Minkä ikäistä ei kantoliinaan/reppuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilian"

Vieras
On noloa, että 1v on vielä kantoliinassa?
Olen tiennyt, että haluan vain kaksi lapsi.
Tämä pieni on minun viimeinen ja halusin pitää hänet lähellä mahdollisimman pitkään, kun minä en enää koskaan tule vauvan äiti. Lapset on jo isot.
Mutta on se kivaa että on kasvaa lapset, kun ei kohta enää yöheräämistä tai sitä.
Mitä olet mieli? Minkä ikäinen ei enää kantoliinaan tai rinta reppuun?

Kunnon kantorepussa voi kantaa lasta hyvinkin parivuotiaaksi saakka. Se oli korvaamaton apu reissuissa, kun lapsi oli puolitoistavuotias. Liinassa olisin tuskin jaksanut enää kantaa ja rintareput on sanonko mistä eli sellaisista saa vain hartiansa kipeiksi pienilläkin vauvoilla.

Jos jaksat kantaa liinassa isoa lasta, niin mikä sen estää. Kanna niin pitkään kun se lapsesta ja sinusta hyvältä tuntuu.

Ei ole yhtään noloa. Itse olen kantanut vielä lähemmäs kaksivuotista, sitten ovat alkaneet olla liian painavia. Ei ole kauaa kun mies kantoi selässä liinassa yli kolme vuotiasta poikaa. Eihän siinä mitään rajaa ole, kanna vaan niin kauan kun selkä ja liina kestää. Hyvähän se vaan on että lapsi on lähellä =)

Mä täällä kyselinkin (tuloksetta) kantovinkkejä 1 vuotiaalle. Minusta ei mitenkään noloa.Suloista ja ihanaa:) Meillä pikkuinen poika nipin napin 8kg eli hyvin jaksan vielä kantaa. Olen kantanut pitkällä trikoolinalla tietyllä sidonnalla, mutta vinkkejä muunlaiseen kantosysteemin kaipailin.

kantaa voi liinalla jos oma kroppa kestää vaikka 3-4v ikäistä.. riippuu lapsen koosta ja kantajan fysiikasta. selkään kun sitoo niin hyvin menee. vaelluksilla tms kätevä jos sellaisia sattuu harrastamaan, muksu saa ottaa vaikka torkut ja matka voi silti jatkua

Meillä oli viime keväänä pohjosen reisulla taapero Patapum mukana ja kuopus vähän vajaa 4v. No eihän se siinä repussa tainnu kovin paljoa olla, mutta kätevämpi se on ottaa mukaan varmuuden vuoksi kuin rattaat jotka vie paljon tilaa.

Kyllä jokainen saa ihan oman tarpeensa mukaan päättää kuinka kauan kantaa tai kärrää lasta rattaissa, mutta kannattaa myös muistaa antaa lapsen itse kävellä aina kun jaksaa, koska se on kuitenkin lapselle paras vaihtoehto.

Meidän Manducassa painoraja on noin 20 kg. Eikös se yleensä täyty siinä 5-6 v iässä?

2,5-vuotiasta esikoista kannan aina välillä, silloin kun mennään kahdestaan ilman vauvaa jonnekin, ja usein niin, että menomatkalla johonkin toinen lapsista on rattaissa ja toista kannetaan, takaisin tullessa toisinpäin. Pyynnöstä pääsee myös sisällä neliöliinaan/reppuun, tosin harvemmin pyytää. Kävelee kyllä itsekin oikein reippaasti.

Tottakai yksivuotiasta kannattaa kantaa! Läheisyys on ihana asia, ja taapero tarvitsee sitä vielä. Lisäksi kantaminen on tosi käytännöllistä esim. metsäretkillä tai julkisissa kulkuvälineissä, kun vaunujen kanssa on hankala taiteilla. Tietenkään 1-vuotiasta ei kannata kantaa silleen kuin jotkut kantavat pikkuvauvoja, liinassa "asuttaen" (meillä ei kumpikaan tähän suostunut kuin kuopus ehkä ekan kuukauden enintään), mutta varmasti sen ikäinen jo itsekin haluaa liikkua ja tutkia ympäristöään. Voinee siis kantaa ihan niin paljon kuin jaksaa ja lapsi suostuu/haluaa.

Yhteistyössä