Millaisia suomalaiset ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ollako vai eikö olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23863012]tää on just sitä sisäänpäin lämpiävää rentoutta. mielestäni suomalaiset ovat erittäin jäykkiä, ei small-talkia, puujalkavitsejä, kaikki ovat pitkät talvet kodeissaan, kadut tyhjinä, tanssiminenkin (ilman alkoholia) tuottaa tuskaa monelle (eri juttu ehkä vanhemmanpolven lavatanssijat) kun erehdyt jollekin vähänkään kommentoimaan jossain julkisessa paikassa niin jo katotaan ällistyneenä että "toi osas suunsakin avata" ja lomalle lähdetäänkin sitten sinne toisten suomalaisten viereen thaimaahan, ettei vahingossakaan tarvi kieliä puhua.

no joo, hieman kärjistettyä mutta jäykkää kansaa on.[/QUOTE]

Pitäisikö kaikkien sitten haastaa juttua ihan tuikituntemattomien kanssa? Suoraan sanottuna minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku satunnainen Pirkko ajattelee jostakin tyhjänpäiväisestä asiasta. Vielä tätäkin vähemmän kiinnostaa tietää mitään Pirkon perhe-elämästä tai ties mistä vaivoista. Omat asiani eivät puolestaan kuulu Pirkolle.

Jos ulkona on -30 pakkasta niin ei siinä paljon huvita kaduilla juhlia. Mene itse hihkumaan hankeen jos haluat, minä pysyn mieluummin sisällä lämpimässä.

Ihan totta. Suomalaiset ovat ainakin k.a.m.a.l.a.n pidättyväisiä, epävarmoja ja kaavoihinkangistuneita. :)
Itse ahdistun aina valtavasti, jos olen pidemmän aikaa Suomessa yhtäsoittoa...:ashamed:
En voi ikinä ymmärtää sitä vakavuutta ja pidättyväisyyttä, joka tulee rajalla vastaan kuin seinä.
Tulee tunne, että tukehdun.

Mutta on suomalaisissa toki hyvääkin. Ovat yleensä luotettavia, kunnollisia ja ahkeria.:)

[QUOTE="vieras";23863022]lisäisin vielä että miehiin nämä stereotypiat sopii vielä paremmin kuin naisiin mielestäni.[/QUOTE]

Ainoo mikä pätee paremmin miehiin kuin naisiin oli kohta "tanssiminen ei suju ilman alkoholia".

[QUOTE="vieras";23863012]tää on just sitä sisäänpäin lämpiävää rentoutta. mielestäni suomalaiset ovat erittäin jäykkiä, ei small-talkia, puujalkavitsejä, kaikki ovat pitkät talvet kodeissaan, kadut tyhjinä, tanssiminenkin (ilman alkoholia) tuottaa tuskaa monelle (eri juttu ehkä vanhemmanpolven lavatanssijat) kun erehdyt jollekin vähänkään kommentoimaan jossain julkisessa paikassa niin jo katotaan ällistyneenä että "toi osas suunsakin avata" ja lomalle lähdetäänkin sitten sinne toisten suomalaisten viereen thaimaahan, ettei vahingossakaan tarvi kieliä puhua.

no joo, hieman kärjistettyä mutta jäykkää kansaa on.[/QUOTE]

Siis mikä tuossa tekstissäni oli sisäänpäin lämpiävää rentoutta. Eikö muut kuin suomalaiset ole rennoimmillaan noissa kuvailemissani tilanteissa? Millaista sen rentouden sitten kuuluisi olla? Joo sen myönnän, että small-talk on vaikeaa, mutta muuten en kyllä allekirjoita tuota. Ei kai kaduilla maleksiminen talvipakkasilla ole rentoutta?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23862840:
Minä olen suomalainen enkä ymmärrä yhtään mistä ap puhuu. Suomalaiset ovat jäykkiä, mutta joissakin yhteyksissä liiankin rentoja? Suomalaiset puhuvat, mutta eivät puhu? On aiheita, joista ei puhuta, mutta puhutaan asioista epäkohteliaan suoraan?

Esimerkit olisivat kyllä tosi kivoja (tilanteita, puheenaiheita). Tuo sinun teksisi on minusta juuri sitä, mistä syytät suomalaisia: et tunnu puhuvan mistään, mutta puhut jostain. Eli mitä konkreettisesti haluat tietää?

Samaa jäin ihmettelemään. En oikein ymmärtänyt mitä ap haluaa tietää. On jotenkin liian yleistävää tuo hänen kirjoituksensa, en tunnista itseäni siitä. Enkä ketään läheistänikään.

[QUOTE="vieras";23863051]Pitäisikö kaikkien sitten haastaa juttua ihan tuikituntemattomien kanssa? Suoraan sanottuna minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku satunnainen Pirkko ajattelee jostakin tyhjänpäiväisestä asiasta. Vielä tätäkin vähemmän kiinnostaa tietää mitään Pirkon perhe-elämästä tai ties mistä vaivoista. Omat asiani eivät puolestaan kuulu Pirkolle.

Jos ulkona on -30 pakkasta niin ei siinä paljon huvita kaduilla juhlia. Mene itse hihkumaan hankeen jos haluat, minä pysyn mieluummin sisällä lämpimässä.[/QUOTE]

:D en sanonutkaan etteikö tähän käyttäytymiseen löydy ihan kelpo syyt. ja juuri noin moni suomalainen ajatteleekin, kuten kuvasit. totesin vain, että muualla olleen tai muualta tulleen silmiin suomalaiset ovat jäykkiä ja nämä listaamani asiat ovat muutamia syitä siihen miksi näin ajatellaan.

[QUOTE="jep";23863093]Samaa jäin ihmettelemään. En oikein ymmärtänyt mitä ap haluaa tietää. On jotenkin liian yleistävää tuo hänen kirjoituksensa, en tunnista itseäni siitä. Enkä ketään läheistänikään.[/QUOTE]

Ihan sama tuli mieleen. Muutenkin tuollainen yleinen mollaaminen on jotenkin epäkohteliasta ja tarpeetonta. Sitten pitää vaan olla siellä missä ihmiset on riittävästi itsensä kaltaisia, jos ihmisten erilaisuus niin kovin häiritsee.

Suomalaiset ovat mukavia ja ihania ihania ihmisiä . Suomalaiset eivät puhu paskaa, eivät lässytä turhia eivätkä makeile. Jos suomalainen jättää sanomatta jotakin, sitä asiaa ei pidäkään sanoa.
Jos suomalainen sanoo jotakin, hän sitten tarkoittaa sitä mitä sanoo.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23863065:
Siis mikä tuossa tekstissäni oli sisäänpäin lämpiävää rentoutta. Eikö muut kuin suomalaiset ole rennoimmillaan noissa kuvailemissani tilanteissa? Millaista sen rentouden sitten kuuluisi olla? Joo sen myönnän, että small-talk on vaikeaa, mutta muuten en kyllä allekirjoita tuota. Ei kai kaduilla maleksiminen talvipakkasilla ole rentoutta?

osuitkin asian ytimeen, sehän on täysin kulttuurinen juttu, millaiseksi rentouden mieltää. jos on pitkään ollut toisessa kulttuurissa, ajattelee sen mukaisesti. kuvasin vain muutamia omia havaintojani suomalaisista muualta palattuani. leffateattereissa nauramisen tai eläytymisen voisin vielä lisätä listalle. täällä istutaan sielläkin aika tuppisuina, vaikka komediaa mentäisiin katsomaan.

positiivista ja negatiivista löytyy jokapaikasta, ei siitä kannata hernettä nenään ottaa.

[QUOTE="suomalainen";23863162]Suomalaiset ovat mukavia ja ihania ihania ihmisiä . Suomalaiset eivät puhu paskaa, eivät lässytä turhia eivätkä makeile. Jos suomalainen jättää sanomatta jotakin, sitä asiaa ei pidäkään sanoa.
Jos suomalainen sanoo jotakin, hän sitten tarkoittaa sitä mitä sanoo.[/QUOTE]

Kaikissa ihmisissä on jotain vikaa, saman ketjun vois aloittaa vaikka saksalaisista: vali vali vali, mutta mitä järkeä?

[QUOTE="vieras";23863171]osuitkin asian ytimeen, sehän on täysin kulttuurinen juttu, millaiseksi rentouden mieltää. jos on pitkään ollut toisessa kulttuurissa, ajattelee sen mukaisesti. kuvasin vain muutamia omia havaintojani suomalaisista muualta palattuani. leffateattereissa nauramisen tai eläytymisen voisin vielä lisätä listalle. täällä istutaan sielläkin aika tuppisuina, vaikka komediaa mentäisiin katsomaan.

positiivista ja negatiivista löytyy jokapaikasta, ei siitä kannata hernettä nenään ottaa.[/QUOTE]

Eipä tulisi mieleenkään käyttäytyä elovissa kuten esim. amerikkalaiset. Puolet leffasta menee ohi kun yleisö hirnuu, hurraa, buuaa tai muuten vain metelöi. Koettu on kun jenkeissä olen käynyt.

[QUOTE="vieras";23863171]osuitkin asian ytimeen, sehän on täysin kulttuurinen juttu, millaiseksi rentouden mieltää. jos on pitkään ollut toisessa kulttuurissa, ajattelee sen mukaisesti. kuvasin vain muutamia omia havaintojani suomalaisista muualta palattuani. leffateattereissa nauramisen tai eläytymisen voisin vielä lisätä listalle. täällä istutaan sielläkin aika tuppisuina, vaikka komediaa mentäisiin katsomaan.

positiivista ja negatiivista löytyy jokapaikasta, ei siitä kannata hernettä nenään ottaa.[/QUOTE]

Niin siis minä kerroin, mitä suomalaisten kohdalla rentous on ja kysyin, mitä sen rentouden sitten pitäisi olla tai mitä se on ulkomaalaisten kohdalla. Et vastannut. Tosi vaikeaa on keskustella eroista, kun ei ole vertailukohtaa.

Enkä ole ottanut hernettä nenään, en vain saa otetta tästä ajatuksestasi.

Kaurismäen elokuvat kertovat kaiken. Olen ylpeä suomalainenen! En ikinä haluaisi olla jenkki; tekopyhä, smalltalk expertiee, en ylimielinen ja etuileva venakko, en kulturelli ranskatar, en fishandships punapää-pisamanaama-britti, en työtävieroksuva etelä-eurooppalainen, ainoastaan ihana rehellinen suomalainen! Sillon puhutaan kunon asiaa!

[QUOTE="Kenguru";23863184]Kaikissa ihmisissä on jotain vikaa, saman ketjun vois aloittaa vaikka saksalaisista: vali vali vali, mutta mitä järkeä?[/QUOTE]

Mä olen suomalainen, siksi kehun suomalaisia.
Saksalaiset saavat kehua saksalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23863231:
Niin siis minä kerroin, mitä suomalaisten kohdalla rentous on ja kysyin, mitä sen rentouden sitten pitäisi olla tai mitä se on ulkomaalaisten kohdalla. Et vastannut. Tosi vaikeaa on keskustella eroista, kun ei ole vertailukohtaa.

Enkä ole ottanut hernettä nenään, en vain saa otetta tästä ajatuksestasi.

no harmi jos en paremmin osannut selittää. ehkä se on sitten joku "ilmapiiri" juttu, en osaa sitä paremmin kuvailla, kuin mitä jo olen yrittänyt. mielestäni suomessa on jäykkää ja itsekin koen oloni rennommaksi usein ulkomailla, enkä nyt tarkoita lomailua ja sen tuottamaa rentoutta.

jokatapauksessa, suomalaisista onneksi löytyy paljon muita hyviä puolia, niin tuon jäykkyydenkin kanssa elää, ja jos ei, ei voi muuta kuin lähteä :D

[QUOTE="vieras";23863392]no harmi jos en paremmin osannut selittää. ehkä se on sitten joku "ilmapiiri" juttu, en osaa sitä paremmin kuvailla, kuin mitä jo olen yrittänyt. mielestäni suomessa on jäykkää ja itsekin koen oloni rennommaksi usein ulkomailla, enkä nyt tarkoita lomailua ja sen tuottamaa rentoutta.

jokatapauksessa, suomalaisista onneksi löytyy paljon muita hyviä puolia, niin tuon jäykkyydenkin kanssa elää, ja jos ei, ei voi muuta kuin lähteä :D[/QUOTE]

Niin ja edelleen kysyn sen saman kysymyksen, johon itsekin vastasin: mitä rentous on muiden kuin suomalaisten kohdalla ja millaisissa tilanteissa se näkyy? Elokuvissa nauramisena, small-talkina, tanssimisena ja kaduilla hengailemisena? Sanoin, että small-talkin kohdalla olen samaa mieltä, mutta muuten en. Sinä sanoit, että minun mainitsemani rentouden ilmenemismuodot suomalaisten keskuudessa ovat sisäänpäinlämpiäviä tapoja. Millä tavalla suomalaisten vapaa-aikana rentoutuminen on sisäänpäinlämpiävämpää, kuin ulkomaalaisten vastaava toiminta? Sanoit, että osuin asian ytimeen, enkä todellakaan ymmärrä, mikä se ydin oli.

Et ole vastannut yhteenkään esittämääni kysymykseen. Ja sitten sanotaan, että "suomalaiset puhuvat asioista, mutta eivät oikeastaan puhu mistään"..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23863481:
Niin ja edelleen kysyn sen saman kysymyksen, johon itsekin vastasin: mitä rentous on muiden kuin suomalaisten kohdalla ja millaisissa tilanteissa se näkyy? Elokuvissa nauramisena, small-talkina, tanssimisena ja kaduilla hengailemisena? Sanoin, että small-talkin kohdalla olen samaa mieltä, mutta muuten en. Sinä sanoit, että minun mainitsemani rentouden ilmenemismuodot suomalaisten keskuudessa ovat sisäänpäinlämpiäviä tapoja. Millä tavalla suomalaisten vapaa-aikana rentoutuminen on sisäänpäinlämpiävämpää, kuin ulkomaalaisten vastaava toiminta? Sanoit, että osuin asian ytimeen, enkä todellakaan ymmärrä, mikä se ydin oli.

Et ole vastannut yhteenkään esittämääni kysymykseen. Ja sitten sanotaan, että "suomalaiset puhuvat asioista, mutta eivät oikeastaan puhu mistään"..

no suomalaiseen yhteiskuntaan on vaikea päästä sisälle. sitä tarkoitin että kaverien tai perheen kanssa puhuminen ja nauraminen voi olla rentouttavaa maailman joka kolkassa, mutta jos small-talk kulttuuri puuttuu on huomattavasti vaikeampaa päästä ulkopuolelta siihen kaveri/perhepiiriin jossa sitten nauretaan yhdessä, jos olet nyt vaikka 20 vuotta asunut suomen ulkopuolella ja et tunne täältä juuri ketään.

ensimmäiseen kysymykseen vastasin, ja toistit vastaukseni. ei sinun tarvitse olla noista muista asioista samaa mieltä, mielipide olikin minun. oletko asunut pitkiä aikoja muualla (voisi auttaa ymmärtämään mitä tarkoitan)?

asian ytimellä tarkoitin lähinnä sitä, että käsitys siitä mikä on rentoa, tai miten se rentous ilmenee on subjektiivista. kyse ei ollut siitä kuinka ollaan rentoja tutuissa piireissä, vaan jos ulkopuolisena tulet tänne, onko yhteiskunta vastaanottava, tai mitkä asiat korostaa sitä jäykkyyttä.

[QUOTE="vieras";23863537]no suomalaiseen yhteiskuntaan on vaikea päästä sisälle. sitä tarkoitin että kaverien tai perheen kanssa puhuminen ja nauraminen voi olla rentouttavaa maailman joka kolkassa, mutta jos small-talk kulttuuri puuttuu on huomattavasti vaikeampaa päästä ulkopuolelta siihen kaveri/perhepiiriin jossa sitten nauretaan yhdessä, jos olet nyt vaikka 20 vuotta asunut suomen ulkopuolella ja et tunne täältä juuri ketään.

ensimmäiseen kysymykseen vastasin, ja toistit vastaukseni. ei sinun tarvitse olla noista muista asioista samaa mieltä, mielipide olikin minun. oletko asunut pitkiä aikoja muualla (voisi auttaa ymmärtämään mitä tarkoitan)?

asian ytimellä tarkoitin lähinnä sitä, että käsitys siitä mikä on rentoa, tai miten se rentous ilmenee on subjektiivista. kyse ei ollut siitä kuinka ollaan rentoja tutuissa piireissä, vaan jos ulkopuolisena tulet tänne, onko yhteiskunta vastaanottava, tai mitkä asiat korostaa sitä jäykkyyttä.[/QUOTE]

Niin siis minä tarkoitin, että miten ne minun luettelemani tilanteet ovat jotenkin sisäänpäinlämpimämpiä kuin vastaavat tilanteet ulkomaalaisten kohdalla. En oikein jaksa uskoa, että ulkomailla (mitä se sitten tarkoittaakaan) kaikissa tilanteissa oltaisiin rentoja, jos se oli tässä se ydin. Mutta joo, ehkä se pointti on juuri se small-talk. Se kun ei tule luonnostaan, tulee varmaan tottumattomalle sellainen epämukava olo, vaikka suomalaiselle se on ihan normaali olotila.

En ole asunut ulkomailla pitkiä aikoja, joten sen takia kyselenkin. Ja kai silläkin on vähän väliä, mihin vertaa. En suostu kyllä uskomaan sitäkään, että suomalaiset olisivat ainoa pidättyväisempi kansa.

Ja sitten taas jotkut tietyt piirteet, esimerkiksi tuo elokuvissa nauramattomuus ja vaikka keskusteluetäisyys, tunteista puhumattomuus, small-talkittomuus ja kellontarkkuus ovat toisaalta suomessa sellaisia kohteliaita tapoja, mutta ei-suomalaisen silmin ne ovat vain jäykkyyttä ja sisäänpäinkääntyneisyyttä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23863592:
Mutta joo, ehkä se pointti on juuri se small-talk. Se kun ei tule luonnostaan, tulee varmaan tottumattomalle sellainen epämukava olo, vaikka suomalaiselle se on ihan normaali olotila.

Juuri näin. Ei ne sinun luettelemasi jutut sen kummemmin eroa muualla, mutta mun luettelemat jutut oli ainakin muutamia joita itse voisin rinnastaa siihen, mitkä asiat suomesta puuttuvat ja minun silmin katsottuna lisäävät jäykkyyden tuntua.

Ja tottakai kaikki riippuu siitä missä ulkomailla ollaan (kukaan ei väitäkään että suomi olisi ainoa jäykän kulttuurin omaava maa), ja henkilön persoonasta itsestään. Nämä on vain tällaisia pintapuolisia yleistyksiä, mutta pointti on että niissä on se totuuden hiven, ihan kuten monissa muissakin stereotypioissa (usalaiset ovat ylipainoisia tai äänekkäitä yms).

kiitos hyvästä keskustelusta ja öitä!

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23863592:
En ole asunut ulkomailla pitkiä aikoja, joten sen takia kyselenkin. Ja kai silläkin on vähän väliä, mihin vertaa. En suostu kyllä uskomaan sitäkään, että suomalaiset olisivat ainoa pidättyväisempi kansa.

Ja sitten taas jotkut tietyt piirteet, esimerkiksi tuo elokuvissa nauraminen ja vaikka keskusteluetäisyys ja tunteista puhumattomuus ja small-talkittomuus ja kellontarkkuus ovat toisaalta suomessa sellaisia kohteliaita tapoja, mutta ei-suomalaisen silmin ne ovat vain jäykkyyttä ja sisäänpäinkääntyneisyyttä.

Tuli mieleen Japani. Kohteliaisuus, pidättyvyys ja tarkkuus ovat siellä suuressa arvossa. Käytetty puhekin kuvastaa suhteen läheisyyttä ja väärällä nimityksellä puhutteleminen on erittäin epäkohteliasta, yleensä suorastaan loukkaavaa.

Tuli tässä mieleen ihan pikkujuttu vain, kuinka monessa muussa maassa pystytään esim. uimahallissa saunomaan alasti aivan ventovieraiden kesken?
Tai olemaan suihkutiloissa aivan alasti parinkymmenen muun ihmisen kanssa?

Yhteistyössä