Alkuperäinen kirjoittaja pööööööö;28445689:
mä odotin kaksostyttöjä tuli fetofetal transfuusio ja kumpikin kuoli.
Voi :,(
Minulla on seitsemän vuoden ikäiset kaksostytöt. Meillä oli haaveena kaksi lasta, joten siinähän nuo tulivat kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Alkuun myös hirvitti, kun ultrassa näkyi kaksi alkiota. Heti siitä saakka lääkärit, neuvolatäti ja kaikki tutun tututkin varoittelivat miten vaikea raskaus tulee olemaan. No maha vain kasvoi ja vauvat potki. Siinäpä ainoat raskausoireeni.
Seuraavaksi varoiteltiin synnytyksen hankaluudesta ja todennäköisistä komplikaatioista... Lapset syntyivät ihan normaalisti alateitse, synnytys oli helppo/ nopea ja päästiin parin päivän päästä kotiin.
No sitten "yksösten" äidit alkoivat ällistelivät kuinka selviämme vauva-arjesta, kun yhdenkin kanssa ovat hälisemässä. Helpompia vauvoja saa varmasti hakea! Lapset eivät sairastelleet, eivät itkeneet kuin jos oli nälkä ja nukkuivat heti alusta asti yöt läpeensä. Kerran yössä heräsivät syömään, mutta muuten ei tarvinnut heidän takia valvoa. Tosi tärkeä juttu oli SAMA RYTMI, eli syötöt ja vaipanvaihdot aina sarjatyönä, niin ei tarvi olla koko ajan ruokkimassa tai muistella koska on vaihdettu vaippoja.
Puolivuotiaina alkoivat jo hieman kiinnittää huomiota toisiinsa ja makoilivat viltillä rauhallisesti keskenään. Kun toinen vauva oli siinä lähellä, niin mä sain kaikessa rauhassa puuhailla omiani. Myöhemmin sitten leikkivät vieretysten ja reilun vuoden ikäisinä jo keskenään. Uhmaikää en huomannut kummallakaan. Luulen, että tämä johtui nimenomaan kaksosuudesta.
Tytöt ovat hyvin sosiaalisia ja rohkeita uusissa tilanteissa. Heillä on aina sisar ja parasystävä siinä vierellä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Kaksosten välistä sidettä ja yhteiselämää on ihana seurata. Välillä on äiti ja isä aivan ulkopuolisia heidän jutuista
Taloudellisesti: Autoon mahtuu hyvin -menis kolmekin taakse "aloittajalle huom

Molemmille ois omat huoneet, mutta ainakin vielä asuvat mielellään samassa huoneessa. Ostan paljon lastentarvikkeita ja vaatteita kirppiksiltä, huutonetistä ja monikkoperheiden netistä. Lisäksi sukulaiset ja isovanhemmat lahjoittavat milloin mitäkin. Kaikkea ei todellakaan tarvitse olla kaksi. Kyllä nuo osaavat jakaa ja vuorotella siinä missä eri-ikäisetkin sisarukset. Rahaa ei siis kulu mitenkään hirveästi.