Miksi ruotsia tai ruotsinkieltä pitäisi vihata???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noei kai pitäs vihata mikskään.
Eikä oo typerää osata kieliä, parempi vaan jos on hyvä kielipää ja oppii helposti kieltä kun kieltä, on helpompaa kun lähtee maailmalle.

Mutta se on typerää että ruotsin kieltä aletaan opiskelemaan sillon kun nuoriso on pahimman teinikapinoinnin pauloissa, usealle "viha" ruotsin kieleen varmasti tulee ihan vaan siksi kun se on niin cool ja kaveritkin "vihaa".

Tosin mulla on ihan äärettömän surkea kielipää. Ja vaikka ruotsia oon opiskellut 4 vuotta osaan lähinnä sanoa nimeni, tilata olutta, sanoa meneväni kotin/kirjastoon/apteekkiin, sanoa omistavani koiran (mitä en ees omista) ja sanoa olevani sekaisin ooppiumista. Että todella kattava kielitaito :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ruotsi ja Venäjä. Valloittajia molemmat. Ryssäviha on vielä tuoreemmassa muistissa kuin ruotsalaisviha, Tosin hurrithan meiltä aikanaan oman uskontomme kuoleman uhalla riisti. Vai eikös se Erik ollut Ruotsin prinssi?

Hmm...mun esi-isäni 1500-luvulta oli Ruotsin kautta Saksasta tullut Lars Frijs, oli kuuleman mukaan jonkun maan vakooja, minulle ei vielä ole selvinnyt minkä maan.

Minusta on hienoa että olemme itsenäisiä kaksikielisessä maassa (joissakin maissa virallisia kieliä on vielä enemmän ), ryssän alle jääminen olisi ollut katastrofi. Oli onni että pääsimme ruotsinvallasta, muuten mongerrettaisiin nyt tuota kamalaa riikinruotsia joka on todella teennäinen.

Meillä suomenruotsalaisilla on suomalainen sointu puhuessa, ei tuollainen väkisin väännetty. Sitten vielä tuo kamala slangisanasto joka on pesiytynyt meidänkin kieleen: tjej på 60 år söker kille i samma ålder.......jag vill fika......godis. Jos tämä trendi jatkuu olen valmis hylkäämään ruotsinkielen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ruotsi ja Venäjä. Valloittajia molemmat. Ryssäviha on vielä tuoreemmassa muistissa kuin ruotsalaisviha, Tosin hurrithan meiltä aikanaan oman uskontomme kuoleman uhalla riisti. Vai eikös se Erik ollut Ruotsin prinssi?

Hmm...mun esi-isäni 1500-luvulta oli Ruotsin kautta Saksasta tullut Lars Frijs, oli kuuleman mukaan jonkun maan vakooja, minulle ei vielä ole selvinnyt minkä maan.

Minusta on hienoa että olemme itsenäisiä kaksikielisessä maassa (joissakin maissa virallisia kieliä on vielä enemmän ), ryssän alle jääminen olisi ollut katastrofi. Oli onni että pääsimme ruotsinvallasta, muuten mongerrettaisiin nyt tuota kamalaa riikinruotsia joka on todella teennäinen.

Meillä suomenruotsalaisilla on suomalainen sointu puhuessa, ei tuollainen väkisin väännetty. Sitten vielä tuo kamala slangisanasto joka on pesiytynyt meidänkin kieleen: tjej på 60 år söker kille i samma ålder.......jag vill fika......godis. Jos tämä trendi jatkuu olen valmis hylkäämään ruotsinkielen.

Se kuulostaakin varmaan just tuon suomalaisen luku ja puhetavan takia paljon hirveemmältä ku oikee ruotti. Minäki olen lukenu ruottia tosin 7 v ja se ei ikinä jääny päähän, opettajatkaan ei olleet vielä niitä innosvampia joten siinä voi olla vielä yksi syy lisää siihen miksi siitä kielestä ei tykätä. Se olis vielä pitäny aloittaa paljon nuorempana eikä 13v, liian myöhään. Vieläkö se on muuten pakollinen Suomen koulussa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Se kuulostaakin varmaan just tuon suomalaisen luku ja puhetavan takia paljon hirveemmältä ku oikee ruotti. Minäki olen lukenu ruottia tosin 7 v ja se ei ikinä jääny päähän, opettajatkaan ei olleet vielä niitä innosvampia joten siinä voi olla vielä yksi syy lisää siihen miksi siitä kielestä ei tykätä. Se olis vielä pitäny aloittaa paljon nuorempana eikä 13v, liian myöhään. Vieläkö se on muuten pakollinen Suomen koulussa?

Meidän ruotsinkielemme on oikea meille, joskus meillä oli myös Suomessa tehdyt kunnolliset koulukirjat, nyt ne tulee jorpakon takaa ja kielellinen laatu on surkea.

Tuosta pakollisuudesta en tiedä, mun mielestä sen voi lopettaa jos on, kaksikielisenä pärjää hyvin. Ne jotka todella haluavat sen opiskella lukekoon ja niin opetuksen laatu paranee kun häiriötekijät ovat poissa luokasta.

Mulla on ollut aina kova into opetella ruotsia, vaikka olenkin täysin suomenkielinen. Mulla oli koulussa hyvä ruotsinope ja sieltä se innostus ruotsin kieleen lähti. Tosin tämä tyypillinen suomalaisten tapa, että ei tohdi puhua sitä on mullakin. Sitä kuvittelee, että ne kielioppivirheet kiinnittää heti huomion.

ite ruotsinkielisenä voin sanoa että oon joutunu oikeesti rasismin kohteeks. moni on sitä mieltä ettei suomenruotsalaiset kuulu tänne. että me viedään rahaa jne. mun mielestä kakskielisyys pitäis olla hyvä asia eikä rasite. en ymmärrä mistä johtuu että ihmiset tuntee vihaa ruotsinkielisä kohtaan. jo sana pakkoruotsikin on semmonen ettei se ainakaan anna hyvää kuvaa.

oon kans montakin kertaa saanu kuulla olevani satans hurri. tosi ilkeä asenne monella. :(

Entäs sitten ne suomen ruotsalaiset jotka eivät tieten tahtoen opetta suomea lapsilleen tai anna lasten leikkiä suomen kielisten lasten kanssa. Tiedän että niitäkin vanhempia on Suomessa ja sitten ollaan vielä niin ylpeitä siitä kun sanotaan ettei meidän lapsille suomea opeteta. Uhhuh..

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi Suomessa opetetaan suomenruotsia eikä ns. standardiruotsia. Mitä hyötyä on osata 260 000 ihmisen murresanat joilla ei Ruotsissa (9 miljoonaa ihmistä) tee mitään? Itse olen myös sitä mieltä että suomenruotsi on ihan järkyttävän kuuloista, riikinruotsi taas todella kaunista (poislukien siitä muutamat murteet mm. skåne ja blekinge)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs sitten ne suomen ruotsalaiset jotka eivät tieten tahtoen opetta suomea lapsilleen tai anna lasten leikkiä suomen kielisten lasten kanssa. Tiedän että niitäkin vanhempia on Suomessa ja sitten ollaan vielä niin ylpeitä siitä kun sanotaan ettei meidän lapsille suomea opeteta. Uhhuh..

näitä on hyvin vähän (ja tiiät sen itekin) ja sekin varmaan johtuu huonosta kokemuksista tai asennevammasta. ;)

tää on aika tyypillinen tapaus. kun ite vihaa niin alkaa hyökkäys.. |O :headwall:

Vaikea se on vihata, osa suvusta ruotsinkielistä ;). Minä tarvitsen työssäni viikoittain ruotsia, ensi kuussa on taas pari kokonaan ruotsinkielistä viikkoa. Englanninkielellä luen myös työhön liittyvät dokumentit mutta harvemmin pitää englanniksi mitään kirjoittaa tai puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja minä täällä:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi Suomessa opetetaan suomenruotsia eikä ns. standardiruotsia. Mitä hyötyä on osata 260 000 ihmisen murresanat joilla ei Ruotsissa (9 miljoonaa ihmistä) tee mitään? Itse olen myös sitä mieltä että suomenruotsi on ihan järkyttävän kuuloista, riikinruotsi taas todella kaunista (poislukien siitä muutamat murteet mm. skåne ja blekinge)

no eihän amerikkalaiset ja englantilaisetkaan puhu samalla tavalla. :headwall: vaikka onkin sama kieli niin voihan sillon olla eri "murteita". ahvenanmaalla on vielä kolmas erilainen ruotsinkieli. ;)

Just juteltiin junnun kanssa ja ruotsi nousi esille, vaikka puheenaihe olikin opiskelu. Junnu haluaa valtion palvelukseen ja koska Suomi on kaksikielinen maa, sitä ruotsia on pakko osata. Eli lukiossa saa luvan satsata siihen ruotsinkieleen, vaikkei todennäköisesti tulee koskaan koko kieltä tarvitsemaan. Mä olen kaikista kielistä opiskellut pisimpään juuri ruotsia.. jo kansakoulun kolmannesta luokasta lähtien, mutta vain kerran - ja täytän syksyllä 47 vuotta - olen tarvinnut ruotsia muualla kuin koululuokassa.

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:

näitä on hyvin vähän (ja tiiät sen itekin) ja sekin varmaan johtuu huonosta kokemuksista tai asennevammasta. ;)

tää on aika tyypillinen tapaus. kun ite vihaa niin alkaa hyökkäys.. |O :headwall:

Toi oli mieheni serkun exä joka tekee näin. Multa kysyttiin siitä mielipidettä koska ulkomaalainen ei oikein ymmärtäny tätä miksi hänen Suomessa asuvalle lapselleen ei äitinsä anna opettaa suomea. Mitäs siihen pystyin vastaan, eipä oikein kummempia ku ihmetellä mukana sen miehen kanssa.

Niitä löytyy minunkin tuttavapiiristä, se on heidän oma mokansa, mutta tiedän että joskus he heräävät siihen että kaksikielisyys on rikkaus. Näitä outoja hiippareita löytyy molemmin puolin kielirajaa.

Sitten löytyy myös näitä joilla olisi ollut mahdollisuus antaa lapsilleen kaksi kieltä mutta ruotsi on kokonaan syrjäytetty. Mun serkkuni on tällainen ja nyt hänen lapsensa harmittelevat ettei äiti koskaan puhunut heille ruotsia.

Mulla myös osa suvusta ruotsinkielistä, mutta heille en suomenkielisenä ole koskaan kelvannut, pitävät suomenkielisiä huonompana. Itsessään kielessä ei mitään vikaa. Ruotsia en kyllä ole tarvinnut yläasteen jälkeen koskaan eikä enää ole mitään sanavarastoakaan. Muutenkaan ei ole mitään kummoista kielipäätä, englannilla pärjää jotenkuten.

No mutta suomenruotsilla pärjää pohjoismaissa, jopa norjalaiset ymmärtävät sitä. Se muutes onkin jännä juttu että norjalaiset ymmärtää ruotsia mutta ruotsalaiset ei ymmärrä norjaa :xmas:
Siis yleistäen :whistle:

Just juteltiin junnun kanssa ja ruotsi nousi esille, vaikka puheenaihe olikin opiskelu. Junnu haluaa valtion palvelukseen ja koska Suomi on kaksikielinen maa, sitä ruotsia on pakko osata. Eli lukiossa saa luvan satsata siihen ruotsinkieleen, vaikkei todennäköisesti tulee koskaan koko kieltä tarvitsemaan. Mä olen kaikista kielistä opiskellut pisimpään juuri ruotsia.. jo kansakoulun kolmannesta luokasta lähtien, mutta vain kerran - ja täytän syksyllä 47 vuotta - olen tarvinnut ruotsia muualla kuin koululuokassa.

no sehän just kertookin siitä että suomenruotsalaiset ei ovat semmosia jotka vaativat että kaikki muutkin pitäis osata ruotsia. tai vaativat palveluu aina vaan omalla kielellä.

ite kun meen kauppaan tai muualle mis oon asiakkaana niin puhun AINA suomea ellei sitten kassa ite ensin alkaa puhua ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:

Toi oli mieheni serkun exä joka tekee näin. Multa kysyttiin siitä mielipidettä koska ulkomaalainen ei oikein ymmärtäny tätä miksi hänen Suomessa asuvalle lapselleen ei äitinsä anna opettaa suomea. Mitäs siihen pystyin vastaan, eipä oikein kummempia ku ihmetellä mukana sen miehen kanssa.

No suomessa on käytännössä pakko osata suomea jos ei asu 100% ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja niitähän ei taida edes enää olla. Moneenkohan työpaikkaan pääsee ilman että osaa suomea puhua????

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No mutta suomenruotsilla pärjää pohjoismaissa, jopa norjalaiset ymmärtävät sitä. Se muutes onkin jännä juttu että norjalaiset ymmärtää ruotsia mutta ruotsalaiset ei ymmärrä norjaa :xmas:

Toi on muuten tosi, ihan outoa seurata ku ruotsalaiset ei ymmärrä mitä norjalaiset puhuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Ne morovenkulat ovat niin ylpeitä etteivät halua ymmärtää (vrt ranskalaiset)

Minä luin kerran tutkimuksesta jossa oli testattu ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kielitaitoa ja sitä miten ymmärtävät toistensa kieliä. Tutkimuksessa saattoi olla myös islantilaiset mukana, en ihan varma ole siitä.

Mutta kuitenkin parhaimman tuloksen saavuttivat norjalaiset jotka ymmärsivät keskimäärin noin 60% ruotsin kielestä. Muilla kielipareilla oli siis huonommat tulokset.

Tuohon, ettei vanhemmat opeta lapsilleen suomea, on myös toinen selitys. Ainakin mun tuttavapiirissä selitys on ollut se, että lapsille puhutaan "tunnekieltä". Eivät ole halunneet itse puhua suomea lapsilleen, koska vaikka aikuiset sillä pärjäävät suomella hyvin, he itse katsovat sen heikommaksi alueekseen. Koulussa oppivat suomen kieltä. En ole taas tavannut ketään, joka ei antaisi lastensa leikkiä suomenkielisen lapsen kanssa! Meillä puistossa muksut vipelsivät keskenään loistavasti vaikka puhuttu kieli ei ollutkaan sama, eleillä pärjäsivät. Tunsivat muutamia sanoja toistensa kielestä, kuten keinu ja liukumäki.

Ja niidenkin lapset, jotka ovat kotikielenään käyttäneet ruotsia, ovat oppineet suomen hyvin, puheesta ei ulkopuolinen huomaa ruotsinkielisyyttä.

Yhteistyössä