Millä hillitä makeanhimoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyy

Aktiivinen jäsen
24.04.2008
7 396
4
36
Tiedän, että himo lähtee ajan kanssa kun ei syö nopeita hiilareita. Mutta millä hallita sitä sillä aikaa kun himo on vielä suuri?

Toinen kysymys: Olen tässä vapun jälkeen laihduttanut tuolla Xtravaganza ohjelmalla suurin piirtein 10kg. Tai itse asiassa parhaimmillaan jopa 12kg, mutta heinäkuu on mennyt aikas lailla kokonaan pipariksi ja muutama kilo tullut takaisin. Minulla on myös syömishäiriö, joten herkkujakin olen oikeasti myös ahminut tässä välillä.

Nyt sit sain motivaation takaisin. Lauantaista lähtien ollut tuolla täysivauhdilla. Mutta koko ajan on hirveä himo kaikkeen ja nälkäkin välillä. Kysymys siis kuuluu: kannattaako yrittää tällä saada vielä ainakin 10kg pois? Vai olisiko parempi yrittää syödä normaalisti ja terveellisesti? Tuo syömishäiriö on kun nyt aikas pahassa vaiheessa, oikeastaan ainoa millä pystyy sitä kontrolloimaan on tämä xtravaganza, jossa ei syödä ollenkaan mitään muuta kuin pussiruokia.

Eli kannataisiko minun hankkiutua niistä kiloista ensin eroon tällä tiukalla kurilla suht nopeasti vai yrittää syödä terveellisesti, mikä saattaa myös tarkoittaa sitä, että kiloja ei tipu juuri ollenkaan? Mitä mieltä te olette?

Itekin kokeilin tuota xtravaganzaa viime kesänä hyvin tuloksin, mutta talven pimeys teki tepposet ja sohva veti puoleensa, samoin kun jääkaappi, kiloja tuli takaisin, mutta nyt olen alkanut kuntoilemaan, syön normaalisti ja lisäravinteina menee magnesiumia ja kromia (saa hyvin varustelluista tavarataloista luontaistuoteosastolta, 100 pilsua maksaa abt 5 ?), mulla toimii siis tosi hyvin, jopa niin, että kahvipöydässä ei todellakaan tee yhtään mitään mieli, emännän mieliksi saatan yhden piparin syödä. SUOSITTELEN SIIS KROMIA!!!

Mä ainakin olen sitä mieltä että hiljaa hyvää tulee. Elämäntavat muuttuvat ja paino tippuu hitaasti mutta varmasti. En tunne tuota xtravaganzaa mutta pussiruoka ei kuulosta painonpudotus metodilta jolla pääsisit pysyvään tulokseen...

Mä oon taistellu painon kans koko ikäni ja nyt on se kymppi viel joka pitäs saada pois. Ahmiminen on kans mulle tuttu ongelma... Itse otan sen kannan että herkut veks ja ruoka valio terveelliseksi. Nyt on menossa 3. herkuton päivä ja vielä ei ole mitään himoja tullut. Yleensä syön karkkeja, jätskiä tai pullaa päivittäin. Oon näin alkuun korvannu makean himon hedelmillä ja purkalla.

Onnea elämänmuutokseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu 68:
Itekin kokeilin tuota xtravaganzaa viime kesänä hyvin tuloksin, mutta talven pimeys teki tepposet ja sohva veti puoleensa, samoin kun jääkaappi, kiloja tuli takaisin, mutta nyt olen alkanut kuntoilemaan, syön normaalisti ja lisäravinteina menee magnesiumia ja kromia (saa hyvin varustelluista tavarataloista luontaistuoteosastolta, 100 pilsua maksaa abt 5 ?), mulla toimii siis tosi hyvin, jopa niin, että kahvipöydässä ei todellakaan tee yhtään mitään mieli, emännän mieliksi saatan yhden piparin syödä. SUOSITTELEN SIIS KROMIA!!!

Kiitos! Tuota pitää kokeilla! :D Paljonkos muuten sait tuolla xtravaganzalla pois ja paljon tuli sit takaisin?

suosittelen mielummin sitä pikku h iljaa tyyliä, niin ei tule kilot takaisin..kokemusta mainaan molemmista.
itsellä samaa ongelmaa ja olen korvannut kahkalla.. siis jossa vain hivenen sokeroa ja kermaa mutta paljon rahkaa ja hedelmiä!
tai kasviksia dippailemalla..
tai hyvillä salaateilla..
näin selviän arjen ja viikonloppuna ssan syödä ihan karkkia ja paino lähtenyt laskuun :)

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
suosittelen mielummin sitä pikku h iljaa tyyliä, niin ei tule kilot takaisin..kokemusta mainaan molemmista.
itsellä samaa ongelmaa ja olen korvannut kahkalla.. siis jossa vain hivenen sokeroa ja kermaa mutta paljon rahkaa ja hedelmiä!
tai kasviksia dippailemalla..
tai hyvillä salaateilla..
näin selviän arjen ja viikonloppuna ssan syödä ihan karkkia ja paino lähtenyt laskuun :)

Kuulostaa hyvältä! Itsellä tuo on tavoite ja rahkakin maistuu täysin ilman sokeria parhaalta. :D Ongelma nyt vain tosiaan ollut se, että tuota ahmimista on tosi vaikea kontrolloida tällä hetkellä muuten kuin totaalikieltäytymisellä ruuasta. :/

Niin ja minulle ei kyllä sovi sallia viikonloppuisin herkkuja, silloin vain tulee sit ahmittua niin paljon, että koko viikon pudotussaldo nollautuu.

Syömishäiriö = bulimiatyyppistä? ilman oksentamista?

Jos se on aktiivisessa vaiheessa, yrittäisin ensin keskittyä siihen ja parantua siitä, ennen kuin edes ajattelisin laihduttamista. Täsmäsyöminen on yksi keino= 5 x päivässä terveellistä ruokaa, noin 4 tunnin välein. Jos syöt tarpeeksi ja monipuolisesti, ei tee mieli ahmia herkkuja.

Ja ehdottomasti terveellinen ruokavalio laihdutukseen jos on syömishäiriö. Laihdutus pahentaa 100% syömishäiriötä!

Etkö pääsisi esim. ravitsemusterapeutille?

no itsellä se launatai on herkkupäivä ja silloin tulee todellakin ahmittua liikaa.. aivan liikaa.. ihan sairaaseen oloon asti, mutta silti se on toiminut..

ja totaali kieltäytyminen toimii kyllä parhaiten, mutta se ei kanna pitkälle ne tulaa kaikki takaisin ja seuraavalla kertaa se on taas hankalempaa

Alkuperäinen kirjoittaja pilli:
Syömishäiriö = bulimiatyyppistä? ilman oksentamista?

Jos se on aktiivisessa vaiheessa, yrittäisin ensin keskittyä siihen ja parantua siitä, ennen kuin edes ajattelisin laihduttamista. Täsmäsyöminen on yksi keino= 5 x päivässä terveellistä ruokaa, noin 4 tunnin välein. Jos syöt tarpeeksi ja monipuolisesti, ei tee mieli ahmia herkkuja.

Ja ehdottomasti terveellinen ruokavalio laihdutukseen jos on syömishäiriö. Laihdutus pahentaa 100% syömishäiriötä!

Etkö pääsisi esim. ravitsemusterapeutille?

Tää on jotain BEDin ja bulimian välimaastoa. Toisinaan siis oksennan ahmisisen jälkeen, toisinaan en.

Ja tiedän ettei pitäis laihduttaa, mutta kun en ole tyytyväinen näiden kilojenkaan kanssa ja tämä syömishäiriö aiheuttaa minulle myös sellaisen ajatusmallin, että jos en aktiivisesti laihduta, niin sitten voi syödä mitä vaan ja se johtaa lihomiseen. :ashamed:

12 kg lähti, ja 5 tuli talven aikana takaisin, nyt on taas ehkä jo 3 lähteny......vieläkun pääsis noista saunakaljoista eroon.....siihen ei taida olla vielä pillereitä keksitty...=;))

12 kg lähti, ja 5 tuli talven aikana takaisin, nyt on taas ehkä jo 3 lähteny......vieläkun pääsis noista saunakaljoista eroon.....siihen ei taida olla vielä pillereitä keksitty...=;))

Saunakalja on muutenkin huono tapa, joten siitä kannattaa kyllä pyrkiä eroon muussakin mielessä. :D Saavutitko tuolla 12kg:lla tavoitteesi? Vai jäikö vielä ylimääräistä?

Ja mitä tohon extravaganzaan tulee, niin mun mielipide on kyllä se, että helposti kilot lähtee ja pääsee taas liikunnan makuun, mutta mulle kerkes ainakin tulla pussikeittodieetin aikana niin valtaisat himot kaikkeen, et sitten kun sai syödä, niin pari päivää se oli suht tolkutonta, ei makeaa, mutta justiinsa niinku hapankorppuja, suolakurkkuja, salmiakkia, ja joskus tuntu että ruoka vei mua, enkä mä ruokaa. Joten jos nyt kysyttäis lähtöä uudelleen samaan, niin vastaus kuuluu, että EN LÄHDE! Mun mielestä pientä huijauksen makua ja kysyy hel....n kovaa luonteen lujuutta, johon harva pystyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Saunakalja on muutenkin huono tapa, joten siitä kannattaa kyllä pyrkiä eroon muussakin mielessä. :D Saavutitko tuolla 12kg:lla tavoitteesi? Vai jäikö vielä ylimääräistä?

Pääsin eroon kaikesta mitä lähdin hakemaankin, ja meni vähän vielä miinuksellekkin, joten nyt oikeastaan kun toi 5 kg tuli takaisin niin oli suhteellisen hyvä olo. Ihan terveydellisistä syistä aloitin kuntokuurin taas, kun selkä ei meinaa enää kestää istumahommia, ja läskit karisee siinä vähän niinkuin sivutuotteena....

Ja mitä tohon extravaganzaan tulee, niin mun mielipide on kyllä se, että helposti kilot lähtee ja pääsee taas liikunnan makuun, mutta mulle kerkes ainakin tulla pussikeittodieetin aikana niin valtaisat himot kaikkeen, et sitten kun sai syödä, niin pari päivää se oli suht tolkutonta, ei makeaa, mutta justiinsa niinku hapankorppuja, suolakurkkuja, salmiakkia, ja joskus tuntu että ruoka vei mua, enkä mä ruokaa. Joten jos nyt kysyttäis lähtöä uudelleen samaan, niin vastaus kuuluu, että EN LÄHDE! Mun mielestä pientä huijauksen makua ja kysyy hel....n kovaa luonteen lujuutta, johon harva pystyy.

Oon kyllä vähän huomannu samaa. Ja jos on taustalla vähänkään syömishäiriötä tai muuta, niin kyllä tää huomattavasti niitä pahentaa. :/

Onko kukaan kokeillut keinomakeella makeutettuja herkkuja? Niistä ei pitäs tulla kaloreita sillai, ja samalla, jos sattuu saamaan laksatiivisia vaikutuksia, suolisto tyhjenee pikapikaa..:)

Oon kyllä vähän huomannu samaa. Ja jos on taustalla vähänkään syömishäiriötä tai muuta, niin kyllä tää huomattavasti niitä pahentaa. :/

Juuri näin, en kyllä ihan lähtis suosittelemaan kuuria, jos on vähääkään jo olemassa olevaa ongelmaa....ehkä taas se perinteinen messu; terveellista normi ruokaa, liikuntaa joka päivä jossain muodossa vähintään se tunti (vaihtelua ennenkaikkea, jotta kropan lihakset tulevat aktivoitua tasapuolisesti) ja sitten ihan yksinkertaisesti yksi herkkupäivä, olkoon sitten vaikka se lauantai, ja silloinkin ostaa vaan sen yhden patukan, tai yhden pussin, tai yhden tuutin, tai yhden pizzan, eikä vedä itteensä ähmätäyteen, ja päätös siihen perään, että huomenna palaan taas ruotuun, ja odotan seuraavaa lauantaita. Kun on viikon kuntoillut, voi hyvällä omalla tunnolla palkita itsensä, vaikka sitten kunnon pihvillä.

Ja suosittelen nyt ihan ekana kokeilemaan sitä kromia, toki se on yksilöllistä, mutta ei siitä mitään haittaakaan voi olla.

Pääsin eroon kaikesta mitä lähdin hakemaankin, ja meni vähän vielä miinuksellekkin, joten nyt oikeastaan kun toi 5 kg tuli takaisin niin oli suhteellisen hyvä olo. Ihan terveydellisistä syistä aloitin kuntokuurin taas, kun selkä ei meinaa enää kestää istumahommia, ja läskit karisee siinä vähän niinkuin sivutuotteena....

Kuulostaa hyvältä. Itsellä vähän isompi tavoite, vielä ois 20kg pudotettavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Onko kukaan kokeillut keinomakeella makeutettuja herkkuja? Niistä ei pitäs tulla kaloreita sillai, ja samalla, jos sattuu saamaan laksatiivisia vaikutuksia, suolisto tyhjenee pikapikaa..:)

juu, kokeiltu on, ja laksatiiviset vaikutuksetkin koettu, ei ole muuten kivaa...tosi varovaisesti kannattaa aloittaa niiden syönti, ei ainakaan missään palaverissa kannata aloittaa...=;)

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:

Minä taas en usko niiden muuten olevan hyväksi, joten parempi olisi oppia herkuttelemaan normaalisti, ilman vippaskonsteja.

Jaahas, mää lähren tästä nyt saunaan, kun äsken tuli vedettyä tommonen kevyt maanantai spinning ja siihen jumppa vielä päälle...nälkäkään ei ihmeemmine vielä ole...enkä ota saunaan kaveriksi tällä kertaa kuin 1,5 ltr vichyä!

Jaahas, mää lähren tästä nyt saunaan, kun äsken tuli vedettyä tommonen kevyt maanantai spinning ja siihen jumppa vielä päälle...nälkäkään ei ihmeemmine vielä ole...enkä ota saunaan kaveriksi tällä kertaa kuin 1,5 ltr vichyä!

Hyviä löylyjä! :D Nuo vichyt kyllä auttavat kummasti painonpudotuksessa. :D

Hyviä löylyjä! :D Nuo vichyt kyllä auttavat kummasti painonpudotuksessa. :D

Juu, ja niitä pitääkin nauttia, mulla tais diettaamisen aikana kulua parhaimmillaan n. 5 ltr päivässä nesteitä, tosin silloin sai kyllä juosta yölläkin veskissä, nyt menee ehkä sellanen 4- 4,5 ltr päivässä pelkkää vettä, eikä tarvi yöllä käydä, joten kait se sitten ihan tarpeeseen menee...mut nyt mä meen...

itsellä lähtenyt 10 kg, vaihdoin ruokatottumuksia ihan kokonaan. syön säännöllisesti 5kertaa päivässä. syön paljon vihanneksia ja hedelmiä. noudatan tiukasti lautasmallia ( eli puolet salaattia). sallin itselleni välillä herkkuhetken, yleensä syön vähän jäätelöä.
itsellä ollu hirvee suklaa himo aikoinaan, saatoin levyn syödä suklaata yhdellä istumalla. nykyisin suklaa yököttää.
muita herkkuja ei tule haaveiltua edes keliakian takia....

Yhteistyössä