Wau, tämä oli jo ihan paras. Ainakin on ruusunpunaiset ajatukset ihmisistä.Mä luulen ymmärtäväni sitä, mitä sä ajat takaa.
Eli sitä, että kaikki minkä asianomainen voi tulkita kateudeksi, ei välttämättä ole sitä. Joskus joku vaan kuvittelee muiden olevan kateellisia, koska ne ei sen mielestä suhtaudu tilanteeseen, kuten itse suhtautuisi.
Ymmärsinkö oikein?
Esim. minä en ole järin kiinnostunut autoista. Mun kaverit ei välttämättä kyllä edes muista kertoa ostaneensa uuden auton, mutta jos muistavat, niin tuskin ne kuvittelee mun olevan kateellinen, jos totean, että ihan kiva ja thats it. Joku muu voi kuitenkin kuvitella mun olevan kateellinen vähäisten kommenttien ja ihastelemattomuuden vuoksi.
Kateutta on erilaista. Luulen, että se, miksi ketju on herättänyt niin paljon keskustelua, johtuu siitä, että kyseinen sana luo ihmisille erilaisen mielikuvan. Totesin itse aiemmin, etten ole järin kiinnostunut muiden omaisuudesta tai tilin saldosta. Enkä olekkaan. Sensijaan jos ystäväni ostaa hulppean 400 m2 talon merenrannalta, niin ihastelen sitä kyllä. Olen onnellinen ystäväni puolesta. Mietin, että tällainen voisi olla kiva, mutta totean, että meidän tuloilla ei ehkä tähän päästä, joten tyydyn nauttimaan siitä, että ystävälläni on jotain niin hienoa. Olen siis tavallaan kateellinen, koska haluaisin itsekkin sellaisen, mutta... en ole valmis näkemään sitä vaivaa, eikä mua vituta se, että jollakin muulla on jotain sellaista, jota minä en ehkä koskaan voi saada.
Harhainen kuvitelma muiden kateudesta on myös nykyään aika yleistä. Sillä pääsee vääjäämättä livahtamaan aina tilanteista, joissa pitäisi katsoa itseään peilistä, sensijaan uskottelee itselleen muiden olevan kateellisia.
On raastavaa suhtautua itseensä mahdollisimman realistisesti ja hyväksyä omat heikkoudet, virheet ja epäonnistumiset. Voi miten se kirpaisee aluksi, mutta loppujenlopuksi se on helpotus. Niin monille tämä on vaikeaa. On helppo sanoa, että mulla ei ole kavereita, kun mä olen niin varakas ja kaikki on mulle kateellisia. Se ei ole totta. Jos sulla ei ole kavereita, niin sä olet kusipää, jonka seurassa kukaan ei viihdy. Mukavia ja reiluja ihmisiä harvempi kadehtii. Niille suo mielellään kaiken hyvän..
Mutta joo...ehkä me olemme vain kovin inhottavia ihmisiä ja tavallaan ansaitsemme tuon mitä kerroin esimerkkinä. Arvasin jotenkin, että tämä käännetään tavalla tai toisella näin.
Viimeksi muokattu: