millainen paikka elää on Kuopion seutu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja savolaiseksiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

savolaiseksiko?

Vieras
meille olisi töitä tarjolla kuopion seudulta, ja mietin millaisia alueita, asuinpaikkoja on n.100km Kuopion ympärillä. Niin hyviä kuin huonojakin asioita, muutto harkinnassa, emme tunne savoa lainkaan. perheessä koululaisia.

lisään vielä, tai tarkennan, entä Varkaus?
Ei välttämättä juuri nämä suurimmat kaupungit, pikkukylätkin käy, mutta missä olisi hyvä paikka asua, minne ei kannata mennä ollenkaan?
Olisi mukava saada mielipiteitä, alue on meille outo, enkä tiedä mistä muualta kyselisin. :)

Mä voisin suositella Kuopion seutua asuinpaikkana. Jos haluaa asua pienemmällä paikkakunnalla suosittelen Leppävirtaa (myös Paukarlahti pienempänä kylänä, lähellä Kuopiota) ja Karttulaa sekä hieman isompia paikkoja ovat tietenkin Siilinjärvi ja Varkaus. Myös Kuopio on kanssa mielestäni tosi kiva paikka asua. Kannattaa tietenkin ottaa selvää näistä paikoista esimerkiksi kuntien/kaupunkien nettisivuilta. :)
Kuopion ympärillähän on varmaan kymmeniä kuntia, joista itse en muuttaisi Tervo-Vesanto suunnalle (liian kaukana kaikesta) mutta muuten melkein minne vaan.

Leppävirta on kiva ja kaunis paikka. Sieltä on lyhyt matka Varkauteen eikä matka Kuopioonkaan ole älytön (on vielä suurimmaksi osaksi moottoritietä).
Lasten kannaltakin se on mukavan pieni. Ja sit siellä on Vesileppis :)

Kokemuksia on Kuopiosta, Karttulan Airakselasta ja Iisalmesta. Kuopiosta kaupunkina tykkään ihan hirmuisesti, voisin vallan hyvin muuttaa, Iisalmikin on ihan kiva pikkukaupunki. Pikkukylänä Airaksela on tooooosi ihana, mutta aika kaukana kaikesta. Ihan lomanviettopaikka! Savon seutu kokonaisuudessaan on kyllä ihanaa, leppoinen meininki! Pari kertaa vuodessa tulee vierailtua näillä nurkilla...

Kiitoksia jo näistä!
Onkohan täällä lisää savolaisia, tai savoa tuntevia, jos lisää saisi vielä mielipiteitä paikoista?
Kuntien ja kaupunkien sivuilla vierailen ahkerasti, mutta totuus taitaa kuitenkin parhaiten löytyä asukkailta ja paikallisilta itseltään, joten hyviä ja huonoja puolia Kuopio-Varkaus akselilta, jos saan pyytää!?
:) Kiitos

Kuopio kiva paikka. Pikkukylät, TErvo-vesanto vähän kuolevia kuntia missä huonosti palveluja. Keitele muuten kiva paikka, palveluiltaankin, mut sieltä pitkä matka, Kuopionnkin tulee se 100. Syväniemeä olen kuullut kehuttavan. Itse tykkään asua savossa!

No mikä tahansa paikka kuin Varkaus on varmasti parempi! Kuopiossa on aika kalliit asunnot (ainakin Varkauteen verrattuna, noin kolminkertaiset). Siilinjärvi tuli itselleni ensimmäisenä mieleen. Koskaan en ole siellä asunut, mutta sitä ehkä itse harkitsisin. Kuopioon en muuttaisi juuri asuntojen kalliuden vuoksi. Muuten siellä tulee kyllä asioitua vähintään kerran kuukaudessa, kun Varkaudesta ei saa mitään!

Vielä mollaan Varkautta lisää: kouluja lakkautetaan koko ajan, terveyspalveluja supistetaan, kaupunki rämpii syvällä suossa taloudellisesti ja kaikesta mistä ikinä keksitään säästää, siitä säästetään.

Joten älkää siis hyvät ihmiset muuttako ainakaan Varkauteen :D

Alkuperäinen kirjoittaja varkautelainen:
No mikä tahansa paikka kuin Varkaus on varmasti parempi! Kuopiossa on aika kalliit asunnot (ainakin Varkauteen verrattuna, noin kolminkertaiset). Siilinjärvi tuli itselleni ensimmäisenä mieleen. Koskaan en ole siellä asunut, mutta sitä ehkä itse harkitsisin. Kuopioon en muuttaisi juuri asuntojen kalliuden vuoksi. Muuten siellä tulee kyllä asioitua vähintään kerran kuukaudessa, kun Varkaudesta ei saa mitään!

Vielä mollaan Varkautta lisää: kouluja lakkautetaan koko ajan, terveyspalveluja supistetaan, kaupunki rämpii syvällä suossa taloudellisesti ja kaikesta mistä ikinä keksitään säästää, siitä säästetään.

Tossa ylhäällä on paljon asiaa!
En suosittettele muuttoa tänne. Itsekkin olen tullista tullut ja on ollut todella vaikea sopeutua tänne. Lasten myötä vähän helpotti kun auttiin asuin alueella missä paljon pph niin puistoissa on lapsi, mutta muutettiin toiselle paikalle isompaan taloon niin täällä ei ketään näy. Ihmisiin on vaikeaa tutustua. Kuka muuttaa kaupunkiin jossa tehdas on keskellä keskustaa. Rakkaus saa aikaan hölmöilyä

ei täällä kuopiossa nikulla ole korkeat vuokrat..vvo:lla ne kalliit on..
saunallisen kolmion saa 600e:lla(5kerros...alempana hiukan halvempi)..

kuopio on ihan jees

Alkuperäinen kirjoittaja toinen varkautelainen ollu8v:
Alkuperäinen kirjoittaja varkautelainen:

Tossa ylhäällä on paljon asiaa!
En suosittettele muuttoa tänne. Itsekkin olen tullista tullut ja on ollut todella vaikea sopeutua tänne. Lasten myötä vähän helpotti kun auttiin asuin alueella missä paljon pph niin puistoissa on lapsi, mutta muutettiin toiselle paikalle isompaan taloon niin täällä ei ketään näy. Ihmisiin on vaikeaa tutustua. Kuka muuttaa kaupunkiin jossa tehdas on keskellä keskustaa. Rakkaus saa aikaan hölmöilyä

Peesiä näille!! Itse muutin Varkaudesta pois v.2004 (asuin siellä koko siihen astisen ikäni) ja juuri ajoissa! Nykyään paikka vain kuihtuu ja kuihtuu entisestään,piirit on pienet ja ilmapiiri huono. Voisin tuosta kaupungin asioiden hoitamisesta sanoa vielä sen verran,että kaupunginvaltuusto kutisti koululaisten ruoka-annoksia ja osti itselleen uudet kannettavat tietokoneet :kieh: että sellasta. Muuttakaa vaikka Juvalle?

itse muutimme 400km päästä tänne savoon n. vuosi sitten ja hyvin oon sopeutunut ja tykännyt asua.
vaikkakin tuo savon murre varsinkin vanhemmilla ihmisiillä edelleen saa sanoo että niin anteeks mitä =) ja pitää tarkkaan kuunnella mitä sanottavana.

itse asumme tässä kuopion kupeessa ei tuppukylä mutta ei mikään hulina vilinä kaupunkikaan mutta kuitenkin kaikki perus palvelut lähellä

Meidän perhe muutti Savon seudulle muutama vuosi sitten. Ollaan viihdytty erittäin hyvin. Edellä jo mainittujen lisäksi voisin suositella Pielavettä ja Kiuruvettä.

Mekin muutettiin Pohjois-Savoon muutama vuosi sitten. Kuopion ympärillä, 100km säteellä, on kauniita pieniä kuntia, puhtaine järvineen. Vaikka oma aikansa savolaisen mentaliteetin sulattamiseen menee, on tällä turvallista asua ja lapset kasvattaa :)

Pienemmissä kunnissa mm. tonttien hinnat ovat edullisia ja aika monessa on ihan hyvät peruspalvelut.

Noista mainituista kunnista voin suositella mm. Siilinjärveä, Leppävirtaa, Pielavettä.

Itse en mielelläni muuttaisi Keiteleelle, Karttulaan tai Kiuruvedelle.

Me asutaan ihan kilometrin päässä Kuopion keskustasta ja tykkään tästä paikasta. Ihmiset leppoisia ja ainakin näin nuorelle (24) kuin minä riittää aktiviteettejä itsekseen, perheenä ja lapsen kanssa. Tämä on juuri sopivan kokoinen paikka asua ja toistaiseksi ainakin palveluita tarpeeksi ja turvallinen kaupunki.

Ja juuri tuossa viikolla luin, että savolaiset on tyytyväisimpiä (suomessa) seksielämäänsä B)

Kuopiossa asutaan (yksi lapsi). Hyvä paikka minusta asua. Mutta Siilinjärvi taitaa olla lapsiperheelle vielä ihanteellisempi. Siellä on monia asioita paremmin, eikä matka Kuopioonkaan ole pitkä. Me ei tykätä ajella edestakaisin, joten asustellaan parin kilsan päässä keskustasta. Leppävirta on myös elinvoimainen paikka, samoin kuin Lapinlahti, Varkaus ehkä vähän ankea. Kiuruvedelle en muuttaisi vaikka maksettaisiin (vanhemmat on asunu siellä, tosi sisäänpäin lämpiävä paikka).

varkauteen ei kannata koskaan muuttaa. sieltä kun pääsin pois niin juuri ja juuri voi sen viikon siellä vierailla.
siilinjärvi tai leppävorta parempia paikkoja edes harkita muuttaa

Asuttiin 7 vuotta kuopiossa aikoinaan ja ihan kivahan se oli, kaupungin rajojen sisältäkin löytyy monia lapsiperheille sopivia asuinalueita, nythän rakennetaan paljon petosellepäin sitä saaristokaupunkia tai mitä siellä on.

Itse viihtyisin varmasti paremmin nimenomaan kuopiossa, mutta mikseipä ne kunnat siinä ympärilläkin voisi kelvata, riippuu tietysti missä työpaikat on ja millä aikoo liikkua. Sillinjärvi-Maaninka-suunta on ainakin mukavaa seutua.

Länsi-suomalaiselle savolaisten puhe ja mentaliteetti oli vähän outoa, mutta kyllä niihinkin tottuu...

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Itse asun 2km päässä Kuopion keskustasta. Tampereelta olen kotosin ja niin hyvä paikka Kuopio on asua, että Tampereelle en takasin muuta.

minäkin tampereelta kuopioon muuttanut,eikä tee mieli takaisin.

Opiskelukaverini joka on pienen pojan yksinhuoltaja, sai vuoden mittaisen määräaikaisen työpaikan Kuopiosta. Lapsi pääsi päiväkotiin, jossa viihtyi hyvin. Kaikki muuten hyvin, mutta siinä vaiheessa kun äiti meni noutamaan poikaansa päiväkodista ja poika jo kaukaa kailotti, että "nyt minu äet tulloo!" päätti opiskelukaverini muuttaa lapsensa kanssa kiireesti takaisin Tamperereelle. No, eivät onneksi ennättäneet muuttaa, kun jo löytyi se elämän mieskin sieltä Savosta.

kiitos näistä, lisää saa laittaa, edelleen. Jep, puhe on kyllä länsi-suomesta tulevalle todella outoa, mutta siihen kai tottuu. Huonoa mainosta ei ainakaan ole tuo seksitutkimus, sehän on yksinään jo syy muuttaa savoon? ;)

kaikki kun tuntuvat kilvan kehuvan, niin annanpa vastakkaisen mielipiteen, näin yli kymmenen vuoden kokemuksella: inhoan kuopion seutua, inhoan savolaisia, en ikinä tule kotiutumaan tänne ja odotan kuin kuuta nousevaa sitä, että pääsemme muuttamaan etelä-suomeen. :x