Minkä ikäinen lapsi ei mielestäsi saa enää asua vanhempien kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraileva tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä ei voi ihan tarkkaa rajaa vetää, mutta jos 20 v pesettää pyykit , syö , asuu ja kulkee omia teitään , tekemättä yhteisen kodin hyväksi mitään , ollaan metsässä.

Asukoon niin kauan kuin haluaa. Ei tarvitse mennä kuin 50-100 vuotta taaksepäin, ja on eletty aikaa jolloin saman katon alla on elänyt monta sukupolvea sulassa sovussa rinta rinnan.

Ennemminkin kyse on mielestäni siitä, kuinka kauan lapsi voi elää täysin vanhempiensa kustannuksella opiskelematta tiiviisti kohti ammattia/ käymättä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Oli tänään juttua paikallislehdessä. Kreikassa 38-vuotiaista miehistä asuu 80% lapsuudenkodissaan :o

ne on ne kulttuurierot. Siellä ollaan vähän enemmän perhe-/sukukeskeisiä. Monta sukupolvea saattaa vielä asua saman katon alla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ei voi ihan tarkkaa rajaa vetää, mutta jos 20 v pesettää pyykit , syö , asuu ja kulkee omia teitään , tekemättä yhteisen kodin hyväksi mitään , ollaan metsässä.

Näin anoppilassa..... Pikkasen raivostuttaa, vaikka mitä se minulle kuuluu....

Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Ennemminkin kyse on mielestäni siitä, kuinka kauan lapsi voi elää täysin vanhempiensa kustannuksella opiskelematta tiiviisti kohti ammattia/ käymättä töissä.

Eli jos opiskelee täysipäiväisesti yliopistossa niin saa elää hyvällä omatunnolla vanhempien paasattavana?

Asukoon niin kauan kuin haluaa. Ei tarvitse mennä kuin 50-100 vuotta taaksepäin, ja on eletty aikaa jolloin saman katon alla on elänyt monta sukupolvea sulassa sovussa rinta rinnan.

Asuisitko SINÄ vanhempiesi luona nyt jos siihen olisi mahdollisuus?

Mun kummien tyttö on aina asunut vanhempiensa luona, vaikka täytti jo 40v, eikä mielestäni siinä ole mitään outoa. Normaalisti käy töissä ja hoitaa kotia vanhempiensa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja björn:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Pikkasen riippuu olosuhteista. Juu, laitetaan taas tähän joku yleispätevä raja...

Voi kiesus!

Millaisista olosuhteista se riippuu?

Olosuhteet, mitäs niitä olikaan...... Taloudelliset, sosiaaliset, terveydelliset tossa ny äkkiä tuli mieleen....

Mielikuvitus kehiin, ystävät rakkaat, todellisuus on aina tarua ihmeellisempi.

:D

Esmes mä muutin kotoa 19-vuotiaana, kun läksin toiselle paikkakunnalle opiskeleen. Sisko opiskeli omalla, josta ei opiskelijakämppää saanut, sitku systeri valmistu olikin lama (joo ollaan 70-luvun alussa syntyneitä) eikä saanut töitä...

Kotiin se mahtui hyvin. Sitten kun isä sairastui syöpään oli hyvänä apuna vaikka sairaalareissuilla ja kodin siivouksessa (äiti jostain syystä vähän sekasin).

Sisko muutti sitten vanhempiensa luota 27-vuotiaana. Minä olen tuosta muutosta asti asunut toisella paikkakunnalla, joka noin 200 km lähtökodista.

Mun tytöt 18v ja 19v asuvat vielä kotona,käyvät lukiota. Sanoin just vanhimmalle kun ny kirjoitti, ettei ole vielä mikään pakko muuttaa kotoa pois jos jää tänne kotipaikkakunnalle opiskeleen,mutta tyttä sanoi ettei varmasti aijo enää asuu kotona kesän jälkeen heh!

Eli jos opiskelee täysipäiväisesti yliopistossa niin saa elää hyvällä omatunnolla vanhempien paasattavana?

Kyllä. Itse en tehnyt niin, vaan lähdin kotoa 19 -vuotiaana. Mutta mielestäni ei ole yhtään mitään estettä elää vanhempien luona + kustannuksella opiskeluaikaa. Tällöin mm. opinnot saa suoritettua nopeammin loppuun, kun ei tarvitse käydä töissä.

Oletko vilkaissut lakia koskien opiskelevia nuoria? Yllättäen vanhempien elatusvelvollisuus ei lopukaan aivan täysin kuin seinään 18 -vuotta täyttäneen lapsen kohdalla, jos tämä opiskelee. Eli lainsäätäjä on kanssani täysin samoilla linjoilla:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva tähti:
Missä menee mielestäsi raja, että on jo outoa että nuori asuu vakituisesti vanhempiensa kanssa? Onko 20-vuotias liian vanha? 25? 30?

Riippuu siitä miksi ja mitä tekee, mutta en kyllä aijo noille 30-v. syntymäpäiviä enää järjestää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Pikkasen riippuu olosuhteista. Juu, laitetaan taas tähän joku yleispätevä raja...

Voi kiesus!

Millaisista olosuhteista se riippuu?

No esim. vanhemmat ovat todella iäkkäitä ja yksi perheenjäsen jää asumaan heidän kanssaan samaan talouteen. On apuna, käyttää/käy esim. kaupassa jne.

TAI

On maatila. Poika/tytär jää jatkamaa vanhempiensa jälkeen tilaa ja asuu samassa talossa vanhempiensa kanssa.

Yhteistyössä