Minimoidaan joululahjat -pino!!!!

Meinaako joku muu kokeilla minimoida perheen joululahjamäärän?

Minua on alkanut ärsyttämään suunnattomasti ne lahjavuoret ja se törky mitä sieltä tulee. Tänä vuonna meidän perheen jäsenet saavat omasta perheestä vain 1-2 lahjaa per nuppi. Ne lahjat aiotaan miettiä viimesen päälle mieleiset ja hyvät, hinnoilla sinänsä ei merkitystä koska niin vähän vain lahjoja eikä toiveet ole mahdottomia olleet ennenkään.. Ja ei pienet ees osaa vielä vaatia. Toivottavasti sukulaisetkaan eivät ostele "turhanpäiväisiä" lahjoja vaan vähän kyselevät toiveita tai eivät osta mitään. Ollaan jo useana vuonna toivottu, ettei kukaan toisi mitään lahjoja.

Onko muita, joiden perheen joululahjamäärät minimoidaan ja mistä syystä, jos saan kysyä?

Keittiönoita
Meillä minimoitiin jo vuosia sitten, mutta suvun lapsetkin jo isoja. Mistä syystä? Mitä isommaksi se lapsi tulee, sitä kalliimpia sen toiveetkin on. Ei ole mitään järkeä ostaa viittä lahjaa, jos yhden lahjan arvo on vaikkapa tonni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Olis kyl hyvä juttu =)

Porukoilta tulee säkillisiä, ja osa ihan turhanpäivästä kamaa :snotty:

Kun sais vaan taottua niitten kalloon :D :headwall:
Meillä tuli viimevuonnakin lapsille molemmille oma jätesäkillinen lahjoja ja sit vielä "kokoperheen säkki". Eli kolme säkkiä lahjoja. Ihan älytöntä! :eek:

Täällä :wave: Juuri siksi että sitä romua on jo ihan tarpeeksi ja on ihan turhaa ostaa 10 erilaista pilipali lahjaa. Sukulaisiltakin kumminkin tulee kaiken näköistä niin niistäkin saa jo varmaan turhan ison kasan aikaiseksi. Ja jos leluja on 20 erilaista, jää niistä 15 käyttämättä..

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Meillä tuli viimevuonnakin lapsille molemmille oma jätesäkillinen lahjoja ja sit vielä "kokoperheen säkki". Eli kolme säkkiä lahjoja. Ihan älytöntä! :eek:
Kyllä se siitä muuttu, kun lapsen toivomuslistalla on uusi tietokone tai uusi mopo

;)

VIERAS
Mä olen jo monena vuotta yrittänyt ja yritän taas tänä vuonnakin.
Ihan vaan siitä syystä että mielestäni siinä ei ole mitään järkeä että lapset saa hirveen röykkiön lahjoja leikkivät yhdellä, muut unohtuu nurkkaan, kukaan ei tiedä mistä mikäkin on tullut jne. Eikä lapset opi arvostamaan lahjoja jos niitä tulee ovista ja ikkunoista..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meillä minimoitiin jo vuosia sitten, mutta suvun lapsetkin jo isoja. Mistä syystä? Mitä isommaksi se lapsi tulee, sitä kalliimpia sen toiveetkin on. Ei ole mitään järkeä ostaa viittä lahjaa, jos yhden lahjan arvo on vaikkapa tonni.
Meillähän noilla pienillä on "etulyöntiasema", kun on isoveljeltä IHAN KAIKKEA tallessa. leluja ja semmosta kaikkea, mitä lapset nyt joululahjaksi yleensä saavatkaan.. Niitä leluja sitten on yhden vaatehuoneen verran Antonille aikoinaan osteltu ja saatu (ihmiset kai osti jossain vaiheessa "säälistäkin" isättömälle lapselle lahjoja..).. Niin tuntuu, että hukutaan noihin, jos lisää vielä joka ikinen vuosi tulee. Synttärilahjaksi esim. miehen vanhemmat tajuaa jo ostaa kirjoja. Ne on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Kyllä se siitä muuttu, kun lapsen toivomuslistalla on uusi tietokone tai uusi mopo

;)
Ei auta. :snotty:

ME ollaan aina ostettu ne kalliimmat lahjat, tyyliin 1 per ipana esim isot Lego- laatikot, tai My Litlle Pony- linna jne, ja NÄÄ ostaa samalla rahalla sata roina-kamaa. :kieh:

hmm
mä en osta omille lapsille kun yhdet jokaiselle, nekin kovin toivotut/tarkkaan mietityt. suku ja ystävät kun kysyvät lahjatoiveita niin pyydän vaatteita, tyyliin pieni tarvii sukkahousuja niin kerron sen mummolle, sitten se tarvii myös bodyja, sen kerron veljelle, esikoinen tarvii sukset, niitä pyydän yhteislahjana isovanhemmilta+kummeilta... näin jokainen voi ostaa jotain pientä mutta kaikki tulee tarpeeseen. :)

hmm
lisäksi olen omien sisarusten ja vanhempien kanssa sopinut että vain lapsille ostetaan lahjat, ja ne rahat mitä kuluisi aikuisten lahjoihin(nää on just niitä turhia maljakoita ym jotka ei edes vastaa omaa makua) käytetään sitten vaikka omiin lahjoihin, että saa itsellekin mieleistä/tarpeellista.

Mä olen yrittänyt tota tolkuttaa mun äidille. :headwall:
Siis se että se ostaa lapsille vaikka mitä joululahjaksi, mutta kun se viel haaskaa rahaa munkin joululahjoihin. Olen yrittänyt nyt tolkuttaa että lapsille ostaa sitten vaikka vaatteita tai lahjakortteja jos on pakko rahaa haaskata. Meillä lapset on pieniä vielä, mutta silti on jo nyt lahja lista neidillä 3,5v valmis. Siinä on yksi lelu,pyjama, alushousuja ja joulupipareita. :heart:

meillä ollaan joka ikinen vuosi sitä yritetty :headwall:
niinkun yritän tänäkin jouluna. itse ostetaan ehkä 3lahjaa per lapsi ja ne sellasia joita toivovat tai jotka tiedetään että tulee mieluisia. suvulta sitten tulee ne säkilliset joista karsin jo joulukuusen alle laiton yhteydessä pelkät paketoidut suklaarasiat pois :whistle:

toivonmukaan lahjaröykkiö olis tänä jouluna maltillisempi koska mennään jouluksi lähes 700km päähän joten ei olis kiva raahata niitä lahjoja sitten takasin pieneen kotiin... mun vanhemmat ostaa yleensä tarpeeseen tulevia, mutta anopilla karkaa joulun aikaan mopo käsistä. toivonmukaan nyt vähän hillitymmin kun ei tosiaan kotona olla...

Pinoudun mitä mieluummin tähän! :D Antakaas hyviä vinkkejä millä säästyy ostamasta aikuisille lahjoja, miten vois hienovaraisesti vihjata ettei itse tahdo mitään eikä aio myöskään ostaa? Joulukukkaset yms ymmärrän kyllä, mut miehen suvussa tapana kantaa krääsää aikuiselta toiselle. Anoppi meni ja osti kymmenkunta lahjaa mulle ja miehellekin! :eek:

Ajattelin, että näpäyttäis tänä jouluna ja hommais suvulle niitä kirkon ulkomaanavun lahjavuohia sun muita... :D

Tottakai ne on kontrolloituja. Aletkin alkavat heti joulun jälkeen. Meillä on lähipiirissä noin 50e katto kutakin henkilöä kohtaan. Sillä saa yhden tai kaksi lahjaa (tai isomman kimpassa). Käytännössä isovanhemmat mukaan lukien yleensä 4-6 lahjaa. Lapselle ostamme tosiaan 1-2 lahjaa ja loput tulee muilta ja osa niistäkin on vaatteita.

Meillä on etukäteen lahjalistat käytössä, jotta turhuuksia ei ostella...

Mun lapset on vasta kahden kuukauden ikäsiä, mutta miehen kanssa jo sovittiin että heille ei osteta yhtään joululahjaa (eikä kyllä synttärilahjojakaan) ennenkuin ovat sen ikäisiä että tajuavat itse asiasta jotain. Tuollaiset muutaman kuukauden tai vuoden ikäiset ei tajua koko joulutouhusta mitään, piparintuoksu taitaa olla isompi juttu (tai sitten se että piparia saa vähän maistaakin jos on tarpeeksi iso). Monet elämykset ei maksa mitään, ja ovat lapsista paljon jännittävämpiä.

Mummoja ja kummeja voi olla tätä asiaa vaikea saada ymmärtämään. Mutta turhaa krääsää ei tarvita. Eikä se krääsä mihinkään edes mahdu.

Yritän muutenkin kierrättää huuto.netin kautta ja tuttavaperheiden kesken tavaraa jotta kaikkea ei tarvitsisi ostaa ja sen jälkeen kärrätä kaatopaikalle. Miehen kanssa toisillemme ostamme yleensä yhdet joululahjat, ja ne ovat jotain sellaista mitä itse saa toivoa. Lisäksi ehkä suklaata tai muuta pientä hyvää naposteltavaa.

No
Miehen suvussa on käytäntö, että koko niiden suku viettä joulua yhdessä paikassa. Miehen veljen vaimo on kanssa nyt lanseerannut tämän käytännön, että VAIN lapsille saa ostaa lahjoja. Ja siinä sivussa tietenkin tämä tarkoittaa, että kaikille paikalla oleville lapsille (yht. 12) ostetaan lahja.

Muuten ihan kiva, mutta me on kärsitty lapsettomuudesta nyt 5 vuotta. Mukavaa joka joulun alla kuunnella niitä puheluita, kun veljenvaimo soittelee ja varmistelee, että kai te nyt sitten varmasti muistatte, että aikuisille ei osteta lahjoja. Lapsille vaan ostetaan. Eli me ostamme velvollisuuslahjoja lapsille, joita tapaamme ainoastaan jouluisin (esim. miehen serkun perheitä), ja meitä ei muista kukaan.

Mutta mitäs väliä sitä nyt lapsettomilla aikuisilla olisi, turhiahan ne ovat.

Yhteistyössä