Millaisia muut kotiäidit oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva äiti

Vieras
Perhakahvilassa välillä aina tulee juttua tästä. Monet valittelevat sitä oman ajan vähyyttä, ei ehdi kuulemma lukea, ei olla tietokoneella, ei juoda edes kahvia ja mitä kaikkea...

No minä ehdin lukea mielin määrin, ehdin olla tietokoneella ja tehdä siinä juttuja, jopa laittaa huutonettiin uusia kohteita ja ostaa huutonetistä kaikkea. Jos tekee mieli kahvia niin minä keitän kahvia ja juon sitä vaikka kolme kupillista ja ehdin hienosti.

Ja minulla on nyt 4,5v ja 2,5v lapset ja kolmas tulee kohta. Aina olen pystynyt toimimaan näin, ihan esikoisen vauva-ajasta lähtien.

Eli otanko asiat vain tavallista rennommin vai mistä siinä on kyse, että toiset kokevat vain koko ajan tekevänsä jotain kotitöitä tai olevansa lasten kanssa.

Mulla sama juttu.
Kyllä mulla ainakin on aikaa istua välillä koneella,laittaa huuto.nettiin uusia kohteita,kuvailemaan tuotteita huutikseen,lukemaan Turun Sanomat teetä juoden.
Mulla lapset: poika 5v7kk,tyttö 4v2kk ja tyttö 1v2kk.

Otat rennosti, niinkuin mäkin. Joskus tuntuu, että joillekkin se tekemisen määrä on joku elämän tarkoitus ja sit ne on ihan kireitä koko ajan.

Yksi mun ystävä kertoi, että sitä ärsyttää, kun mies yritti auttaa sitä kaikessa raskausaikana. Mä en taas ymmärtänyt, miksei se tajunnut nauttia siitä. mulle mies avasi aina auton ovenkin. Ja se tapa on sille jäänyt, se tekee vieläkin usein niin.

Ehkä meillä on vähän sotkusta ja kotityöt tekemättä, mutta musta ei ainakaan tuu niinkun mun äiti, joka on niin väsynyt, että nukahtaa, jos on vaikka paikallaan 5 minuuttia. Vaikka se on eläkkeellä. Mä en jaksa kilpailla siitä, kuka tekee eniten.

Minä en ole kotiäiti, enkä osaa oikein muutenkaan vastata siihen, mutta olen sen vaan huomannut (lähinnä töissä kuulemani perusteella) että jotkut vaan saavat enemmän aikaan kuin toiset. Jollain menee pikkujuttuun paljon aikaa, toinen tekaisee sen käden käänteessä. Eli vaikka työn määrä olisi sama, siihen tarvittava aika on niin erilainen eri ihmisillä. Plus tietty että lapset ovat erilaisia, pelkästään univaje vaikuttaa toimintakykyyn paljon.

Tästä on ennenkin ollut täällä puhetta. Kun vauva leikkii tossa vieressä tai imetän samalla kun istun koneella, niin mun mielestä tää nettiaika on mun omaa aikaa. Joidenkin mielestä vain semmoinen aika missä ei olla samassa rakennuksessa perheen kanssa, on omaa aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä en ole kotiäiti, enkä osaa oikein muutenkaan vastata siihen, mutta olen sen vaan huomannut (lähinnä töissä kuulemani perusteella) että jotkut vaan saavat enemmän aikaan kuin toiset. Jollain menee pikkujuttuun paljon aikaa, toinen tekaisee sen käden käänteessä. Eli vaikka työn määrä olisi sama, siihen tarvittava aika on niin erilainen eri ihmisillä. Plus tietty että lapset ovat erilaisia, pelkästään univaje vaikuttaa toimintakykyyn paljon.

Tämä on niin totta! Jotkut sanoo tehneensä ruokaa tunnin. Mä en tee ruokaa kuin korkeintaan vartin. Eihän mun tartte seistä vieressä kun perunat kiehuu

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Tästä on ennenkin ollut täällä puhetta. Kun vauva leikkii tossa vieressä tai imetän samalla kun istun koneella, niin mun mielestä tää nettiaika on mun omaa aikaa. Joidenkin mielestä vain semmoinen aika missä ei olla samassa rakennuksessa perheen kanssa, on omaa aikaa

No kyllä omaa aikaa on vauvan kanssa, siksihän sitä sanotaan äitiyslomaksi. Ei vauva aiheuta sotkua tai työtä. ja siksi on olemassa vauvakuume, vauvat ovat ihania ja helppoja.

Omaa aikaa kai on yhden vauvan kanssa kaikilla, monet tekevät graduja ym. äitiyslomalla.

Kyllä mulla on aikaa :o Se on ihan omastakin asenteesta kiinni, kyllä mäkin tykkään et pyykit on pestynä ja kämppä suht siisti jne, mut eipä nekään paljoa mun aikaani syö. Men nipota turhia himassa, se nipottaminenhan se vasta kuluttavaa onkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No kyllä omaa aikaa on vauvan kanssa, siksihän sitä sanotaan äitiyslomaksi. Ei vauva aiheuta sotkua tai työtä. ja siksi on olemassa vauvakuume, vauvat ovat ihania ja helppoja.

Omaa aikaa kai on yhden vauvan kanssa kaikilla, monet tekevät graduja ym. äitiyslomalla.

Meidän vauva ei ollut yhtään helppo. Se huusi koko ajan, kun sillä oli koliikki. Se oli aika kauheeta aikaa kyllä.

Hmm. Tohonkin asiaan vaikuttaa niin monet asiat ei oo aina niin yks selitteistä. Jos on hyvät tukiverkostot niin kyllä se lasten kanssa oleminen ja oma jaksaminen on parempaa. Silloin on helpompaa ottaa rennosti jos välillä saa levätäkin. Niin ja vaikuttaahan tuohon sekin että miten saat nukuttua, jos lapset valvottaa paljon niin kyllä siinä äiti on välillä aika saamaton ja tuntuukin ettei saa mitään aikaiseks. Jos lapset sairastaa paljon sekin vie voimia.

Mutta kyllä mulla itelläkin on aikaa välillä istua koneella ja lukea jos normaalisti ollaan terveitä. Meillä tukiverkostoa ei ole lähellä. Silloin kun sairastetaan niin kyllä silloin olen kokenut elämän paljon rankemmaks kun on korvakierteen vuoksi valvonut viikkoja niin kyllä tuntuu että mitään ei jaksa tai mitään ei ehdi.
Niin ja meillä lapset tuplat 1,4v tyttö 3,2v ja poika 5,5v

Kyllä sitä kerkeää kaikenlaista touhuta jos on kotona eikä luuttuua kaikken aikaa kylillä ja kaupoilla. Siis ole kotiäiti. Mutta kyllä joskus siivouspäivinä ja sellaisina päivinä kun on jokin projekti mikä vie aikaa, eikä kyllä ehdi muuta tehdä kuin niitä kotihommia ja ei edes malttaisikaan tehdä muuta.
Toisina päivinä laiskottaa ja on vain kiva tehdä juuri sitä mikä huvittaa, eikä ne kotihommat siitä mihinkään päälle kaatua.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Meidän vauva ei ollut yhtään helppo. Se huusi koko ajan, kun sillä oli koliikki. Se oli aika kauheeta aikaa kyllä.

Juu, kyllä mäkin olin tuon esikoisen vauva-aikana helisemässä, kun se ei nukkunu päivällä, ku max ½tunnin pätkiä ja muuten sitä piti sylissä kiikuttaa. Tosin tän seuraavan kanssa olen jo ehkä hieman kokeneempi ja tiedän asioista (esim. kantoliinasta) enemmän ja sit mullakin on enemmän aikaa muuhunkin...

Ehkä meillä on vähän sotkusta ja kotityöt tekemättä, mutta musta ei ainakaan tuu niinkun mun äiti, joka on niin väsynyt, että nukahtaa, jos on vaikka paikallaan 5 minuuttia. Vaikka se on eläkkeellä. Mä en jaksa kilpailla siitä, kuka tekee eniten.

Aamen :D Jos jotain olen näiden vuosien aikana oppinut, niin sen että ei ne tekemättömät työt mihinkään karkaa vaikka odottaisivatkin tekijäänsä hetken jos toisenkin. Harvoin hommat kuitenkaan päiväkausia seisoo ;)

Lisäksi olen tasan niin itsekäs, että kun lapsilla on hyvä leikki keskenään niin silloin otan lehden tai avaan koneen ja nautin siitä hetkestä. Joskus se kestää 10 minuuttia, toisinaan jopa puolituntia. Teenpä joskus niinkin, että lapset katsovat jotain dvd:tä ja itse istun sen aikaa nenä kiinni koneessa...

Kyllä esikoisen äitiysloma on ollut elämäni ainoa loma. siihen asti koulua, opiskelua työtä. ja sen jälkeen lastenhoitoa. kuopuksen äitiysloma jo työtä, kun oli leikki-ikäinen leikitettävänä.
ja heräsi tunnin kahden välein meidän esikoinen ja viihtyi sylissä. silti lomaa. vauva-aika on niin lyhyt.

kyllä mulla välillä kiirettä pitää ja jää hommia tekemättä..mulla on lapset 2,5kk ja 1v9kk!eli kumpaakaan ei oiekin voi jättää vahtimatta hetkesikään..eikä samaan huoneeseen kaksistaan. Nyt alkaa selvästi helpottaan kun tuo pienempikin on alkanut vihhtymään hetkittän itekseen..alkuun ei suosutnut oleen sitterissä tms yhtään.eli jos oli hereillä oli sylissä tai huusi.
mutta kyllä mäkin ehidn koneelle välillä päivälläkin,päiväuni aikaan kun vanhempi nukkuu ja vauva leikkii tai nukkuu..ti sit jos vauva nukkuu ja isompi haluaa katsoa titi-nallea.
pyykinpesu on hankalaa..johtuen että pyykitym vaatehuolto on yläkerrassa ja pesukoneet alakerrassa (niitä ei saa samaan kerrokseen)..sekin helpottaa kun tuo esikoinen alkaa ymmärtää miten vauvan kanssa ollaan eli voi muutamaksi minuutiksi jättää samaan huoneeseen ilman valvontaa..(on niin kiinnostunutja hoitaisi samaan malliin kuin nukkevauvaa)

Kaipa se on luoteestakin ja asenteesta kiinni. Itse olen aina tarvinnut omaa aikaa paljon. Minua sellainen jatkuva läsnäolo "kuluttaa" aika tavalla. Tukiverkostoa ei tällä hetkellä juurikaan ole ja mies on suht paljon pois kotoa.

Pojat vaikka rakastavatkin toisiaan tappelevat paljon ja kuopus on aina ollut kovin äitiriippuvainen. Esikoinen taas on aina ollut todella vilkas ja häntä on täytynyt vahtia hyvin paljon. Kahvit jää usein juomatta, ruoka kerkiää jäähtyä, lukea en juurikaan ehdi. Nettiä välillä vilkaisen, iltaisin ja öisin enemmän.

Silti viihdyn kotona, mutta kyllä tunnen ettei minulla paljon omaa aikaa ole. Onneksi mies osallistuu arkeen, sen minkä kerkiää. En kadu ollenkaan sitä, että olen kotona ja haluan täällä olla.

Minusta tuntuu välilä, ettei päivässä ole tarpeeksi tunteja. Päivät menee lasten kanssa ja samalla yritän pitää kodin kunnossa. Ainoa poikkeus on tämä päivä- ja yöuniaika jolloin pyrin tekemään jotain "omaa": olen koneella, kirjoitan kirjeitä, kudon, katselen telkkua... Sitä mie kaipaan, että saisin ihan yksinäni lähteä jonnein ja olla niin kauan kuin haluan tai sitten että saisin kotona olla ihan yksin. Vähän kauemmin kuin tunnin tai kaksi. Että on ihan vastuuvapaata aikaa vaikka sitten siivota :)

Mutta kyllä mie lasten hereillä ollessakin saan juotua kahvia suht rauhassa, esikko tahtois vain osingoille :) ja saan jopa lehteäkin luettua. Mutta kun on niin paljon kivaa tekemistä sitten lasten nukkuma-ajoille, ei aika meinaa riittää :D Lapset siis kohta 2 v. ja 11 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
kyllä mulla välillä kiirettä pitää ja jää hommia tekemättä..mulla on lapset 2,5kk ja 1v9kk!eli kumpaakaan ei oiekin voi jättää vahtimatta hetkesikään..eikä samaan huoneeseen kaksistaan. Nyt alkaa selvästi helpottaan kun tuo pienempikin on alkanut vihhtymään hetkittän itekseen..alkuun ei suosutnut oleen sitterissä tms yhtään.eli jos oli hereillä oli sylissä tai huusi.
mutta kyllä mäkin ehidn koneelle välillä päivälläkin,päiväuni aikaan kun vanhempi nukkuu ja vauva leikkii tai nukkuu..ti sit jos vauva nukkuu ja isompi haluaa katsoa titi-nallea.
pyykinpesu on hankalaa..johtuen että pyykitym vaatehuolto on yläkerrassa ja pesukoneet alakerrassa (niitä ei saa samaan kerrokseen)..sekin helpottaa kun tuo esikoinen alkaa ymmärtää miten vauvan kanssa ollaan eli voi muutamaksi minuutiksi jättää samaan huoneeseen ilman valvontaa..(on niin kiinnostunutja hoitaisi samaan malliin kuin nukkevauvaa)
Meillä oli kanssa pitkään etten voinut sekunniksikaan jättää poikia kaksin. Esikoinen oli hirmu mustasukkainen. En edes voinut nenäliinaa hakea. Onneksi nykyisin jo leikkivät kaksin ja kuopus osaa pitää puolensa.

Kyllä mulla ainakin on aikaa esimerkiksi juuri istua koneella,juoda kahvit,lukea postit,meikata,käydä suihkussa ja tehdä mitä vaan.

Tyttö on niin omatoiminen ja yleensä tahtoo itse näperrellä legoilla, eikä tahdo aikuista siihen viereen "sotkemaan" :whistle:

Pihalla käydessä käydään samalla kahvilla miehen mummilla tai äidillä, kun ovat matkan varrella ja kavereille mennään autolla.

Tytöllä siis ikää 2v ja aina on ollut kotona helppoa, nyt toinen tulossa ja jos yhtä helppo kuin tyttö on niin ei muutu päivät mitenkään.

Mustasukkaisuuden merkkejä ei ole ainakaan mitenkään ilmaantunut vauva jutuista, vaan innolla odottaa vauvaa ja koko ajan kyselee "milloin vauva tulee" ja " *piip* hoitaa vauvaa ja tykkää vauvasta" :heart:

Oon kans käyttänyt typyä kaverilla jolle syntyi marraskuussa vauva, että tietää mikä sieltä on tulossa mustasukkaisuuden välttämiseksi ja innoissaan tuttia on antanut ja silitellyt + pussaillut kaverin vauvaa =)

En lukenu kaikkia viestejä mutta itse ihmettelin kun ystäväni sanoi ettei ehdi syömään aamulla aamupalaa ja hänellä oli vauva eli muutaman kuukauden ikäinen.
No jos vauva on vaikka todella itkuinen, niin kyllä se vaatii hermoja itse syödä ja juoda rauhassa. Tai sitten ei viihdy kuin sylissä. Meillä ei tälläistä kyllä ollut.

On meitäkin moneen junaan lähtijöitä täällä kotiäideissäkin.

On päiviä jolloin on hyvin aikaa tehdä vaikka mitä. Sitten on taas niitä päiviä jolloin ei ehdi edes vessassa käydä :laugh: Kun on monen ikäisiä lapsia joilla on koulut, eskarit, päiväkoti, harrastukset ja kaverit ja matkaa sattuu olemaan noihin yli kaksi km suuntaansa niin saa siinä kieli vyön alla kuljettaa. Varsinkin nyt pimeään ja liukkaaseen vuoden aikaan...

Mulla on monta lasta ja ehdin mm. harrastaa ja kaikkea noita mainitsemiasi. En kyllä ole nipottaja siivouksen suhteen ja olen tottunut ottamaan lapset mukaan kotitouhuihin. Lasten kanssa olo ei meillä ole niinkään leikkimistä vaan esim. lumitöitä tai haravointia yhdessä, leipomista, ruuan tekemistä. Lapset leikkii sit paljon keskenäänkin jne.