Millaisia suomalaiset ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ollako vai eikö olla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta olethan sä...analysoinut kulttuurisia erityispiirteitä, jos en nyt aivan väärin muista. Mutta toisaalta, eihän se tietenkään ole tän keskustelun pointti joten sori kun johdin väärille urille. En mäkään mikään suomalaisuuden erityistuntija ole..se on jotenkin sellaista, se suomalaisuus, jota ei voi niin vaan pukea sanoiksi vaan sen jotenkin tuntee..selkäytimessä.
Kun olen muualla en koe olevani tippaakaan suomalainen. Entä Suomessa sitten...noh, kenties vielä vähemmän...:laugh:

Kunhan lämpimikseni höpötän ;)

On vähän tylsääääää nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä "täysin" suomalainen;23862407:
tuota miksi haluat tietää suomalaisista? oletko siis muuttamassa takaisin? itselläni hiukka sama tausta, tosin nyt olen taas asunut suomessa jo jonkun vuoden, ja muualle meinaan lähteä, kunhan oikea hetki koittaa.

joten: jos sun ei ole pakko tulla suomeen, jää vaan lontooseen, sinne minäkin muuttaisin.

En asu Suomessa, mutta käyn täällä aika paljon kuitenkin. Joskus olen pitkiäkin aikoja täällä (joitain kuukausia) kerralla, vaikka tarkoitus on yhä asua ulkomailla pääsääntöisesti. Muutenkin, kun toisaalta olen itsekin kai suomalainen, tuntuu oudolta, että oman maan kansalaiset tuntuvat niin vierailta...

Alkuperäinen kirjoittaja Ollako vai eikö olla;23862480:
En asu Suomessa, mutta käyn täällä aika paljon kuitenkin. Joskus olen pitkiäkin aikoja täällä (joitain kuukausia) kerralla, vaikka tarkoitus on yhä asua ulkomailla pääsääntöisesti. Muutenkin, kun toisaalta olen itsekin kai suomalainen, tuntuu oudolta, että oman maan kansalaiset tuntuvat niin vierailta...

Mutta tuohan on juuri sitä suomalaisuutta!

Onko Jonsered sussa MITÄÄN muuta, kuin että olet addi ja autisti ja jotenkin vaan niin ERILAINEN? Tunnetko sä itseäsi minkään muun kautta kuin sun "erikoispiirteiden"? Mä en näe sussa enää vuosien palstailun jälkeen kuin erikoisuutta tavoittelevan huomionhakuisen ylpeän sairaan, josta on hienoa omata jotain, mitä ei kaikilla ole.

Kyllästyttää.

Olipas nolo ja kirjoittajastaan paljon kertova kommentti.
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Ollako vai eikö olla;23862480:

no kyllä se siitä, kun puhut suomeakin noin hyvin (tunnen muutamia joilla äidinkieletkin jo ihan muut kielet, vaikka suomalaista syntyperää ovatkin), palautuu jos tänne muuttaisit hetkeksi. mutta jos ei ole tarvetta, niin turhaan murehdit. mulle tietyt suomalaiset asiat, tavat, ihmiset , on ikuisesti vieraita, enkä ikinä koe olevani "täysin" suomalainen koska elämää on niin paljon vietetty muualla. mä oon ehkä sitten joku uudenlainen suomalainen, eikä siinä mitään.

sen voin kyllä (erittäin yleistäen) sanoa, että kansa johon on vaikea päästä sisään, mutta jos hermoa riittää ja yritystä ja hyvää asennetta, löytyy ihmeellisistä paikoista tosi hyviä tyyppejä. ei siis pidä masentua ensi kohtaamisista.

No, onhan se kuitenkin hauskaa että vaikka suomalaiset eivät pitäisi kovin paljoa muista ulkomaalaisista, niin he pitävät erityisesti irlantilaisista.
Mistä se muuten johtuu? :D

Suomalaisten naisten kanssa sosiaalinen kanssakäyminen on AP:n kuvailemaa. Suosittelenkin olemaan miesten seurassa mahd. paljon, niin kommunikointi selkenee potenssiin ääretön ja ongelmasi ratkeavat.

Minä en ede tiennyt Jonsen diagnooseista, en vaikka seurannut kirjoituksiaan pidemmän aikaa.
Sen sijaan ns. kommentoijasta opin kaiken OLEELLISEN parin kommentin perusteella.
:D

Juu, niinhän sä opit, juu :D Haha :D Ja taas mennään palstan ehdottomasti parhaimmalla ratsulla; "MÄ kyllä tiedän millainen sä olet, vaikken ole sua koskaan nähnytkään, ja oon nähnyt 58 sanaa, jotka olet kirjoittanut" ;D Voi ressukat teitä. Lojaalia, ah, niin lojaalia. "Tykkää Jonsu musta, kun mä puolustan sua!"

[QUOTE="vieras";23862715]No, onhan se kuitenkin hauskaa että vaikka suomalaiset eivät pitäisi kovin paljoa muista ulkomaalaisista, niin he pitävät erityisesti irlantilaisista.
Mistä se muuten johtuu? :D[/QUOTE]

Samantyyppisestä ajatusmaailmasta? Heillä on britit, meillä ruotsalaiset/venäläiset ja kun otetaan kuppia, otetaan paljon?

Tai jotain...

Minä olen suomalainen enkä ymmärrä yhtään mistä ap puhuu. Suomalaiset ovat jäykkiä, mutta joissakin yhteyksissä liiankin rentoja? Suomalaiset puhuvat, mutta eivät puhu? On aiheita, joista ei puhuta, mutta puhutaan asioista epäkohteliaan suoraan?

Esimerkit olisivat kyllä tosi kivoja (tilanteita, puheenaiheita). Tuo sinun teksisi on minusta juuri sitä, mistä syytät suomalaisia: et tunnu puhuvan mistään, mutta puhut jostain. Eli mitä konkreettisesti haluat tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23862840:
Minä olen suomalainen enkä ymmärrä yhtään mistä ap puhuu. Suomalaiset ovat jäykkiä, mutta joissakin yhteyksissä liiankin rentoja? Suomalaiset puhuvat, mutta eivät puhu? On aiheita, joista ei puhuta, mutta puhutaan asioista epäkohteliaan suoraan?

Esimerkit olisivat kyllä tosi kivoja (tilanteita, puheenaiheita). Tuo sinun teksisi on minusta juuri sitä, mistä syytät suomalaisia: et tunnu puhuvan mistään, mutta puhut jostain. Eli mitä konkreettisesti haluat tietää?

No, mä olen ainakin sellainen väärinpuhuja, että jos joku kysyy mitä kuuluu niin en suinkaan sano brittiläiseen tyyliin, että hyvin menee vaan kerron heti asiain oikean tilan, vaikkapa 'peräpukamia polttelee' yms.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23862840:

milloin suomalaiset ovat rentoja mielestäsi? enkä nyt tarkoita pää täynnä juomaa tilanteissa?

[QUOTE="vieras";23862875]milloin suomalaiset ovat rentoja mielestäsi? enkä nyt tarkoita pää täynnä juomaa tilanteissa?[/QUOTE]

Vapaa-ajalla, ystävien kanssa, kotona, harrastuksissa, jotkut jopa töissä. Jos puhutaan sillä tavalla iloisesti pälpättäen, hymyillen ja nauraen, se on mielestäni kyllä rentoa olemista. Rentona voidaan olla mielestäni myös vakavammissakin yhteyksissä, ei aina tarvitse hymyillä ja nauraa.

Milloin muut kuin suomalaiset sitten ovat rentoja?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ollako vai eikö olla;23861899:
Minä en tiedä mistä Suomessa saa puhua ja miten, minä en tiedä millaisia suomalaiset ihmiset ovat, minä en ymmärrä mitä he tarkoittavat kun he sanovat jotain. Minusta tuntuu, että ymmärryksen puute on molemminpuolinen, sillä minä tunnen itseni täällä aika ulkopuoliseksi. Usein myös tuntuu siltä, että sanon jotain "sopimatonta" tai en osaa reagoida oikein tilanteisiin. Kertokaa siis minulle millaisia suomalaiset ovat? Miten minä voin oppia ymmärtämään heitä? Mitä Suomessa saa tehdä ja mitä ei? Millaiset ovat suomalaiset sosiaalisen kanssakäymisen kirjoittamattomat säännöt?

Kaikesta saa puhua, mutta seura kannattaa ottaa huomioon. Esim. AA:n kokouksessa ei kannata kertoa, että repussasi on täysi viinapullo.

Suomalaiset ovat ihan vain ihmisiä vaikka joskus sitä epäileekin, että jollakulla on vähän vanhaa vihtahousua perimässä.

Yleensä suomalainen tarkoittaa mitä sanoo, mikä on luultavasti syy siihen, että meillä on tuppisuun maine. Kuka sitä jaksaa turhaan hölöttää 24/7.

Jos sinä hölötät koko ajan turhasta, suomalainen ei ymmärrä mikset ole perhana välillä hiljaa.

Tarkkaile suomalaisia ryhmissä ja katso miten he käyttäytyvät. Sitten vain otat mallia, onnistuu jopa lapsilta.

Erittäin tärkeä kirjoittamaton sääntö: älä käy iholle. Suomalaisen egokupla on ainakin sen 30 cm, sitä lähemmäs ei parane tulla jos et ole sukua ja/tai kännissä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23862939:
Vapaa-ajalla, ystävien kanssa, kotona, harrastuksissa, jotkut jopa töissä. Jos puhutaan sillä tavalla iloisesti pälpättäen, hymyillen ja nauraen, se on mielestäni kyllä rentoa olemista. Rentona voidaan olla mielestäni myös vakavammissakin yhteyksissä, ei aina tarvitse hymyillä ja nauraa.

tää on just sitä sisäänpäin lämpiävää rentoutta. mielestäni suomalaiset ovat erittäin jäykkiä, ei small-talkia, puujalkavitsejä, kaikki ovat pitkät talvet kodeissaan, kadut tyhjinä, tanssiminenkin (ilman alkoholia) tuottaa tuskaa monelle (eri juttu ehkä vanhemmanpolven lavatanssijat) kun erehdyt jollekin vähänkään kommentoimaan jossain julkisessa paikassa niin jo katotaan ällistyneenä että "toi osas suunsakin avata" ja lomalle lähdetäänkin sitten sinne toisten suomalaisten viereen thaimaahan, ettei vahingossakaan tarvi kieliä puhua.

no joo, hieman kärjistettyä mutta jäykkää kansaa on.

[QUOTE="vieras";23863012]tää on just sitä sisäänpäin lämpiävää rentoutta. mielestäni suomalaiset ovat erittäin jäykkiä, ei small-talkia, puujalkavitsejä, kaikki ovat pitkät talvet kodeissaan, kadut tyhjinä, tanssiminenkin (ilman alkoholia) tuottaa tuskaa monelle (eri juttu ehkä vanhemmanpolven lavatanssijat) kun erehdyt jollekin vähänkään kommentoimaan jossain julkisessa paikassa niin jo katotaan ällistyneenä että "toi osas suunsakin avata" ja lomalle lähdetäänkin sitten sinne toisten suomalaisten viereen thaimaahan, ettei vahingossakaan tarvi kieliä puhua.

no joo, hieman kärjistettyä mutta jäykkää kansaa on.[/QUOTE]

lisäisin vielä että miehiin nämä stereotypiat sopii vielä paremmin kuin naisiin mielestäni.

Yhteistyössä