Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
En intä. Asukaa vuokralla jos haluatte tai omassa jos haluatte. Minulle sopii kyllä. Olen minäkin helsingissä asunut, muutimme sieltä pois, koska asuminen itiksessä/töölössä tms. ei houkutellut. Ei vuokralla eikä omassa. Ja kyllä, olin raskaana ja vailla työtä, kun lähdimme toiseen kaupunkiin VUOKRALLE. Vuokrat Helsingissä olivat silloin jo sellaiset, että eipä siellä ollut järkeä asua. Me uskalsimme lähteä muualle, kaikki eivät. Ehkä kaikilla ei ole mahdollisuutta sitten ostaa sitä omaa, mutta monella on. Tällä hetkellä lainanlyhennyksemme on 600e, eli tosi pieni, eikä sillä rahalla oikeasti kummoista vuokra-asuntoa saa. Bussia täällä ei tartte edes kauppareissuun, jos yhtään viitsi kävellä/pyöräillä. Vuokraa asunnostamme 5v sitten maksoimme 580e kaksiosta.
Kyse ei kuule aina ole uskaltamisesta, minulla täällä syntyneellä ei todellakaan ole halua muuttaa mihinkään maalle. Minun perheeni ja ystäväni ovat täällä, minun kotini on täällä. Lisäksi minulla on täällä työpaikka jossa ansaitsen enemmän kuin missään muualla Suomessa, tuloero voi helposti olla jopa 1000 euroa kuussa.
Minusta on kovastikin järkeä asua siellä missä viihtyy , jos itse viihdyt muualla, niin hyvä niin, mutta sinun ratkaisusi on oikea vain sinulle itsellesi. Minä en viihdy muualla kuin täällä. Piste.
[/b]
Ja jos haluaa mahdollisimman ikäväksi ajatella asioidensa menevän omistusasunnon myötä, niin ilman muuta kannattaa asua vuokralla. Käsittääkseni ap ei asu töölössä painkään, niin kuin ei moni muukaan tämän palstan kirjoittelija. Kovin monessa muussa kaupungissa kulkeminen paikasta toiseen ei noin vaikeaa ole. [/quote]
ap ei asu töölössä päinkään, totta, mutta tässä pätee aivan sama juttu kuin töölönkin esimerkissä. Vuokralla asumalla he voivat saavuttaa asumisessaan tason johon omistusasumisessa heillä ei mitenkään ole varaa. Perhe siis tarvitsee vähintään 4:n huoneen huoneiston. Kun rajana Kuopiossa oli 120.000 euroa, sillä rahalla sai tasan yhden 4:n huoneen asunnon kerrostalosta, ja tuokin asunto oli pienehkö.
Ihan missä tahansa muussa kaupungissa kulkeminen voi olla noin vaikeaa. Päivähoidon tarjoamisen velvollisuus kunnalla täyttyy, kun tarjoavat paikkaa, vaikka toisesta päästä kaupunkia ilman mitään bussiyhteyksiä. Helsinki ja pääkaupunkiseutu on iso alue, minäkään en kulje yhteensuuntaan 13,5 kilometrin työmatkaani pyörällä, varsinkaan, kun matkan varrella on iso tietyömaa ja kun ennen tuota pitäisi vielä viedä lapset hoitoon 3,5 kilometrin päähän. Täällä pääkaupunkiseudulla, kun on ihan yleistä, että ollaan naapurikunnissa töissä. Ja Pasilassa muuten päivän pysäköinti maksaa vähintään 6 euroa, jos autolla kulkee.
Keskustassa täällä tulee siis hyvin toimeen ilman autoa, mekin Espoossa asuvina tulisimme, jos ei olisi lapsia kuskattavana, juna-asema on kilometrin päässä, sillä liikkuu varsin mainiosti. Samoin muut palvelut löytyvät sieltä ja lähin kauppa puolen kilsan päästä.
Kuten sanoin jo aiemmin tämä on täysin arvostus juttu!