Millä perusteella lihavat ovat huonompia ihmisiä kuin laihat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas palsta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se koittaa provosoida tätä ketjua oikeen urakalla. Taitaa kyseessä olla joku teinipoppoo jotka saa palstamammat kihisemään!!
Älkää siis enää pliis kommetoiko hänen teorioitaan!

Alkuperäinen kirjoittaja HUOM!:
Se koittaa provosoida tätä ketjua oikeen urakalla. Taitaa kyseessä olla joku teinipoppoo jotka saa palstamammat kihisemään!!

On se kamalaa kun joku sanoo jotain vastaan :D

Koittakaa kestää!

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen Milla 100% varma, että JOPA sinulta löytyy jokin heikkous. ;) Voidaanko sinutkin sitten leimata kokonaan huonoksi ihmiseksi ja muita huonommiksi sen piirteen takia?

Voi olla että joku leimaakin, mitä sitten? Sitten puhutaan siitä =) Täällä ei saa lihavuuden aiheuttamista mielikuvista ja ongelmista puhua mitään.

Ja kyllä, puhun näitä ääneen myös ihan irl. Kamalaa, eikö?

Huvittavaa, jos et itse näe, mikä viesteissäsi ärsyttää muita. Onko tapasi keskustella aiheesta oikeasti mielestäsi asiallinen ja rakentava?

En puhu nyt mielikuvista vaan esitän suoran kysymyksen: onko lihava/ylipainoinen ihminen AINA mielestäsi huonompi ihminen kuin laiha? Pelkästään sen yhden ominaisuuden takia? Sitä mieltä varmasti olet, että painoasiassa huonompi, mutta tarkoitan nyt kokonaisuutta.

Ulkonäöllisesti lihava on AINA huonomman näköinen kuin vaikkapa liian laihakin. Lihavasta tulee AINA huonompia mielikuvia kuin normaalipainoisesta tai laihasta vaikka tämä laiha olisi kuinka resuinen. Niin se vaan on, meidän joidenkin maailmassa.

Minä en kyllä puhunut ulkonäöstä vaan käsitin, että puhuit ihmisarvosta. Jos minulle sanotaan, että lihava ihminen on muita huonompi, tulee ajatus siitä, että joidenkin mielestä lihavat ihmiset ovat arvottomampia kuin muut. Minulle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.

Se on sinun mielipiteesi. Minusta syömishäiriötä sairastavasta tulee huonompia mielikuvia ja se on muuten yleinen mielipide. Yleensä esim. anoreksiaa sairastavalta lähtee elämänilo ja se kyllä näkyy. Minun ja monen muunkin mielikuviin vaikuttavat käytös, ilmeet (esim. hymy, iloisuus), hygienia jne. Minusta kauneuskaan ei varsinaisesti liity painoon. Kasvoilta kaunis on minun silmissäni kaunis aina, ylipainoisenakin. Kroppa ei välttämättä ole kaunis. Ystäväni on lievästi ylipainoinen, mutta hänellä on upeat kasvonpiirteet ja kauniit, paksut hiukset...pidän häntä monia hoikkia kauniimpina. En silti kiellä etteikö hän olisi hoikkana vielä kauniimpi.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOM!:

On se kamalaa kun joku sanoo jotain vastaan :D

Koittakaa kestää!

No siinä intä jos siitä ilon saat, anna palaa...

Lukematta koko ketjua, jestas mä tulen vihaiseksi läskifobisista kommenteista!!! Itse olen ollut elämässäni laiha ja lihava, eikä fyysinen tai henkinen hyvinvointi ole riippunut siitä painosta! Tällä hetkellä painoindeksi lievästi lihava, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa! Käyn salilla 2xvko, jumpassa, zumbassa ja arkiliikuntaa harrastan joka päivä. Eli fyysinen kuntoni on ihan kohdillaan. Millan kaltaiset ihmiset todella säälittäviä ja koulukiusaajat juuri tuollaisten idioottien kakaroita!

:laugh: Mikä ketju... Hyvin huomaa taas että ihminen on sokean agressiivinen sitä asiaa kohtaan jonka ymmärtämiseen hän on liian kyvytön tai/ja joka on hänen pahin pelkonsa.
Ns. läskifobiaan löytyy syy ihmisen sisimmästä vaikka hän kuinka yrittäisi perustella/todistella inhoansa terveydellisillä ym. hyväksyttävillä syillä muille.

Lihavuutta pidetään siksi huonona, koska ajatteluun kykenemättömät ihmiset kuvittelevat lihaviin sellaisia luonteenpiirteitä, joita heissä ei välttämättä edes ole. Lihaviin ladataan stereotyyppisiä luonteenpiirteitä. Näitä luonteenpiirtietä ei luonnollisesti ole laihoilla ;)

Joskus lihavuuden syynä voi olla oikeasti terveydellinenkin.. Aloin lihoa 19 vuotiaana ja lääkärit kehoittivat vähentää syömistä ja lisätä liikuntaa jota teinkin 10 vuotta kunnes vastaan tuli lääkäri joka tajusi ottaa enemmänkin verikokeita. Olin sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan joka aiheuttaa painon nousua. Sain lääkkeet ja painonnousu pysähtyi ja nyt yritan epätoivoisesti laihduttaa 10 vuoden aikana kertyneet kilot. Ensimmäistä kertaa ekämässä olen nähnyt että paino voi vähentyäkin.

Miksi normaalipainoiset ihmiset ovat niin tuomitsevia?
Sairauteni takia en laihtunut vaikka pyöräilin 30 km päivässä 5 kertaa viikossa ja pidin ruuan kalorimäärän 1200 kcal.

Alkuperäinen kirjoittaja 79gk/157cm:
Lihavuutta pidetään siksi huonona, koska ajatteluun kykenemättömät ihmiset kuvittelevat lihaviin sellaisia luonteenpiirteitä, joita heissä ei välttämättä edes ole. Lihaviin ladataan stereotyyppisiä luonteenpiirteitä. Näitä luonteenpiirtietä ei luonnollisesti ole laihoilla ;)

Joskus lihavuuden syynä voi olla oikeasti terveydellinenkin.. Aloin lihoa 19 vuotiaana ja lääkärit kehoittivat vähentää syömistä ja lisätä liikuntaa jota teinkin 10 vuotta kunnes vastaan tuli lääkäri joka tajusi ottaa enemmänkin verikokeita. Olin sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan joka aiheuttaa painon nousua. Sain lääkkeet ja painonnousu pysähtyi ja nyt yritan epätoivoisesti laihduttaa 10 vuoden aikana kertyneet kilot. Ensimmäistä kertaa ekämässä olen nähnyt että paino voi vähentyäkin.

Miksi normaalipainoiset ihmiset ovat niin tuomitsevia?
Sairauteni takia en laihtunut vaikka pyöräilin 30 km päivässä 5 kertaa viikossa ja pidin ruuan kalorimäärän 1200 kcal.

Paskaa! Olet keksinyt ikiliikkujan. Energiaa tyhjästä. Onneksiolkoon! Ensivuoden Nobel on sinun.

Minä olen lihava. Kyllä.
Parasta lihavuudessa on se, että ihmiset hyvin usein aliarvioivat minua ja minun kykyäni ylipäänsä missään asioissa. Työpaikoilla, harrastuksissa ihmiset tekevät päätelmiään ulkonäköni vuoksi.

Ja se takaa minulle etulyöntiaseman monessa kohdassa(niin työelämässä, harrastuksissa kuin ihan tavallisessa elämässä).

Ikinä - siis IKINÄ ei kannata mennä arvioimaan ihmistä pelkän ulkonäön perusteella. Siinä saattaa itselle käydä huonosti.

Miten elämän pitäisi minua opettaa? Pitäisikö minun lihoa jostain käsittämättömästä syystä, saada päähäni että se johtuu geeneistä ja sitten keksiä tekosyitä miksi en laihdu? Sittenkö ymmärtäisin lihavuuden syvimmän (hah) olemuksen?

Lihavuus ei ole mikään ihailtava piirre ihmisessä, päinvastoin. Se kertoo ihmisestä paljon: tämä ei välitä itsestään eikä siten voi kyllä välittää muistakaan ihmisisistä. Lihavuus on laiskuuden merkki, lihavuus maksaa yhteiskunnalle aivan liikaa.

Olen ainakin 30kg ylipainoinen (nykyihanteella varmaan 50kg), enkä mielestä ole laiska ollenkaan. Hoidan kolmea alle kouluikäistä lasta kotona, teen kaikki kotityöt, käyn auttelemassa mummoani useasti toisella paikkakunnalla (siivoamassa, kaupassa jne.) ja käyn omissa harrastuksissa. "Työpäiväni" pituus on useasti 16h+ pienimmän lapsen yösyötöt.

Tiedä sitten mikä on sinun AHKERUUDEN mittapuu.

Itseäni ehkä inhoan läskieni takia, mutta mun päällä ne roikkuu niin ketä se haittaa?

Ja todellakin välitän muista ihmisistä. Yleensä kaikki tuttavapiirissäni tulevat minulta ensimmäiseksi apua kysymään kun tietävät että minulta apua saa.

Eikö olisikin parasta ja armollisinta, jos lihaville voitaisiin antaa lopetuspiikki samaan tapaan kuin vaikkapa kuolettavasti sairaalle koiralle? Ajatelkaa miten kätevästi siitäkin ongelmasta päästäisiin eroon. Kas kun lihavilla ei ole oikeutta elää! Eikös niin? =)

Alkuperäinen kirjoittaja läski täälläkin:
Minä olen lihava. Kyllä.
Parasta lihavuudessa on se, että ihmiset hyvin usein aliarvioivat minua ja minun kykyäni ylipäänsä missään asioissa. Työpaikoilla, harrastuksissa ihmiset tekevät päätelmiään ulkonäköni vuoksi.

Ja se takaa minulle etulyöntiaseman monessa kohdassa(niin työelämässä, harrastuksissa kuin ihan tavallisessa elämässä).

Ikinä - siis IKINÄ ei kannata mennä arvioimaan ihmistä pelkän ulkonäön perusteella. Siinä saattaa itselle käydä huonosti.

Nyt heräsi minunkin mielenkiinto. Mitä etulyöntiä sä saat lihavuudesta harrastuksessa? Minkälaisessa duunissa on etua siitä että on lihava?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lihava. Kyllä.

Nyt heräsi minunkin mielenkiinto. Mitä etulyöntiä sä saat lihavuudesta harrastuksessa? Minkälaisessa duunissa on etua siitä että on lihava?

ootko vähän blondi? :D :D

tuo kirjoitus meni sulla ohi niin että viuhahdus kävi. :D

tämä henkilö tarkoitti etulyönti asemmallaan sitä kuinka hänet aliarvioidaan lihavuuden vuoksi usein, ja koska hänet aliarvioidaan, hän pääsee etulyöntiasemaan kun tuleekin esille ettei hän olekaan laiska/saamaton/mitä tahansa jota lihavasta luullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Minä olen lihava. Kyllä.

ootko vähän blondi? :D :D

tuo kirjoitus meni sulla ohi niin että viuhahdus kävi. :D

tämä henkilö tarkoitti etulyönti asemmallaan sitä kuinka hänet aliarvioidaan lihavuuden vuoksi usein, ja koska hänet aliarvioidaan, hän pääsee etulyöntiasemaan kun tuleekin esille ettei hän olekaan laiska/saamaton/mitä tahansa jota lihavasta luullaan.

No kerro sinä miten aliarvioimalla lihavaa hän saa etulyöntiaseman harrastuksessa? Vaikea kuvitella mitään tilannetta, missä lihava yhtäkkiä hyökkäisi täydellä vauhdilla ohitse, kovempaa, korkeammalle.
Tai no sumopainissa massa jyrää :D

Mä en usko että esim työhaastattelussa, kaksi samanlaista ihmistä samoilla koulutuksilla ja työkokemuksilla, toinen normaalipainoinen toinen lihava, että se lihava valittaisiin.

Joo, en minäkään lähtisi lihavan kanssa esim painimaan, siinä oikeasti saattaisi käydä huonosti.

Mitään aiempia (ja tätäkään) ketjuja lukematta ja muutaman vuoden palstaa seuranneena vastaan vain otsikkoon. Eihän siis lihavalla ole mitään ihmisarvoakaan. Lihava on automaattisesti huono, luuseri, tahdonvoimaton, laiska, tyhmä, saamaton yms. :xmas: Ja palstaahan on uskominen, eikös niin? Mutta jatkakaa toki, aina ja iänkaikkisesti, aamen.

Hiukan kärjistin, mutta sekin on vain palstalta opittua. B)

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
:laugh: Mikä ketju... Hyvin huomaa taas että ihminen on sokean agressiivinen sitä asiaa kohtaan jonka ymmärtämiseen hän on liian kyvytön tai/ja joka on hänen pahin pelkonsa.
Ns. läskifobiaan löytyy syy ihmisen sisimmästä vaikka hän kuinka yrittäisi perustella/todistella inhoansa terveydellisillä ym. hyväksyttävillä syillä muille.

Juuri näin. Ja ps. Vaikka olet lihava, olet palstan kauneimpia kasvoista.

Tässäkin ketjussa muutama kuivakka ruma akka kaakattaa, ja luulee, että jos on hoikka, on kaunis. Not....

Yhteistyössä