Miksi kaikki näin vaikeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tirpsu05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tirpsu05

Jäsen
12.08.2006
171
0
16
Meillä keskimmäinen tyttö on ADHD ja nyt lopettamassa ala-astetta. Kolme vuotta olen taistellut erityisopetuksen ja tukiopetuksen takia, kun niitä ei ole saatu. Nyt sitten viimeisenä kuukautena koulu on päättänyt järjestää kerran viikossa erityisopetuksen koulupäivän jälkeen.
Muuten hyvä juttu, mutt kotiin ilmoitetaan vasta sitten kun lapsi ei olekaan ilmestynyt sinne ja uhkaillaan lastensuojelulla ja että oppivelvollisuus ei tule täyteen jos ei käy siellä. Kas, kun muuten tulee täyteen vaikkei ole järjestetty ollenkaan, mutt nyt viimesillä viikoilla ei tule täyteen jos ei sinne mene. Että mulla menee hermo tuohon kouluun \|O

Meillä on sentään asiat paremmin, kiitos koulun ja perheneuvolan , neurologin lausunnon, on saatu erityis opetusta , koulussamme on erityisopettaja , pienryhmiä, ja kaikki normaalin koulupäivän puitteissa, osan tunneista oppilas on normaali opetuksessa. Kysypä siellä miksei teidän koulussa voida järjestää asioita näin. Mutta muuten tää elämä on välillä yhtä h...ttiä , kaveri on ysillä ja ens vuonna pitäis jatkaa koulua parinkymmenen kilometrin päässä, kun ei nytkään tahdo kouluun selvitä, joka aamu sama pelleily, koko perhe on oppinu siihen että yhtä "rukoillaan" heräämään.Niin mutta sehän onkin toinen juttu se.

Ei lapsi voi OLLA adhd.

Mutta asiaan, oppivelvollisuuden voi hoitaa muutenkin, kuin koulussa, kannattaa muistuttaa siitä. Ei ole koulupakkoa eikä ole olemassa päätöstä siitä, mitä ja minkä verran lapsen päähän on oikeasti saatava oppia taottua.

Jos muu ei auta, vaihtakaa koulua. Vaikea ja iso päätös, mutta voi olla tarpeen. Itsekunnioituksen ja omanarvontunnon kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että lapsi kokee myös onnistuvansa, eikä tunne koulun olevan erityisopetustunneilla puurtamista, kun muut ovat jo päässeet kotiin.

*itse sekä adhd-äiti, että adhd-lapsien äiti*

onneksi teillä jo ollaan noin pitkällä,myö saatii myös tuo sanahirviö ADHD,ja paljon muutakin puutteita.Saatiin suht hyvät tukitoimet ensimmäisen osalta,mut muut jäi piiloon.Nyt ollaan sit siinä tilanteessa et ekan tuplaus ja koulun vaihto lukivaikeuksien takia,nyt vasta uskoivat et kaikki ei kohdillaan.

Sehän tässä hauskinta on kun oon sen kolme vuotta vienyt jos jonkilaista paperia ja lausuntoa kouluun ja siellä väitetään ettei lapsellani ole ongelmia kun paperissa ei lue ADHD siinä lukee vaan ett omanohjaamisen ja keskittymisen häiriö sekä oppimisvaikeudet. Opettaja mulle vaan selittänyt ettei mitään ongelmia ole huomannut, tyttö tykkää istua opettaja sylissä, hymyillä ja räpsytellä silmiä niin ei ole ongelmia on niin kiltti. Matikan kokeista tulee järestäin 4 tai 5. Juuri oli luki koe jossa mekaaninen luku oli 7 eli yli keski arvon, mutta luetun ymmärtäminen 2 eli huomattavasti alle keskitason.

Erityisopetusta ei olla saatu ennen tätä toukokuuta vaikka erityisopetuspäätös on ollut myös sen kolme vuotta. Nyt ne vaan on päättänyt ett tämä viimeinen kuukausi ala-asteella on sitten pakollista erityisopetusta kerran viikossa tai ei tule oppivelvollisuus täyteen.

Koulu onneksi muuttuu syksyllä kun siirtyy yläasteelle. Toivon mukaan siellä saisi sitten asian mukasta apua.......

Ei voi olla totta :o

Oppivelvollisuus ei täyty tai jää täyttymättä lisäopetustuntien vuoksi. Toivottavasti ensi lukukausi tuo muutoksen parempaan. Itse olisin jo luultavasti ottanut lapsen pois koulusta. Oppivelvollisuus on, ei koulupakko.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:34 lapsi kirjoitti:
onneksi teillä jo ollaan noin pitkällä,myö saatii myös tuo sanahirviö ADHD,ja paljon muutakin puutteita.Saatiin suht hyvät tukitoimet ensimmäisen osalta,mut muut jäi piiloon.Nyt ollaan sit siinä tilanteessa et ekan tuplaus ja koulun vaihto lukivaikeuksien takia,nyt vasta uskoivat et kaikki ei kohdillaan.
Hei!
Miksi teidän pitää vaihtaa koulua? Eikö pelkkä tuplaus riitä? Meillä poika tuplaa myös ekaluokan lukihäiriön vuoksi; ei osaa lukea kuin muutaman kaksikirjaimisen tavun.... Hän saa syksyllä puheterapeutin terapiajakson ja sitten katsotaan, miten jatketaan. Kesäloma otetaan rennosti; annetaan pikku-jätkän levätä; oli sen verran rankka kouluvuosi tutkimuksineen, erityisopetuksineen yms. Hän on kyllä niin innokas itse harjoittelemaan, että saattaapi haluta harjotella myös kesällä!:p Hänellä ei ole muuta erityistä, kuin tuo hankala lukihäiriö...
Toivottavasti teillä alkaa nyt sujumaan hommat paremmin; hyvä että jaksoit sinnikkäästi pitää lapsen puolta :hug: