Miksi ykstyisautoja käytetään, vaikka bussilla pääsisi saman matkan?

04.10.2007
826
0
16
Siis miksi joku käyttää / käyttäisi henkilöautoa, jos bussilla pääsee saman matkan? Ymmärrän kyllä (jotenkin) auton käytön, jos yksi lapsi pitää viedä kouluun paikkaan A, toinen lapsi tarhaan paikkaan B, ja sitten ajaa vielä töihin paikkaan C. Mutta miksi käyttää autoa, jos tarha on kävelymatkan päässä ja bussi ajaa sieltä suoraan työpaikan ohi?

Siksi että ihmiset ovat mukavuudenhalusia omaan napaan tuijottajia. Mitäs ilmansaasteista, kunhan helpoimmalla pääsee.

Itseeni kuvottaa katsella auto-jonoja, joissa kaikissa köröttää pelkästään se kuski.. suurinosa ajaa sellasta matkaa että sen pääsis pyörälläkin, ja jos ei niin tosiaan linkkarilla. Mutta ei niin ei.

Aikaa menee paljon enemmän bussilla. Aina on kiinni bussin aikatauluissa. Ei voi lähteä töistä koska huvittaa, vaan osa työmatkasta kuluu pysäkillä seisoskellen ja samassa ajassa olisi jo ajanut autolla kotiin. Ja läheskään joka paikassa ei ole toimivia bussiyhteyksiä.

Itse kuljen bussilla, koska muuta vaihtoehtoa ei ole, mutta juurikin tämä bussilla matkustamiseen kuluva aika joskus harmittaa paljonkin. Joskus kun pääsen työkaverin kyydissä, niin olen kotona huomattavasti aikaisemmin ja nopeammin kuin bussilla. Siksi en yhtään ihmettele, että ne kenellä on vaihtoehtona mennä autolla, myös menevät sillä.

mulla on syynä ihan vaan se että täältä ei oikeasti pääse pois ilman autoa... tai pääsee toki mutta matkaa kertyy... ja yksin istun autossa yleensä kun hoidan tärkeät asiat yms ennen kuin haen lapset että voin tehdä niitten kanssa sit niitä "vähemmän tärkeitä?" asioita kotona. Tosin jos lähen kaupunkiin niin jätän auton parkkiin johonkin metroasemalle ja jatkan matkaa siitä metrolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Asut imeisesti alueella jossa busseja tosiaan liikkuu, mutta kun toisissa paikoissa ne ei liiku tai se menee kerran päivässä ja sekin väärään aikaan (esim. et ennätä töihin) |O

Siksihän niitä ei enää liiku, kun kukaan ei liiku niillä. Eli mitä enemmän ihmiset ostaa autoja joissa kököttävät yksin, sitä huonompi on julkinen liikenne.

siksi että esim. käyn naapurikunnassa töissä 40 km päässä ja bussimatka veisi aikaa n. 1 t mennessä ja 1.5 tullessa. Bussimatka 4.5 euroa/suuntaansa. Miehellä 45 km ja pitäisi mennä kahdella bussilla ja matka 1.5 - 2 t/suuntaansa. Matkan hinta 4.5 euroa+ 2 euroa/suuntaansa. Lapsi pitää viedä voitoon ennen töihin menoa, joten jommalla kummalla pitenisi työmatka vielä lisää ja hintaa tulisi lisää, sillä hoitoon vietävä bussilla 2.5 km matka, ja vaihtolippusysteemiä ei tunneta. Jos lapsi tulee kipeäksi kesken päivän, niin siinä sitä aikaa sitten menisi, kun hakisi pois hoidosta ja bussillako oksentelevaa lasta pitäsi kuljettaa kotiin päin.

siksi että esim. käyn naapurikunnassa töissä 40 km päässä ja bussimatka veisi aikaa n. 1 t mennessä ja 1.5 tullessa. Bussimatka 4.5 euroa/suuntaansa. Miehellä 45 km ja pitäisi mennä kahdella bussilla ja matka 1.5 - 2 t/suuntaansa. Matkan hinta 4.5 euroa+ 2 euroa/suuntaansa. Lapsi pitää viedä voitoon ennen töihin menoa, joten jommalla kummalla pitenisi työmatka vielä lisää ja hintaa tulisi lisää, sillä hoitoon vietävä bussilla 2.5 km matka, ja vaihtolippusysteemiä ei tunneta. Jos lapsi tulee kipeäksi kesken päivän, niin siinä sitä aikaa sitten menisi, kun hakisi pois hoidosta ja bussillako oksentelevaa lasta pitäsi kuljettaa kotiin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Siksi että ihmiset ovat mukavuudenhalusia omaan napaan tuijottajia. Mitäs ilmansaasteista, kunhan helpoimmalla pääsee.

Itseeni kuvottaa katsella auto-jonoja, joissa kaikissa köröttää pelkästään se kuski.. suurinosa ajaa sellasta matkaa että sen pääsis pyörälläkin, ja jos ei niin tosiaan linkkarilla. Mutta ei niin ei.

Mikä on sellainen matka minkä pääsee pyörälläkin? Mulla on matkaa töihin 9 km ja sen voisin hyvin pyöräillä muuten, mutta töissä ei ole mahdollisuutta suihkuun ja hikisenä ei voi tehdä asiakaspalvelutyötä. Ja toisekseen en halua kuluttaa aikaa siihen, että peseytyisin aamulla työpaikalla ja vasta sitten voisin kirjata itseni töihin saapuneeksi. Kotiin pääsisi sen takia n 15-20 min myöhemmin iltapäivällä.

Täällä korvessa ei kulje linja-autoa kuin kerran päivässä..
Ja se ei kulje kesällä ollenkaan jos ei erikseen sovi sitä. Siksi ajamme omalla autolla.
Tämä siis kehäkolmosesta 700km ylöspäin.

Olen kulkenut bussilla ihan silkasta halusta säästää ympäristöä. Nyt on kuitenkin seutulipun hinta sellainen, että samalla hinnalla pääsisi jo autolla. Bensat siis, totta kai muitakin kuluja tulisi. Mutta toisaalta myös tunti lisää aikaa lapsen kanssa joka päivä.

Itse asiassa autolla ajaminen on pääsääntöisesti paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttäminen, kun ottaa kaikki kulut huomioon (ostohinta, vakuutukset, huollot jne.). Mutta yleensä vaan vertaillaan bussin kertamaksua ja bensan hintaa ja näin saadaan yksityisautoilu edullisemmaksi.

Kyllä minä ainakin yritän kulkea pyörällä tai bussilla mahdollisimman usein, vaikka tallissa on autokin. Matka tietysti kestää silloin vähän pitemmän aikaa, kun täytyy viedä ja hakea lapsiakin samalla, mutta omatunto säilyy puhtaampana. Tuntuu, että oikeasti itse tekee jotain ympäristön hyväksi ;-)

Töihin kyllä pääsee bussilla ja metrolla mutta kun menee kauppoihin niin on helpompaa mennä autolla. Ja monet huonekaluliikkeet niin että sinne tarvii auton.

Alkuperäinen kirjoittaja povia:
Koska esim. taalla Hesassa bussimaksut on ihan torkeet! 2,20 yhteen suuntaan.Sit tyon jalkeen haen lapsen, kayn kaupassa yms. Helpompaa autolla!

Jos ostaa 30 pv lipun niin se maksaa 1,50/pv

Meillä kehä III:n ulkopuolella ei bussit kulje ihan joka viides minuutti, eikä edes puolitunnittain. Maksimissaan kerran tunnissa kulkee. Voin kertoa kuinka minun aamuni menisi jos käyttäisin bussia ja kulkisin jalan.

Lähden kotoa viimeistään 6.45, koska vien lapsen hoitoon klo 7.15, 1,5km päähän (lapsen kanssa kävely on aina hitaampaa). Tämän jälkeen kiiruhdan 3km toiseen suuntaan, jotta ehdin klo 7.40 lähtevään bussiin. Bussi ajaa kaupunkiin 15minuuttia, ja keskustasta pitäisi kävellä vielä 1,5km koululle. Ja kouluhan alkaa klo 8. Voit arvata että en ehtisi.
Siksi lähden kotoa omalla autolla n. klo 7.25, ja vien lapsen ja hurautan kouluun ja olen ajoissa. Lisäksi olen saanut nukkua ½h pidempään ja olen virkeämpi.

Varmasti kaikki ymmärtävät, että autosta tulee muitakin kuluja kuin bensat. Ylensä autoa käytetään muussakin liikkumisessa kuin työmatkoissa.

Minua seutulipun hinnan lisäksi risoo bussien vaihtaminen. Aina saa olla hölkkäämässä jonkun kulkuvälineen perässä (jos ne edes tulevat) eikä junassa ole tilaa istua. Siitä ilosta maksaa saman verran kuin menisi niihin bensoihin, ja työmatkoihin käytetty aikakin on tuplat autoon nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Itse asiassa autolla ajaminen on pääsääntöisesti paljon kalliimpaa kuin joukkoliikenteen käyttäminen, kun ottaa kaikki kulut huomioon (ostohinta, vakuutukset, huollot jne.). Mutta yleensä vaan vertaillaan bussin kertamaksua ja bensan hintaa ja näin saadaan yksityisautoilu edullisemmaksi.

Kyllä minä ainakin yritän kulkea pyörällä tai bussilla mahdollisimman usein, vaikka tallissa on autokin. Matka tietysti kestää silloin vähän pitemmän aikaa, kun täytyy viedä ja hakea lapsiakin samalla, mutta omatunto säilyy puhtaampana. Tuntuu, että oikeasti itse tekee jotain ympäristön hyväksi ;-)

Mä käytin lapsilla kestovaippoja ja kierrätän kaikkea mahdollista ja ostan lapsille käytettyjä vaatteita yms. Siinä mun ympäristötekoni. Autosta ei voi luopua, kun asuu maalla.

Yhteistyössä