Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jännä juttu tuolla maailmalla et perheet jotka esim keräs kaatopaikalta tavaraa elannokseen oli yhdessä iloisia ja onnelisia toki ssiis unelmia että kouluun ja niitä ja muutenkin esim afrikasssa ne kyläyhteisöt on vaan jotenkin ilosempia miksi näin sitten on?

sinällää jännä juttu ol ise myös tuolla lankoissa että siellä alueella minne oli rantautunut turistit siellä paikallisetkin oli muuttuneet enempi *"länsimaalaisiksi" kuin sisä maassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331634:
Aika huolestuttavaa, jos kuluttamista ei saisi millään lailla kyseenalaistaa, vaan kaikki sellainen leimataan kateudeksi - jolloin kenenkään ei tarvitse enää miettiä omaakaan kulutustaan eikä kyseenalaistaa omia hankintojaan, kun niide ajatusten herättäjäthän "ovat vain kateellisia". Huolestuttava ajatus, jos lähtökohta on se, että pohjimmiltaan kaikki haluavat ostaa ja hankkia kaiken mahdollisen.
Ahaa ne ilkeät kommentit, vähättelyt ja lukuisat hiljentymiset (vaikka itse kulutellaan minkä keritään) ovatkin vain kyseenalaistamista. Okei.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331634:
Aika huolestuttavaa, jos kuluttamista ei saisi millään lailla kyseenalaistaa, vaan kaikki sellainen leimataan kateudeksi - jolloin kenenkään ei tarvitse enää miettiä omaakaan kulutustaan eikä kyseenalaistaa omia hankintojaan, kun niide ajatusten herättäjäthän "ovat vain kateellisia". Huolestuttava ajatus, jos lähtökohta on se, että pohjimmiltaan kaikki haluavat ostaa ja hankkia kaiken mahdollisen.

Sen mä ymmärrän jos jonkun yli varojensa elåvän perheen ostoksia kyseenalaistetaan, koska ihmetellään sitä että missähän vaiheessa nuo joutuu sossun luukulle.
.
Mutta mä mietin joskus sitä että onko jonkun ostos joskus poikkeamista massasta. Ajatellaan että sairaanhoitajan elämän ja hankintojen "tulee" olla tietynlaista, siivooja ei saa käydä etelänmatkoilla mutta toimitusjohtaja saa jne.

Viimeksi muokattu:
Jos jotakin kadehdin, niin tiettyjen "kadehdittujen" ihmisten naiivia ajattelumallia, että kaikkien toisten elämä pyörii juuri heidän ostamiensa autojen ja talojen ympärillä. Elämä on reiässä rattoisaa, laulaa Ismo.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Sen mä ymmärrän jos jonkun yli varojensa elåvän perheen ostoksia kyseenalaistetaan, koska ihmetellään sitä että missähän vaiheessa nuo joutuu sossun luukulle.
.
Mutta mä mietin joskus sitä että onko jonkun ostos joskus poikkeamista massasta. Ajatellaan että sairaanhoitajan elämän ja hankintojen "tulee" olla tietynlaista, siivooja ei saa käydä etelänmatkoilla mutta toimitusjohtaja saa jne.

Kenen mielestä siis siivooja ei saa käydä etelänmatkoilla?

Jos jotakin kadehdin, niin tiettyjen "kadehdittujen" ihmisten naiivia ajattelumallia, että kaikkien toisten elämä pyörii juuri heidän ostamiensa autojen ja talojen ympärillä. Elämä on reiässä rattoisaa, laulaa Ismo.

sitä kutsutaan pintaliidoksi. et se mitä omistat vaan se mniten elät itsesi ja muiden kanssa miten kohtaat muut.. yhes pätkäs aikoinaan oli hyvä kommentti i chase dreams faraway but now iknow my dream is in my heart.

And finally i landed home.

Viimeksi muokattu:

En tunne tällaisia. Erityisesti tykkäävä mörköäiti voisikin kertoa tällaisesta ihmisestä enemmän. Millainen tapaamasi kateellisuuskuvittelija on? Miten tämä jatkuva harhaluulo tulee esille erilaisissa tilanteissa?

[QUOTE="hmmmmmm";30331677]En tunne tällaisia. Erityisesti tykkäävä mörköäiti voisikin kertoa tällaisesta ihmisestä enemmän. Millainen tapaamasi kateellisuuskuvittelija on? Miten tämä jatkuva harhaluulo tulee esille erilaisissa tilanteissa?[/QUOTE]

Ihan tätä ketjua lueskellessa tuli mieleen.

[QUOTE="hmmmmmm";30331677]En tunne tällaisia. Erityisesti tykkäävä mörköäiti voisikin kertoa tällaisesta ihmisestä enemmän. Millainen tapaamasi kateellisuuskuvittelija on? Miten tämä jatkuva harhaluulo tulee esille erilaisissa tilanteissa?[/QUOTE]

Tykkäsin eniten Hassisen Kone -sitaatista :D

Mutta itsehän kirjoitin tuosta aiemmin, että joskus/jotkut ihmiset tykkäävät ajatella muiden olevan heille kateellisia. Nämä ihmiset tarvitsevat muiden vahvistusta tyytyväisyydelleen vaikka nyt uutta ja kallista autoaan kohtaan. Mieluiten tietysti, että muut ihastelisivat kauheasti, ehkä jopa joku sanoisi "voi kun olis itselläkin varaa tällaiseen, kyl sä oot sit onnenpoika". Se vahvistaisi omaa tunnetta siitä, että se auto on oikeasti hyvä hankinta. Jos ihastelua yms ei ole tulosa, on toisten kateus seuraavaksi paras vaihtoehto - myös sitä kautta voi saada vahvistuksen sille, että se oma auto on tosi hieno kun muutkin niin kovasti kadehtivat. Siksi toisen liian vaisu kommentti tulkitaan kateudeksi. Ja ehkä joku haluaa toisen (oletetun) kateuden kautta vahvistuksen ajatukselle, että itse on paremmassa asemassa kuin se toinen - on siis saavuttanut edes jotain.

Aika moni ihminen alkaa varsinkin keski-iän jälkeen miettiä elämän tarkoitusta ja jotenkin melkein kaikki tuntuu joskus liian pieneltä. Tai ainakin tällaisia ajatuksia voi tulla. Etenkin, jos moni oma nuoruuden haave on jäänyt toteutumatta, on tarve nähdä ne omat suuret ja pienet saavutukset merkityksellisinä ja ehkä jopa suurempina kuin ovat. Varallisuus on yksi tällainen asia, ja helposti ihminen hakee vertailukohtaa muista tyyliin "olen sentään saavuttanut elämässäni enemmän kuin tuo". Samaahan ihmiset tekevät muidenkin aioiden kohdalla ("minulla on sentään lapsia toisin kuin tuolla" jne) - riippuu ihan siitä, mitä kenenkin elämässä on. Elämän rajallisuus on siis helpompi kestää, kun ajattelee kuitenkin saavuttaneensa ja saaneensa elämältä jotain.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331703:
Tykkäsin eniten Hassisen Kone -sitaatista :D

Mutta itsehän kirjoitin tuosta aiemmin, että joskus/jotkut ihmiset tykkäävät ajatella muiden olevan heille kateellisia. Nämä ihmiset tarvitsevat muiden vahvistusta tyytyväisyydelleen vaikka nyt uutta ja kallista autoaan kohtaan. Mieluiten tietysti, että muut ihastelisivat kauheasti, ehkä jopa joku sanoisi "voi kun olis itselläkin varaa tällaiseen, kyl sä oot sit onnenpoika". Se vahvistaisi omaa tunnetta siitä, että se auto on oikeasti hyvä hankinta. Jos ihastelua yms ei ole tulosa, on toisten kateus seuraavaksi paras vaihtoehto - myös sitä kautta voi saada vahvistuksen sille, että se oma auto on tosi hieno kun muutkin niin kovasti kadehtivat. Siksi toisen liian vaisu kommentti tulkitaan kateudeksi. Ja ehkä joku haluaa toisen (oletetun) kateuden kautta vahvistuksen ajatukselle, että itse on paremmassa asemassa kuin se toinen - on siis saavuttanut edes jotain.

Aika moni ihminen alkaa varsinkin keski-iän jälkeen miettiä elämän tarkoitusta ja jotenkin melkein kaikki tuntuu joskus liian pieneltä. Tai ainakin tällaisia ajatuksia voi tulla. Etenkin, jos moni oma nuoruuden haave on jäänyt toteutumatta, on tarve nähdä ne omat suuret ja pienet saavutukset merkityksellisinä ja ehkä jopa suurempina kuin ehkä ovat. Varallisuus on yksi tällainen asia, ja helposti ihminen hakee vertailukohtaa muista tyyliin "olen sentään saavuttanut elämässäni enemmän kuin tuo". Samaahan ihmiset tekevät muidenkin aioiden kohdalla ("minulla on sentään lapsia toisin kuin tuolla" jne) - riippuu ihan siitä, mitä kenenkin elämässä on.
Ehkä "joskus jotkut" joo. Tiedän vain henkilöitä joita tämä ahdistaa/ärsyttää/loukkaa. Jos siis puhutaan kateudesta omaisuuteen ja siitä seuranneesta käytöksestä... muihin asioihin onkin sitten toinen keskustelu.

Viimeksi muokattu:
Esimerkkejä sitten kehiin, perusteluja kaivataan.

Peesailen aika pitkälti Mörköäitiä. Omassa elämässäni en tunne kateellisia eikä minussa kai paljoa kadehdittavaa olekaan. Tykkään, että auto on turvallinen, koti rauhallisella kadulla, ruoka terveellistä, vaatteet kestävät useamman vuoden ja huonekalut loppuiän. En matkustele enkä juopottele. En halua yhtään mitään ylimääräistä materiaa, sillä kaikesta materiasta on vaivaa, vähintään säilyttämisen vaiva. Tällä asenteella keskituloinen voi ostaa kaiken mitä tahtoo. Toisella asenteella keskituloinen voi matkustaa perheineen kaksi kertaa vuodessa ulkomaille. Valintakysymyksiä kaikki.

Siksi minusta tuntuu aivan absurdilta tapa, jolla vaikka Pin tai tuo autonostajamies maailmaa tarkastelevat. Jos he eivät tulkitse todellisuutta jotenkin kieroon, sitten minä varmaankin teen niin.

Ymmärrän sen että jos jollakulla menee jossain asiassa huonosti niin toisen menestys samassa asiassa voi pänniä ja voi tuntua että se toisen onni on itseltä pois. Sen takia en tahattomasti sinkkujen tai lapsettomien kuullen kehuskele liikoja perhe-elämälläni, toki kerron semmoiset välttämättömät, en rupea perhettäni salassakaan pitämään. Ja esim.lapsettomilta en odota minkäänlaista kommenttia koska lapsettomuuden tuska on valtava.

Mutta jonkinlaista peruskäytöstapojen puutetta on se, jos ei pysty autoasioissa edes mutisemaan jonkinlaista kehua, jos toisella on parempi auto kuin itsellä. Moukkamaista tuommoinen.

Viimeksi muokattu:
Peesailen aika pitkälti Mörköäitiä. Omassa elämässäni en tunne kateellisia eikä minussa kai paljoa kadehdittavaa olekaan. Tykkään, että auto on turvallinen, koti rauhallisella kadulla, ruoka terveellistä, vaatteet kestävät useamman vuoden ja huonekalut loppuiän. En matkustele enkä juopottele. En halua yhtään mitään ylimääräistä materiaa, sillä kaikesta materiasta on vaivaa, vähintään säilyttämisen vaiva. Tällä asenteella keskituloinen voi ostaa kaiken mitä tahtoo. Toisella asenteella keskituloinen voi matkustaa perheineen kaksi kertaa vuodessa ulkomaille. Valintakysymyksiä kaikki.

Siksi minusta tuntuu aivan absurdilta tapa, jolla vaikka Pin tai tuo autonostajamies maailmaa tarkastelevat. Jos he eivät tulkitse todellisuutta jotenkin kieroon, sitten minä varmaankin teen niin.

Miten mä tätä maailmaa tarkastelen? :D
Okei sä et tunne sellaisia ihmisiä = niitä ei ole ja jos minä kerron esimerkin tällaisesta, tarkastelen maailmaa kieroon. Anteeksi että se kaveri käyttäytyy noin naurettavalla tavalla, vika on meidän perheessä ihan varmasti. Ja niissä kaikissa muissa joihin kohdistavat ihan samaa käytöstä samanlaisissa tilanteissa. Voi hitto mitä juttuja tässä ketjussa kuuleekin. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30331580:
Miten tämä liittyy varakkuudesta johtuvaan kateuteen? Eikö tuo ole vain tietämättömyyttä tai erimielisyyttä? Tai sitten halutaan nimenomaan kyseenalaistaa ostoksen järkevyys? Eihän sen kuitenkaan tarvitse liittyä auton hintaan ja kateuteen. Jos esimerkiksi minä vaihtaisin farmariauton johonkin kahden istuttavaan sporttiautoon, ei kai se ole kateutta, jos joku ihmettelee, miten lapsiperheessä on päädytty tällaiseen ratkaisuun.

Vaikea mun on muuten ymmärtää miten yhtä-äkikiä 2 henkilöä muuttui auto experteiksi jotka tietävät kysiesen auton olevan paska, molempien aikaisempi auto tietämys on ollut luokkaa 0. He myös tiesivät kertoa että kysienen auto ei suomessa ole mitenkään erikoinen ajaa, aika hyvin tiedetty ilman testaamista..
Keskustelun anti oli se että he haukkuivat auton josta eivät tiedä mitään ihan paskaksi.

Lisätään vielä Mörköäidin erinomaiseen kirjoitukseen, että toiset epäilemättä ajattelevat mielellään, että heitä kadehditaan, koska se siirtää vastuun ikävistä sosiaalisista tilanteista toisille. Ei tarvitse miettiä, olenko nyt itsekeskeinen, puhunko liikaa hankinnoistani, osaanko kysyä toisten kuulumisia.

Paitsi että arvatenkin sekin on kateutta, että kyseenalaistaa jonkun varakkaan henkiön sosiaaliset taidot. Kateuskorttia vastaan ei auta mikään.

Okei sä et tunne sellaisia ihmisiä = niitä ei ole ja jos minä kerron esimerkin tällaisesta, tarkastelen maailmaa kieroon. Anteeksi että se kaveri käyttäytyy noin naurettavalla tavalla, vika on meidän perheessä ihan varmasti. Ja niissä kaikissa muissa joihin kohdistavat ihan samaa käytöstä samanlaisissa tilanteissa. Voi hitto mitä juttuja tässä ketjussa kuuleekin. :laugh:
juu uskon ton ehkä tolle edeliselel kävi sama kun mulle et se kuullsotaa vaan niin läpälle et jonkun päivä pilaantuu et toisella on isompi auto tai talo :) siis kuullostaahan sse omituiselle et ollaan tavaroille kateellisia.

Lisätään vielä Mörköäidin erinomaiseen kirjoitukseen, että toiset epäilemättä ajattelevat mielellään, että heitä kadehditaan, koska se siirtää vastuun ikävistä sosiaalisista tilanteista toisille. Ei tarvitse miettiä, olenko nyt itsekeskeinen, puhunko liikaa hankinnoistani, osaanko kysyä toisten kuulumisia.

Paitsi että arvatenkin sekin on kateutta, että kyseenalaistaa jonkun varakkaan henkiön sosiaaliset taidot. Kateuskorttia vastaan ei auta mikään.

Okei, kateutta ei kertakaikkiaan ole. Syy on siinä henkilössä jota kohtaan joku käyttäytyy paskasti. Tavalla tai toisella tämän voi kääntää aina näin. Turha kai tästä asiasta on edes enää vääntää? Vika on vain siinä henkilössä jota joku kadehtii ja siksi haukkuu tms. Selvä.

Okei, kateutta ei kertakaikkiaan ole. Syy on siinä henkilössä jota kohtaan joku käyttäytyy paskasti. Tavalla tai toisella tämän voi kääntää aina näin. Turha kai tästä asiasta on edes enää vääntää? Vika on vain siinä henkilössä jota joku kadehtii ja siksi haukkuu tms. Selvä.

Kyllä juuri näin, kaikki nämä esimerkitkin mitä täällä on ovat vaan huonoa tuuria tai jtn muuta mutta ei nyt sentään kateutta...
On tää kyllä vitun naurettava palsta.

Sovitaan sitten niin. _Kaikki ne muut_, _koko ajan_, ovat kateellisia.

Tunnen kateutta tietyille henkilöille ihan jo siitä että heidän ei koskaan ole tarvinnut tehdä mitään saadakseen samat ja jopa paremmat asiat kuin minulla joiden takia itse olen paiskinut hommia kuin pieni eläin..

Yhteistyössä