Minimoidaan joululahjat -pino!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
:wave: Mä yritän tuota joka vuosi, kunnes sitten mulle tulee jossain vaiheessa joku valheellinen "joulumieli" ja mä reuhdon pipo kireenä kauppakeskuksessa haalimassa lahjoja.... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Kun pitäähän niitä lahjoja nyt olla kun on kerran joulu... :kieh:
Mulla vähän samalla tavalla. Viime vuonnakin sukulaiset toi tytön lahjat just päivää ennen aattoa,ni kuvittelin et pakko ainakin pari lahjaa ostaa,ettei oo sit vaan yks kaks pakettia... no jokainen oli ostanu yks kaks pakettia ja tyttö sai niin monta lahjaa,ettei se meinannu jaksaa aukoa niitä :ashamed:
Mutta mullakin tekee se et,en muista koska oisin saanu,ennen tätä perhettä joululahjan itselleni,ilman että itse oon sen ostanu. Eli siis korvaan kai jotenkin jotain ostelemalla koko perheelle lahjoja niin,ettei kellään varmasti tuu sellaista oloa,ettei kukaan oo muistanu.

minimoitu jo muutama vuosi sitten ihan siitä syystä, että en halua antaa vain antamisen pakosta tai saada itse samasta syystä. Aikuiset eli sisarukseni ja mieheni sisarukset ei tarvitse mitään ihmeempää juuri jouluna emmekä myöskään me itse ja mieheni kanssa heti yhteisen elämämme alusta sovimme että mitään joulu- ja synttärilahjoja ei toisillemme osteta. sitä vastoin saatetaan ostaan jotakin kivaa ihan vaikka tänään jos se tavara kaupasta syliin hyppää ja vahvasti kertoo että tässä on sitä jotakin.
Lapsia ja aikuisiksi kasvaneita lapsia on lähisuvussa sen verran että jokaisen ostaminen jokaiselle on täysin järjetön juttu ja noille pienemmillekin lapsille riittää vallan hyvin että enää kummilapsille lahjat annetaan ja saadaan ja ainakin meidän perheessä riittää (jos jossakin perheessä ei riitä ostakoot vanhemmat vaikka viisi pakettia lisää ).
lahjoja omillekin tulee joskus vain yksi meiltä molemmilta vanhemmilta jos se on isompi.
Ei siis ole koskaan opetettu lapsiamme minkään lahjavuoren päällä jouluna istumaan ja hyvin on mennyt. joskus jopa kun on oltu jouluna ulkomaanmatkalla, on sovittu että siinä se on sitten se koko perheen yhteinen lahja ja se on riittänyt vallan hyvin. ja joulupukkiuskon aikanakin riitti ihan ne kummien ja mummon antamat (kun eihän se pukki löytänyt jonnekin maailmalle).
lahjoja lapsille odotettavissa taaskin ehkä n 3-5 kpl per tenava.

omille lapsille 2!! lahjaa (jopajoo niin viimeki vuonna) aikuisille ei mitään, paitsi anopille ja appiukolle isonnän+sisarusten kimppalahja, viimevuonna se oli 100?:n lahjakortti sokkarille jotta saavat ostaa keräilemäänsä astiasarjaa.
omalle siskolle ehkä jotain pientä, samoin mun isovanhemmille..
ukon sisarusten lapsille 1lahja per tenava ja nämäkin useimmiten vähintään jonkun sisaruksen kanssa puoliksi..

meillä on minimoitu jo aikoja sitten :D eli minä ja mies ostetaan toisillemme max yks paketti, ja lapset saavat yöpaidan, kirjan, ja yhden mieluisen lelun tms. =) hyvin toimii! tosin tänä vuonna nuo yöpaidat taitaa vaihtua småfolkin omppu-kylpytakkeihin :D

vieras
Me ostetaan lapsille kaksi parempaa lahjaa. Lisäksi tulee kummeilta, isovanhemmilta, enojen perheiltä, joten lahjoja piisaa.

Mitä tulee tuohon aikuisten lahjomiseen... Vietämme aina joulua minun vanhempieni luona (mies toiselta puolen maailmaa eivätkä vietä joulua) ja viime vuonna vanhemmiltani tuli toive, että lahjoja annetaan vain lapsille. No me ja veljieni perheet sovittiin näin. Mitä sitten jouluna tapahtui? Isovanhemmat ja me noudatettiin tätä "sopimusta", mutta veljien vaimot olivat kuitenkin ostaneet lahjoja kaikille. Kun sain lahjoja niin ihan rehellinen ensitunnelma oli vitutus (hitto mehän sovittiin), sitten nolostus (ei annettu lahjoja heille) ja sitten tuli what ever -fiilis (itepähän ostivat lahjat). Nyt jos joku ehdottaa samaa järjestelyä niin muistutan viime joulusta ja sanon, että ostamme lahjoja kelle halutaan.

Mä voisin tähän pinoon hypätä myös! Syynä tilanpuute, rahaakaan ei ole lampaille syötäväks asti ja ekologinen ajattelu on lisääntynyt viimejoulusta merkittävästi. Ja ehkä tärkeinpänä se, ettei lapset oppisi siihen järjettömään kulutukseen ja tuhakkeisiin. Mieluummin vaikka yksi hyvä lahja per lapsi koko jouluna, kuin kymmenen krääsää. Jäkimmäistä anoppi jaksaa kantaa erityisesti periaatteella mitä enemmän sen parempi.. :whistle:
Lisätääs vielä, että koetan saada tänäkin vuonna aikaan itse jotakin, kutoen ommellen tms. tavalla. :)

tyy
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Mutta mitäs väliä sitä nyt lapsettomilla aikuisilla olisi, turhiahan ne ovat.
Voittehan te jättäytyä kemuista pois, ja viettää joulua keskenänne? Osallistukaa mukaan sitten, kun/ jos saatte omia lapsia?

En osannut muotoilla sanojani näköjään oikein.
Luulin, että et edes halunnut osallistua niihin joulujuhliin. Jos kerran miehesi haluaa niihin osallistua, ei teidän sitten auta muu kuin mennä sinne. Joku ehdotti yhden yhteisen lahjan ostamista lapsille. Tehkää niin.
Jos se nyt on sitten lahjoista kiinni, pitäkää vaikkapa synttärijuhlat miehenne kanssa kerran vuodessa?
Onko sinusta oikeasti jotenkin käytännössä toimiva idea ostaa yhteinen lahja kahdelletoista eri perheistä olevalle lapselle, jotka tapaavat kerran vuodessa?

Ja kuten sanottua, minä ja mieheni emme tarvitse lahjoja. Kuitenkin mielelläni muistaisin esim. appivanhempiani, miehen sisaruksia jne. Tämän älyvapaan "aikuisille ei saa ostaa lahjoja"-politiikan johdosta en voi kuitenkaan näin tehdä.

Joo, tiedän, voisinhan minä ostaa nille vaikka helluntailahjoja tai pääsisäislahjoja "jos se nyt sitten lahjoista on kiinni", mutta haluaisin muistaa heitä jouluna.

Mutta ei sitten. Vain lapsille. Vain lapset ovat tärkeitä. Lasten ehdoilla. Lasten etu. Lapset pitää huomioida. Myös ventovieraat lapset. Aikuisilla ei ole niin väliä, kunhan muistavat tuoda Meidän Lapsille jotain kivaa.
Nyt haiskahtaa aika katkeralta... :/ Nauttikaa siitä joulusta ja yhdessäolosta, siinä sitä on lahjaa kaikille aikuisille.
No osta hyvä ihminen lahjoja kenelle haluat. Ei sun tarvii olle toisten pompoteltavana. Varsinkin veljellesi laitat oikein ison paketin ja sille valittajalle ei mitään, sillä siitä selviää.

eukko
Meillä oli lapsuudenkodissani tapana lahjoa jouluna niin, että vanhemmat hankki meille lapsille (6 lasta) 2 toivottua lahjaa per lapsi, esim. kaikille joku isompi lego-paketti, rattikelkka, nukke tms. Sitten kirjoitettiin kaikkien nimet paperille ja arvottiin, että kuka ostaa kellekin lahjan. Kaikki pääsivät siis jouluostoksille äidin antamalla rahalla, yleensä tämä raha oli 100mk. Voi, että se oli pienenstä tytöstä jännää.:) Kellekään ei saanut tietenkään kertoa, että kelle ostaa lahjan.

Nyt minulla on mies ja yksi pieni lapsi. Ajatuksena on ostaa yksi lahja molemmille, kun olen opiskelija eikä rahaa liiemmin ole tuhlattavaksi. Pojalle ostetaan miehen kanssa varmaankin joku isompi dublo-paketti. Lisäksi lahjotaan meidän molempien vanhemmat ja kummilapset ja pojan kummit. Kummilapsille ajattelin ostaa muumi-aterimia tms. ja pojan kummeille sitä astiasarjaa tai aterimia, mitä keräävät. Sisaruksille ja sisarusten lapsille ei osteta mitään.

Vieras
Hei! Nostoa vähän ylöspäin ja kysymys.

Miten saada lapsen kummit/sukulaiset ymmärtämään, että lapsemme ei tarvitse isoa kasaa roinaa ja krääsää joka hajoaa heti? Itse yritän minimoida kulutuksen ja lahjojen oston. Ja ainakin ostan jotakin tarpeellista kummilapsille ja omalle lapsellemme sekä ehkä muutamille lähisukulaisille. Keskustelin asiasta tänään yhden sukulaisen kanssa, ja ilmeisesti hänen mielestään olen erityisen kiittämätön, kun en pidä kaikista lahjoista, mitä olen vuosien varrella saanut. Hän itse ei ole kuulemma koskaan saanut mitään lahjaa, josta ei olisi pitänyt. Hmm, en tiedä uskoisinko.

Itse olen melko nirso esimerkiksi astioiden ja maljakoiden jne suhteen. Olemme keränneet vuosikausia samaa astiasarjaa, jota meillä on jo riittävästi, joten en ole hirveän innostunut erilaisista purkeista ja purnukoista, joita meille kannetaan joka joulu ja syntymäpäivä. Tämä ei kuitenkaan kaikille mene jakeluun.

Mielestäni jos ei ole varma siitä, tarvitseeko lahjan saaja juuri tätä esinettä, on parempi jättää se ostamatta. Eikä yleensäkään ostaa lahjoja vain ostamisen ilosta, tai siitä syystä, että "nyt on pakko jotain keksiä, ostanpa vaikka tämän erittäin kauniin maljakon/pöytätabletit" jne. Yritän ajatella itse ekologisesti, enkä halua kuormittaa kotiani turhalla tavaralla. En myöskään halua opettaa lastani siihen, että joulu on pelkästään lahjojen juhla. Joulu on meille ensisijaisesti kristillinen juhla, toisena tulee perhejuhla, sitten hyvä ruoka, ja ehkä sitten lahjat ;)

Meillä on jo miehen kanssa sovittu, että minimoidaan joululahjat tänä vuonna. Me vanhemmat saatiin oma suuri toiveemme toteutettua, kun oma talo tuli kesällä muuttovalmiiksi. Näin ollen lahjoja emme tarvitse. Lapsi on vasta 2-vuotias ja hän ei vielä ymmärrä lahjoista muuta kun että saa kivoja leluja. Määrällisesti todennäköisesti tavaraa tulee useampia mutta meillä minimoidaan rahankulutus. Ti-ti nalle dvd on jo ostettu hinta kokonaista 5 ? ja tiedän, että on pojalle mieleinen lahja.

Isovanhemmat on eri juttu, sieltä tulee kalliita lahjoja ja paljon. Heille kun saisi päähän ettei tarvi ostaa.

Mä myös en välitä joka sortin purkeista ja purnukoista mutta en ole hennonnut kenellekään sanoa etten niitä tarvitse. Mä olen tässä suhteessa surkea ja laitan "vahingon kiertämään" lahjoittamalla niitä eteenpäin :ashamed: . Ja aina toiseen sukuun. Jos miehen suvusta tulee tarpeeton purkki niin laitetaan omaan sukuun eteenpäin :ashamed: .

Yhteistyössä