Tykkäsin eniten Hassisen Kone -sitaatista
Mutta itsehän kirjoitin tuosta aiemmin, että joskus/jotkut ihmiset
tykkäävät ajatella muiden olevan heille kateellisia. Nämä ihmiset tarvitsevat muiden vahvistusta tyytyväisyydelleen vaikka nyt uutta ja kallista autoaan kohtaan. Mieluiten tietysti, että muut ihastelisivat kauheasti, ehkä jopa joku sanoisi "voi kun olis itselläkin varaa tällaiseen, kyl sä oot sit onnenpoika". Se vahvistaisi omaa tunnetta siitä, että se auto on oikeasti hyvä hankinta. Jos ihastelua yms ei ole tulosa, on toisten kateus seuraavaksi paras vaihtoehto - myös sitä kautta voi saada vahvistuksen sille, että se oma auto on tosi hieno kun muutkin niin kovasti kadehtivat. Siksi toisen liian vaisu kommentti tulkitaan kateudeksi. Ja ehkä joku haluaa toisen (oletetun) kateuden kautta vahvistuksen ajatukselle, että itse on paremmassa asemassa kuin se toinen - on siis saavuttanut edes jotain.
Aika moni ihminen alkaa varsinkin keski-iän jälkeen miettiä elämän tarkoitusta ja jotenkin melkein kaikki tuntuu joskus liian pieneltä. Tai ainakin tällaisia ajatuksia voi tulla. Etenkin, jos moni oma nuoruuden haave on jäänyt toteutumatta, on tarve nähdä ne omat suuret ja pienet saavutukset merkityksellisinä ja ehkä jopa suurempina kuin ehkä ovat. Varallisuus on yksi tällainen asia, ja helposti ihminen hakee vertailukohtaa muista tyyliin "olen sentään saavuttanut elämässäni enemmän kuin tuo". Samaahan ihmiset tekevät muidenkin aioiden kohdalla ("minulla on sentään lapsia toisin kuin tuolla" jne) - riippuu ihan siitä, mitä kenenkin elämässä on.