Miltä synnyttäminen tuntuu?

  • Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti
auts
Avautumisvaihe oli karmean pelästyttävä. Siinä kävi oikeasti mielessä että tästä ei välttämättä selvitä hengissä.

Kipu tuntuu koko alaruumiin alueella vatsasta yläreisiin ja tuntuu siltä kuin sisälmyksiä revittäisiin ulos.
Supistuksen tullessa hengittäminen on vaikeaa. Kipu on kuitenkin niin kovaa että täysin hiljaa en pystynyt olemaan. Aika äkkiä huomasin että paras tapa selvitä on se, että hengityksen aikana örisee jotain vokaalia. Huutamiseen tai itkemiseen ei riitä voimat. Liikkuminen ja puhuminen mahdotonta.

Kuitenkin hengissä vielä ollaan. Eikä kaikilla ole pahat kivut, mutta on ihan hyvä varautua että näinkin saattaa käydä.
 
saden
Mä oksentelin, kun kipukynnys ylittyi. Se kipu oli kova, samoin pelko selviämisestä. Se kipu vaan oli sen verran kovaa, että se meni jo yli. Mulla oli ihan normaali synnytys, mutta se kipu ja pelko yllätti. En alunperinkään ollut asiasta kovin innoissani, mut pakkohan se oli ja yritin asennoitua, mutta kidutuselokuvahan siitä tuli. Näin siis esikoisen kohdalla ja mun fiilikset.

Nyt sain toisen, joka tuli suunnitellulla sektiolla, joka oli huomattavasti mukavampi kokemus. Päätin, että alapäätäni ja mielenterveyttäni en lähde enää uhraamaan siihen kidutukseen. Oli kerrankin ihanaa saada lapsi ulos ihan ilman kipua ja ponnistelua ja lääkäreitä koko ajan ympärillä:) Jos ei pelkosektio olisi mahdollinen, niin meillä olisi lapsiluku jäänyt varmasti yhteen.
 
"maisa"
Kolme lasta olen synnyttänyt, elämäni kamalinta kipua on synnytyskivut, mutta oli kyllä todellakin kaiken sen kivun arvoista. Sain kolme ihanaa lasta joita rakastan yli kaiken, toisaalta siis aika ristiriitaisia tunteita, kauhein ja tuskallisin kipu jonka seurauksena maailman ihanin asia mitä ikinä oon kokenut. Mutta koska meitä synnyttäneitä naisia on niin paljon niin sehän kertoo vain siitä, että me naiset ollaan tarpeeksi vahvoja kestämään synnytyskivut ja nainen on kyllä valmis tekemään aika paljon sen eteen että saa syliinsä ihanan käärön... :)
 

Yhteistyössä