Minkä ikäiset lapset teillä saa päättää itse puketumisestaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä ostan lapsilleni järkeviä ja käytännöllisiä vaatteita ja päätän heidän puolestaan mitä he pukevat päälleen. Toki toivomuksia saa esittää, mutta meillä ei 3- ja 5-v päätä itse mitä suostuvat pukemaan. Parikin kaveria on kertonut kuinka heillä jää jotkut vaatteet vallan käyttämättä, kun lapselle ei kelpaa. 3-v ei suostu enää ollenkaan pukemaan housuja, joten ne jää nyt käyttämättä jne. Entä sitten kun lapsi haluaa pukea jotain, mikä ei ole säänmukainen? Saako hän sittenkin itse määrätä vai miten lapselle tässä kohtaa selitetään, että nyt tällä kertaa äiti päättää, ette pakkaseen voi lähteä pelkkä mekko päällä?

Mä olen varmaan tosi julma äiti, mut meillä ei 3- eikä vielä 5-vuotiaskaan päätä itse minkä värinen toppahaalari kelpaa talvella tms. Mulla ei ole varaa ostaa uutta vaatetta, jos se sattuukin olemaan lapsen mielestä väärän värinen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja i:
Meillä saa valita kahdesta vaihtoehdosta mihin pukeutuu. Minä päätän mitkä ovat ne vaihtoehdot.

Meidän 2.5 v saa hieman päättää mihin haluaa pukeutua.

No tuo nyt on ihan ok. Kyllä mäkin annan valita kaapissa olevista vaatteista, vaikka usein valitsen vaatteet valmiiksi. Mutta siihen en suostuisi, että joku tietty vaate jäisi kokonaan käyttämättä vain siksi, että lapsen mielestä se on väärän värinen tai muuta yhtä typerää. Jos olisin hyvätuloinen, voisin ostaa lapsille mitä vaan ja koska vaan ja kuinka paljon tahansa. Kun en ole, niin saavat tyytyä esim alekorilöytöihin, enkä todellakaan osta punaista paitaa tilalle, jos sininen ei kelpaa tms.

Ei meilläkään 3v. ja 5v. tosiaankaan päätä mitä laittaa päälleen eikä niitä kyllä vielä oikein kiinnostakaan vaateasiat, poikia kun ovat. Jotkut vaateet eivät tunnu lapsista mukavilta ja sen kyllä ymmärrän jos ei halua käyttää jotain vaatetta kun se ei tunnu mukavalta (meillä käytetään myös paljon naapurista saatua kierrätysvaatetta) joten en pakota laittamaan paitaa jos sen saumat kutittaa tms. Muuten en valitusta kuuntele, se saa kelvata mitä olen hommannut, mutta kun tiedän lasteni lempivärit ja ällötykset, niin osaan ostaa vaatetta ilman sovittamista pelkän mittanauhan kanssa. Meillä lapset saa kyllä valita muutamasta vaihtoehdosta mitä laittavat päälleen, mutta yleensä vaatteet eivät jää käyttämättä sen takia, että lapsi ronklaa.

Tuollaiselle äidille, jonka lapsi ronklaa vaatteiden kanssa antaisin neuvoksi kokeilla samaa vaatetta uudelleen paremmalla hetkellä tai sitten laittaa lapsi nakuna pihalle, jos se on lapsen mielestä kivempaa, yleensä ei ole suomen keleillä.

Meillä lapset saa varmaan päättää ihan itse pukeutumisestaan vasta sitten kun muuttavat pois kotoa, siihen asti katson että pukevat säädyllisesti eivätkä kulje ihan millaisissa vaatteissa tahansa.

Minä annan 5½-vuotiaan valita, on saanut valita jo vajaa 2 v. Hoitopäivinä sanon, että pitää laittaa esim. pitkikset, housut, aluspaita ja paita, ja hän sitten ottaa pinoista mitä haluaa. Vapaapäivinä ei ole sitten niinkään paljoa rajoitteita, ja sen huomaa :laugh: Minä jotenkin olen ajatellut, että määrään niin paljon hänen elämää, että hän saa jostain asiasta päättää itse (antamissani rajoissa). Minulle on herttaisen yhdentekevää, vaikka ihan aina värit ei ole sitä mitä itse yhdeistelisin. Taiettä on yhtä aikaa sitä täälläkin parjattua ruutua, raitaa ja palloa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja i:
Meillä saa valita kahdesta vaihtoehdosta mihin pukeutuu. Minä päätän mitkä ovat ne vaihtoehdot.

Meidän 2.5 v saa hieman päättää mihin haluaa pukeutua.

Peesi.

Ja jos ollaan kaupassa ostamassa uutta vaatetta, niin mä sielläkin annan kaksi vaihtoehtoa, joista lapsi saa valita,
esim. punaiset vai keltaiset sukkahousut.

Meillä 5v poika hyväksyy tyynesti kaiken mitä haluan päälleen pukea. =)

3,5v tyttö on vähän toista maata... :whistle: Hänen kohdallaan autismi ja aistiyliherkkyydet varmasti vaikuttaa siihen että joistain vaatteista hän yksinkertaisesti kieltäytyy. Kun nyt esim on ollut kausi jolloin mitkään hameet ei keplaa ja mekotkin tyyliin lähinnä juhliin niin en ole viitsinyt hameita ostella. Kaupassa päätän kyllä mitä vaatteita olen valmis hankkimaan mutta joskus anna lapsen valita värin tms. Tai sitten itse valitsen sen värin tai kuvion minkä tiedän olevan hänen mieleensä vaikkei se välttämättä olisikaan minusta se paras vaihtoehto.

Käytännön pukeutumisissa usein helpottaa kun antaa tyyliin kaksi vaihtoehtoa kumman paidan haluaa päälleen ja kun oin siinä saanut itse valita niin muut vaatteet menevät sitten yleensä mukavasti päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä annan 5½-vuotiaan valita, on saanut valita jo vajaa 2 v. Hoitopäivinä sanon, että pitää laittaa esim. pitkikset, housut, aluspaita ja paita, ja hän sitten ottaa pinoista mitä haluaa. Vapaapäivinä ei ole sitten niinkään paljoa rajoitteita, ja sen huomaa :laugh: Minä jotenkin olen ajatellut, että määrään niin paljon hänen elämää, että hän saa jostain asiasta päättää itse (antamissani rajoissa). Minulle on herttaisen yhdentekevää, vaikka ihan aina värit ei ole sitä mitä itse yhdeistelisin. Taiettä on yhtä aikaa sitä täälläkin parjattua ruutua, raitaa ja palloa :laugh:

Meillä menee samalla tavalla eli selostan, minkä tyyppiset vaatteet päälle ja tyttö saa sitten itse valita, mitkä ottaa. Toppapuvun kohdalla saa valita värin, jos on useampaa eri väriä markkinoilla. Mallin ja merkin valitsen minä.

Jos ollaan lähdetty ostamaan jotain tiettyä vaatetta, vaikka nyt sitten paitaa, niin saa itse valita, mikä ostetaan. Marketista kun suurimmaksi osaksi ostetaan, niin harvemmin niissä on mitään kovin pahoja hintaerojakaan :D .

Varmaan pari-kolme-vuotiaasta tyttö on kaapista valinnut mitä haluaa pukea. Olen vain antanut listan mitä pitää olla päällä (sukkahousut, housut, t-paita, paita, sukat jne.) ja sitten on valinnut mieleisensä vaatekaapistaan. Ostaessa katsotaan käytännöllisyyttä ja tarvetta ja itse on saanut valita värin tai esim. paidan kuvan. Nyt on jo eskarilainen ja itse valitsee mitä pukee ja jos en ole samaa mieltä, niin passitan takaisin kaapille vaihtamaan. Myös ostaessa saa ehdottaa, mutta minun sanani on se joka ratkaisee.

Meillä on saanu päättää sitä asti kun on halunneet itse päättää. Esikoinne on ollut ihan pienestä asti tosi tarkka vaatteistaan, kuopus on alkanut vasta nyt 4-vuotiaana kiinnostua siitä mitä päälleen laittaa.

Omasta kokemuksesta tiedän, kuinka paljon mieluisa vaatekerta vaikuttaa mielialaan. Väsyneenä sitä haluaa pukeutua piristäviin väreihin ja kuoseihin, surullisena tummiin, epävarmana sellaiseen missä tietää takuulla näyttävänsä mukavalta... Miksi siis haluaisin laitaa lapsen epämukavalla ololla tarhaan, valitsenhan aina itsekin aamulla vaatteet tarkasti.

Joo ei meillä nykyään jää enää esikoisella vaatteita käyttämättä. Olen jo oppinut olemaan ostamatta vaatetta ilman häntä. No, sellaisia voin osta itseksenikin, mistä olen aivan varma että hän tykkää. :)

Viikolla laitan vaatteet seuraavaa päivää varten valmiiksi,viikonloppuisin kaivavat itse kaapista mieluiset.Mutta jos on menoa johonkin niin ohjeistan sen verran pukemista että vaatteet sopivat yhteen.Lapset on 4v ja 6v ja neuvottelen ostaessani kyllä että onko mieluisia.

Meidän neiti ei esimerkiksi käytä housuja kuin ulkoillessa välihousuina ja farkkuja kaupassa.Kun ei vaan tykkää ja pukee mielummin hameen,niin olen sitten hankkinut mieluisia hameita ja kivoja sukkahousuja.

Tyttärenii ovat 9v, 7v ja 5v. 9- vuotias saa periaattessa valita itsenäisesti mitä pukee ylleen, joskin
minä kontrolloin sitä, että on pukeutunut riittävästi säänmukaisesti. Nyt kun ilmat ovat lämmeneet, ovat käsityksemme riittävästä pukeutumisesta menneet hieman ristiin..
7v. valitsee myös osittain itse vaattensa, joskin yllämainitut säänmukaisuus periaattet pätevät häneekin. 5v. saa myös valita itse paidan/housut tms. ja nykyisin yritän olla kommentoimatta valintoja, vaikka omiin silmiini ne pallot ja raidat ja värit riitelisivätkin.
Ja joskus jos olemme menossa juhliin olen käännyttänyt tytön vaihtamaan vaatteitaan. Meillä on yksi vanha pitisinen babydoll- mallinen lasten yöasu, joka on kuopuksen mielestä taloutemme ihanin asu. Se päällä en ole päästänyt häntä kotiovea pidemmälle B)

Kyllä meidän jätkä on itse saanut hakea kamppeensa kaapista. Sään mukaan käsken sitten valkkaamaan pitkähihaista tai pitkiksiä tms. lisäksi. Kerhoon tai kylään mennessä minä valkkaan mitä herra laittaa päälleen tai sitten ei saa lähteä. Erittäin hyvin on tähän mennessä homma toiminut. Aina on siistit ja puhtaat vaatteet päällä, eikä ole tarvinnut komentaa vaihtamaan... Poika on kuitenkin nyt 2½v

Minä ostan ja valitsen vaatteet kaupasta, mutta 2- vuotias saa valita kaapista mitä päälleen laittaa. Toistaiseksi kyllä kelpaa ne miä äiti kaapista tarjoaa, mutta muutaman kerran tyttö on ilmoittanut haluavansa ehdottomasti punaisen mekon tai pilvipaidan.

Yhteistyössä