Milloin turvaistuin liian pieni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Eli miten se nyt käytännössä on?

Olen kuullut kahta eri sääntöä lapsen turvaistuimen vaihdosta:

- lapsen pää ei saa tulla lainkaa selkänojan yli

- lapsen pää saa tulla selkänojan yli, mutta sivustakatsottuna lapsen
kulmakarvat eivät saa mennä sivusuojan yli

Eli meillä lapsen pää tulee n. 2cm. istuimen selkänojan yli. Onko siis jo istuimen vaihdon aika vai ei?

Ja nuo molemmat säännöt olen kuullut samassa lastentarvikeliikkeessä kahdelta eri myyjältä

Kysyin asiaa Britaxilta ja ainakin meidän selkä menosuuntaan istuinta olisi voinut käyttää niin kauan kuin korvien taso pysyy istuimen reunan alla.

Kai se liittyy siihen että takaraivo ei mahdollisessa kolaritilanteessa ei takaraivo paukahda siihen istuimen reunaan niin, että aiheuttaisi aivoihin pienempää tahi suurempaa vammaa.

Mä kysyin kanssa samaa asiaa liikkeestä ja myös kaksi erilaista vastausta oon saanu. Taidan uskoa siihen, että kyllä sen näkee kun lapsi on liian pitkä istuimeen. Eli annan pään tulla jonkin verran yli selkänojan (naama menosuuntaan istuin) mutta en liikaa. Tuo Britaxilta saatu neuvo on varmaan aika hyvä.

Esikoisella tuli onneksi samaan aikaan myös kilot vastaan, mutta kuopus on eri maata ja pituus tulee melkein jo nyt vastaan, pari senttiä pää alempana kuin selkänoja ja kiloja vajaa 11, istuimen kiloraja 18 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Myös vyöt eivät saa mennä olkapäitä alemmas. siis kun ne tulee sieltä istuimen takaa.

Kun mun mielestä ne just pitää lähteä vähän olkapäiden alapuolelta.. Ainakin meidän istuimen ohjeessa muistaakseni näin luki..

Alkuperäinen kirjoittaja Istuva:
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Myös vyöt eivät saa mennä olkapäitä alemmas. siis kun ne tulee sieltä istuimen takaa.

Kun mun mielestä ne just pitää lähteä vähän olkapäiden alapuolelta.. Ainakin meidän istuimen ohjeessa muistaakseni näin luki..
On varmaan istuinkohtaista?Meillä molemmissa,niin kaukalossa kuin turvaistuimessakin ohjeistetaan,että vyöt eivät saa lähteä alempaa kuin olkapäät on.

Yhteistyössä