Millainen ihminen käyttää nimitystä "vajakki"?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amaoska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

amaoska

Vieras
Kaverini puhui tuttavansa lapsesta ja kertoi epäilevänsä tämän lapsen olevan "vajakki". Käytti siis tuota termiä. Itselläni särhäti korvaan tosi pahasti, minusta tuo on loukkaava nimitys. KErtoo jotain kaverin arvomaailmasta ainakin minun mielestäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja epäily heräsi;27340764:
Perussuomalainen?

No ei kai nyt noin suoraviivaisesti voi vetää johtopäätöksiä! :D Kaverini on korkeasti koulutettu, maisteritason koulutuksen käynyt ja väitellyt tohtoriksi. Olen aina jollain tapaa saanut kuvan, että hän pitää itseään muita ylempiarvoisena. Ja jotenkin tuo vajakki-nimitys vaan täydensi kuvaa :(
 
En nyt tiedä onko se niiin hirveä sana. Ymmärtääkseni tuo on väännetty sanasta vajaaälyinen --> vajaa --> vajakki.

Jos se lapsi oikeasti vaikuttaa olevan vajaaälyinen (ei mitään haukkumista minun mielestäni), niin kai sitä saa sanoa vaikka vajakiksi. Ehkä ei oo kovinkaan tahdikasta mennä sille lapsen äidille kutsumaan lasta vajakiksi, mutta miksi ei kavereiden kesken niin saisi sanoa? Mitä termiä siinä sit pitäisi käyttää? Normaalia-alemman-älykkyystason-omaava-henkilö?
 
Niin kutsutut "vastuulliset hallituspuolueet", ja niiden äänestäjät, käyttävät PS-puolueen äänestäjistä nimitystä "vajakki".

Lisäksi persujen äänestäjiä kutsutaan yleisesti "perseiksi", "rasisteiksi", "junteiksi", "luusereiksi", "rumiksi", "kouluttamattomiksi", "peräkammarin pojiksi", "alkoholisteiksi", "juopoiksi", "sossueläteiksi", "islamofobeiksi", "natseiksi", "uusnatseiksi", "hommalaisiksi", "persfinneiksi", "hihhuleiksi", " impiwaaralaisiksi"...

Ja silti: taas on tulossa Jytky, nyt tällä kertaa kuntajytky.
 
No ennenhän puhuttiin yleisesti vajaamielisistä. Oli jopa ammattitutkinto nimeltään vajaamielishoitaja. No itse en ole tuota koulua käynyt, mutta samaa asiaa ajaa vammaistyöhän syventynyt lähihoitaja, joka mm olen. Ja olen kohta lähdössä hoitamaan näitä "vajakkeja", joiksi enne näitä ihmisiä kutsuttiin. Nyt käytämme kyllä yleensä nimitystä yksikössämme "syvästi ja vaikeasti kehitysvammaiset lapset"
 

Similar threads

Yhteistyössä