilmäinen, jolla sininen peittyvänä) ja rr (sinisilmäinen), on todennäköisyys 50%/50%.



 
tansku
Mulla ja miehellä vihreet silmät ja maantien väriset hiukset, esikoisella vihreet silmät ja vaaleat hiukset, tokalla siniset silmät ja aika tummat hiukset ja kolmannella siniset silmät ja ihan pellavapää on.
 
Esikoisen isällä oli ruskeat, tyttärellä vihreänharmaat silmät, iiriksenkeskustassa näkyy ruskeaa.
Miehelläni on siniset, minulla vihreänharmaat, keskimmäisellä siniset, saattaa olla, että nuorimmalle ei tulekaan siniset, minusta ne näyttävät nyt muuttuvan hieman harmahtaviksi.

Siskollani on muuten vihreänharmaat silmät kuten minullakin (ja äidillämme), hänen ex-miehellään siniset, yhdellä lapsella puhtaan siniset silmät, lopuilla kolmella on sekaväriset silmät, kuin metsään katsoisi, vihreää ja ruskeaa, hiven harmaansävyjäkin löytyy.
 

Yhteistyössä