Miksi ykstyisautoja käytetään, vaikka bussilla pääsisi saman matkan?

Meille ( huom meille) oman auton pitäminen tulee PALJON halvemmaksi kuin yleiset tulisi. Pelkät kuukausimaksut meille aikuisille tekisi 160 euroa, järkyttävää! Ja tuolla summalla en edes pääsisi niihin paikkoihin missä nyt käyn. Ja käymme isovanhemmilla pari kertaa kuussa, yleisillä menisi yli 70 euroa matkoihin kun taas omalla autolla 25 euroa. Eli miksiköhän, miksiköhän?
Eikä me silti tästä autosta huolimatta mitään läpipaskoja olla. Kyllä meillä kestoillaan, kierrätetään, lajitellaan jne

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Jos on tarpeeksi nappulaa niin ei kai missään. Mutta jos mulla olis vähän rahaa ja omistaisin auton, niin kyllä turhat ajelut jäis ekana pois.

No nehän nyt pitäisi jättää vaikka olisi nappulaa vaikka kaivoon kaataa :D Minä olen vähentänyt ajamista, olen opetellut paremmin yhdistämään reissuja, käyn uimapaikalla työmatkan yhteydessä, jaan kyytejä lasten harrastuksiin vienneissä enkä IKINÄ käy ns. vaan ajelulla. Mutta vieläkin olisi varmasti parantamisen varaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
No nehän nyt pitäisi jättää vaikka olisi nappulaa vaikka kaivoon kaataa :D Minä olen vähentänyt ajamista, olen opetellut paremmin yhdistämään reissuja, käyn uimapaikalla työmatkan yhteydessä, jaan kyytejä lasten harrastuksiin vienneissä enkä IKINÄ käy ns. vaan ajelulla. Mutta vieläkin olisi varmasti parantamisen varaa. =)

No pitäisi kyllä, mutta kuinka moni siltikään jättää? Varmaan tuotakin asiaa ihmiset on oppineet ajattelemaan nyt kun on paljon esillä ilmasto ja ympäristö, mutta aika paljon on vielä ihmisiä joita ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa. Niin ihmeellistä kuin se onkin.

No pitäisi kyllä, mutta kuinka moni siltikään jättää? Varmaan tuotakin asiaa ihmiset on oppineet ajattelemaan nyt kun on paljon esillä ilmasto ja ympäristö, mutta aika paljon on vielä ihmisiä joita ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa. Niin ihmeellistä kuin se onkin.

Ja toinen ääripää on sitten se, ettei ymmärrettä ollenkaan kuin sitä omaa ihanaa ja mahtavaa tapaa, olipa se sitten vaikka se autoilun vastustaminen, ei haluta (vaikka oikeasti tiedetään) nähdä sitä, että ihan kaikki autoilu ei ole turhasta ja joillekin autoilu on todella välttämätöntä. Kumpikin pää kun vähän ajattelisi laajemmin, niin jopa vain alkaisi varmaan tapahtua =)

Me ollaan valittu asumispaikka siten, ettei kummallakaan mene järjettömän kauaa työmatkoihin. Asumme myös lähellä kauppoja, kouluja, päiväkoteja ym. Kumpikaan ei kulje autolla töihin, mies menee kävellen/pyörällä, minä bussilla/pyörällä. Aikaa työmatkoihin menee molemmilta 15-30min riippuen millä kuljemme.

Olemme tehneet itse tämän valinnan täysissä järjissämme, vaikka ette varmaan kaikki autoilijat sitä uskokaan :D. Tulimme siihen tulokseen, että asuminen taajaman ulkopuolella ja kahden auton pitäminen tulee lopulta todella paljon kalliimmaksi kuin kaupungissa asuminen. Täällä pääsemme myös yöriennoista bussilla kotiin, joten takseja ei tarvitse edes silloin maksaa. Auto meillä tosin on, mutta sillä ajetaan noin 1-3krt viikossa. Kauempana asuville ystäville/vanhemmillemmekin kuljetaan bussilla tai junalla. Ei ole meistä mikään ongelma? Monella tässä ketjussa tuntuu olevan tosi paljon tosi hyviä tekosyitä siihen, että kuljetaan autolla. Meille tämä valinta on ollut täysin automaattinen, säästämme rahaa ja aikaa ja elämme ekologisemmin :).

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Monella tässä ketjussa tuntuu olevan tosi paljon tosi hyviä tekosyitä siihen, että kuljetaan autolla. Meille tämä valinta on ollut täysin automaattinen, säästämme rahaa ja aikaa ja elämme ekologisemmin :).

Pistäppäs kommentteja jotka mielestäsi ovat tekosyitä. Käyttäisitkö itse työmatkoihin monta tuntia päivässä jos omalla autolla ajat monta kertaa nopeammin? Käyttäisitkö yleisiin huomattavasti enemmän rahaa kuin omaan menee? Niin ja maksaisitko asunnosta 20-30 t enemmän kuin maksaisit 15 minuutin matkan päästä kaupungista olevasta asunnosta?

Ja toinen ääripää on sitten se, ettei ymmärrettä ollenkaan kuin sitä omaa ihanaa ja mahtavaa tapaa, olipa se sitten vaikka se autoilun vastustaminen, ei haluta (vaikka oikeasti tiedetään) nähdä sitä, että ihan kaikki autoilu ei ole turhasta ja joillekin autoilu on todella välttämätöntä. Kumpikin pää kun vähän ajattelisi laajemmin, niin jopa vain alkaisi varmaan tapahtua =)

Tosiasia on kuitenkin se, että autoilu saastuttaa yhtä paljon oli se sitten turhaa taikka pakollista. Mutta paljon kuluttaa asuminen, syöminen ja kaikki mitä elämään kuuluu. Ja eihän me voida lakata elämästä.

Kaikkien pitäisi kiinnittää huomiota omaan elämiseen ja vähentää sieltä mistä pystyy. En sano että olen itse joku esimerkkitapaus, todellakaan. Paljon turhaa kulutusta ja niin edelleen. Mua vaan sapettaa ihmiset jotka on täysin välinpitämättömiä eikä edes yritä tehdä mitään asenteella "en mää kun ei kukaan muukaan" tai jotain yhtä typerää.

Ihailen ihmisiä jotka osaa kaikessa aina ajatella näitä ekologisia asioita ja ihan periaatteesta jättää sen autonki ostamatta (vaikka se helpottaisi paljonkin) ja suunnittelee elämänsä sitten sen mukaan. Itse en sellaiseen ehdottomuuteen ikinä pystyisi, mutta ei mua haittaa jos joku on niin sissi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Monella tässä ketjussa tuntuu olevan tosi paljon tosi hyviä tekosyitä siihen, että kuljetaan autolla. Meille tämä valinta on ollut täysin automaattinen, säästämme rahaa ja aikaa ja elämme ekologisemmin :).

Pistäppäs kommentteja jotka mielestäsi ovat tekosyitä. Käyttäisitkö itse työmatkoihin monta tuntia päivässä jos omalla autolla ajat monta kertaa nopeammin? Käyttäisitkö yleisiin huomattavasti enemmän rahaa kuin omaan menee? Niin ja maksaisitko asunnosta 20-30 t enemmän kuin maksaisit 15 minuutin matkan päästä kaupungista olevasta asunnosta?

Hehe :) 20-30 t on aika pieni raha, jos siihen hintaan voi luopua autoista ja käyttää joukkoliikennettä. Luulen, että toi raha on säästetty jo vuodessa tai kahdessa. Me olemme valinneet asunnon sen mukaan, että työmatkat ym. päivittäiset matkat ovat lyhyet ja helposti kuljettavissa. Eikö se ole kaikista järkevintä?

Ihailen ihmisiä jotka osaa kaikessa aina ajatella näitä ekologisia asioita ja ihan periaatteesta jättää sen autonki ostamatta (vaikka se helpottaisi paljonkin) ja suunnittelee elämänsä sitten sen mukaan. Itse en sellaiseen ehdottomuuteen ikinä pystyisi, mutta ei mua haittaa jos joku on niin sissi.

Minäkin ihailen, heitä ei vaan useinkaan huomaa, sillä he eivät kulje rinta rottingilla paasaamassa =) Voi mennä aikoja, ennen kuin kukaan huomaa, että joku elääkin tosi ekologisesti ja jos kysyy neuvoja, he niitä antavat, mutta eivät kyllä mollaa toisia, tekivätpä nämä sitten kuinka vaan =) Siis he joita minäkin ihailen. Tieto on totta kai aina paikallaan, tieto monesta lähteestä enkä minä ollenkaan sano, ettei saisi kertoa muille, miten itse tekee ja miksi ja mitä hyötyä siitä on, mutta se mollaaminen.... Minun mielenkiintoni ikävä kyllä lopahtaa silloinja hyväkin asia menee ohitse.

Hehe :) 20-30 t on aika pieni raha, jos siihen hintaan voi luopua autoista ja käyttää joukkoliikennettä. Luulen, että toi raha on säästetty jo vuodessa tai kahdessa. Me olemme valinneet asunnon sen mukaan, että työmatkat ym. päivittäiset matkat ovat lyhyet ja helposti kuljettavissa. Eikö se ole kaikista järkevintä?

Siis sähän et osaa nähdä tätä asiaa ollenkaan muiden näkökulmasta. Meille yleisten käyttö tulisi todella kalliiksi ja siihen kun laitettas päälle vielä paljon kalliimpi asunto niin hurja hinta tulisi. Meillä kun ei autolainaa ole, auton huollot ilmaisia, bensaa saadaan välillä ilmaiseksi, auton osat tukkuhintaan, korjaukset 0 euroa..
Kiva juttu että te olette voineet valita työpaikkanne läheltä asuntoanne mutta ei se vaan kaikille niin yksinkertaista ole. Se kun on valittava ihan sen mukaan mistä sattuu niitä töitä nyt ensinnäkin löytämään.

Minäkin ihailen, heitä ei vaan useinkaan huomaa, sillä he eivät kulje rinta rottingilla paasaamassa =) Voi mennä aikoja, ennen kuin kukaan huomaa, että joku elääkin tosi ekologisesti ja jos kysyy neuvoja, he niitä antavat, mutta eivät kyllä mollaa toisia, tekivätpä nämä sitten kuinka vaan =) Siis he joita minäkin ihailen. Tieto on totta kai aina paikallaan, tieto monesta lähteestä enkä minä ollenkaan sano, ettei saisi kertoa muille, miten itse tekee ja miksi ja mitä hyötyä siitä on, mutta se mollaaminen.... Minun mielenkiintoni ikävä kyllä lopahtaa silloinja hyväkin asia menee ohitse.

No niinhän se on, harva jaksaa kuunnella haukkumista jos ei ole pakko. En ole koskaan törmännyt mollaajiin, ainakaan tässä asiassa kun ei sitä autoakaan ole. No, ehkä tällä palstalla saattaa joku ilmaista asiansa suoraan ja kainostelematta, vaikka rakentava keskustelu aiheesta voisi tuottaa parempaa tulosta. No tän ketjun ap ei ainakaan mielestäni ole syyllistynyt mollaamiseen :)

Jos kaikki ihmiset rupeaisi huomenna kulkemaan bussilla, niin bussien määrä pitäis moninkertaistaa ja varmasti nousisi ainakin joksikinaikaa bussi hinnat kun pitäs ostaa niin paljon uutta kalustoa. Hyvä juuttuhan se on jos on hyvät joukkoliikenne yhteydet ja niitä käyttää ja tuntee sitten olevansa parempi ihminen. Mutta ne jotka jostakin syystä ajaa omalla autolla niin se on niiden valinta. Ehkäpä nää omilla autoilla ajeliat on ekologisempia joissain muissa asioissa. Kokonaisuus ratkaisee.

Me ollaan valittu asumispaikka siten, ettei kummallakaan mene järjettömän kauaa työmatkoihin. Asumme myös lähellä kauppoja, kouluja, päiväkoteja ym. Kumpikaan ei kulje autolla töihin, mies menee kävellen/pyörällä, minä bussilla/pyörällä. Aikaa työmatkoihin menee molemmilta 15-30min riippuen millä kuljemme.

Näin mekin suunnittelimme, kun asunnon hankimme. Sitten kävikin niin, että satuin saamaan työpaikan, jossa työssä tarvitsee auton ja työpaikkakin on vielä sellaisessa paikassa, että sinne kulkeminen olisi monta kertaa hitaampaa julkisilla, huolimatta erinomaisista yhteyksistä meidän päässämme. Ja kun auto kerran oli pakko hankkia, niin ei sitä oikein työpaikan pihassa viitsisi seisottaa ja kuluttaa hirveitä aikoja työmatkoihin.

Koska olimme juuri muuttaneet, emme nähneet järkeä laittaa heti asuntoa myyntiin ja alkaa etsimään asuntoa lähempää minun työpaikkaani, varsinkaan kun siltä suunnalta miehen työmatkat olisivat hankalammat ja nuo hyvät kaupat yms. lähellä eivät toteutuisi kovin yhtä helposti tuolla suunnalla. Jos työpaikkani olisimme tienneet työpaikkani aiemmin, olisimme varmaan katselleet kuitenkin asuntoja enemmän tuosta suunnasta. Ja vaikka sopiva asunto löytyisi, se auto tarvittaisiin silti työn vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näin mekin suunnittelimme, kun asunnon hankimme. Sitten kävikin niin, että satuin saamaan työpaikan, jossa työssä tarvitsee auton ja työpaikkakin on vielä sellaisessa paikassa, että sinne kulkeminen olisi monta kertaa hitaampaa julkisilla, huolimatta erinomaisista yhteyksistä meidän päässämme. Ja kun auto kerran oli pakko hankkia, niin ei sitä oikein työpaikan pihassa viitsisi seisottaa ja kuluttaa hirveitä aikoja työmatkoihin.

Koska olimme juuri muuttaneet, emme nähneet järkeä laittaa heti asuntoa myyntiin ja alkaa etsimään asuntoa lähempää minun työpaikkaani, varsinkaan kun siltä suunnalta miehen työmatkat olisivat hankalammat ja nuo hyvät kaupat yms. lähellä eivät toteutuisi kovin yhtä helposti tuolla suunnalla. Jos työpaikkani olisimme tienneet työpaikkani aiemmin, olisimme varmaan katselleet kuitenkin asuntoja enemmän tuosta suunnasta. Ja vaikka sopiva asunto löytyisi, se auto tarvittaisiin silti työn vuoksi.

Pitää vielä lisätä. Tästä huolimatta, että tarvitsemme auton työn, olen hyvin tyytyväinen asuinpaikkamme valintaan lähellä palveluita ja bussiyhteyksiä. Työhön liittyvää ajoa lukuunottamatta kilometrejä tulee hyvin vähän. Usein viikonloppuisin auto ei liiku metriäkään, kun kauppaan pääsee kävellen, kaupunkiin helposti bussilla jne. Eli voin suositella hyvien palvelujen äärellä asumista myös autollisille. Säästää rahaa ja vaivaa.

Musta tää on melkein sama kuin kysyisi, miksi (Suomessa) pestään pyykit omalla koneella, vaikka pesuloitakin on olemassa. Mulla itsellä tosin ei ole edes ajokorttia. Mutta on meidän perheessä auto ja kätevämmin sillä pääsee sinne silloin kun haluaa.

Kuten jo sanottu, ei nykysellään joukkoliikennettä kovin helppo ole suosia. Yksityisautoilu on halvempaa, aikaasäästävämpää ja kätevämpää.

Yhteistyössä