Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luulen ymmärtäväni sitä, mitä sä ajat takaa.
Eli sitä, että kaikki minkä asianomainen voi tulkita kateudeksi, ei välttämättä ole sitä. Joskus joku vaan kuvittelee muiden olevan kateellisia, koska ne ei sen mielestä suhtaudu tilanteeseen, kuten itse suhtautuisi.
Ymmärsinkö oikein?

Esim. minä en ole järin kiinnostunut autoista. Mun kaverit ei välttämättä kyllä edes muista kertoa ostaneensa uuden auton, mutta jos muistavat, niin tuskin ne kuvittelee mun olevan kateellinen, jos totean, että ihan kiva ja thats it. Joku muu voi kuitenkin kuvitella mun olevan kateellinen vähäisten kommenttien ja ihastelemattomuuden vuoksi.

Kateutta on erilaista. Luulen, että se, miksi ketju on herättänyt niin paljon keskustelua, johtuu siitä, että kyseinen sana luo ihmisille erilaisen mielikuvan. Totesin itse aiemmin, etten ole järin kiinnostunut muiden omaisuudesta tai tilin saldosta. Enkä olekkaan. Sensijaan jos ystäväni ostaa hulppean 400 m2 talon merenrannalta, niin ihastelen sitä kyllä. Olen onnellinen ystäväni puolesta. Mietin, että tällainen voisi olla kiva, mutta totean, että meidän tuloilla ei ehkä tähän päästä, joten tyydyn nauttimaan siitä, että ystävälläni on jotain niin hienoa. Olen siis tavallaan kateellinen, koska haluaisin itsekkin sellaisen, mutta... en ole valmis näkemään sitä vaivaa, eikä mua vituta se, että jollakin muulla on jotain sellaista, jota minä en ehkä koskaan voi saada.

Harhainen kuvitelma muiden kateudesta on myös nykyään aika yleistä. Sillä pääsee vääjäämättä livahtamaan aina tilanteista, joissa pitäisi katsoa itseään peilistä, sensijaan uskottelee itselleen muiden olevan kateellisia.
On raastavaa suhtautua itseensä mahdollisimman realistisesti ja hyväksyä omat heikkoudet, virheet ja epäonnistumiset. Voi miten se kirpaisee aluksi, mutta loppujenlopuksi se on helpotus. Niin monille tämä on vaikeaa. On helppo sanoa, että mulla ei ole kavereita, kun mä olen niin varakas ja kaikki on mulle kateellisia. Se ei ole totta. Jos sulla ei ole kavereita, niin sä olet kusipää, jonka seurassa kukaan ei viihdy. Mukavia ja reiluja ihmisiä harvempi kadehtii. Niille suo mielellään kaiken hyvän..
Wau, tämä oli jo ihan paras. Ainakin on ruusunpunaiset ajatukset ihmisistä.

Mutta joo...ehkä me olemme vain kovin inhottavia ihmisiä ja tavallaan ansaitsemme tuon mitä kerroin esimerkkinä. Arvasin jotenkin, että tämä käännetään tavalla tai toisella näin.

Viimeksi muokattu:
Wau, tämä oli jo ihan paras. Ainakin on ruusunpunaiset ajatukset ihmisistä.

Mutta joo...ehkä me olemme vain kovin inhottavia ihmisiä ja tavallaan ansaitsemme tuon mitä kerroin esimerkkinä. Arvasin jotenkin, että tänä käännetään tavalla tai toisella näin.

Ehkä vähän kärjistin.

Mä olen kyllä kuvitellut, että sulla on ystäviä ja olet ihan kiva tyyppi, jonka seurassa viihdytään. Enkä mä ihan justiinsa tiedä, mitä olet kertonut esimerkkinä.

Kaikkia ei toki voi miellyttää ja joskus joku saattaa olla niin ujo, arka tai vetäytyvä, että on vaikea muodostaa ystävyys- suhteita, mutta harvemmin silloinkaan ne ihan yksin on vailla yhtäkään ystävää.

On myös siten, että joskus joku alkaa tympiä ajanmyötä ja jostakin syystä. Joskus syynä voi olla se vääränlainen kateus. Mun pointti oli lähinnä se, että jos sä olet kiva ja reilu tyyppi, niin kyllä sulla on ystäviä noin yleisesti ottaen, vaikka joku ystävyyssuhde kariutuisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331064:
Sä et tajunnut vieläkään, mistä kirjoitin. :headwall:

Ja ilmeisesti mielestäsi tuota verokikkailua ei tapahdu, juuri ollenkaan? Se vaan tehdään niin, että se ei ole laitonta. Yksinkertaisimmin esim. siirretään kirjat jonnekin veroparatiisiin ainoana syynä vältellä suomalaista verotusta. Ja sitten voidaan kyllä asua vaikka Suomessakin, mutta omaisuus on turvassa verotukselta.

:headwall:

kannattaa lukee toi kummolan kääntöpiiri kirja. siinä miten pöytälaatikko firmojen kautta sitä siirellään. valitettavasti talous terminologia on mulle aika vaikeeta saada kirjotuksen muotoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331166:
Rautalangasta: En ole väittänyt, etteikö kukaan voisi olla koskaan kateellinen (vaikka rahastakin). Mutta kaikki ikävä käytös, kritiikki, hiljaisuus, kommentoimattomuus tms ei ole kateutta. Väitän myös, että moni tykkää ajatella, että muut ovat kateellisia, ja siksi kateudeksi tulkitaan kaikki mahdollinen alkaen siitä, että toinen ei huomaa uutta hiusmallia tms. päätyen siihen, että toinen ei muistakaan ihastella uutta autoa.

olllaan tosi kateellista porukkaa no ei kaikki.. Mut en mäkään aina huomaa uusia vaatteita tai koruja siis niitä pieniä :) niin ollaan erillaisia niin siitä seuraa erehdyksiä suuntaan jos toiseen ja sit aletaan tulkitsemaan omalla tavalla toista onko se sitten tulkitsijan oma maailman kuva vai mikä?

Imo lähe aina kun puhutaan toisen hankinnasta negatiivisesti kyseessä on kateus.. En minä ainakaan ymmärrä miksi muuten toinen ihminen alkaisi arvostelemaan toisen ihmisen hankintoja.
Varsinkaan loukkaavasti.

[QUOTE="Mies..";30331454]Monesti kateuden lisääntyminen saattaa johtua siitäkin että parempiosainen kehuskelee tai leuhkii mutta silti siellä tasutalla on se kateus,.[/QUOTE]

haittaa jos joku puhuu rahoistaan ja omaisuudestaan mut keskutelun saralla se on enempi sellasta toteavaa ja ei juuri herätä vasta keskutelua... kylhän mä esim kysyin kerran paljon makso varaa suomenlinna hääpaikaks ja rolls roycin vuokra :) kun kiinnosti kysyä ja huvitti. mut ehkä keskuteluissa enempi sitten muut jutut kuin se mis talos asut . esim aina kun nään amigon niin onhan sekin muutellut uusiin kämppiin niin se on nopeesti kuitattu ja sit me voidaa #hölmöillö" olla kova äänisä missä liikutaan :)

haha kerran muuten yks baarin pitäjä tuli meijän pöytää valittaan sitä että korvat tärisee tänne saakka noh sanoin et anna puhuu kun joskus vähän innostutaan liikaa haha pelkällä kahvin voimalla siis ....

Mainitaan nyt vaikka auto jota olen ostamassa, keskustelu alkoi siitä kun tyypit saivat kuullla nykyisen autoni olevan myynnissä..
Kysyivät mitä olen ostamassa=Vastasin..

3 tyyppiä 5stä jotka olivat seurassa olivat todella kiinnostuneita ja alkoivat selittää että VAU ymym
2 tyyppiä kellä ei ole mitään hajua autoista alkoivat selittää luotettavuudesta, kustannuksita ja jopa ajo-ominaisuuksista.. Huom näillä 2 ei minkäänlaista kokemusta kyseisistä autoista.

Mun osallistuminen tuohon keskusteluun oli lähinnä se että kerroin millainen auto ja paljon tehoa.

[QUOTE="Mies..";30331454]Monesti kateuden lisääntyminen saattaa johtua siitäkin että parempiosainen kehuskelee tai leuhkii mutta silti siellä tasutalla on se kateus,.[/QUOTE]

No ei se kyllä ole kateutta. Se on vaan helvetin rasittavaa.
Se on ihan sama, jos mä tulisin leveilemään sulle, miten hienon huulipunan ostin ja kuinka mahtava puuteri mulla onkaan ja jauhaisin siitä tuntitolkulla. Kun sä kokisit sen ärsyttäväksi, niin mähän voisin aina väittää sun olevan vaan kateellinen.

[QUOTE="Mies..";30331482]Mainitaan nyt vaikka auto jota olen ostamassa, keskustelu alkoi siitä kun tyypit saivat kuullla nykyisen autoni olevan myynnissä..
Kysyivät mitä olen ostamassa=Vastasin..

3 tyyppiä 5stä jotka olivat seurassa olivat todella kiinnostuneita ja alkoivat selittää että VAU ymym
2 tyyppiä kellä ei ole mitään hajua autoista alkoivat selittää luotettavuudesta, kustannuksita ja jopa ajo-ominaisuuksista.. Huom näillä 2 ei minkäänlaista kokemusta kyseisistä autoista.

Mun osallistuminen tuohon keskusteluun oli lähinnä se että kerroin millainen auto ja paljon tehoa.[/QUOTE]

No ehkä ne kaks tyyppiä on vaan käytännöläheisempiä ja niitä kiinnostaa enemmän auton luotettavuus ja kustannukset, kuin niiden tehot?

Mistä sä Mörköäiti juttelet sitten ystäviesi kanssa?
Tuntuisi jotenkin, ettei ole kovin läheisiä ystäviä jos edes muutto/oman asunnon osto ei tulisi puheissa ilmi. Kun miettii miten sitä parhaan ystävän kanssa itketään, raivotaan, iloitaan, nauretaan, haaveillaan, hehkutetaan ja ihan kaikkea mitä ikinä voikin kuvitella. Se, ettei tollasen litanian pulputuksessa tulisi esiin ollenkaan muutto/asunnon osto, on jotenkin kummallista JOS on yhtään läheisempi ihmisen kanssa. Vaikka se ei olisi niin iso asiakaan. Kerromme toisillemme paljon pienemmätkin asiat niin miten tuollainen voisi jäädä puhumatta.

No kyllä muutoista yleensä tuleekin puhuttua, onhan se niin iso rumbakin. Puhun kaikenlaisista asioista, mutta asunnoista, autoista, ostoksista, yms vähemmän. Tai sitten vaan jossain sivulauseessa. Mitään estettä ei toki olisi noista puhua, mutta eivät ole yleensä keskeisellä sijalla puheenaiheissa.

Mä luulen ymmärtäväni sitä, mitä sä ajat takaa.
Eli sitä, että kaikki minkä asianomainen voi tulkita kateudeksi, ei välttämättä ole sitä. Joskus joku vaan kuvittelee muiden olevan kateellisia, koska ne ei sen mielestä suhtaudu tilanteeseen, kuten itse suhtautuisi.
Ymmärsinkö oikein?

Esim. minä en ole järin kiinnostunut autoista. Mun kaverit ei välttämättä kyllä edes muista kertoa ostaneensa uuden auton, mutta jos muistavat, niin tuskin ne kuvittelee mun olevan kateellinen, jos totean, että ihan kiva ja thats it. Joku muu voi kuitenkin kuvitella mun olevan kateellinen vähäisten kommenttien ja ihastelemattomuuden vuoksi.

Ymmärsit juuri oikein. Ja itselläni olisi muuten sama juttu autojen suhteen :D

Niille, joille olisi tärkeää saada toiselta kehuja vaikka nyt siitä uudesta kalliista autosta, on lienee tärkeää saada muilta vahvistusta omalle tyytyväisyydelleen sen auton suhteen. Auto tuntuu vielä hienommalta, kun muutkin kehuvat sitä. Sitten, jos joku ei syystä tai toisesta muista/tajua kehua (esim. siksi, että on vaikka täysin ulkona autokuvioista tai ajatukset harhailevat tai on keskittynyt leikkimään perheen kissan kanssa), auton ylpeä omistaja kuvittelee mielellään tämän olevan kateellinen - ja saa sitä kautta sen kaipaamansa vahvistuksen sille, että auto on hieno. Eli jos ei saa ihailua, niin edes sitten kateutta... (Tottahan joku voi olla autoistakin kateellinen, mutta auton omistaja tekee aina omat tulkintansa toisen ihmisen käytöksestä.)

Autoasiaan vielä... omassa ystäväpiirissä on aika paljon julkisilla kulkijoita, mutta noin muuten. Itse totuin jo lapsena siihen, että autot vaan välillä vaihtuivat, mutta kukaan - ei edes auton omistaja itse - ei kiinnittänyt siihen kauheasti huomiota. Auto oli kulkuväline.

Ainoa, jonka autoa kommentoidaan, on yksi ystäväni jolla on sellainen oikeasti VANHA auto. Rahallisesti ei mikään kallis, mutta sellainen, johon kiinnittää huomiota, koska se on niin erilainen. Ja se on ainoa auto, mitä itsekin olen kommentoinut ja johon olen kiinnittänyt mitään huomiota. En itsekään edes tiedä eri automerkkejä tai niiden hintoja eikä kiinnostakaan - joten itse en edes tajuaisi, jos jollain olisi kallis auto. Olisin varmaan saattanut luulla sitä ystäväni autoa tosi kalliiksi, mutta ei se sitten sellainen ollutkaan. Tämä on siis ainoa auto, josta on puhuttu :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331534:
Autoasiaan vielä... omassa ystäväpiirissä on aika paljon julkisilla kulkijoita, mutta noin muuten. Itse totuin jo lapsena siihen, että autot vaan välillä vaihtuivat, mutta kukaan - ei edes auton omistaja itse - ei kiinnittänyt siihen kauheasti huomiota. Auto oli kulkuväline.

Ainoa, jonka autoa kommentoidaan, on yksi ystäväni jolla on sellainen oikeasti VANHA auto. Rahallisesti ei mikään kallis, mutta sellainen, johon kiinnittää huomiota, koska se on niin erilainen. Ja se on ainoa auto, mitä itsekin olen kommentoinut ja johon olen kiinnittänyt mitään huomiota. En itsekään edes tiedä eri automerkkejä tai niiden hintoja eikä kiinnostakaan - joten itse en edes tajuaisi, jos jollain olisi kallis auto. Olisin varmaan saattanut luulla sitä ystäväni autoa tosi kalliiksi, mutta ei se sitten sellainen ollutkaan. Tämä on siis ainoa auto, josta on puhuttu :D

sanoo tähän aika sama mut sillain et ei oo tuttu mut täällä kylillä yhellä on sellanen aika samanlainen auto kuin titanickissa missä ne kaks istuu viime hetken rakkauttaan auto ja sitä aina jään ihmettelemään ..

No ei se kyllä ole kateutta. Se on vaan helvetin rasittavaa.
Se on ihan sama, jos mä tulisin leveilemään sulle, miten hienon huulipunan ostin ja kuinka mahtava puuteri mulla onkaan ja jauhaisin siitä tuntitolkulla. Kun sä kokisit sen ärsyttäväksi, niin mähän voisin aina väittää sun olevan vaan kateellinen.

No joo tästä olen samaa mieltä. Tulee mieleen eräs työkaveri jonka elämäntehtävänä tuntuu olevan varakkaalta vaikuttaminen. Hän puhuu jatkuvasti joko suoraan, epäsuorasti tai muita vähätellen kaikesta millä hän saisi vaikutelman varakkaasta ihmisestä, siis IHAN KOKO AJAN. Aivan sairaan rasittava ja kerran erehdyin juhliimmekin tyypin kutsua. JOKAINEN joka hänen kanssaan keskusteli illan aikana, koki henkilön hyvin rasittavaksi. Ihan tasan varmasti nämä henkilöt eivät ärsyyntyneet kateutta, vaan tällä tyypillä on harvinaisen rasittava tapa kääntää keskustelut yksinpuheluksi "hänen loistavista bisneksistään joista hän on varma tuleva miljonääri". Porukka mm oli pöydässä ollut tunnin vaivaantuneena kuuntelemassa kun tämä henkilö kehuskeli itseään.

Tämä tyyppi vielä tekee sen sellaisella koomisella tyylillä pörhistellen ja köhien tärkeänä. En osaa selittää paremmin. :D

Ja ei, en ole kateellinen tälle henkilölle. En keksi mitään asiaa mitä ihailisin hänessä tai mistä voisin kokea kateuden tunteita. Voi hänellä olla kotona joku nätti sisustuselementti josta voisin olla kade, mutta en ole käynyt joten en tiedä. Ja ei, en puhu nyt mistään innokkaasta pyrkyristä joka kertoo toiveikkaana suunnitelmistaan menestyä, vaan sellaisesta ihmisestä joka tukahduttaa muutkin kääntämällä jokaisen keskustelun itseensä ja tuohon juttuunsa, joka "tuntee ihan kaikki" ja kuitenkin nolaa koko porukan sitten baarin ovella kun hän menee pörhistellen vaatimaan pääsyä vippinä ja portsari naurahtaa yritykselle.

Tarinat menevät ristiin ja kumoavat toisiansa ja loppupeleissä voikin päätellä, mikä ehkä on lähempänä totuutta.

Noh...tämä henkilö tuskin on kovinkaan varakas, mutta ei sillä ole merkitystä. Oli tai ei, helvetin rasittava tyyppi ja myös ihminen, joka on TODELLA kateellinen muiden menestyksestä ja omaisuudesta.

Koomisin oli ehkä pitkään jatkunut pörhistely sillä, kun "firma teki miljoonasopimuksen" kohteliaasti kuunneltiin asiaa ja onniteltiin ja se vain jatkui ja jatkui. Loppupeleissä selvisikin, että tämä ko henkilö on (heitän nyt jonkun vaan ettei tunnisteta ihan helposti) S-marketin myyjä joka oli S-ketjun palaverissa mukana kuuntelemassa jolloin isot herrat tekivät sopimuksiansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331517:
Ymmärsit juuri oikein. Ja itselläni olisi muuten sama juttu autojen suhteen :D

Niille, joille olisi tärkeää saada toiselta kehuja vaikka nyt siitä uudesta kalliista autosta, on lienee tärkeää saada muilta vahvistusta omalle tyytyväisyydelleen sen auton suhteen. Auto tuntuu vielä hienommalta, kun muutkin kehuvat sitä. Sitten, jos joku ei syystä tai toisesta muista/tajua kehua (esim. siksi, että on vaikka täysin ulkona autokuvioista tai ajatukset harhailevat tai on keskittynyt leikkimään perheen kissan kanssa), auton ylpeä omistaja kuvittelee mielellään tämän olevan kateellinen - ja saa sitä kautta sen kaipaamansa vahvistuksen sille, että auto on hieno. Eli jos ei saa ihailua, niin edes sitten kateutta... (Tottahan joku voi olla autoistakin kateellinen, mutta auton omistaja tekee aina omat tulkintansa toisen ihmisen käytöksestä.)

Edelleenkään kukaan tuskin mistään yksittäisestä jutusta saa päätelmiä kateudesta, ihan varmana paras ystävänikin on joskus ollut tajuamattaan hiljaa tuollaisessa tilanteessa mutta eipä sellainen jää mieleen edes. Koita jo ymmärtää, nämä olivat yksittäisiä esimerkkejä tilanteista.

Lohdullista kuulla että muillakin on samaa.

Mä yritän vaan viimeiseen asti ajatella että mulle ei olla kateellisia, jos joku ei iloitse jostain meidän hankinnasta. Ajattelen että ehkä tuo ei tykkää minusta muutoinkaan, ehkä hänellä itsellään on haastava tilanne jne.

Mutta joskus vaan tuntuu että saa parin kaverin/tutun sympatiaa silloin kun kertoo joistakin huonoista asioista, mutta annas olla jos ollaan hommattua uusi auto, niin hiljaisuus vallitsee. Vaikka se auto olisi ostettu käytettynä, vaikka me oikeasti tarvittiin uusi auto ja me ei ostella autoja kuin 7-10 vuoden välein, ja toinen automme on lähes romu.

Eniten tällaisia hiljaisuuksia tulee vertaisiltani. Ei paljon rikkaammilta tai ihan rutiköyhiltä, eniten iloitsemista on tullut eräältä työttömältä ja sairaseläkkeellä olevalta. Vertailevatko ne mun kanssa tasoissa olevat omaa elämäänsä mun elämään koko ajan?

Mutta sitten on joitain perusherttaisia ja sympaattisia ihmisiä jotka saavat omistaa vaikka mitä, mut heidän hommaamisiaan ihastellaan. Vaikka yritän olla mukava kaikille enkä kehu ostamisillani, niin mä en ole koskaan semmoista teflon-asemaa saavuttanut, ja koen sen omaksi tappioksi.
Eli mun mielestä joidenkin hommaamisia morkataan enemmän kuin toisten.

Ja joidenkin toisten annetaan menestyä mutta toisten ei.

Lohdullista kuulla että muillakin on samaa.

Mä yritän vaan viimeiseen asti ajatella että mulle ei olla kateellisia, jos joku ei iloitse jostain meidän hankinnasta. Ajattelen että ehkä tuo ei tykkää minusta muutoinkaan, ehkä hänellä itsellään on haastava tilanne jne.

Mutta joskus vaan tuntuu että saa parin kaverin/tutun sympatiaa silloin kun kertoo joistakin huonoista asioista, mutta annas olla jos ollaan hommattua uusi auto, niin hiljaisuus vallitsee. Vaikka se auto olisi ostettu käytettynä, vaikka me oikeasti tarvittiin uusi auto ja me ei ostella autoja kuin 7-10 vuoden välein, ja toinen automme on lähes romu.

Eniten tällaisia hiljaisuuksia tulee vertaisiltani. Ei paljon rikkaammilta tai ihan rutiköyhiltä, eniten iloitsemista on tullut eräältä työttömältä ja sairaseläkkeellä olevalta. Vertailevatko ne mun kanssa tasoissa olevat omaa elämäänsä mun elämään koko ajan?

Mutta sitten on joitain perusherttaisia ja sympaattisia ihmisiä jotka saavat omistaa vaikka mitä, mut heidän hommaamisiaan ihastellaan. Vaikka yritän olla mukava kaikille enkä kehu ostamisillani, niin mä en ole koskaan semmoista teflon-asemaa saavuttanut, ja koen sen omaksi tappioksi.
Eli mun mielestä joidenkin hommaamisia morkataan enemmän kuin toisten.

Ja joidenkin toisten annetaan menestyä mutta toisten ei.

Saat kuitenkin tukea vaikeissa asioissa, vai? Entä, jos kerrot jostain muusta positiivisesta kuin materiasta, miten he silloin suhtautuvat?

Miten tämä selittää sen että kummatkaan henkilöt eivät tiedä autoista mitään, ja tietävät että minä tiedän?
Miten heistä tuon asian kuultuaan tuli yllättäen asiantuntijoita?

Miten tämä liittyy varakkuudesta johtuvaan kateuteen? Eikö tuo ole vain tietämättömyyttä tai erimielisyyttä? Tai sitten halutaan nimenomaan kyseenalaistaa ostoksen järkevyys? Eihän sen kuitenkaan tarvitse liittyä auton hintaan ja kateuteen. Jos esimerkiksi minä vaihtaisin farmariauton johonkin kahden istuttavaan sporttiautoon, ei kai se ole kateutta, jos joku ihmettelee, miten lapsiperheessä on päädytty tällaiseen ratkaisuun.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331578:
Saat kuitenkin tukea vaikeissa asioissa, vai? Entä, jos kerrot jostain muusta positiivisesta kuin materiasta, miten he silloin suhtautuvat?

No ne samat ihmiset on hiljaa silloinkin kun mulla on työ-tai opiskelujutut menneet eteenpäin.

Eräs näistä pistää kateutensa voimavaraksi, eli silloin kun me ollaan ostettu jotain tai tehty jokin siirto elämässämme, menee 1-2 kk kun heiltä löytyy täsmälleen samat jutut. Hei, kuka on tuommoisen kilpailun julistanut meidän välille? En ainakaan minä.

Viimeksi muokattu:

Eli siis jos pienituloisempi ärsyyntyy kehuskelusta ja leveilystä ja kaikenlaisista "tää taulu maksoi 3000 eur" ja "ollaan ajateltu ostaa kunnon auto eikä mikään köyhien paskakoslaa millä noi naapurit ajellee heh heh" kommenteistä, niin hän on kuitenkin kateellinen. Mutta jos varakkaampi ärsyyntyy niistä, niin onko hänkin kateellinen? Vai onko hän vaan ärsyyntynyt ja kyllästynyt? Miksi pienituloisempi ei voisi olla samalla lailla vain ärsyyntynyt ja kyllästynyt huonoon käytökseen?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Aika huolestuttavaa, jos kuluttamista ei saisi millään lailla kyseenalaistaa, vaan kaikki sellainen leimataan kateudeksi - jolloin kenenkään ei tarvitse enää miettiä omaakaan kulutustaan eikä kyseenalaistaa omia hankintojaan, kun niide ajatusten herättäjäthän "ovat vain kateellisia". Huolestuttava ajatus, jos lähtökohta on se, että pohjimmiltaan kaikki haluavat ostaa ja hankkia kaiken mahdollisen.

Yhteistyössä