millaiset on isän oikeudet lapseen.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .oyrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Millenia: multa mies otti ja lähti kävelemään, kun olin kolmannella kuulla raskaana. Hän ei soittanut KERTAAKAAN perään...tai no soitti hän kerran. Haukkui mut huoraksi ja ilmoitti ettei lapsi ole hänen ja jos on, niin tein sen vaan siksi että saan hältä elarit.

Hän näki minut vahingossa ohimennen 2 viikkoa ennen vauvan syntymää ja soitti mulle 2 viikkoa vauvaun syntymän jälkeen. Tuolloin hällä oli asiana se, että hän haluaa tavata lasta. Ja tietenkin suostuin, koska kyseessä oli sentään lapsen isä.

Mulla ei ole mitään negatiivista fibaa sen suhteen, että herra ei mun tai muksun perään soitellut silloin, kun lapsi oli vielä mahassa, joten mä nyt edelleen (oman kokemukseni kautta) olen sillä linjalla, että lasta pitää ensisijaisesti ajatella ja isä pitää lapsen elämään päästää mukaan.

Kyllähän sillä miehellä on siinä sitten mahdollisuus näyttää useamman viikon ja jopa kuukauden ajan onko hänestä lapselle isäksi. Jos ei ole, niin sitten äiti voi vaatia yksinhuoltajuuden mutta ei hertiilaijaa kellään ole oikeus tuomita toista ETUKÄTEEN sen perusteella, ettei kiinnostus riittänyt vielä syntymättömään lapseen.

Aika harvinainen tapaus olet kyllä jos et yhtään kanna katkeria tunteita. Mutta en ymmärrä mitä tämä jankkaaminen tapaamisesta taas on, kun ap eikä kukaan muukaan ole niitä tapaamisia kieltämässä. Miksi sen miehen tulisi saada huoltajuus, miksei se tapaaminen riitä? Millä tapaa se on etukäteen tuomittu jos alkuun annetaan kuitenkin äidille yksinhuoltajuus kun tähän mennessä äiti on yksinhuoltaja ollutkin. Isä saa kuitenkin lasta tavata ja myöhemmin sen huoltajuudenkin voisi muuttaa. Mielestäni asia olisi järkevämpi näin päin, eikä niin että lapsen oikeudet luovutetaan suorilta isälle, jota lapsi ei ole aikaisemmin yhtään kiinnostanut.

Käsittääkseni jos äidillä on yksinhuoltajuus niin isä ei saisi tehdä esim. lapsen kouluun tai terveyteen liittyviä päätöksiä, ym. tärkeää ja mahdollisesti vaarallistakin asiaa. Minusta tuntuu oudolta, että riidoissa oleville ihmisille annettaisiin yhteishuoltajuus, jotta voivat sitten tehdä kiusaa toisilleen lapsen kautta (eivät kaikki tietenkään tee). Jos ei lasta voida hoitaa sovussa, niin eikö ideaalitilanne olisi varsinaisen vanhemman yksinhuoltajuus ja toiselle tapaamisoikeudet tarpeen mukaan.

Mutta sinä puhut kokoajan äidin oikeuksista määrätä isää. Vaikka he ovatkin riidoissa keskenään lapsella on oikeus tavata kumpaakin vanhempaa säännöllisesti. Näissä lasta koskevissa asioissa on lakeja jotka on säädetty juuri niin, että ne suojelisivat lasta vanhemmilta jotka juuri hirmuisella määräysvallalla haluavat sapotoida toista yhtä hyvää vanhempaa tapaamasta tai viettämästä aikaa lasten tai lapsen kanssa. Näissä laki pykälissä vanhemmat ovat siis samanveroisia.

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Lollo:
Isällä on ihan täydet oikeudet lapseensa, vaikka ei äidistä välittäisi ikinä, ja jättäisi miten yksin raskaudenaikana.
Niin se vaan menee.

Jos ap ei ole naimisissa, isällä ei ole lapseensa mitään oikeutta. Jos et halua ap, älä suostu isyydentunnustamiseen. Näin minäkin tein, sama tilanne oli.

Ihan helvetin itsekästä. Miksi sen lapsen pitäisi kärsiä siitä, jos teillä ei natsannu?

Ainahan kaikki on naisen syytä. Jos kysyisin täältä, että vienkö läpi isyydenselvityksen kun "isä" ei halua maksaa elareita (ei siis ole virallisesti isä tällä hetkellä ) niin muthan haukuttais pahaluhaksi ja ahneeksi paskaksi täällä, kun kehtaan "viattoman miehen" viedä käräjille.

Ja lastaan sais tavata nytkin niin paljon kuin haluaa mut eipä ole oma-aloitteisesti yhtään kertaa ottanut yhteyttä. Pari kertaa lapsensa nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ainahan kaikki on naisen syytä. Jos kysyisin täältä, että vienkö läpi isyydenselvityksen kun "isä" ei halua maksaa elareita (ei siis ole virallisesti isä tällä hetkellä ) niin muthan haukuttais pahaluhaksi ja ahneeksi paskaksi täällä, kun kehtaan "viattoman miehen" viedä käräjille.

Ja lastaan sais tavata nytkin niin paljon kuin haluaa mut eipä ole oma-aloitteisesti yhtään kertaa ottanut yhteyttä. Pari kertaa lapsensa nähnyt.
Ap:n kohdalla tilanne kuitenkin on se, että mie son muuttanut mieltään ja haluaa nyt lapsensa huoltajaksi. Ap taas ei isää huoltajaksi halua, koska tämä isä ei ollut raskauden aikana hoivaamassa ap:tä. Se, ettei enää ole kiinnostunut lapsensa äidistä ei suinkaan tarkoita, etteikö voisi olla kiinnostunut lapsestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

No silti sillä lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja sinun kohdallasi tapaamis oikeus lapsen isältä voi evätä oikeus teitse, koska tapaamiset eivät ole toteutuneet sovitulla tavalla. Ja on oikeasti lapsen psyykkeen yms kannalta tärkeää, että elämä jatkuu samaan malliin. Tämä tilanne olisi juurikin sellainen, että isän kiinnostus ja pysyvyys lapsen elämässä pitäisi jotenkin todistaa.

lueskelin tätä ketjua lävitse juuri....
niinkuin arvelinkin että asialla on monta mielipidettä. Olen siis raskaana vielä, mutta viimeisilläni ja mies jättänyt melkein heti kun sai tietää että olen raskaana, hän on uhkaillut minua että vie lapsen pois minulta koska en ole sopiva äidiksi, että kun lapsi syntyy hän valehtelee minusta asioita jotta saisi itselleen lapsen, haukkuu huoraksi ja tyhmäksi ja sun muuta p*skaa hän on tehnyt.
Ei tunnu oikein mukavalta tuollaisen ihmisen kanssa edes yrittää mitään...
asiaa olen yrittänyt miettiä vaikka miltä kantilta mutta hän teki kyllä mun raskausaikani henkisesti todella huonoksi ja inhottavaksi. rakastan tätä miestä sillä meillä on monta yhteistä vuotta takana, ja en haluaisi sitä etteikö hän tapaisi lastaan, tietenkin saa mutta tuollaisen uhkailun takia minulta on mennyt asiat vähän uusiksi....

ei se kyllä niinkään saisi mennä että isällä olisi velvollisuus hyysätä lapsen äitiä täysin riippumatta siitä millainen eukko on kyseessä tai muuten viedään oikeudet lapseen :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei se kyllä niinkään saisi mennä että isällä olisi velvollisuus hyysätä lapsen äitiä täysin riippumatta siitä millainen eukko on kyseessä tai muuten viedään oikeudet lapseen :o

ei kai kukaan ole äidin hyysäämisestä puhunut, kyllä itse toivoin että sentään saan normaalia kohtelua vaikkea ollakkaan yhdessä. ja minusta sitä hyvää kohtelua voi vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei kai kukaan ole äidin hyysäämisestä puhunut, kyllä itse toivoin että sentään saan normaalia kohtelua vaikkea ollakkaan yhdessä. ja minusta sitä hyvää kohtelua voi vaatia.

no en tiedä teidän tialnnettanne mutta liikaa on tapauksia joissa nainen hankkiutuu salaa raskaaksi, tai juoksee vieraissa, nalkuttaa jatkuvasti tai kohtelee miestä huonosti ja harjoittaa esim henkistä väkivaltaa. ja sen jälkeen vielä vievät mieheltä kaikki oikeudet lapseen koska heitä ei miellytä se, kuinka mies heitä kohtelee.

ja vaikka mies olisi kusipää sua kohtaan ilman että itse olet siihen täysin syytön (harvoin niin on että toinen olisi täysin viaton kaikkeen), se ei silti oikeuta sua viemään miehen oikeuksia omaan lapseensa.

no en tiedä teidän tialnnettanne mutta liikaa on tapauksia joissa nainen hankkiutuu salaa raskaaksi, tai juoksee vieraissa, nalkuttaa jatkuvasti tai kohtelee miestä huonosti ja harjoittaa esim henkistä väkivaltaa. ja sen jälkeen vielä vievät mieheltä kaikki oikeudet lapseen koska heitä ei miellytä se, kuinka mies heitä kohtelee.

ja vaikka mies olisi kusipää sua kohtaan ilman että itse olet siihen täysin syytön (harvoin niin on että toinen olisi täysin viaton kaikkeen), se ei silti oikeuta sua viemään miehen oikeuksia omaan lapseensa.

no hän oli ihan mukana tekemässä tätä lasta ja suunniteltiin sitä yhdessä ja sitten kun tulin raskaaksi hän käänsi kelkkansa. minun mielestäni se on vaan väärin. että en ole salaa raskaaksi tullut ja muutenkaan en ole kohdellut miestä huonosti.

niinkuin arvelinkin että asialla on monta mielipidettä. Olen siis raskaana vielä, mutta viimeisilläni ja mies jättänyt melkein heti kun sai tietää että olen raskaana, hän on uhkaillut minua että vie lapsen pois minulta koska en ole sopiva äidiksi, että kun lapsi syntyy hän valehtelee minusta asioita jotta saisi itselleen lapsen, haukkuu huoraksi ja tyhmäksi ja sun muuta p*skaa hän on tehnyt.
asiaa olen yrittänyt miettiä vaikka miltä kantilta mutta hän teki kyllä mun raskausaikani henkisesti todella huonoksi ja inhottavaksi. rakastan tätä miestä sillä meillä on monta yhteistä vuotta takana, ja en haluaisi sitä etteikö hän tapaisi lastaan, tietenkin saa mutta tuollaisen uhkailun takia minulta on mennyt asiat vähän uusiksi....

No silloin et anna miehelle mahdollisuutta tunnustaa lasta omakseen... Saat kelalta elatustukea ja sillä selvä. Ei tuommoisella kannata antaa edes mahdollisuutta olla isä. Eli alat yh:si ja henkisesti siihen olet valmistautunut. Kaikki kääntyy hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja q:

No silloin et anna miehelle mahdollisuutta tunnustaa lasta omakseen... Saat kelalta elatustukea ja sillä selvä. Ei tuommoisella kannata antaa edes mahdollisuutta olla isä. Eli alat yh:si ja henkisesti siihen olet valmistautunut. Kaikki kääntyy hyvin :)

kiitos...kaikki tuntuu vaan niin vaikealta.... en olisi ikinä halunnut että minun elämäni menee näin ja saan ensimmäisen lapseni näin....

:o :o :o Ei prkl..... Mistä te voitte tietää, kuinka isä hoitaisi suhteen lapseen, kun siihen ei anneta mahdollisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

:o :o :o Ei prkl..... Mistä te voitte tietää, kuinka isä hoitaisi suhteen lapseen, kun siihen ei anneta mahdollisuutta?

no kyllä se aika paljon kertoo jos haluaisi valehdellen viedä ap:lta lapsen

Alkuperäinen kirjoittaja .:
no kyllä se aika paljon kertoo jos haluaisi valehdellen viedä ap:lta lapsen

Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että sitä nyt tulee tunnekuohussa sanottua kaikenlaista, mitä ei tarkoita, eikä ole pienenitäkään aikomusta toteuttaa.

eihän sitä voi koskaan tietää....

No tuo on varmaan se viimenen vaihtoehto :) Ap:lla on ihann hyvin aikaa saada asiat kuntoon ex:än kanssa ennenkuin lapsi syntyy. Sehän olis ihanteellinen tilanne lapsen kannalta, että vanhemmat ovat keskustelu väleissä kun lapsi syntyy ja asiat on puhuttu ja sovittu ennen sinne isyyden tunnustamiseen menoa!!
Nuo uhkailut yleensä on sana helinää joita ei ole helppo todistaa toteen edes, vaikka ne pitäisivätkin paikkaansa!!

Voi herranjestas!!! EDELLEENKÄÄN kukaan EI ole sanonut etteikö lapsi ja isä saisi olla tekemisissä VAAN että isyyttä ei tunnusteta. Näin tekisin itsekin, en eväisi lapselta isää, en kokisi että minulla olisis siihen mitenkään oikeutta, mutta en tunnustaisi isyyttä ja mies ei siis pysty mitään vaatimaan. Tuolla jotkut ovat puhuneet että isä voi itse mennä tunnustamaan isyytensä mutta ei se ihan niin helpolla läpi mene.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Voi herranjestas!!! EDELLEENKÄÄN kukaan EI ole sanonut etteikö lapsi ja isä saisi olla tekemisissä VAAN että isyyttä ei tunnusteta. Näin tekisin itsekin, en eväisi lapselta isää, en kokisi että minulla olisis siihen mitenkään oikeutta, mutta en tunnustaisi isyyttä ja mies ei siis pysty mitään vaatimaan. Tuolla jotkut ovat puhuneet että isä voi itse mennä tunnustamaan isyytensä mutta ei se ihan niin helpolla läpi mene.
Oikeusgeneettinen isyystutkimus voidaan tehdä myös yksityishenkilön pyynnöstä. Siis myös lapsen isän.

Mitäs jos sen muijan naama vi**uttaa niin paljon ja juttuja et jaksa kuunnella - siksi et istu vierellä jokaista raskaus-sekunttia. Silti haluaisia pitää huolta (vahingossa) alkunsa saanneesta lapsestasi?

Nainen voi potkia miehen pellolle tai lähteä, raskausaikanakin, jos toisen seura ei kiinnosta. Mutta jos mies ei halua naista nähdä - niin hän on silloin hylännyt raskaana olevan ja näin ollen lapsenikin??

Se on ihme buumi nykyään nämä isäoikeudet ja kärsijäksi joutuu ennen pitkää äidit ja lapset. Ilmankos, kun tuomarit ovat useimmiten miehiä. Äiti useimmiten sitoutuu lapseensa jo ennen syntymää, monet isät eivät tee sitä koskaan. Mutta oikeudet heille pitää silti taata, tottakai, etteivät häviäisi kilpailussa äitejä vastaan. Jos äiti haluaa hoitaa jatkossakin omaa lastaan, leimattakoon hänet mielivaltaiseksi narsistiksi joka haluaa vain elarit. Heikosti koulutetut perheneuvolan työntekijät ovat vain pelinappuloita "komealle ja sorretulle isäparalle" jonka puolia kaikki hoivaavat naiset nyt pitäköön lapsen edun nimissä.

Isän oikeushan on olla itsekäs niin pitkään kuin haluaa ja potkia lasten äitiä päähän ihan miten huvittaa ja sitten leikkiä niin isää, niin isää, heti kun se on hänelle edullista. (Esim. jos haluaa peilata itseään ja 'pehmeää puoltaan' uuden naisen silmistä.) Kasvatamme lapsista psykopaatteja tällä tavoin, koska he eivät näe rakkaudessa lapseen enää velvollisuutta tai sitoutumista eikä vastuuta. Kysehän on vain "vanhemman oikeudesta tavata lastaan". Sitten kun se hänelle sopii.

Ja mikä pahinta, lapset oppivat että asia on ok, eivätkä näe asiassa mitään väärää. Äitejä ja naisia saa kohdella näin, eikä perhearvoilla ole mitään väliä.

Yhteistyössä