Miksi ykstyisautoja käytetään, vaikka bussilla pääsisi saman matkan?

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Itse asiassa autolla ajaminen on pääsääntöisesti paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttäminen, kun ottaa kaikki kulut huomioon (ostohinta, vakuutukset, huollot jne.). Mutta yleensä vaan vertaillaan bussin kertamaksua ja bensan hintaa ja näin saadaan yksityisautoilu edullisemmaksi.

Kyllä minä ainakin yritän kulkea pyörällä tai bussilla mahdollisimman usein, vaikka tallissa on autokin. Matka tietysti kestää silloin vähän pitemmän aikaa, kun täytyy viedä ja hakea lapsiakin samalla, mutta omatunto säilyy puhtaampana. Tuntuu, että oikeasti itse tekee jotain ympäristön hyväksi ;-)

joo no mä en viitsi koko päivää käyttää siihen että pääsen töihin ja kotiin. Jos herätään jo 5.30 koko porukka ja ollaan kotona 16.30, niin mitäköhän noi ajat olisi jo vielä mentäisiin bussilla. Ei sitä lastakaan viitisi herättää niin jumalattoman aikaisin ympäristön takia. Ja nälkäkin on pienellä kun iltapv:llä haetaan.

Sen verran vaan sanon, että se on hyttysen paska suomalaisten bussilla kulkemiset paskamäärän rinnalla mitä jenkit, kiinalaiset ja venäjä heittää tehtaspäästöinä tonne ilmakehään + kaikki paskat veteen, esim. Itämereen puhdistamatta ja valtameritankkereiden öljyt.

musta julkinen liikenne alkaa olla jo törkeän hintaista. täällä ei ole paikallisliikennettä (kuin muutamilta sivukyliltä keskustaan ja takaisin eikä ne todellakaan kulje tiheään.. kaikki ei edes kerran tunnissa)

pääsisin töihin kyllä bussilla, mutta matkaan menisi noin 1,5-2h enemmän aikaa päivässä,joutuisin vaihtamaan bussia kerran,kävelisin aamulla noin 5km ja veisin pojan hoitoon, työpaikan päässä kävelisin vielä noin 1km.
joten kuljen omalla autolla.

Vaikka siksi, että on hiton hankalaa kiikuttaa bussilla neljää lasta milloin minnekin.

Joka paikkaan bussilla ei edes pääse, auto on siis oltava, ja kun sen kerran jo maksat (siis lainan, vakuutukset ja huollot) olisi bussi siihen lisäksi vain lisäkulu.

Lapsilla tulisi olla mahdollisimman lyhyet hoitopäivät, mutta työmatkat pitäisi tehdä mahdollisimman ekologisesti ja kipaista samalla lähikaupasta viikon eväät turvekassi olalla heiluen.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
autolla pääsee halvemmalla kuin bussilla? joukkoliikenne on törkeän kallista!

No just joo, kyllä auton pitäminen tosiaankin on kalliimpaa kuin linja-autolla matkustaminen.

Jospa sitä autoa tarvitsee vapaa-ajallaankin... Samat vakuutusmaksut siitä maksetaan seisoi se työpäivän ajan pihassa tai olisi ajossa.

Itse asiassa autolla ajaminen on pääsääntöisesti paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttäminen, kun ottaa kaikki kulut huomioon (ostohinta, vakuutukset, huollot jne.). Mutta yleensä vaan vertaillaan bussin kertamaksua ja bensan hintaa ja näin saadaan yksityisautoilu edullisemmaksi.

Kyllä minä ainakin yritän kulkea pyörällä tai bussilla mahdollisimman usein, vaikka tallissa on autokin. Matka tietysti kestää silloin vähän pitemmän aikaa, kun täytyy viedä ja hakea lapsiakin samalla, mutta omatunto säilyy puhtaampana. Tuntuu, että oikeasti itse tekee jotain ympäristön hyväksi ;-)

Niin, otetaan se yhdessäoloajasta pois, kun matkaamme linja-autolla? Lapsen kans matkustetaan kauemmin ja kotiapäästyä nukkumaan? Tässä asiassa täytyy laittaa realiteetit järjestykseen. Jos aikaa menee paljon enemmän julkisilla, niin se tarkoittaa sitä, että lasta rääkäten herätetään aikasemmin ja tullaan myöhemmin kotiin??? Ei kiitos, ekoilen toisella tapaa

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Siksi että ihmiset ovat mukavuudenhalusia omaan napaan tuijottajia. Mitäs ilmansaasteista, kunhan helpoimmalla pääsee.

Itseeni kuvottaa katsella auto-jonoja, joissa kaikissa köröttää pelkästään se kuski.. suurinosa ajaa sellasta matkaa että sen pääsis pyörälläkin, ja jos ei niin tosiaan linkkarilla. Mutta ei niin ei.

Juuri näin. Suurin osa ihmisistä kannattavat PERIAATTEESSA joukkoliikennettä, mutta itse eivät käytä sillä silloin joutuu näkemään ehkä vaivaa ja APUA- tuhlata päivästä 15-20min.

Meillä täällä landella ei noi bussit kulje sitä tahtia kuin Helsinki, Espoo, Vantaa-akselilla... Töihin mulla menis yleisiä käyttäen noin 2h, kun autolla pääsen 40min.Siinäpä suurin syy minun autoiluuni.

Alkuperäinen kirjoittaja juh:

Niin, otetaan se yhdessäoloajasta pois, kun matkaamme linja-autolla? Lapsen kans matkustetaan kauemmin ja kotiapäästyä nukkumaan? Tässä asiassa täytyy laittaa realiteetit järjestykseen. Jos aikaa menee paljon enemmän julkisilla, niin se tarkoittaa sitä, että lasta rääkäten herätetään aikasemmin ja tullaan myöhemmin kotiin??? Ei kiitos, ekoilen toisella tapaa

Tähän haluan vastauksen vihreitten edustajalta :huom:

Ei kulje busseja niihin aikoihin kuin olis tarvis. Jos haluaisin kulkea töihin bussilla pitäis ajaa 40 km bussiasemalle josta lähtis auto 6.40 perillä olisin klo 8.30 ja työt alkais vasta 12.00. Jos lähtis myöhemmällä autolla tuosta 15 km päästä niin perillä olisin 12.45.

Siksi, että bussien aikataulutkin tuottavat ongelmia ja pidentävät näin lasten päiväkotipäiviä. Jos käyttäisin bussia, veisin kuopuksen päiväkotiin klo 7:15, lähdettäisiin kotoa vimeistään 7:05. Bussi lähtee 7:25 ja sitten vien esikoisen eskariin ja jatkan siitä töihin. Töiden jälkeen haen esikoisen, bussi lähtee 16:20, olen kuopuksen päiväkodilla 16:40-45. Kun lähden autolla, lähdemme kotoa 7:30 ja olemme takaisin kotona 16:30.

Ja kun kaikkialle tässä maassa ei bussilla pääse! Harvan työmatkani voin järkevästi tehdä joukkoliikennettä hyväksikäyttäen. Lappiin tietty lentokoneella, jos Hgin tai Treen keskustaan tarvitsee mennä, niin junalla pääsee. Mutta poikittaisliikenne tässä maassa on ihan onnetonta. Viime syksynä mun oli järkevämpää lähteä autolla ajamaan 1400 kilsan lenkki kuin tehdä sama matka joukkoliikennevälineillä. Kun lasketaan matkaliput ja matkaan kulutettu aika, tuli yksin omalla autolla sompailu asiakkaille halvemmaksi. Ja kun joku tuon mun matkustamiseni kuitenkin maksaa, harvempi haluaa maksaa siitä, että odottelen busseja. Eikä matkustaminen niin lystiä ole, että haluan itsekään siihen aikaani turhaan kuluttaa, se aika on sitten poissa jostain muusta. Mieluummin olen lasteni kanssa kotona kuin matkustan ylimääräisen vuorokauden.

Kyllä musta täälä meilläkin noi bussiyhteydet toimii todella mukavasti. Tosin iso kaupunkihan tämä on. Täällä en ymmärräkään omaa autoa, ellei asu kaupungin ulkopuolella julkisen liikenteen ulottamattomissa tai käy töissä muualla kauempana. Muuten bussillä pääsee kaikkialle mukavasti ja kohtuu ajassa.
Lastenvaunujen kanssa se lysti on ilmasta ja kuukausikorttikin maksaa 44e (muistaakseni) ja sillä saa rällätä niin paljon kun haluaa. Vaihtoehtosesti voi ladata rahaa korttiin, jolloin matkan hinta 2e sijaan on enää 1,40e. Opiskelijoille luonnollisesti halvempaa koko lysti.

Tähän haluan vastauksen vihreitten edustajalta :huom:

Alahan vastata.. Vai soitanko oulunalueen vihreidentoimistoon ja kyselen sieltä sinun mielipidettä?

Jos mulla olisi auto, niin ihan varmasti menisin töihin sillä, vaikka täällä Helsingissä noin niinku periaatteessa on ihan hyvä ja toimiva julkinen liikenne. Metrolla ja bussilla matkaan menee vähintään 40 minuuttia, autolla pääsis vartissa.

Alkuperäinen kirjoittaja povia:
Koska esim. taalla Hesassa bussimaksut on ihan torkeet! 2,20 yhteen suuntaan.Sit tyon jalkeen haen lapsen, kayn kaupassa yms. Helpompaa autolla!

Mut jos oikeesti joka päivä käytäis sitä bussia, ostaisi kuukausilipun. Se on n 45? aikuiselta, puolet siitä opiskelijalta. En muista tasan tarkkaa hintaa. Mut jos se olis tuo 45, tulee siitä 1,5 ? per päivä. Jos ajaa vaikka edes sen kaksi matkaa, tulee matkan hinnaksi 75 senttiä.

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
mutta miksi ne ihmiset jotka käyttää julkisia, esim. bussia tai raitkkaa, eivät vaivaudu kävelemään YHTÄ (n.200m) pysäkinväliä vaan hidastavat muiden liikennöimistä sillä lailla? |O

Joskus on kiire. Sitäpaitsi ei se hidasta, ainakin meidän pysäkillä jää usein joku kun mä nousen kyytiin ja seuraavalla jää tosi moni, en vaan minä.

Omalla autolla kun liikkuu niin voi lähteä silloin kun haluaa eikä tarvi mennä kellon mukaan (jos ei nyt mene tähän bussiin niin joutuu odottamaan ½ tuntia)

Yhteistyössä