Millanen peitto ois viileä kesällä ja lämmin talvella?

  • Viestiketjun aloittaja uudet peitot hankinnassa
  • Ensimmäinen viesti
uudet peitot hankinnassa
Aiemmin olen pitänyt aina kesällä ja talvella eri peittoja, nyt olen kyllästynyt noihin värillisiin peittoihin kun ne näkyy aina pussilakanan läpi, joten ajattelin ostaa uudet peitot. Mietin sitten että onkohan olemassa peittoa, joka ois viileä kesällä ja lämmin talvella? Nykyään kun on kaikkia mitä erikoisempia kuituja. Höyhenet ja untuvat ei oikein innosta kun minusta ne haisee oudolle.
 
"vieras"
Eipä oikeastaan taida olla. Itse en jaksa erillisiä peittoja säilyttää kaapeissa, niin talvisin käytän flanelli- tai kreppilakanoita. Tekevät ohuesta peitosta lämpimämmän.
 
"aloittaja"
Ikea on kyllä vähän kaukana, joten ei taida tulla sieltä hankittua. Mutta ilmeisesti halvallakin voi siis saada ihan hyviä, eli ei tarvi mitään Finlaysonia ostaa. Mulla on nuo aiemmat talvipeitot kyllä jotain kalliimpaa merkkiä, mutta oon leikannut sen merkin pois joten en enää muista että mitä
 
Parempaa unta
Mitä muut ovat käyttäneet niin sanotun ohuempia tai kesä peittoja?

Monien kokeilujen jälkeen löytyi toimivan ohuemman peiton. Loppui kuumuus ja hikoilu yöllä kesken unien, lisäksi unenlaatu parani huimasti.


Tavallinen puuvilla tai pellava pussilakana. Käytetään peittona.

Tiedot:
- Tavallinen puuvilla pussilakana
Mistä: Jysk kaupasta: Tuotteen nimi: Gunborg (muut eri värit: Nova, Liva, Gro, Jeanette)
Paino: 100 g/m², Lankatiheys: 128

- Pellava pussilakana
Mistä: Familon.fi tai Prisma kaupasta, Tuotteen nimi: Familon Princess
Paino: ei tietoa, Lankatiheys: 100

ja

Flanelli aluslakana tai flanelli pussilakana. Laitetaan puuvilla/pellava pussilakanan sisään.

Tiedot:
- Flanelli aluslakana
Mistä: Jysk kaupasta, ei enää saatavilla aikuisen koko mutta löytyy 100x140 cm, ota 2 kpl ja ompele ne yhteen (100 + 100 = 200), koko tulisi 140x200 cm.
Linkki: https://jysk.fi/makuuhuone/lakanat/baby-junior/lakana-100x140cm-lajitelma
Paino: 110 g/m²

- Flanelli pussilakana
Mistä: Jysk kaupasta, Mallin nimi: Thorgunn (muut eri värit: Dagny, Scotti, Nadia, Juliana, Luca, Tonje)
Paino: 130 g/m²


Pellava kangas on viilein. Tavallinen puuvilla on hyvänä kakkosena.

Lankatiheydestä: Jos alhainen luku kuten esimerkiksi 100-130, tarkoittaa on viileämpi ja hengittävämpi. Jos korkeampi luku, esimerkiksi 180-200 on lämpimämpi. Ainakin nämä valmistajat ilmoittavat paljonko tuotteessa on lankatiheys; Jysk, Familon, Finlayson, Hemtex.

Vinkki: Jos peiton kanssa on kylmä. Ota käyttöön lämpöisempi aluslakanan (siis patjan päälle). Perkaali (Percale) jonka lankatiheys on normaalisti 200 tai enemmän, on siihen todella hyvä ratkaisu. Ei todellakaan ole viileä kangas kuten jotkut sanovat.
 
vierailija
Tai sitten panostatte kunnolliseen peittoon joka sopii kesät talvet jos ei makuuhuoneen lämpötila suuresti vaihtele, esim TEMPURin peitoissa on energiaa varaavia ainesosia. Kylmällä siis lämmittää ja lämpimällä viilentää. Vastaavia ominaisuuksia luulisi olevan joillain toisillakin valmistajilla.
 
vierailija
Tai sitten panostatte kunnolliseen peittoon joka sopii kesät talvet jos ei makuuhuoneen lämpötila suuresti vaihtele, esim TEMPURin peitoissa on energiaa varaavia ainesosia. Kylmällä siis lämmittää ja lämpimällä viilentää. Vastaavia ominaisuuksia luulisi olevan joillain toisillakin valmistajilla.
Tai talvella toinen peitto tai huopa poikittain jalkopäähän. Näyttääkin kivalle😊
 
  • Tykkää
Reactions: -riivinrauta-
vierailija
Tänään ostin täyspuuvillaisen peiton. Raitaa toinen puoli ja toinen kukkakuvio. On hieman painavavamman tuntuinen kuin tekokuitupeitto, johon kyllästyin kun tulee yöllä niin kuuma olo.
Onko teill Jyskin puuvillapeitosta kokemuksia?
Kallis se ei ollut tarjouksessa 20 euroa.
 
Tänään ostin täyspuuvillaisen peiton. Raitaa toinen puoli ja toinen kukkakuvio. On hieman painavavamman tuntuinen kuin tekokuitupeitto, johon kyllästyin kun tulee yöllä niin kuuma olo.
Onko teill Jyskin puuvillapeitosta kokemuksia?
Kallis se ei ollut tarjouksessa 20 euroa.
Mulla on neljäs käytössä. Ensimmäise olivat kokonaan valkoisia, mutta sama tuote kyseessä.

Se on niin paras etten raaski edes pussilakanaa laittaa vaan käytän sellaisenaan ja pesen useammin. Kymmenen pesun jälkeen alkaa olla vanuttunut ja pitää hankkia uusi mutta senkin jälkeen käytän noita vielä pihalla, autossa tai tuolinpehmikkeenä.

Kesällä ihanan viileä ja talvella villaviltti pysyy hyvin sen päällä koska se ei ole liukas.

Hyvä ostos!
 

Yhteistyössä