Miksi ruotsia tai ruotsinkieltä pitäisi vihata???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Kun aina yleistetään, että suomalaiset vihaavat ruotsia? En minä ainakaan...minusta tämä on vaan joku itä-suomalainen juttu! En ole törmännyt muualla sellaiseen ruotsalaisvihaan kuin itä-suomessa :whistle:

Venäjävihan vielä jotenkin ymmärrän, koska meillä sellainen historia (joo ollaan oltu ruotsinvallankin alla, mutta siitä on melkoisen kauan) Minusta ruotsalaiset on oikein mukavia =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:10 Liisukka kirjoitti:
mä en osaa sanaakaan ruotsia, enkä kyllä ole kieltä tarvinnutkaan, ikää 35v. se on niin typerän kuulostakin \|O

Oletko käynyt koulua Suomessa? Kuinka olet onnistunut välttämään ruotsinkielen opinnot? =)

\
mä en osaa sanaakaan ruotsia, enkä kyllä ole kieltä tarvinnutkaan, ikää 35v. se on niin typerän kuulostakin \|O

Asutkohan itä-suomessa, koska muuten en ymmärrä miten olet voinut välttää ruotsinkielen käyttämisen??? Minä olen asunut ympäri suomea ja joka puolella olen törmännyt tilanteisiin joissa olen ruotsia tarvinnut =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:09 mami kirjoitti:
Empä tiiä.. oikea ruotsi on kauniin kuuloista, ruotsalaiset ovat ystävällisempiä ja hyväksyvät toisensa paremmin, ku suomalaiset...

Ai että oikea ruotsi :( . Olen suomeruotsalainen ja kieleni on myös oikea mun mielestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:11 Candide kirjoitti:
\

Oletko käynyt koulua Suomessa? Kuinka olet onnistunut välttämään ruotsinkielen opinnot? =)

olen suomessa käynyt. ei vaan jäänyt mitään päähän ruotsista, kun ei kiinnostusta kieleen ollut. ja kun sitä ei ole yläasteen jälkeen tarvinnut, niin eipä niitä sanoja enään muistakaan. ammattikoulussa ei ollut ruotsia, ja asiakaspalvelutyössä en kertaakaan ole ruotsia tarvinnut :)

\
\

en mäkää osaa ruotsia vaikka koulussa sitä luinki 7 vuotta ei kaikki ole kielipäitä vaikka lukee jotai kieltä 10 vuotta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:14 Gluteus maximus kirjoitti:
\

Asutkohan itä-suomessa, koska muuten en ymmärrä miten olet voinut välttää ruotsinkielen käyttämisen??? Minä olen asunut ympäri suomea ja joka puolella olen törmännyt tilanteisiin joissa olen ruotsia tarvinnut =)

mie oon taas sitä mieltä et esim meillä täällä pitäis ennemmin koulussa opettaa norjaa ku ruotsia... ja sit ku sanotaan et norja ja ruotsi on ihan samanlaisia, niin on joitain sanoja jotka ei tarkoita läheskään samaa... esimerkkinä kerrottakoon ku täs yhen joulun alla kahviossa oli tarjolla asiakkaille ilmaiset kahvit ja joulutortut.. no lappu oli ruotsiksi kirjoitettu ja siinä luki: ilmaiset kahvit ja joulusolvaukset :laugh:

tai vessan seinässä lappu: ethän heitä lapsenvahtia pönttöön

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:47 Liisukka kirjoitti:
\
\

olen suomessa käynyt. ei vaan jäänyt mitään päähän ruotsista, kun ei kiinnostusta kieleen ollut. ja kun sitä ei ole yläasteen jälkeen tarvinnut, niin eipä niitä sanoja enään muistakaan. ammattikoulussa ei ollut ruotsia, ja asiakaspalvelutyössä en kertaakaan ole ruotsia tarvinnut :)

No ihan varmaan kyllä sanan tai pari kuitenkin muistat, vaikket käyttäisikään =) Minä en myöskään paljonkaan käytä, en oikeastaan ikinä, mutta jotain vielä muistuu mieleen, vaikka koulusta on aikaa kauhean kauan :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:48 tyttö Tenonvarrelta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 08:14 Gluteus maximus kirjoitti:
\

mie oon taas sitä mieltä et esim meillä täällä pitäis ennemmin koulussa opettaa norjaa ku ruotsia... ja sit ku sanotaan et norja ja ruotsi on ihan samanlaisia, niin on joitain sanoja jotka ei tarkoita läheskään samaa... esimerkkinä kerrottakoon ku täs yhen joulun alla kahviossa oli tarjolla asiakkaille ilmaiset kahvit ja joulutortut.. no lappu oli ruotsiksi kirjoitettu ja siinä luki: ilmaiset kahvit ja joulusolvaukset :laugh:

tai vessan seinässä lappu: ethän heitä lapsenvahtia pönttöön

:laugh:

No viha on aika voimakas sana, en minä ainakaa ruotsin kieltä tai ruotsalaisia vihaa.

Mutta EN TYKKÄÄ k.o. kielestä. Minusta kuulostaa rumalta. Ihan sama kuin jonkun mielestä ranska kuulostaa karsealta korinalta.

Ruotsalaisia ihmisiä vastaan minulla ei ole mitään. Tunnenkin muutamia ja ihan ok porukkaa.

Minua ärsyttää jossain ruotsin ruotsalaisissa se että oikeesti luulevat mm.että Suomi on kehityksessä paljon jäljessä. Olemme myös muodissa, musiikissa ja kaikessa heidän mielestä jäljessä, vaikka asia ei ole niin. Olen asunut tukholman alueella ja siellä törmää paljon ennakkoluuloihin. Heidän mielestä suomalaiset ovat verkkarikansaa ja alkoholisteja suurilta osin. Puukko takataskussa ja härskejä. Olivat oikeasti yllättyneitä kuin näki minut ja ystäväni (suomenruotsalaisia) ja ihmiettelivät että miten me osataan pukeutua ja olivat ällistyneitä koska puhuttiin niin hyvin ruotsia. Vaikka kuinka selitimme että suomi on 2 kielinen maa ja että on meidän äidinkieli niin ei mennyt jakeluun. Heidän mielestä meillä oli vaan hassu aksentti. Puuhuimme muumikieltä. Muumipeikot ruotsissa (tv.sarja) puhuu suomenruotsia. Joskus luulivat meidät norjalaiseksi koska suomenruotsi kuulosti heidän mielestä myös norjalta. Totta on että monissa tukholman esikaupungissa asuu paljon suomalaisia. Muuttanut sinne 60-70 luvulla työn perässä ja jäänneet asumaan. Ja aina kuin näki jonkun sammuneena tai tosi humaltuneena rikkinäisessä, likaisissa verkareissa niin yllätys, yllätys kuuli kuin puhuivat suomea. Siitä sitten ruotsalaisilla jäänyt kiva käsitys suomalaisista.

Mä olen myös suomenruotsalainen ja vaikka kuinka eri murteita haukutaan niin minähän puhun omaa murrettani, vaikka niitä "rumiakin" murteita on. Tarvittaessa puhun kyllä ruotsia jota muutkin ymmärtää.

Olen mm. saanut muutaman työpaikan ihan siksi et oon osannut ruotisnkielen, joten siitä on minulle vain etua. Lapselleni (nyt 2 v ja risat) puhun vain ruotisa ja hän ymmärtää kaikki mitä puhun, vaikka vastaakin suomeksi.
Joten rikkaushan se vain on!! :)

No en kanssa ymmärrä.Tuntuu että nykyään se syötetään jo lapsiinkin että "muistas sitte että ruotsalaiset on hurreja.."

Itellä ei mitään ruotsia vastaan.Tykkään kielestä ihan älyttömästi ja oon kyllä ruotsinkieliseltä alueelta kotoisinkin. =)

Vihaan Suomen kielipolitiikkaa, täysin naurettavaa kuvitella että Suomi olisi kaksikielinen maa. Se ei sitä ole koskaan käytännössä ollut. Vihaan myös sitä kuinka pientä ruotsinkielistä vähemmistöä suositaan mm. korkeakouluun pääsy helpompaa jos haluaa opiskella omalla äidinkielellä yms. Huomaa selvästi kuinka edelleen pieni ruotsinkielinen eliittiväki täällä määrää vaikutusvaltaisten suomenkielisten pakkoruotsittajien kera.

Ymmärrän kyllä hyvin miksi moni vihaa ruotsalaisia ihmisiä, he ovat hyvin pitkään pitäneet suomalaisia, suomen kieltä ja kulttuuria ala-arvoisena ja rahvaanomaisena. Esimerkiksi Olof Palme (kuuluisamman Olof Palmen setä) halveksi suomalaisia ja suomen kieltä ja sanoi mm. että Suomi pitäisi liittää uudelleen Ruotsiin jotta parempi ja hienompi ruotsinkielinen kulttuuri ei täältä häviä ja jotta se syrjäyttäisi suomalaisen kulttuurin.

Ruotsissa on myös suhtauduttu hyvin halveksivasti suomalaisten juuriin, suomalaisia haukutaan yleisesti mongoleiksi mm. finska mongol on edelleen nykypäivän ruotsalaisilla käytössä.

Ruotsi ja Venäjä. Valloittajia molemmat. Ryssäviha on vielä tuoreemmassa muistissa kuin ruotsalaisviha, Tosin hurrithan meiltä aikanaan oman uskontomme kuoleman uhalla riisti. Vai eikös se Erik ollut Ruotsin prinssi?

Ku Suomessa olis etes opetettu oikeeta ruottia eikä sitä suomen ruottia...uhh, hirveen kuulonen murre. Pohjosesta tulevana olen samaa mieltä Tenonvarren työn kans että meille olis pitäny ennenminki opettaa norjaa. Ruottia en oppinu ikinä vaan norjan opin melkeimpä samantien. Helpompi kieli ku ruotti.

Yhteistyössä