Minkä ikäisenä teillä lapset haluaa/saa päättää minkälaisia vaatteita hänelleostetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalluppi

Vieras
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta,kun joillakin jo kolmevuotiaat haluavat valita itse vaatteet mitä ostetaan.Meillä ei vielä 4v ja 5v ole yhtään kiinnostuneita minkälaisia vaatteita ostetaan,eivät halua siis itse mitenkään valita minkäväristä tai kuvaista vaatetta ostetaan.Eipä kyllä monesti tule kysyttyäkään.Toki on jotain lempparivaatteita nuiden kuvien puolesta,mutta ei muutkaan pitämättä jää. Siispä nyt galluppimuotoinen kysymys: minkäikäisenä teillä lapset itse osallistuvat vaatteidensa ostoon,siis niin että ovat mukana kaupassa valitsemassa minkälaisia vaatteita haluavat? Itse oon aatellut,että tuo alkais sitte vasta kouluiässä...

Meillä minä tilaan netistä vaatteita vielä 15v tytöllekin ja hyvin pitää kun tietää sen maun.
Jos ollaan kaupassa ja sieltä jotain valitsemassa ja kysyy lapsien mielipidettä niin aina kuulu että kelpaa.
Eli meillä ei ole opetettu lapsia nirsoilemaan vaatteiden päältä.

Kyllä meillä on aika pienestä esittäneet mielipiteitään. Minä teen sen varsinaisen ostopäätöksen, mutta esim. väristä voidaan keskustella, samoin jos he ihastuvat johonkin, niin voin ostaa, jos se mielestäni sopiva käyttökelpoinen vaate. 12 v:lle saa aika itse päättää aika lailla, hänelle on turha ostaa vaatetta, jota hän ei halua, pitämättä jää.

No kyllä se meilläkin alkoi vasta kouluiässä sillai kokonaan, mutta kyllä me ollaan aokeastaan aina yhdessä kaupoilla käyty ja olen sit näyttänyt, et olisko tämä kiva. Näin lapsi on saanut pienestä pitäen valita niistä jo minun hyväksymistä vaatteista mieleisimmät.

Esikoinen alkoi ilmaisemaan mielipiteensä jo tuossa 1,5 v iässä. Ja kyllä, sitä kuunneltiin. Vaikkapa siten, että hän sai päättää minkä värinen mekko ostetaan, sitä ennen mä toki olin päättänyt että ostetaan mekko. Pukee kyllä päälleen mukisematta lähes mitä tahansa, ja vaatemaku menee hyvin yksiin mun makuni kanssa. Esikoulussa on nyt, ja tyttö siis kyseessä.

Poika on 3½ v ja on hänkin jo kauan, vuoden ainakin, kertonut mielipiteensä vaateasioiden suhteen. Hänellekin kelpaa lähes kaikki mistä minäkin tykkään, mutta osaa myös pyytää sellaista vaatetta mitä minä en ostaisi ellei poika niistä tykkäisi, kuten vaikkapa Spiderman-paita. Vuosi sitten ei suostunut pukemaan päälleen sellaisia housuja, joissa ei ole taskuja, nykyään pitää taas niitäkin. Mutta vaaleanpunaista pikeepaitaa ei mielellään laita, koska se kuulemma on tyttömäinen. Jos ollaan kaupassa, ehdotan jotain vaatetta ja poika sanoo ettei halua sitä, niin jätän sen yleensä sitten ostamatta.

Kai se on tottumiskysymys: lapset ovat lähes aina mukana vaateostoksilla, ovat olleet vauvaikäisestä asti. Molemmat tietävät oman vaatekokonsa ja esikoinen etenkin osaa valikoida kaupasta vaatteet lähes itsenäisesti. Luonnollisestikin silloin, kun annan hänelle vapaat kädet sen asian suhteen.

Meillä tuo esikoinen (poika) on jo alle 3-vuotiaasta ollut tosi kiinnostunut valkkaan vaatteitaan. Toki suitsin sen verran, että ilmoitan millaisia vaatteita tarvitaan. Tykkää selata H&M:n kuvastoa ja valkkaa sieltä vaatteita! Nyt siis on jo 5v.

Tämä poika kiinnittää huomiota myös millaisia vaatteita kavereilla on ja kehuu myös niitä. Erityisesti tarhakaverin turkoosi motocross-paita ja kirkkaan vihreät housut saavat suitsutusta! :D

kyllä meilläkin on reilusti alle kouluikäiset sanoneet mitä laittavat päälleen, toki minä määrään että talvella laitetaan toppavaatteet , sateella sadevaatteet mutta saavat kaupassa päättää minkälaiset/väriset ostetaan, en osta enään mitään jos ei ole mukana kun meiltyä löytyy kassi kaupalla uusia vaatteita mitkä ei ole ollu kertaakaan päällä kun ei kelpaa

Yhteistyössä