Miksi ykstyisautoja käytetään, vaikka bussilla pääsisi saman matkan?

Voisin olla autoton jos asuisin sellaisessa paikassa. Nyt täällä bussit kulkee n. kerran tunnissa jos sitäkään, ja vain yhteen suuntaan. Jos marketeille haluaisin bussilla, niin siihen menis yhteen suuntaan vaihtoineen n. tunti, ja kuitenkin kolme lasta mukana.. Matkaa n. 5 km, joten ei sitä pienten lasten ja isojen ostosten kanssa voi kävelläkään. Mutta lähes kaikki alle 3 km matkat kyllä kävellään, ja teen muuten todella paljon ympäristön hyväksi... Eikä voitais käydä ukilla ilman autoa, sinne kun kulkee vain yksi bussi arkipäivässä ja sekin jää 2 km päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Siis ymmärrän, että on erilaisia valintoja meah. En arvostellut sitä. Sanoin vaan, että meille autottomuus on tärkeää ja siksi emme muuta minnekään, missä se ei olisi mahdollista. Ja on se muuten kaupungissakin mahdollista elää ekologisesti. ;) Kanalaa meillä ei tosin ole.

Pahoitteluni, olin vähän kärkäs :)

Mutta siis noin yleisesti (ei siis mitään henk.koht.) mun mielestä on mustavalkoista ajatella, että se autolla kaupan pihaan hurauttava monen lapsen äiti elää varmasti epäekologisesti ja tuhlaa rahaa.
Useamman lapsen kanssa bussilla kulkeminen on hankalan lisäksi monesti kallista, jos vertaa oman auton käyttökustannuksiin per henkilö.
Ja ne muut elämänvalinnat merkkaa myös paljon, mutta niistä ei joku ohikulkija kuitenkaan tiedä tarpeeksi.

Kaupungissakin varmaan voi elää ekologisesti, mutta siellä se olisi multa ainakin vaatinut niin paljon enemmän vaivannäköä, kuin täällä.
Enkä mä tiedä olisiko meilläkään kanalaa, jos se ei olisi (asukkaineen) tullut talon mukana. Mutta näppärä se on. Ne on hupaisia elukoita, munivat mukavasti ja syövät kaikki biojätteet suodatinpusseja lukuunottamatta. :D

totta. mä pyrin ajamaan autolla mahdollisimman vähän ja kaupassakäynninkin yritän sijoittaa siten että samalla reissulla käydään sit mummolassa tai muilla asioilla.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
autolla pääsee halvemmalla kuin bussilla? joukkoliikenne on törkeän kallista!

No näin. Niin kauan kuin oman auton käyttäminen on pidemmän päälle halvempaa (huomioiden myös siis verot, vakuutukset, katsastusmaksut jne kulut mitä autosta on sen pelkän bensan lisäksi) niin en tasan kulje julkisilla turhan päiten piste. Paskaa palvelua helvetin kalliilla (ehkei jopa naurettavalla) hinnalla, ei kiitos. Ja mä en nyt puhu yksisteen mistään kaupungin sisäisestä liikenteestä, jos asuisin jossain Stadissa tms niin todennäköisesti ne julkiset olisi halvempi ja järkevämpi vaihtoehto ja niitä tulisi varmaan hyödynnettyäkin eri tavalla..

Esimerkiksi sitä kun kulkee johonkin Helsinkiin täältä vähän syrjempää ja duunipaikka tms ei ole missään Kampissa tai kaukolikeenteen reitillä ja joutuu vielä sen lisäksi turvautumaan kaupungin sisäiseen liikenteeseen saa sitä pulittaa yhteen suuntaan mennessä reippaasti yli 10 euroa.. ja kotiinkin olisi kiva päästä, että tuplaten tuo sitten ja yöaikaan kulkiessa vielä älytön yölisä päälle. Sitten jos miettii että omalla autolla kulkeminen tuo vielä vapauden aikatauluista (etenkin kun tosiaan joutuu vaihtamaan kaukosta sisäiseen ja sovittamaan niidenKIN aikataulut yhteen) ja muusta julkisten haittapuolista niin avot, ei tarvitse kahta kertaa miettiä. Ja jos bussilla kulkiessa työmatkaan menee 1½h ja omalla autolla 45min niin.. :headwall: Ja sitä paitsi jos se auto joka tapauksessa on, niin kannattaahan sitä helkkari vie käyttää.

Että juu, tällanen tilanne mulla oli edellisessä duunipaikassa sekä opiskellessa ja mä katin kontit piittaan jonkun viherpiiperöaktivistin mielipiteestä siitä että miten mun olisi hänen mielestään pitänyt kulkea kotoota töihin tai kouluun. Suksikoot suolle, vaikka niillä julkisilla sitten. =) :xmas: Mutta kimppakyytejä mä kannatan aina kun on mahdollista! :attn:

SIksi että mä en halua kuluttaa päivässä 3 tuntia 10km matkoihin. Lasten pk on ihan eri suunnassa kuin mitä työpaikkani. Ja bussit menee joko niin että varmasti myöhästyn tai olen tuntia aiemmin paikalla. Ja lasten päivät venyy uskomattomiin suhteisiin päiväkodissa. Nyt olen ollut jo tunnin kotona, mutta jos bussilla olisin tullut olisin vasta äsken saapunut. On kokeiltu. Ja asun piruvie Vantaalla! Että loistava joukkoliikenne voi painua sinne missä pippuri kasvaa. |O

Niin se on aika hölmöä että perustellaan joukkoliikenteen vähyyttä sillä ettei ihmiset käytä (että ensin pitäis käyttää, niin sitten sitä lisätään), mutta eikö sen pitäis olla just toisin päin, että kun on tarjontaa niin myös normaalisti muulla tavoin kulkevat voisivat käyttää joukkoliikennettä. Ei täälläkään hyvita kulkea bussilla kun kerran tunnissa menee, ja jos esim. muskariin mentäis bussilla, niin oltais siellä 45 min ennen, ja takaisin mentäessä jouduttais odottamaan n. 40 min. Autolla menee 10 min.
Puhumattakaan kun otin selvää pojan mahdollisesta eskarimatkasta. Bussilla vaihtoineen ja kävelyineen 1,5-2 h yhteen suuntaan, autolla alle 15 min.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Kun ei meillä ole vastaavaa joukkoliikennettä kun on pääkaupunkiseudulla, niin siks :kieh:

Eikä olla kun muutama kymmenen km väärässä suunnassa :snotty:

Niinpä, aina sanotaan että ruuhkasuomessa olis hyvät yhteydet yms. mutta mäkin tiedän Uudellamaalla montakin kaupunkia joilla ei todellakaan ole kunnollista joukkoliikennettä :o

Minä ainakin kuljen autolla. Voittaa kaikki muut kustannukset. Maksan bensoista nyt 200 euroa kuussa. Se on HUOMATTAVASTI vähemmän kuin auton kokonaiskustannukset ja yleisillä kulkeminen, joka tulisi maksamaan opiskelija-alennuksista huolimatta reilusti yli neljäsataa kuussa. Joissain tapauksissa saatan uskoa, että yleisillä kulkeminen tulee halvemmaksi kuin henkilöautoilu, mutta ei se aina niin mene.

Alkuperäinen kirjoittaja juh:
Niin, otetaan se yhdessäoloajasta pois, kun matkaamme linja-autolla? Lapsen kans matkustetaan kauemmin ja kotiapäästyä nukkumaan? Tässä asiassa täytyy laittaa realiteetit järjestykseen. Jos aikaa menee paljon enemmän julkisilla, niin se tarkoittaa sitä, että lasta rääkäten herätetään aikasemmin ja tullaan myöhemmin kotiin??? Ei kiitos, ekoilen toisella tapaa

Tähän haluan vastauksen vihreitten edustajalta :huom:

Alahan vastata.. Vai soitanko oulunalueen vihreidentoimistoon ja kyselen sieltä sinun mielipidettä?

No, minun mielestäni kyse on valinnoista. Haluuaako opettaa lapsilleen ekologista elämäntapaa ja käyttää siihen vähän enemmän aikaa päivitttäin, vai haluaako kaiken olevan aina vaivatonta, helppoa ja nopeaa.

Rovaniemellä on paljon paikkoja jonne EI KULJE YHTÄKÄÄN bussia koko päivänä. Taksilla tulisi tuhottoman kaliiksi esim ajaa koo porukalal mummon pikkuruiselle mökille,jonne ei matkaa oel kuin 22 km, mutta bussillä ei pääse edes lähelle siä, joutuisi kävelemää AINAKIN 10 kilsaa

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
No, minun mielestäni kyse on valinnoista. Haluuaako opettaa lapsilleen ekologista elämäntapaa ja käyttää siihen vähän enemmän aikaa päivitttäin, vai haluaako kaiken olevan aina vaivatonta, helppoa ja nopeaa.

ehkä. mä kyl epäilen että lapsi itse nauttisi mieluummin pidemmästä ajasta vanhemman kanssa ja lyhyemmästä hoitopäivästä kuin siitä että äiti ja isä on ekologisia.

joo bussilla pääsee :laugh: Täällä jos menen töihin bussilla niin lähden töihin ennen 5 ja olen töissä 1,5h ennen työn alkua ja sitten kotiin pääsen joskus 18 aikoihin. Todella järkevää! samoin miehellä jos menisi bussilla töihin niin matkoihin menisi reilusti yli 2h. Nyt pääsee 30min. Meillä kaksi autoa.

Minä haluan olla myös perheeni kanssa ja siksi meillä on kaksi autoa!

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Asut imeisesti alueella jossa busseja tosiaan liikkuu, mutta kun toisissa paikoissa ne ei liiku tai se menee kerran päivässä ja sekin väärään aikaan (esim. et ennätä töihin) |O

Siksihän niitä ei enää liiku, kun kukaan ei liiku niillä. Eli mitä enemmän ihmiset ostaa autoja joissa kököttävät yksin, sitä huonompi on julkinen liikenne.

Täällä vähennettiin bussivuoroja parilta linjalta, ja nyt tulos on se että nämä bussit ovat niin täynnä että ihmisiä jää pysäkeille :/ Hintakin on kallistunut taas, nyt se on kertamaksuna 2.90 suunta ja tämä siis kaupunkialueella, 0-6km matkalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Niin, otetaan se yhdessäoloajasta pois, kun matkaamme linja-autolla? Lapsen kans matkustetaan kauemmin ja kotiapäästyä nukkumaan? Tässä asiassa täytyy laittaa realiteetit järjestykseen. Jos aikaa menee paljon enemmän julkisilla, niin se tarkoittaa sitä, että lasta rääkäten herätetään aikasemmin ja tullaan myöhemmin kotiin??? Ei kiitos, ekoilen toisella tapaa

Tähän haluan vastauksen vihreitten edustajalta :huom:

Alahan vastata.. Vai soitanko oulunalueen vihreidentoimistoon ja kyselen sieltä sinun mielipidettä?

Valmista kauraa eduskuntaan! Puhuu ja puhuu, mutta ei vastaa kysymykseen. Nyt jo kärsii perheet, kun aika ei riitä perheelle.. Ja sinä annoit vastauksen meille; Julkisten käyttäminen tärkeämpää, kuin lapset.
Miksi lapsen pitää jaksaa? Sitä ekologisuutta voi opettaa muullakin tavoin? Elämä on tosiaan täynnä valintoja, me opetamme lapsille, että heille on aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
autolla pääsee halvemmalla kuin bussilla? joukkoliikenne on törkeän kallista!

Jep, jep.. näinhän se on. Jos joukkoliikenne tulisi edullisemmaksi kuin yksityisautoilu niin varmaan sitä tulis käytettyäkin.

Asumme miehen kanssa kaupungissa, joten minun koulu- ja työmatkani sekä kaupassakäynnit ynnä muut onnistuvat ihan apostolinkyydilläkin. Miehen työ- ja koulupaikkoihin on taas matkaa 20-30km suuntaansa eikä kumpaankaan mene busseja koko päivänä. Auto on siis pakollinen. Vanhempani asuvat 30km päässä, ja kahdelta aikuiselta edestakaiset bussimatkat maksaisivat yli 25 euroa. Dieseliin edestakaisella matkalla menee taas 5 euroa. Kumman vaihtoehdon sinä valitsisit?

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Kylläpä tuota turhaa autoilua varmaan kohta vähennetään ihan itsestään, kunhan bensa tuosta vielä sopivasti kallistuu :whistle:

Tämä on mielenkiintoinen juttu, ei vielä muutama vuosi sitten olisi osannut ajatella, että polttoaine maksaisi yli puolitoista euroa, mutta nyt se sen tekee eikä vielä ole varmaan kovin paljon vähentänyt autoilua. Missä se ns kipuraja oikeasti tulisi?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Kylläpä tuota turhaa autoilua varmaan kohta vähennetään ihan itsestään, kunhan bensa tuosta vielä sopivasti kallistuu :whistle:

Tämä on mielenkiintoinen juttu, ei vielä muutama vuosi sitten olisi osannut ajatella, että polttoaine maksaisi yli puolitoista euroa, mutta nyt se sen tekee eikä vielä ole varmaan kovin paljon vähentänyt autoilua. Missä se ns kipuraja oikeasti tulisi?

Jos on tarpeeksi nappulaa niin ei kai missään. Mutta jos mulla olis vähän rahaa ja omistaisin auton, niin kyllä turhat ajelut jäis ekana pois.

Yhteistyössä