Nuorena äidiksi ja vähän muutakin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloriosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gloriosa

Vieras
Olen lähes 18-vuotias nuori Outokummusta ja opiskelen ensimmäistä vuotta graafista suunnittelua. Poikaystäväni on melkein 18-vuotias lukiolainen.
Vauvakuume on kova kummallakin ja olemme vakavissamme harkinneet lapsen hankkimista.

Moni asia mietityttää ja jonkin verran pelottaakin, mutta onhan se toisaalta asiaan kuuluvaa.
Itseäni mietityttää eniten kuinka kouluni kanssa käy, mutta neljässä vuodessahan se olisi mahdollista suorittaa.

Olemme myös miettineet kovasti, kuinka pärjäämme.
Kultani ajatteli pitää välivuoden lukion jälkeen ja hankkia töitä.
Itselläni on hyvät tulot kelan tukien ansiosta. Asumislisä ja nuoren kuntotusraha, jota saan muutamia vuosia sitten olleen masennuksen vuoksi ja nyt halutaan turvata minun valmistuminen ammattiin joskus tulevaisuudessa.

Suurin asia, mikä minua itseäni mietityttää hieman on tämä meidän seurustelu aika, olemme seurustelleet puoli vuotta. Toisaalta, ei se minua mietitä niinkään paljon, lähinnä se, mitä vanhempani, sukulaiset ja ystävät siitä ajattelevat..

Jostakin tämä voi kuulostaa aivan järjettömältä, että ollaan lapsia hankkimassa kun on vain puoli vuotta seurusteltu. Mutta lasten hankkiminen ei olisi vielä ihan ajankohtaista. Syksyä olemme ajatelleet, jolloin jos kaikki menee hyvin, "Toukka" syntyisi kesällä 2006, jolloin seurustelua takana 1,5v. Ystävämme ovat luonnehtineet seurustelusuhdettamme vakaaksi ja rehelliseksi, olemme myös saaneet kuulla, että meistä tulisi hyviä vanhempia. Sellainen tuntuma myös minulla ja rakkaallani on, asiaa olemme harkinneet, ennen seurustelusuhteen alkua itseksemme kuin myös seurustelusuhteessamme, eli kyseessä ei ole mikään "hei hankitaanko lapsi tuomaan iloa elämäämme" - kahden minuutin keskustelun tulos, vaan haluamme antaa lapselle, "Toukalle" rakastavan ja turvallisen kodin ja kasvuympäristön, jossa olisi hyvä olla ja elää, haluaisimme antaa lapsellemme/lapsillemme ohjeita elämään pienestä pitäen ja nähdä heidän kasvavan hymyssä suin, haluaisimme lohduttaa heitä kun on pahaolla ja olla heidän kanssaan siitä päivästä lähtien kun saisimme kuulla, että meille on tulossa lapsi.

Kauan olit seurustellut kun aloitte miettimään tai aloittaneet hankkimaan lapsia? Mielipiteitä, kommentteja?

En tiedä kuinka vanhempani suhtautuisivat saadessaan tietoonsa odottavani lasta. Sisaruksillani on yhteensä viisi lasta, joten kokemusta vanhemmillani on isovanhemmuudesta, siskoni oli 18-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsensa, minä olisin lähes 19.

Keskustelua ja kommentteja toivoisin :)

no me seurusteltiin 4kk ku alettiin molemmat kuumeileen,toukokuussa 2004 plussa sitten tuli,poika nyt 4kk vanha,hyvin on menny,sekunttiakaan en pois vaihtas.minä tällä hetkellä pojun kans kotona,mies töissä.

kukaan ulkopuolinenhan ei oo oikee sanomaan millon on oikee aika tehdä lapset,sen tietää ittestä ku se aika tulee.. =)

itse olin just täyttäny 18 ku vauvan yritys alko,3vkoa pojan syntymästä täytin 19.mies on 23vuotias..

njoh mie ja mies kerettiin olla puol vuotta yhessä kun tärppäsi... ei oikeastaan kyllä suunniteltu... mietin vain että miksi ei odottaa koulun loppumista...sitten se olisi pois tieltä.. mutta tietenkin teette kuten tahdotte...

Me oltiin yli 1,5 vuotta oltu yhdessä kun raskaaksi tulin.. eka raskauteni päättyi keskenmenoon, olimme silloin olleet noin puolvuotta yhdessä, sitte vuosi yritettiin ja nyt meillä melkein 7kk vanha suloinen poitsu.Koulusta jäi yksi vuosi suorittamatta jonka tänä syksynä käyn ja valmistun keväällä.Kukaan ei ole vastaan sanonut mitään, jotain ulkopuolisilta kommentteja että kuinkas sinä nuin nuorena, mut ne jätetään omaan arvoonsa. kuukausi sen jälkeen kun täytin 18, lapsi syntyi..

Herrajumala, mä olin 15 kun tulin raskaaksi :whistle: Mut heti kohtapuoliin 16..Oltiin oltu melkein 2 vuotta yhdessä ja molemmat kuumeili jo aika lailla(mie jokseenkin enemmän) Nyt tyttö on 6kk, ja mä 17vee...Kaikki on menny loistavasti vaikka mie on ollut työttömänä tytön synnyttyä muutaman kuukauden. Kuitenkin minä olen sitämieltä, että jos NÄIN nuorena, eli vaikka alle 20 rupeaa vauvahaaveita tulemaan niin oikeasti kannattaa miettiä urakalla ennen päätöksen tekoa..Lastahan ei voi laittaa hyllyy odottamaan että äiti saa omaa ikaa jne..Sehän kuitenkin on totta että ensimmäinen vuosi vaatii todella paljon vanhemmilta, ETENKIN äidiltä!!En kuitenkaan pidä meitä teinimammoja mitenkään hulttioina taikka lapsestaan piittaamattomina, mutta vain pieni osa nuorista on valmiita tähän vastuuseen...Te olette kyllä hyvin pohtineet vauva asiaa, ja varmasti mikä päätöksenne onkaan on huolella pohdittu ja varmasti oikea =) Mua ainakin pelotti raskaus aikana että pystynkö varmasti huolehtimaan lapsestani, vauvan synnyttyä sitä on turha edes miettiä, äidinvaisto taitaa melkos hyvin pitää siitä huolen :heart: Höh,taispa tulla paljon tekstiä, ihan aiheen vierestä suurinosa :D Onea nyt kuitenkin, oli päätös mikä tahansa :hug:

minä olen 17 (marraskuussa 18 ) ja jätkäni on 17 (elokuussa 18 )... kummallakin on vauva kuume ollu erittäin suuri jo pitkään.. olemme nyt olleet 11kk yhdessä ja kihloissa 6kk ja vauvaa ollaan yrittämässä..

anteeksi mut nuo hymy naamat pitäisi olla kaseja mutta ne tuli vaan vahingossa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 11:51 pinja87 kirjoitti:
minä olen 17 (marraskuussa 18) ja jätkäni on 17 (elokuussa 18)... kummallakin on vauva kuume ollu erittäin suuri jo pitkään.. olemme nyt olleet 11kk yhdessä ja kihloissa 6kk ja vauvaa ollaan yrittämässä..

et voisi yhtään lapsellisemmalta kuulostaa, oikeasti! Aloituksistasi päätellen et välttämättä ole valmis vielä kantamaan niin suurta vastuuta kuin oma lapsi, eikä sitä ole varmasti "jätkäsikään". Ei voi kuin päivitellä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 13:38 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 11:51 pinja87 kirjoitti:
minä olen 17 (marraskuussa 18) ja jätkäni on 17 (elokuussa 18)... kummallakin on vauva kuume ollu erittäin suuri jo pitkään.. olemme nyt olleet 11kk yhdessä ja kihloissa 6kk ja vauvaa ollaan yrittämässä..

et voisi yhtään lapsellisemmalta kuulostaa, oikeasti! Aloituksistasi päätellen et välttämättä ole valmis vielä kantamaan niin suurta vastuuta kuin oma lapsi, eikä sitä ole varmasti "jätkäsikään". Ei voi kuin päivitellä...

joskeenki peesailen,jos noin hirveen häslingin nostaa jo pelkästä testaamisesta ni kannattais miettiä onko oikeesti valmis,ei se vauvan hoito aina oo mitään harmoniaa..
nim.kokemusta on..

Hei.. itse oon 19 ja 19rv takana... seurustelin lapsen isän kanssa noin kolme vuotta joista viimeisen 6kk aikana oli lapsipuhetta ja ehkäisy jätettiin ja odotettiin.. mitään ei kuulunut eikä näkynyt ja suhde alkoi rakoilla... erosimme ja kahden vkon päästä erosta sain tietää odottavani lasta... Päätin lapsen pitää sillä olin ja olen edelleen varma siitä että lapsen kanssa pärjään yksinkin.. lapsen isä oli aluksi hyvin neg. kannalla sillä hänen mielestään lapsia hankkiessa pitää olla auvoisaa perhe elämää... toisin kävi mutta hänkin on asian sulattanut ja siitä innoissaan.. siinä vaiheessa kun vauva haaveet unohtuivat niin heti tärppäs.. kannattaa harkita tarkkaan... Paljon se ottaa ja plajon se antaa.. olet myös nuori vielä niinkuin poikaystäväsikin.. itsellä oli hyvä vaihe sinänsä että sain opintoni päätökseen tänä keväänä ja itselläni on vakituinen työ kuten lapsen isälläkin.. toivottavasti jaksoit tämän lukea, mutta pakko sen verran vielä sanoa että tiukkaa tulee olemaan pelkillä kelan tukirahoilla... zemppiä ja voimia päätökseen kuin päätökseen ;)

Ei teidän suunitelmissa mitään vikaa ole sinänsä, mutta puoli vuotta on aika lyhyt aika seurustelua... Asutteko yhdessä? Kannattaisi ensin asua yhdessä, että näette toistenne todelliset piirteet (muuten niitä ei opi tuntemaan vaikka seurustelisi miten kauan) ja katsoa sitten vauvan tekoa uudelleen... Tietysti saisit mukavan opiskelutauon lukion jälkeen jos saisit oman nyytin kainaloon :) Vauva on kuitenkin ihminen joka tarvitsee vakaan ja onnellisen kodin...

Valitettava tosiaisia on että aikanaan mun kaveripiirissä oli suoranainen muoti-ilmiö saada vauvoja teininä ja kaikki parit ovat sittemmin eronneet. Suurin osa siinä vaiheessa kun mies meni armeijaa (kuten omalla kohdalla kävi). Kannattaa siis miettiä tarkoin! Miestä alkoi kiinnostaa armeijalomilla enemmän ryyppääminen kun kotona olo mun ja muksun kanssa ja se alkoi elää kadotettua nuoruutta silloin. Niinpä jäin monen mun kaverin tavoin yksin lapsen kanssa. Lapsi on ihana mutta olisin minäkin voinut joskus mennä ulos tuulettumaan mutta minkäs teet kun ukko katos jonnekin! Siksi pyydän harkitsemaan tosi tarkkaan vauvan tekoa, teillä on kyllä loppuelämä aikaa jos niikseen tulee, odota edes miehen armeija-aika! Voit nyt ajatella että olet elänyt tarpeeksi, mutta usko että katuisit sitä myöhemmin, sillä et ole, voin vannoa sen!
Tämä ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi teitä nuoria äitejä kohtaan, itsekin olen teiniäiti! Sain esikoisen 17-vuotiaana ja nyt kun ajattelen niin en todellakaan ollut valmis äidiksi, vaikka silloin siltä tuntui! En kadu sitä että sain maailman ihanimman pojan, mutta olisi sen ehtinyt tehdä myöhemminkin! Nyt olen 25 ja päässyt opiskelun vauhtiin vasta nyt kun ei ollut aiemmin varaa laittaa lasta hoitoon että pääsisin kouluun... Nyt niitä onkin kaksi, mutta on myös kunnollinen aikuinen mies rinnalla tukemassa elämää :) Jos nyt päätääte vauvan tehdä niin onnea ja kaikkea hyvää elämäänne :)

ja me oltii seurusteltu jotain 5kk kun olin jo raskaana.
mut tosta teidän tilanteesta sanoisin vaan, että mulla ei ikinä olis ollu kanttia tehdä lasta, jos kummallakaan ei olis ollu töitä. tosin, oon tottunu sen verran hyvään elintasoon.... asenteestahan se on kiinni.
mietin sitäkin, että ootko valmis vanhemmaksi, jos mietit mitä muut miettii sun elämästä? tottahan minuakin jännitti vanhempien reaktio raskauteen, mut kavereita ja muita en miettinyt, ja vaikka se vanhempien reaktio jännitti (ja se ei todellakaan ollut positiivinen), se ei vaikuttanut tohon mun päätökseen oikeastaan mitenkään.

Olimme seurustellut vuoden kun menimme kihloihin (puoli vuotta jo asunut yhdessä) ja heti perään täytin 18. Jouduin lopettamaan koulun ja siitä alkoi vakavat vauva keskustelut.. mies mietti (viisi vuotta vanhempi) että onko varaa ja miten se elämä sitten muuttuu lapsen myötä. Ei mennyt kauaa, kun olinkin raskaana ja lähinnä silloin jännitti että miten vanhempani sanovat kun kuulee, heillä kun on on periaate että naimisiin ja sit vasta lapsia. Hyvin he suhtautui ja jännitys oli turha. Raskaus aikana mies ei juurikaan mahaa koskenut ellen pakottanut ja riitoja tuli ja aloinkin miettimään elämää kaksin "junnun" kanssa..no tyttö syntyi elokuussa 04 ja lokakuussa täytin 19.. Miehen työn takia olin paljon tytön kanssa kaksin ja riidat paheni ja olin koko ajan väsynyt ja kuukausi sitten vajosin masennukseen.. Pari viikkoa sitten sanoin sen ääneen mitä kumpikin oli jo miettinyt; haluan erota ja muuttaa pois tytön kanssa. Nyt on hyvä olo ja järjestelemme asioita jotta mahd.pian voimme muuttaa ja katsoa suhdettamme erinäkökulmasta. Tällä tarinalla haluan vain kertoa,että miettikää todella tarkkaan asioita ei niinkää sitä että miten ihmiset suhtautuu koska sillä ei ole mitään merkitystä hankkiako lapsia vai ei. Olette nuoria ja rakastuneita joten asioita ei ehkä osaa realistisesti katsoa. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, kannattaa asua yhdessä kuukausia jotta toisen todella oppii tuntemaan. Tyttö on parasta mitä tämän kolmen vuoden yhdessä olon aikana on tapahtunut, mutta jos voisin päättää toisin, niin ehkä haluaisin ihanan tyttöni sitten kun suhde on kestänyt kauemmin ku vuoden. Ja meidän kohdalla asiat eteni liian nopeasti.

Me päätettiin jo ensitapaamisella, että lapsia tullaan hankkimaan, 5kk seurustelun ja yhdessäasumisen jälkeen jätin sitten pillerit pois. 7kk kuluttua siitä alko sitten esikoisen odotus, oli juuri täyttäny 18, mieheni 31, kun esikko sitten synty heinäkuussa 02.

musta tuo kuulostaa kyllä vähän hölmöltä... sä luettelet kovasti aikoja kuin kauan ootte seurustellu nyt ja sit ku vauva syntyy jne...
Sä ehkä yrität vakuutella itsellesi sekä muille. Sä haluaisit vauvan, tiedät olevasi nuori, mutta huolehdit muiden reaktioista.
Jos sä oikeasti tietäisit, että sun on hyvä saada nyt lapsi ja sä olet juuri oikean ikäinen, olette seurustelleet tarpeeksi kauan, niin et kai sä täällä kyselisi tuollaisia?
Toi sun viesti oli hyvin lapsellinen ja sen perusteella sanoisin, että mieti vielä, sulla on aikaa.
Itse sain lapseni vajaa vuosi sitten, 21 vuotiaana 3,5 vuoden seurustelun jälkeen. Melko nuori äiti olen minäkin varmaan joidenkin mielestä, mutta se ei minua kiinnosta.

Omien kokemuksieni perusteella kehottaisin vielä odottelemaan lapsenteon kanssa, olette kumpikin kuitenkin vielä sen verran nuoria että myöhemminkin ehtii. itse olin tuntenut mieheni vajaan vuoden kun aloin odottamaan vauvaa, olimme molemmat vielä opiskelijoita (täytin 25 kun vauva syntyi). Vaikka opinnot olivat molemmilla jo vauvan syntyessä loppusuoralla niin eipä se aina helppoa ollut..tottakai lapsi on tuonu elämään paljon paljon iloa mutta näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut odotella että koulut on käyty loppuun ja ainakin toisella varma työpaikka. Teillä etenkin kun on vasta lukio käytynä niin helpompi olisi sompailla ensin ne opiskelut loppuun ja sitten miettiä uudellen!

itsellä myös kauhea vauvakuume ja puol vuotta sitten tärppäs ja 3:nel kuul meni kesken! nyt vasta uskaltaudun yrittää uudestaan ja nyt raskauden oireita mutta testiä en oo tehnyt vielä! minä olen 18 ja mieheni 22! :) :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2005 klo 16:38 vieras kirjoitti:
olen eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mielestäni juuri se että kyselet ja pohdit asiaa osoittaa vastuullisuutta ja kypsyyttä. Tsemppiä päätöksen tekoon:)

osn totta toi, kyseleminen ja pohtiminen osoittaa tietynlaista kypsyyttä, mut ihan rehellisesti sanottuna, tossa ap:n viestissä oli pikkusta tosidtelemisen makua. jos tarvii todistella ja vakuutella itselle (sekä muille) olevansa valmis... no, vähän epäilen.
mut kukis siis tietää tilanteensa parhaiten, ja osaa varmasti tehdä itelle just ne parhaimmat ratkasut. elämä ei oo muutenkaan mitään ruusuilla tanssimista, saati sit jos tekee lapsen. ihan rehellisesti sanottuna, vaikka sitä ei usein näin ajattele, kun lapsiaan rakastaa, mut onhan ne ihan hirvee taakka! kun ajattelee sitä vastuuta...
jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää kun lapsia tein (ja mulla oli sentään jonkinlainen aavistus) ois tainnu jäädä lapset tekemättä. niinku varmaan usealta muultakin. ;) ei sitä vaa jotenki käsitä millasta se on, ennen ku sen itse kokee... ei vaikka kuinka olis hoitanu muiden lapsia ja kuunnellu muiden juttuja.
mut jos porukka etukäteen tietäis mitä lapsi tuo tullessaan, uskoisin että monet oikeesti jättäi tekemättä, koska ihmiset on kumminkin mukavuuden haluisia, ja haluavat pitää elämänsä helppoina.

Luulen että viestin alullepanija kaipaa vaan tukea ja mielipiteitä, tuntuu että välillä mammat tänne kirjoittelee mitä tyhmempiäkin kysymyksiä, kuten et mitä vauvalle pitäis talvipakkasilla pukea.. vitsi eikö ihminen joka lapsen on hankkinut niin osaa pukea lasta ilman muiden mammojen neuvoja...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 18:42 ronja-86 kirjoitti:
Luulen että viestin alullepanija kaipaa vaan tukea ja mielipiteitä, tuntuu että välillä mammat tänne kirjoittelee mitä tyhmempiäkin kysymyksiä, kuten et mitä vauvalle pitäis talvipakkasilla pukea.. vitsi eikö ihminen joka lapsen on hankkinut niin osaa pukea lasta ilman muiden mammojen neuvoja...

no mielipiteitähän nää kaikki on??
mun mielestä pukemiskysymyksissä ei sinänsä oo kyllä mitään vikaa. muistan ku sain esikon, että mietin monta kertaa mitä laittaa vauvalle päälle, kun oli kesä, mut illat viileitä, ja auringoltakin piti suojata...
vaikka on saanut lapsen, ei silti valmiiksi tiedä vauvoista kaikkea, ja siks mikään kysymys ei oo (hirveän) tyhmä.

mää oon 22 ja mies 23 ja silloin ennen kun tulin raskaaksi niin oltiin oltu yhdessä 4kk mutta oltiin tavattoman onnellisia lapsen tulosta niin kuin vieläkin... :hug:
Mutta kehoitan kumminkin miettimään josa aikoon noin nuorena lapsia.....on se kivaaa olla raskaana MUTTA se ei jää siihen lapsesi ei ole mikään leikkikalu jonka voi heittää meneen silloin kun haluaa itte mennä bilettään tai muuta....kehoitan elämään omaa elämäää vielä hiukan ja sitten miettimään uudsestaan! :hug: ...kiitän luojaani että en 18vuotiaana tullut raskaaksi silloiset poikaystäväni oli mitä oli vaikka luulin niiden olevan KOKO ELÄMÄ!!!

Esikoinen syntyi kun mieheni kanssa oltiin seurusteltu n.10kk...olin esikoisen syntymän aikaan 18v, nyt meillä neljä lasta ja kohta kymmenen vuotta oltu naimisissakin.....aivan hyvin voi sujua ap:n vauvan tulo =) Hyvä jo etukäteen pohtia ja tuumia :wave:

Ei sitä voi kukaan muu tiedä niin hyvin, kun te itse, että oletteko valmiita siihen vastuuseen mitä lapsi tuo mukanaan? :)

Me oltiin 1,5-vuotta seurusteltu ennenkuin tuli vauvat puheeseen, 2,5-vuoden seurustelun jälkeen annettiin vauvan tulla (=jätettiin ehkäisy pois), raskaaksi tulin, kun oltiin oltu yhdessä suht tasan 3-vuotta ja nyt yhteistä taivalta on nelisen vuotta takana ja vauva 3kk.

En tiennyt itse mitä vauvanhoito on ennen omaa lasta. Minulla ei ollut suht mitään vauvanhoitokokemusta. Rankkaahan tämä tietysti on omalla tavallaan. Sä olet lapsessa kiinni 24h/vrk, sun täytyy vastata vauvan tarpeisiin justiinsa, kun hän sitä vaatii.

Imetät, hyssytät, heijaat, vaihdat vaippaa, imetät taas... ;)

Mutta päivääkään en pois vaihtaisi, tämä on ihanaa, vaikka välillä ei niin ruusunpunaista, piikkejäkin on, mutta niinhän se on aina :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.06.2005 klo 18:42 ronja-86 kirjoitti:

Minun täytyy kyllä sanoa, että vaikka lapsen hankin ja sain niin monesti oon miettinyt mitä päälle ja sitä kysellytkin ihmisiltä. Se on oikeasti aika vaikeaa, kun miettii mitä pistää vauvalle päälle esim, keväällä? Talvella nyt on helppo, kun villasta niskaan ja haalari päälle... :)

Yhteistyössä