[QUOTE="sasa";28687596]Selkeä työkulttuurin ero verrattuna omiin työpaikkoihini. Olen itse tehnyt parikymmentä vuotta työtä teollisuuden parissa, jossa työkavereiden välinen solidaarisuus ajoi pääsääntöisesti tuottavuuden edelle. Työnjohtaja oli rajapintana virheiden esiintuomisessa, ei työkaverit. Jos jollain oli "oikeassa" elämässään vaikeaa, hänelle annettiin löysää normaalia enemmän. Näissä wanhanliitton paikoissa on selkeästi kaksi leiriä, työnantaja edustajineen ja duunarit, nämä osapuolet sitten käyvät kissa ja hiiri-leikkiään vuosikymmenestä toiseen. On mukavampi puolustaa työkaveria "kapitalistiriistäjiä" vastaan jonka ilot ja surut tunnet ja tiedät kuin täysin tuntematonta hahmoa, josta tiedät nimen. Näillä työpaikoilla, joissa pelin henki on "ne ovat maksavinaan palkkaa, me olemme tekevinämme töitä" solidaarisuus on sisäänrakennettu juttu, joka on muodostunut koodiksi vuosikymmeniä sitten, kun maalta muutettiin kaupunkeihin ja uuden elämän uudet kaverit löytyivät työmaalta. Tällainen nykypäivän teflonindividualismi ei oikein sovi sellaisiin ympäristöihin. Toki niitäkin oli, mutta kummajaisina heitä pidettiin.[/QUOTE]
Mä ymmärrän ihan hyvin tuon ja työpaikoissa, joissa on selkeä hierarkia, homma varmaan toimiikin noin eli on työntekijät vastaan työnantajat. Ja työntekijät liittoutuvat keskenään työnantajia vastaan.
Mun työpaikallani ei ole hierarkiaa. Osakeyhtiössä on oltava nimellisesti toimitusjohtaja, mutta ko henkilö ei ole meidän pomomme eikä määrää, mitä ja miten teemme työmme. Meillä jokainen vastaa tekemästään työstä ja siitä, että hommat tulee tehtyä. Jos on töissä puolikuntoisena ja tekee tuplaten virheitä normaaliin työpäivään verrattuna, niin sitten se on voi voi ja joutuu korjaamaan tuplaten enemmän tekemiään virheitä. Joskus onkin ihan hyvä arvioida, jäisikö suosista päänsärkyisenä univelkaisena peiton alle ja tekisi duunit vasta illalla tai vaikka seuraavana sunnuntaina vai ottaako riskin, että koko päivän vain sohlaa jotakin

Hyvää tässä on mun mielestäni se, että kukaan ei kysele, miksi olen pois tai miksi haluan tehdä työni vasta illalla. On täysin oma asiani, onko syynä päänsärky vai kenties se, että anopin kumminkaima tulisi lounasaikaan käymään ja mun pitäisi ehtiä siivota sitä ennen. Tai että kissa on kuollut ja pillittäisin vain koko päivän. Meillä ei siis tarvitse työkavereille selitellä, miksi haluaa tehdä niinkuin haluaa tehdä.
Edellisen lisäksi meillä on työn puolesta kattava työterveyshuolto eli voimme käyttää ihan mitä tahansa palveluita, mitä Mehiläisestä löytyy. Jopa hammashoito ja gynellä käynnit menee työterveyshuoltona. Lisäksi meillä bonusohjelma palkitsee sekä osakkaat että ei-osakkaat. Rajaa "herrojen" ja "duunareiden" välillä ei oikeastaan ole lainkaan. Rekrytoitaessa tietysti pitää varmistaa, että uusi henkilö oikeasti ja aidosti sopii tämän tapaiseen työhön. Läheskään kaikki eivät sovi ja se on toki ihan ymmärrettävääkin.