Minä löysin Jumalan!

• Viestiketjun aloittaja pelastettu
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja amy:
Mutta eihä nuo luettelemasi asiat liity pakananoihin? Pakanathan ovat alunperin englannin saarelta ja sen lähiympäristöstä, ei se uskonto ole voinut levitä noin laajalle siihen aikaan?
Kristityt ovat kutsuneet pakanoiksi kaikkia, jotka eivät ole kristittyjä. Ihan löytyy melko lähihistoriastakin, jos lukee kertomuksia lähetyssaarnaajista Afrikassa. Pakanoitahan he siellä olivat käännyttämässä.

-
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kuulostaa hyvältä! Mieheni ei ole kiinnostunut mistään uskonnoista, poikanikaan ei ole, mutta tyttöni on kiinnostunut wiccalaisuudesta. Tosin, sen mielenkiinto häipyi hieman kun vinkui päästä Drawing down the moon- rituaaliin ja päästin. Alkoi jo alussa tuskailla, että hiton tylsää. Lähetin sen sitten pois :D
Ihana :D Meillä tosiaan oli yhdessä vaiheessa perheessä evlut, wicca ja suomenuskoinen. Juhlia ainakin riitti, kun kaikkien kolmen uskon mukaisia juhlapäiviä vietettiin. Nyt minä ja tyttö ollaan suomenuskoisia ja poika ateisti-suomenuskoinen. Kallistumassa tosin suomenuskoisuuteen päin.

Suomenuskoisuus on munkin mielestä kiinnostavaa. Olisi parempi, että noikin kiinnostuisivat jostakin kunnon pakanauskonnosta, kun että olisivat vaan tollaisia möllöttäjiä. Vaikkei se sitten olisi wiccalaisuuskaan ;)

amy
Kristityt ovat kutsuneet pakanoiksi kaikkia, jotka eivät ole kristittyjä. Ihan löytyy melko lähihistoriastakin, jos lukee kertomuksia lähetyssaarnaajista Afrikassa. Pakanoitahan he siellä olivat käännyttämässä.
Niin, tuollai kyllä. Mutta se taas ei liity pakanoihin uskontona.
Yhtä yleistävää kristityiltä, kuten barbaari nimitys roomalaisilta tai kuten japanilaiset kutsuu kaikki ulkomaalaisia länkkäreiksi^^

Keittiönoita
Niin, tuollai kyllä. Mutta se taas ei liity pakanoihin uskontona.
Yhtä yleistävää kristityiltä, kuten barbaari nimitys roomalaisilta tai kuten japanilaiset kutsuu kaikki ulkomaalaisia länkkäreiksi^^
Nykyisin kutsutaan pakanauskonnoiksi lähes kaikkia vanhoja alkuperäisuskontoja. Helpompaa käyttää yhtä yhdistävää termiä kuin alkaa luetella kaikkia kymmeniä erikseen.

Keittiönoita
Suomenuskoisuus on munkin mielestä kiinnostavaa. Olisi parempi, että noikin kiinnostuisivat jostakin kunnon pakanauskonnosta, kun että olisivat vaan tollaisia möllöttäjiä. Vaikkei se sitten olisi wiccalaisuuskaan ;)
Aikanaan, aikanaan :) Mulla on molemmat lapset jo aikuisia, joten heillä tuo oman tien valitseminen on ollut kasvun ja henkisen kehityksen tulosta.

amy
Ahaa, eli kristittyjen käyttämä nimitys on otettu laajamittaisena käyttöön ihan kohteliaassa mielessä?
Eikö sitten nyky pakanat enää usko vanhoihin jumaliinsa, onko sekin kadonnut samalla kun useita uskontoja otettiin saman katon alle?

janna
Mutta eihä nuo luettelemasi asiat liity pakananoihin? Pakanathan ovat alunperin englannin saarelta ja sen lähiympäristöstä, ei se uskonto ole voinut levitä noin laajalle siihen aikaan?
Itseasiassa, alunpitäen pakanoilla on tarkoitettu kaikkia muita ihmisiä paitsi juutalaisia.

Kaikki muut ihmiset kuin juutalaiset ovat siis pakanakansoja erotukseksi valitusta kansasta eikä sillä (pakanuudella) ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ihminen kristitty vaiko ei.

Keittiönoita
Ahaa, eli kristittyjen käyttämä nimitys on otettu laajamittaisena käyttöön ihan kohteliaassa mielessä?
Eikö sitten nyky pakanat enää usko vanhoihin jumaliinsa, onko sekin kadonnut samalla kun useita uskontoja otettiin saman katon alle?
Ei ole kadonnut. Moni pakanauskovainen on kyllä nk eklektinen eli yksilöllä voi olla uskossaan palasia eri pakanauskonnoista. Mutta moni ainakin pyrkii alkuperäisyyteen.

Keittiönoita
Katsooko nykypakanat kuolevansa ruumiinsa mukana ja siten välttyvän ikuiselta elämältä ykseydessä?
No se riippuu ihan siitä, mitä pakanauskontoa yksilö tunnustaa. Kuten sanoin, vaikka uskonnoilla on yhteisiä piirteitä, niillä on myös erilaisia piirteitä.

amy
Alkuperäinen kirjoittaja janna:
Itseasiassa, alunpitäen pakanoilla on tarkoitettu kaikkia muita ihmisiä paitsi juutalaisia.

Kaikki muut ihmiset kuin juutalaiset ovat siis pakanakansoja erotukseksi valitusta kansasta eikä sillä (pakanuudella) ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ihminen kristitty vaiko ei.
Eihän juutalaiset voineet taas tietää noista pakanallisuutta uskontonaan pitävistä, jotka uumoili aikoinaan britteinsaarilla ja jotka kenties rakensivat stonehengen?
Ilmeisesti nimitys on otettu käyttöön vasta sen jälkeen kun nuo kansat katosivat?

-
Katsooko nykypakanat kuolevansa ruumiinsa mukana ja siten välttyvän ikuiselta elämältä ykseydessä?
No se riippuu ihan siitä, mitä pakanauskontoa yksilö tunnustaa. Kuten sanoin, vaikka uskonnoilla on yhteisiä piirteitä, niillä on myös erilaisia piirteitä.
Mä uskon jälleensyntymään.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hehe:
Ketjussa, mikä alkoi "Minä löysin Jumalan", puhutaan nyt pelkästään pakanallisuudesta, wiccasta, suomenuskoisuudesta :D
Totta :D Mutta onhan pakanauskonnoissakin - yleensä - ja ainakin wiccalaisuudessa sekä suomenuskoisuudessa jumala/jumalia.

amy
No, jos kaikki on yhden nimen olla, niin miten nuo erottaa toisistaan, eli mistä tietää mitä pakanauskontoja nykyään on olemassa? Mainitsit jo suomiuskonnon, joka oli myös mulle ihan uusi käsite, onko se Kalevalaan viittaava?

amy
Ketjussa, mikä alkoi "Minä löysin Jumalan", puhutaan nyt pelkästään pakanallisuudesta, wiccasta, suomenuskoisuudesta :D
Totta :D Mutta onhan pakanauskonnoissakin - yleensä - ja ainakin wiccalaisuudessa sekä suomenuskoisuudessa jumala/jumalia.
Ja siitä puhutaan mikä kulloinkin kiinnostaa

-
Niinpä, tosi moniakin Jumalia, ja Jumalattariakin vielä :D

Keittiönoita
No, jos kaikki on yhden nimen olla, niin miten nuo erottaa toisistaan, eli mistä tietää mitä pakanauskontoja nykyään on olemassa? Mainitsit jo suomiuskonnon, joka oli myös mulle ihan uusi käsite, onko se Kalevalaan viittaava?
Täältä löytyy jonkin verran tietoa
http://www.pakanaverkko.fi/

Suomenuskoisuus - aiemmin käytettiin termiä muinaissuomalaisuus - liittyy Kalevalaan sekä suomalaisten alkuperäiseen uskontoon.

amy
No, mihin jälleensyntymät tähtäävät sinun uskossasi?
Täytyyhän jokin tarkoitus niillä olla, kuten on kristinuskossa.

janna
No kaikki tuollainen taikauskoinen hölinä on ihmisten mielestä yleensä turvallisempi puheenaihe kuin Jeesus.

Jos haluaa karkoittaa kanssaihmisensä niin ei tarvtse kuin todeta uskovansa Jeesukseen niin johan puheensorina ahdistuneena vaikenee ja kansa alkaa kaikota ja herkimmät laskevat alleen.

Mutta jos toteat olevasi jonkunsortin noita tai satanisti niin sehän on ihan "fiksu" avaus eikä kauhistuta perisynnissä rypevää ihmistä paljoakaan. Mutta perisynti ja synti luonnostaan kauhistuu Jeesus-puheita.

janna

Eihän juutalaiset voineet taas tietää noista pakanallisuutta uskontonaan pitävistä, jotka uumoili aikoinaan britteinsaarilla ja jotka kenties rakensivat stonehengen?
Ilmeisesti nimitys on otettu käyttöön vasta sen jälkeen kun nuo kansat katosivat?
Vanha Testamentti jo nimittää ei-juutalaisia pakanoiksi.

Keittiönoita
No kaikki tuollainen taikauskoinen hölinä on ihmisten mielestä yleensä turvallisempi puheenaihe kuin Jeesus.

Jos haluaa karkoittaa kanssaihmisensä niin ei tarvtse kuin todeta uskovansa Jeesukseen niin johan puheensorina ahdistuneena vaikenee ja kansa alkaa kaikota ja herkimmät laskevat alleen.

Mutta jos toteat olevasi jonkunsortin noita tai satanisti niin sehän on ihan "fiksu" avaus eikä kauhistuta perisynnissä rypevää ihmistä paljoakaan. Mutta perisynti ja synti luonnostaan kauhistuu Jeesus-puheita.
Mä taas luulen, että Jeesus aiheena on monille turvallisempi, koska Jeesuksesta väkisinkin jokainen suomalainen tietää ainakin jotain. Ihmisiä kiinnostaa asiat, jotka ovat uusia ja joista eivät ole aikaisemmin juuri kuulleet.

-
No, mihin jälleensyntymät tähtäävät sinun uskossasi?
Täytyyhän jokin tarkoitus niillä olla, kuten on kristinuskossa.
Miten niin? Ei niillä mitään muuta tarkoitusta tarvitse olla, kuin esimerkiksi energian häviämättömyyden laki.
Energia kiertää, sekä henkisellä että ruumiillisella tasolla.

amy
Täältä löytyy jonkin verran tietoa
http://www.pakanaverkko.fi/

Suomenuskoisuus - aiemmin käytettiin termiä muinaissuomalaisuus - liittyy Kalevalaan sekä suomalaisten alkuperäiseen uskontoon.
Kiitti linkistä.
Juu, Kalevala ja siinä ilmenevä jumalainen tieto, theosophia, aikain viisaus, valaisi muinaissuomalaiselle sen mitä Nostradamus peräsi todellisena alkuperäisenä kristinuskona. Kalevalahan tuo ikuisia totuuksia eikä henkimaailman "pappien" näkemyksiä niistä.

Suurin viisaus on aina pitänyt pukea vertauskuviin ja allegorioihin, kuten Jeesuskin teki.
Meillehän HP Blavastky toi teosofian ehkä kuitenkin monille vielä vaikeatajuisena, jonka sitten Rudolf Steiner, Alice Bailey ja Pekka Ernvast ansiokkaasti kansalle ymmärrettävään muotoon puki. Noilla tiedoilla Kalevala aukeaa, mutta paljon elävämmin, runollisena, sadunomaiseen tarinaan puettuna, tempaisten siten tunnepuolenkin mukaansa, jotta kokonaisvaltainen ymmärtäminen olisi mahdollista.
Kalevalaisten runojen sanotaan olevan tuhansia vuosia vanhoja, mikä todistaa myös kalevalaisen kansan eläneenpitkään.

Yhteistyössä