Milloin salitreeni alkaa näkyä?

• Viestiketjun aloittaja "Vilukissa"
  • Ensimmäinen viesti
vierass
No tokihan mulla oli hauista ja oli lihaksia, mutta turha sitä on kuvitella että saa jotkut Tuuli Matinsalon kisakunto lihakset salilla, siihen tarvitaan paljon, paljon muutakin. Ja lihakset ei tosiaankaan vaatteiden alta pullistele, ihan turha sillä kuvitelmalla lähteä salille. Miehenikään ei ole mitenkään lihaksikkaan näköinen vaatteet päällä ja on sentäs ollut SM tasolla voimanostossa ja nykyäänkin käy säännöllisen epäsäännöllisesti treenaamassa. Että sellasen lihaskunnon että se uimassa voi edukseen erottua, saa hyvällä pohjalla vuodessa, mutta sikspäkkiin tarvitaan paljon muutakin, kuten ruokavalio. Ettei tule sitten kauheaa pettymystä, kun ei sitä sikspäkkiä tullutkaan edes 55 kg painossa, siitäkin pitää tuolla mitalla ottaa ainakin 5 kg pois.

"Vilukissa"
No tokihan mulla oli hauista ja oli lihaksia, mutta turha sitä on kuvitella että saa jotkut Tuuli Matinsalon kisakunto lihakset salilla, siihen tarvitaan paljon, paljon muutakin. Ja lihakset ei tosiaankaan vaatteiden alta pullistele, ihan turha sillä kuvitelmalla lähteä salille. Miehenikään ei ole mitenkään lihaksikkaan näköinen vaatteet päällä ja on sentäs ollut SM tasolla voimanostossa ja nykyäänkin käy säännöllisen epäsäännöllisesti treenaamassa. Että sellasen lihaskunnon että se uimassa voi edukseen erottua, saa hyvällä pohjalla vuodessa, mutta sikspäkkiin tarvitaan paljon muutakin, kuten ruokavalio. Ettei tule sitten kauheaa pettymystä, kun ei sitä sikspäkkiä tullutkaan edes 55 kg painossa, siitäkin pitää tuolla mitalla ottaa ainakin 5 kg pois.
En kai mä ole puhunut mitään sikspäkeistä tai vaatteiden alta pullistelevista lihaksista? Ja mahanahka on kyllä sen verran karussa kunnossa lasten jälkeen että vaikea tuosta on sikspäkkiä aikaiseksi saada :D

Jebajee
EI liene ihme että voimannostajat eivät välttämättä ole mitään järkäleitä koska A, kyseessä on painoluokka urheilu
B; Toisto määrät ja intensiteetti on aivan erilaiset näiden kahden treenityylin välillä-
Vähän sama kun minä kirjoittaisin tähän että ei mun juoksija kaverillakaan nouse penkistä 100kg.

mies1harm.
EI liene ihme että voimannostajat eivät välttämättä ole mitään järkäleitä koska A, kyseessä on painoluokka urheilu
B; Toisto määrät ja intensiteetti on aivan erilaiset näiden kahden treenityylin välillä-
Vähän sama kun minä kirjoittaisin tähän että ei mun juoksija kaverillakaan nouse penkistä 100kg.
Aivan näin. Periaate: voima ei näy ulospäin välttämättä paukuroina, mutta paukurat ovat aina voimaa. Voimantuoton harjoittaminen ei kasvata lihaksen kokoa yhtä hyvin kuin lihaksen "pumppaaminen" eli toistoalueella 8-15 tapahtuva vastusharjoittelu.

mies1harm.
Eli kyllä ne lihakset voi pullistella, jos tekee pidempiä sarjoja kuin muutaman toiston pituisia :) Mutta työtä sekin vaatii. Mullakin on vasta nyt esimerkiksi käsivarret siinä kunnossa että näkyy niiden lihakset hyvin esimerkiksi villatakin läpi. Vuosia sellainen ottaa ja varsinkin jos treenin osa-alueet ei ole kunnossa eli syönti, lepo ja treenaus.

Ja kuten ketjussa sanottu niin pituus on vielä yksi iso tekijä. Pidempi joutuu tekemään paljon kovemman työn että lihas näkyy, mutta lihaksen potentiaali on aina suurempi kuin lyhyellä, koska pinta-ala on suurempi. Se vain ei ole "pullistunut" koska kiinnityskohdat ovat kauempana toisistaan kuin lyhyellä.

Jebajee
Eli kyllä ne lihakset voi pullistella, jos tekee pidempiä sarjoja kuin muutaman toiston pituisia :) Mutta työtä sekin vaatii. Mullakin on vasta nyt esimerkiksi käsivarret siinä kunnossa että näkyy niiden lihakset hyvin esimerkiksi villatakin läpi. Vuosia sellainen ottaa ja varsinkin jos treenin osa-alueet ei ole kunnossa eli syönti, lepo ja treenaus.

Ja kuten ketjussa sanottu niin pituus on vielä yksi iso tekijä. Pidempi joutuu tekemään paljon kovemman työn että lihas näkyy, mutta lihaksen potentiaali on aina suurempi kuin lyhyellä, koska pinta-ala on suurempi. Se vain ei ole "pullistunut" koska kiinnityskohdat ovat kauempana toisistaan kuin lyhyellä.
Näinhän se menee, mä olen 175cm lyhyt.. Ja painoin 8% rasvoissa 67kg niin silloin jo näkyi selvästi saliharrastus, 71kg samoilla rasvoilla ei ollut enää kellekkään epäselvää,75kg rinta 123cm vyötärö 80cm aloin muuttumaan köntiksi joka ei enää miellytä mun silmää yhtään, 80kg olisin jo älyttömän lihaksikas.
ELi Suomennettuna mulla tähän pituuteen lihasmassan eron ei tarvitse olla kuin 10kg ja ero on valtava, jollain 190cm kaverilla saman lookin saaminen tarvitsee 20kg lihasmassaa.
Yksi ulkoiseen lookkiin vaikuttava tekijä on myös oma fysiikka, pieni vyötärö paksu rinta niinkuin mulla ei paljon vaadi lisää niin alkaa näkymään.

"Vilukissa"
No hei, kertokaapa vielä miten olette itse saaneet treenauksen balanssiin syömisen ja levon kanssa? Perusasiat on selvillä, mutta edelleen toisten kokemukset kiinnostaa :) Miten syötte ennen treeniä/jälkeen? Montako treenikertaa viikossa? Mitä välipäivinä?

Jebajee
Ravintokirjaa.
Lepäämällä riittävästi, jos maksimoidaan harjoittelun tehoa niin elämään ei kuulu kännäilyt yms.
SIllon kun punttia väänsin tosissaan, niin treenikertoja salilla tuli n4-5 viikkoon ja 2 lenkkiä päälle.
Palautumiseen otin juoman, koska mikään kiinteä ei olisi pysynyt sisällä.

"Vilukissa"
Ravintokirjaa.
Lepäämällä riittävästi, jos maksimoidaan harjoittelun tehoa niin elämään ei kuulu kännäilyt yms.
SIllon kun punttia väänsin tosissaan, niin treenikertoja salilla tuli n4-5 viikkoon ja 2 lenkkiä päälle.
Palautumiseen otin juoman, koska mikään kiinteä ei olisi pysynyt sisällä.
Okei, sun ja mun "tosissaan" eroavat toisistaan jonkin verran :) Palautusjuomaa oon miettinyt koska käyn salilla heti työpäivän jälkeen ja sitten on jo kiire hakemaan lapsia, eli en pääse syömään saman tien...

Mulla tulee näin ohjelman alussa 2krt/vko salitreeniä, aerobista 2-5krt/vko. Aerobisesta suurin osa on käytännön syistä työmatkapyöräilyä, yks juoksulenkki (rauhallinen) yleensä vkloppuna. Tarkoitus on lisätä kolmas salitreeni kunhan homma tästä etenee.

Jebajee
Mä en nyt mikään paras esimerkki ole koska olen muutenkin urhellut eri lajissa kilpaa joten pohjat on vähän erilaiset kuin normi ihmisellä, silloin tuli treenitunteja 20 viikkoon.
Kyllä mä suosittelisin palautusjuoman ottoa sulle.

vierasi
[QUOTE="Vilukissa";30324336]Okei, sun ja mun "tosissaan" eroavat toisistaan jonkin verran :) Palautusjuomaa oon miettinyt koska käyn salilla heti työpäivän jälkeen ja sitten on jo kiire hakemaan lapsia, eli en pääse syömään saman tien...

Mulla tulee näin ohjelman alussa 2krt/vko salitreeniä, aerobista 2-5krt/vko. Aerobisesta suurin osa on käytännön syistä työmatkapyöräilyä, yks juoksulenkki (rauhallinen) yleensä vkloppuna. Tarkoitus on lisätä kolmas salitreeni kunhan homma tästä etenee.[/QUOTE]

Kaksi kertaa salilla on aika vähän, varsinkin jos teet tosisasi eli yhtenä päivänä ei tehdä koko kroppaa.

mies1harm.
[QUOTE="Vilukissa";30324336]Okei, sun ja mun "tosissaan" eroavat toisistaan jonkin verran :) Palautusjuomaa oon miettinyt koska käyn salilla heti työpäivän jälkeen ja sitten on jo kiire hakemaan lapsia, eli en pääse syömään saman tien...

Mulla tulee näin ohjelman alussa 2krt/vko salitreeniä, aerobista 2-5krt/vko. Aerobisesta suurin osa on käytännön syistä työmatkapyöräilyä, yks juoksulenkki (rauhallinen) yleensä vkloppuna. Tarkoitus on lisätä kolmas salitreeni kunhan homma tästä etenee.[/QUOTE]

Jos haluat tosissasi lihasmassa niin aerobisesta olisi hyvä tinkiä ja punttisalia lisätä. Palkkaria kannattaa vetää, tosin osaksi bisnestä, mutta mulla käytössä EAA Fastilta ja Palkkari+ Leaderilta. Ensimmäinen ennen treeniä ja jälkimmäistä jos on ollut liian pitkä tauko syömisessä, joskus myös vain pikkunälkään tai aterian päätteeksi.

Noi ohjelmat ym. on musta hirveen yksilöllistä ja tavoitteista riippuvaista, siksi vaikea antaa selkeitä ohjeita. Unta 7-8 h yössä kuitenkin.

Mä meen tällä hetkellä jaolla, jossa sekoittelen aika paljon rytmitystä liikkeissä sillä kiinteät ohjelmat eivät ole juttuni. Teen neljästi viikossa. Tässä on siis _ensisijaisen_ rasituksen mukaan, moninivelliikkeethän rasittavat useampaa lihasryhmää. Treeniä kannattaa jaksottaa lihaksen koon ja myös sen mukaan, mikä lihas on edellä, mikä jäljessä. Mulla sattuu olemaan näin.

Kerran viikkoon:

hauis, vatsat, rinta, pohkeet, takareidet

Kahdesti viikkoon:

ojentajat (pumppi), ojentajat (voimatreeni) --> lagaavat enemmän kuin haukkari, heikoiten hermottuva lihasryhmäni luultavasti

Kolmesti viikkoon:

-selkä, etureidet, olkapäät

En tee erikseen kyynärvarsia enkä vatsoja.

Safkassa tärkeintä olisi olla pluskaloreilla jos haluaa lihasta. Mutta maltilliset plussat pitäisi riittää ainakin jos on vähänkin lahjoja omalla kokemuksella eli iso maha ei ole pakollista. :) Rasvoja pitää seurata muttei tällä tasolla vaarallista sopivasti kovalla kulutuksella, hiilari energianlähde salilla eli tärkeä, protsku rakennuslähde, tärkein. Säännölliset ruokailut.

Mulla on niin että aamupäivästä syön aika vähän, lähinnä jotain hiilaripitoista, sit 12-14 välillä raskaammin proteiini- ja hiilaripitoista plus vähän rasvaa (kana, kala, liha, kasvikset, hedelmät lähinnä, mutta joskus jopa pizzaa esimerkiksi :)), seuraavaksi sali, klo 16-18 500 g rahkaa lisukkeineen ja illalla klo 21 tienoilla "jotain", usein esim. tonnikalapurkki ja ruisleipää. Maitoa ja vähäsokerista mehua vetelen juomana aterioilla. Kalorit on noin 3000 kcal, vähän ehkä yli. Ei paljon eroa vapaapäivistä, silloin vaan jää EAA pois ja rasvat ja hiilarit hieman pienemmälle.

"Vilukissa"
Jos haluat tosissasi lihasmassa niin aerobisesta olisi hyvä tinkiä ja punttisalia lisätä. Palkkaria kannattaa vetää, tosin osaksi bisnestä, mutta mulla käytössä EAA Fastilta ja Palkkari+ Leaderilta. Ensimmäinen ennen treeniä ja jälkimmäistä jos on ollut liian pitkä tauko syömisessä, joskus myös vain pikkunälkään tai aterian päätteeksi.

Noi ohjelmat ym. on musta hirveen yksilöllistä ja tavoitteista riippuvaista, siksi vaikea antaa selkeitä ohjeita. Unta 7-8 h yössä kuitenkin.

Mä meen tällä hetkellä jaolla, jossa sekoittelen aika paljon rytmitystä liikkeissä sillä kiinteät ohjelmat eivät ole juttuni. Teen neljästi viikossa. Tässä on siis _ensisijaisen_ rasituksen mukaan, moninivelliikkeethän rasittavat useampaa lihasryhmää. Treeniä kannattaa jaksottaa lihaksen koon ja myös sen mukaan, mikä lihas on edellä, mikä jäljessä. Mulla sattuu olemaan näin.

Kerran viikkoon:

hauis, vatsat, rinta, pohkeet, takareidet

Kahdesti viikkoon:

ojentajat (pumppi), ojentajat (voimatreeni) --> lagaavat enemmän kuin haukkari, heikoiten hermottuva lihasryhmäni luultavasti

Kolmesti viikkoon:

-selkä, etureidet, olkapäät

En tee erikseen kyynärvarsia enkä vatsoja.

Safkassa tärkeintä olisi olla pluskaloreilla jos haluaa lihasta. Mutta maltilliset plussat pitäisi riittää ainakin jos on vähänkin lahjoja omalla kokemuksella eli iso maha ei ole pakollista. :) Rasvoja pitää seurata muttei tällä tasolla vaarallista sopivasti kovalla kulutuksella, hiilari energianlähde salilla eli tärkeä, protsku rakennuslähde, tärkein. Säännölliset ruokailut.

Mulla on niin että aamupäivästä syön aika vähän, lähinnä jotain hiilaripitoista, sit 12-14 välillä raskaammin proteiini- ja hiilaripitoista plus vähän rasvaa (kana, kala, liha, kasvikset, hedelmät lähinnä, mutta joskus jopa pizzaa esimerkiksi :)), seuraavaksi sali, klo 16-18 500 g rahkaa lisukkeineen ja illalla klo 21 tienoilla "jotain", usein esim. tonnikalapurkki ja ruisleipää. Maitoa ja vähäsokerista mehua vetelen juomana aterioilla. Kalorit on noin 3000 kcal, vähän ehkä yli. Ei paljon eroa vapaapäivistä, silloin vaan jää EAA pois ja rasvat ja hiilarit hieman pienemmälle.
Jes, just tällaista infoa kaipasin! En välttämättä niin että apinoin suoraan, mutta kiinnostaa tietää miten muut tekee. Sen jo tiesinkin, että ihmiset/trainerit/ohjelmat/tavoitteet on tosi yksilöllisiä. Oma pt tuntuu olevan samalla aaltopituudella, siitä lienee hyvä lähteä :)

mies1harm.
Peppua treenaan myös suht vähän, kerran viikossa, viime aikoina jopa harvemmin (oikein tehty maastaveto on pääasiallinen liike sille). Mutta osa liikkeistä toki menee osaksi pepulle kuten jalkaprässi hieman alempaa, kyykky/hack-kyykky sekä suorin jaloin maastaveto :)

Jotenkin olen kokenut naisten pitävän enemmän jämäkästä pepusta kuin massiivisesta ;)

mies1harm.
Ja lisään, että joskus kropan palautumisen kannalta mulla tulee yli viikon tauko noissa kerta viikkoon -liikkeissä ja harvoin on ollut haittaa siitä: ei kuitenkaan yli 8 päivän taukoja yleensä.

9MM
Ja lisään, että joskus kropan palautumisen kannalta mulla tulee yli viikon tauko noissa kerta viikkoon -liikkeissä ja harvoin on ollut haittaa siitä: ei kuitenkaan yli 8 päivän taukoja yleensä.
Muuten kyl yks lisättävä et juuri joogaus ja venytteely ja danssaaminen kumiukkomaisesti palauttaa hyvinkin nopeesti ja lisäksi tuo sellasen jojomaisuuden ja jäntevän olon :) eikä tarvii pitkiäkään lepoja :.

mies1harm.
Vielä edittiä sen verran, että selkähän tulee mulla tällä hetkellä tehtyä vain kahdesti viikkoon, oon kyllä tehnyt kolmestikin. Määrää kannattaakin vaihdella kehityksen perusteella. Oon kyllä harkinnut nostavani sen taas kolmeen suoran rasituksen liikkeeseen/viikko sillä selkä on iso lihasryhmä joka tarvii paljon kuritusta. ;)

9MM
niin ja lisään itekkin et juuri robotti tanssi tuo joka lihakseen sitä rentoutta siis kun on jäykkänä joka paiaksta ja ssiitä rupee avaan niitä oman kehon pisteitä muuttuuu se tanssi juuri roboks mut rentouttaa.. joo silas juttui ne selkä hommat välil :D

mies1harm.
Muuten kyl yks lisättävä et juuri joogaus ja venytteely ja danssaaminen kumiukkomaisesti palauttaa hyvinkin nopeesti ja lisäksi tuo sellasen jojomaisuuden ja jäntevän olon :) eikä tarvii pitkiäkään lepoja :.
Totta :) Mulla erikoisesti ei oo hirveästi lihasvenyttelyä, joogaa eikä edes hierojaa (kerran käyty eikä mitään pahempaa löytynyt :)) mut silti paikat ei oo tukossa tai jumissa sillä tiedän mitä sekin on. Mulla oli iso tekijä jumien poistamiseen selän lihasten rasittamisen lisääminen tasapainoiseksi rintakehän ym. kanssa ja oikealla tekniikalla.

Mitään kipuja ei ole sen pahempia ollut ja siinä on tärkeää lihasten tasapaino ja kehon sekä tekniikoiden tuntemus. Ihmettelenkin, miten joillain saleilla ei ole takareisien tekomahdollisuutta ollenkaan ja harvalla salilla on "takareisien curl -laite" eli jalkoja alas taittaen istuma-asennosta vapaalla painolla vastuksena. Nimittäin polvet renaavat helposti jos etu- ja takareidet eivät ole balanssissa siinä missä jumeja tulee liian heikosta selästä ja niskasta.

9MM
jea oman kehon ja mielen hallinta avaa portteja :) toki huomasin ku kannoin 40 kilosii käsipainoi rinkassa otti muuten pohkeeseen oli kymmenen kilsan kävely :) mut ne roikku siellä pohjassa ja kuummotti et hajoo koko rinkka joutu pitää toisel käel vähän pohjaa mut esim liikenne valoissa vetelen jaloil sillain joka suuntaan mut joo ulos päin taas ..

"Vilukissa"
Nostanpa tätä vielä - toka saliviikko kohta takana enkä taida malttaa jättää kahteen kertaan :) Painoja oon tällä viikolla yrittänyt vaihdella sopivammiksi, osaan liikkeistä vähän vähemmän ja osaan, esim. prässiin, kärsii näemmä lisätä ihan kunnolla. Lihakset ei oo enää tällä viikolla tulleet kipeiksi, onko se hyvä vai huono? Ai miten niin oon noviisi? :D

Mutta yks kysymys ois - miten te muut työpäivän aikana/jälkeen salilla käyvät syötte? Kun tuntuu että jos menee ip:llä, lounaasta on jo liian pitkä aika, ja toisaalta treenin jälkeen ois pakko syödä jotain kun varsinaiseen ruokaan menee ainakin 1-2h... Kummalla tankkauksella on enemmän väliä, ennen treeniä vai jälkeen?

Yhteistyössä