minkä ikäiset lapset teillä pukee ja riisuu ulkovaatteet itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskanhiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Meidän 2,5-vuotias ei pue mitään itse.

onko saanut kuitenkin yrittää ja opetella?

On kyllä, on tarhassa.

Ja kotonakin saa pukea itse, mutta eipä osoita mitään kiinnostusta.

Ei ole myöskään laisinkaan kiinnostunut mitä puetaan sisävaatteiksi, kun taas ystäväni samanikäinen lapsi haluaa joka aamu valita itse vaatteet.

Esikoinen on osannut n. vuoden pukea lähes kaikki ulkovaatteet itse (täyttää pian 4 vuotta). Hatun nauhat ja mahdolliset kenkien nauhat solmin rusetille ja joidenkin hanskojen kanssa autan tarpeen mukaan.
1,5-vuotias kuopus pukee myös itse n. puolet ulkovaatteista

2,5v tyttö pukee itse mm haalarin, vetää vetskarin kiinni, laittaa myssyn,käsineet ( menee toisinaan väärinpäin ) ja kengätkin, mutta ne menee useimmiten ns väärään jalkaan.Riisuakin osaa jos vain itse haluaa :D

Ja mitä olen päiväkodeissa ollut niin on ne itse pukeneet aikas hyvin. Jokunen tenava on ollut haaste saada pukemaan kun kyse viitsimisestä. Sielä nyt vaan on muutakin tekemistä kun pukea 5v joka ei halua tehdä itse. Nämäkin ovat sitten alkaneet toimia kun muutaman kerran on ulkoilu jäänyt väliin sielä eteisessä möksöttäessä. Tottakai autetaan heitä jotka sitä apua tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fiy:
Sisävaatteet pukee täysin itse eikä saa edes korjata jos esim paita menee nurinpäin.

me ei koskaan korjata väärinpäin menneitä paitoja tai housuja (jos eivät siis tunnu epämukavilta ) jos vain lapsi on ne itse pukenut päälleen. hehkutetaan vielä vanhemmille että veeti on sitten pukenut ihan itse. arvatkaas mikä on vanhempien reaktio? haukkuvat lapsen lyttyyn, riisuvat ne vaatteet ja pukevat itse "oikein"... :(

Höh, sais vanhemmat miettiä mitä puhuu. Mun 2v väliin tekee todella ihan itte ja siinä sitte saa miettiä miten korjaa ne epämukavat kohdat niin että lapsi voi edelleen olla ylpeä osaamisestaan. En ala oikoa jollei ole silleen epämukavasti.

Yhteistyössä