Miksi varakkaita aina kadehditaan ja syrjitään esim. työpaikoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Erikseen on sitten työpaikat, joissa kaikilla on hyvä palkka. Esimerksi sosiaali- terveysalalla törmään usein siihen, että varakasta työntekijää jollain tavalla syrjitään. Olen opiskelija ja paljon teen keikkahommia eri paikkoihin.

Yleensä työyhteisössä on se 1-2 "muita rikkaampaa". Oli se varallisuus sitten perinnön, lottovoiton, sijoitusten, sivutyön, miehen kautta tullutta tms. Harvemmin muu työyhteisö sitä tietää, miksi jollain on enemmän rahaa, kuin muilla.
Tämä varakkuus näkyy yleensä naisilla vaikkapa sisustamisinnostuksena, merkkilaukkuina, paljon matkustelua, aina on varaa lähteä joka paikkaan mukaan. Elämäntyyli on vähän erilainen kuin muilla. Monesti nämä varakkaat ovat itse tosi mukavia ja töissä ihan tavallisia työntekijöitä siinä missä muutkin. Eivät kerskaile omaisuuksillaan.
Mä teen paljon keikkaa yhteen paikkaan ja kun ostin auton, niin kaikki olivat tyyliin "voi miten hieno" Turvallisia kilometrejä" "nätti väri" , mutta kun yksi työntekijä ajoi yhtäkkiä BMW:lla pihaan, niin kukaan ei sanonut sanaakaan, paitsi yksi kommentti "eikö noita bemareita oo nykyään jo aika paljon " ja toinen "hah, eiks toi oo sun miehen auto".

Kaikki eivät tietenkään kadehdi ja moni on aivan asiallinen kaikkia kohtaan. Melkein toivon, ettei mulla ole koskaan kovin paljon rahaa, koska sitten en ole enää yhtä pidetty.

Yhdessä yksikössä olin erään naisen kanssa kahdestaan iltavuorossa ja puhuimme matkustelusta. Hän oli töissä maininnut käyneensä kesällä vain Lofooteilla, mutta siinä iltavuorossa selvisi, että oli käynyt myös Kreikassa ja Kööpenhaminassa. Rivien välistä ymmärsin, ettei halunnut kertoa sen enempää, koska ei jaksa selitellä uteliaille ja ei jaksa sitä paskanmyrskyä "miten niillä on varaa mennä.. varmaan vaan velkaa"

Mä syyllistyin tuollaiseen ennen. Kai se kateutta oli. Oli niin vaikea käsittää, että jollain on varaa moneen. Jos varakas sanoo lähtevänsä Lontooseen, niin se on armotonta kerskailua. Jos tavallinen duunari sanoo lähtevänsä Lontooseen, niin se on kiva juttu ja toivotetaan hyvää matkaa.
Jos joku ostaa tavallisen takin ja käsilaukun, niin kehutaan miten hieno löyty ja kiva väri. Jos joku ostaa Louis Vuittonin, niin se on ihan lol ja nolo ja "en mä ees haluis".

Yhteistyössä