Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331030:
Puhutte ehkä liikaa autoista ja asunnon neliöistä kavereiden kanssa?

Mutta joo, vaikuttaa siltä että kaverisi on tehnyt noista jonkun oudon kilpailun. Mutta ehkä teidän kannattaisi jutella muunlaisista asioista. Itse en edes tiedä kavereiden autoista tai asuntojen koosta, eikä kiinnostakaan.

Eli kateutta, myönnä nyt. Ei tarvita neliöistä juttelua, kyllä ystävä näkee jo kyläillessä jos kyseessä on suurempi talo.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miksi kirjoitit ylempänä, että on ymmärrettävää kritisoida työntekijöitä jotka ansaitsevat kohtuuttomia liksoja kun joku toinen ei tule edes palkallaan toimeen? Ilmeisesti heitä ei kuitenkaan ole olemassa? :D

Sinusta siis kateutta ei ole köyhien ja varakkaiden välillä. No se on kyllä todella naiivia ja aliarvioit samalla talouden tuoman turvan merkityksen ihmiselle.

Sekoitat asioita. Onko sinusta kaikki kritiikki aina kateutta? Onko sinusta kateutta, jos köyhä kritisoi sitä, että yhteiskunnassa toisilla on liikaakin ja toisilla ei käytännössä mitään? Entä, jos samaa kritisoi hyvätuloinen - mitä se kritiikki sitten on? (Ei varmaan kateutta kuitenkaan.)

Kuten aiemmin totesin, en ole kieltänyt kateuden olemassaoloa, mutta kaikki ei aina ole kateutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331030:
Puhutte ehkä liikaa autoista ja asunnon neliöistä kavereiden kanssa?

Mutta joo, vaikuttaa siltä että kaverisi on tehnyt noista jonkun oudon kilpailun. Mutta ehkä teidän kannattaisi jutella muunlaisista asioista. Itse en edes tiedä kavereiden autoista tai asuntojen koosta, eikä kiinnostakaan.

En koskaan mainitse mitään neliöitä ellei kysytä, mutta aina jos on muuttanut niin tätä kysytään aika automaattisesti.
Olisi jotenkin kummallista olla kertomatta ihmiselle jota näkee paljon, että muuttaa ja sekin että ostaa sen ensiasuntonsa. Jotenkin luontevaa kertoa myös auton ostosta jotain, nämä miehet kun tuppaa vähän muutenkin puhua niistä niin siinähän sitten tulee kyselytulva "ai minkälainen, ai mikä merkki, ai onko minjä vuoden..." Omien ystävieni kanssa voin kyllä puhua innoissani siitä, jos on ostettu uusi ihana auto eikä ole tullut mitään tuollaista (olen onneksi karsinut NE ihmiset). Ennemminki jotain "siistiä, mennää ajelemaan sitten!". En mä tajua varoa tollasia ihan normaaleja asioita. Samalla tavalla kerron pienemmistäkin asioista ystävälle "oi löysin ihanan takin tänään" ja laitan kuvankin perään jos chattaillaan, niin tekee myös muut ja sitten ihastellaan. Olisi kauheeta jos parhaalle ystävälle ei voisi kertoa edes muuttavansa ja pitäisi piilotella jotain autonkin ostoa.

En koskaan mainitse mitään neliöitä ellei kysytä, mutta aina jos on muuttanut niin tätä kysytään aika automaattisesti.
Olisi jotenkin kummallista olla kertomatta ihmiselle jota näkee paljon, että muuttaa ja sekin että ostaa sen ensiasuntonsa. Jotenkin luontevaa kertoa myös auton ostosta jotain, nämä miehet kun tuppaa vähän muutenkin puhua niistä niin siinähän sitten tulee kyselytulva "ai minkälainen, ai mikä merkki, ai onko minjä vuoden..." Omien ystävieni kanssa voin kyllä puhua innoissani siitä, jos on ostettu uusi ihana auto eikä ole tullut mitään tuollaista (olen onneksi karsinut NE ihmiset). Ennemminki jotain "siistiä, mennää ajelemaan sitten!". En mä tajua varoa tollasia ihan normaaleja asioita. Samalla tavalla kerron pienemmistäkin asioista ystävälle "oi löysin ihanan takin tänään" ja laitan kuvankin perään jos chattaillaan, niin tekee myös muut ja sitten ihastellaan. Olisi kauheeta jos parhaalle ystävälle ei voisi kertoa edes muuttavansa ja pitäisi piilotella jotain autonkin ostoa.

Niin, kaipa tuollainen on ihan normaalia. Tosin minulla on kyllä useampikin ystävä, jotka eivät ole maininneet ensiasunnon ostamisesta mitenkään erityisesti. Tai sitten en muista, onhan sekin mahdollista. Tosin eipä noista vaateostoksistakaan yleensä raportoida :D Mutta miksi sinusta on outoa, jos ei kerro ostavansa ensiasunnon? Jos ei vaan tule puheeksi tai ei muista mainita asiaa - ei se kaikille niin iso juttu ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331114:
Onko jokainen ihminen sitten aina kateellinen, jos toisella on isompi talo? :confused:
Onko kateutta, jos ei kommentoi talon kokoa "onpa teillä ihanan iso talo"?

Ei ole jokainen.
Tämä mainitsemani henilö ei mielestäsi ole kateellinen aina jos toisella on jotain "hienompaa" (hänen mittapuulla se on se hinta mikä ratkaisee hienomman)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331118:
Niin, kaipa tuollainen on ihan normaalia. Tosin minulla on kyllä useampikin ystävä, jotka eivät ole maininneet ensiasunnon ostamisesta mitenkään erityisesti. Tai sitten en muista, onhan sekin mahdollista. Tosin eipä noista vaateostoksistakaan yleensä raportoida :D Mutta miksi sinusta on outoa, jos ei kerro ostavansa ensiasunnon? Jos ei vaan tule puheeksi tai ei muista mainita asiaa - ei se kaikille niin iso juttu ole.

No ehkä mä en vaan tunne ihmistä jolle ekan oman ostaminen ei ole iso juttu, samoin kuin esim ensimmäisen kerran kotoa muutto, naimisiin meno jne.. Mun mielestä se vaan on. Ei se välttämättä ihan jokaisen kanssa tule puheeksi, mutta tulee varsinkin läheisempien ystävien kanssa, se on varmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331112:
Sekoitat asioita. Onko sinusta kaikki kritiikki aina kateutta? Onko sinusta kateutta, jos köyhä kritisoi sitä, että yhteiskunnassa toisilla on liikaakin ja toisilla ei käytännössä mitään? Entä, jos samaa kritisoi hyvätuloinen - mitä se kritiikki sitten on? (Ei varmaan kateutta kuitenkaan.)

Kuten aiemmin totesin, en ole kieltänyt kateuden olemassaoloa, mutta kaikki ei aina ole kateutta.

No tietysti ei ole, mutta miksi on ymmärrettävää eli ilmeisesti ok (?) heittää lokaa niskaan hyvätuloisille, koska huonompi osaiset eivät ansaitse yhtä hyvin ? Onko se heidän vikansa sitten? Tässä kohtaa varakkaat joutuvat varmasti kateuden ja ties minkä kiusaamisen kohteeksi, kun he ovat niitä köyhien kyykyttäjiä ja ahneita paskiaisia.

Ja tuo mitä väitit, että on duunareita ketkä eivät palkallaan pysty edes peruselämistä rahoittamaan, niin ei kyllä ole kun omaan rahankäyttöön katsominen.. Suomessa saa toimeentulotukea jos ei sittenkään riitä ne rahat välttämättömyyksiin.

Miksi ihmeessä varakkaita pitäisi kadehtia?
Ainakin itse tyydyn siihen että voin asua helsingissä omakotitalossa ja on varaa harrastuksiin ja muuhun mukavaan, huonomminkin voisi mennä duunarilla.

No tietysti ei ole, mutta miksi on ymmärrettävää eli ilmeisesti ok (?) heittää lokaa niskaan hyvätuloisille, koska huonompi osaiset eivät ansaitse yhtä hyvin ? Onko se heidän vikansa sitten? Tässä kohtaa varakkaat joutuvat varmasti kateuden ja ties minkä kiusaamisen kohteeksi, kun he ovat niitä köyhien kyykyttäjiä ja ahneita paskiaisia.

Ja tuo mitä väitit, että on duunareita ketkä eivät palkallaan pysty edes peruselämistä rahoittamaan, niin ei kyllä ole kun omaan rahankäyttöön katsominen.. Suomessa saa toimeentulotukea jos ei sittenkään riitä ne rahat välttämättömyyksiin.

Koita nyt käsittää, että on ihan eri asia "heittää lokaa jonkun ihmisen niskaan" ja kritisoida rahan jakautumista yhteiskunnassa.

Tuleeko ihminen sinusta toimeen palkallaan, jos hän joutuu hakemaan toimeentulotukea? Onko sinusta ihan ok, että työssäkäyvä palkansaaja on sossun luukulla?

No ehkä mä en vaan tunne ihmistä jolle ekan oman ostaminen ei ole iso juttu, samoin kuin esim ensimmäisen kerran kotoa muutto, naimisiin meno jne.. Mun mielestä se vaan on. Ei se välttämättä ihan jokaisen kanssa tule puheeksi, mutta tulee varsinkin läheisempien ystävien kanssa, se on varmaa.

Se on varmasti hyvin tapauskohtaista. Varmasti monelle ne ovat isoja juttuja, mutta ei kaikille. Meinasin kirjoittaa, että ei minullekaan, mutta sitten mietin, että en enää muista tuota kotoa muuttamiseen liittyviä ajatuksia niin hyvin - kai se tavallaan oli, mutta en silti ajatellut sitä ikinä niin. Minulle ovat olleet isoja asioita sitten jotkut muut asiat - ja en usko olevani ainoa. Toisaalta, vaikka joku asia olisikin merkittävä, ei siitä aina tule kaikkien kanssa niin puhuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331157:
Se on varmasti hyvin tapauskohtaista. Varmasti monelle ne ovat isoja juttuja, mutta ei kaikille. Meinasin kirjoittaa, että ei minullekaan, mutta sitten mietin, että en enää muista tuota kotoa muuttamiseen liittyviä ajatuksia niin hyvin - kai se tavallaan oli, mutta en silti ajatellut sitä ikinä niin. Minulle ovat olleet isoja asioita sitten jotkut muut asiat - ja en usko olevani ainoa. Toisaalta, vaikka joku asia olisikin merkittävä, ei siitä aina tule kaikkien kanssa niin puhuttua.

Joo mullekin moni muu asia on ollut isoa ja isompaa kuin se asunto. Päästiin ilmeisesti yhteisymmärrykseen tuosta kateudesta vaikka et sitä nyt suoraan halua missään tapauksessa sanoa...

Joo mullekin moni muu asia on ollut isoa ja isompaa kuin se asunto. Päästiin ilmeisesti yhteisymmärrykseen tuosta kateudesta vaikka et sitä nyt suoraan halua missään tapauksessa sanoa...

Rautalangasta: En ole väittänyt, etteikö kukaan voisi olla koskaan kateellinen (vaikka rahastakin). Mutta kaikki ikävä käytös, kritiikki, hiljaisuus, kommentoimattomuus tms ei ole kateutta. Väitän myös, että moni tykkää ajatella, että muut ovat kateellisia, ja siksi kateudeksi tulkitaan kaikki mahdollinen alkaen siitä, että toinen ei huomaa uutta hiusmallia tms. päätyen siihen, että toinen ei muistakaan ihastella uutta autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331154:
Koita nyt käsittää, että on ihan eri asia "heittää lokaa jonkun ihmisen niskaan" ja kritisoida rahan jakautumista yhteiskunnassa.

Tuleeko ihminen sinusta toimeen palkallaan, jos hän joutuu hakemaan toimeentulotukea? Onko sinusta ihan ok, että työssäkäyvä palkansaaja on sossun luukulla?

Sinä taas puhut hyvin ristiriitaisesti rahasta, ihan kun elintasoeroja ei olisi. Jo lapsi näkee että on, koska ihmiset käyttää rahaa eri tavoin ja ansaitsevat eri tavoin. Mikä siinä on niin kumma myöntää että se voi aiheuttaa kitkaa ihmisten välille? Kateuskin on normaali tunne, parhaimmillaan se saa ihmisen tavoittelemaan unelmiaan kohti enemmän kun huomaa että hei mäkin haluan tuon! Raha ei mitenkään "jakaudu", palkat on mietitty sentin tarkkuudella ottaen huomioon työn vaativuuden jne jne

Ihminen ei silloin osaa elää tulojensa mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331166:
Rautalangasta: En ole väittänyt, etteikö kukaan voisi olla koskaan kateellinen (vaikka rahastakin). Mutta kaikki ikävä käytös, kritiikki, hiljaisuus, kommentoimattomuus tms ei ole kateutta. Väitän myös, että moni tykkää ajatella, että muut ovat kateellisia, ja siksi kateudeksi tulkitaan kaikki mahdollinen alkaen siitä, että toinen ei huomaa uutta hiusmallia tms. päätyen siihen, että toinen ei muistakaan ihastella uutta autoa.

Ei kai kukaan ketjussa ole väittänyt mitää yksittäistapausta kateudeksi, antoivat toki kerroista yksittäisiä esimerkkejä? En nyt jaksa selailla mutta ei itselleni tulisi ainakaan mieleen. Jos niitä kuitenkin on vähän joka kerta niin kyllä sen vaan huomaa. Ja ei, en kuvittele että kaveri on kade kun ei huomaa uusia hiuksiani.

Kadehtijat ovat yleensä niitä, jotka eivät ole vain viitsineet tai jaksaneet tai älynneet miettiä, mikä olisi hyvä ura, mitä pitäisi tehdä saavuttaakseen rikkauden (eli helvetisti töitä), miten ajatellaan asioista hieman totututusta poikkeavalla tavalla, millaiseen seuraan pitää etsiytyä. Jos parturikampaajan ammatti on haave yläasteikäisestä ja vielä menee toteuttamaan sen taikka vaikkapa valisee sukupuolentutkimuksen aineekseen yliopistossa tai hakeutuu duunariksi IT-alalle, niin on ihan turha kadehtia.

Hihat ylös, kädet paskaan! Sillä sitä varakkaaksi pääsee. Useimmat kadehtijat ovat ihan itse pitäneet varakkuuteen johtavaa työntekoa ja ajattelemista huonompana vaihtoehtona kuin köyhyyttä ja tasaista päivästä toiseen puurtamista. Kannattaa kysellä näiltä paskanpuhujilta, että mitäs ne luulee, miksi se toinen on niin rikas. Yleensä menee jauhot suuhun siinä vaiheessa.

Siis ihan tavallisia asioita periaatteessa. Mutta ei - se ei onnistu. Ja sitten se yksinkertaisin - Miten säästetään?

Ihan mukavia ihmisiähän ne ei-menestyjät on mutta ihan turhaa koko kadehtiminen. Suurin osa varakkaista ihmisistä eivät ole perijöitä eivätkä lottovoittajia.

Häppärille ny ihan vaan tiedoksi, että jos joku on oikeutettu asumis- toimeentulo- tmstukeen, niin se ei johdu siitä että hän ei osaa elää tulojensa mukaan. Noit rahoja kun ei myönnetä sen perusteella mihin kukin on rahansa haaskannut.

Vastasin kysymykseen, että on ok jos palkansaaja joutuu soskusta rahaa hakemaan. Aika oleellinen asia on tuo tulojen mukaan eläminen ihan rikkaillakin.

Vastasin kysymykseen, että on ok jos palkansaaja joutuu soskusta rahaa hakemaan. Aika oleellinen asia on tuo tulojen mukaan eläminen ihan rikkaillakin.

Miten sä siihen vastasit??? Jos palkansaaja joutuu sossusta hakemaan rahaa, niin hän ei osaa elää tulojensa mukaan??? Luuletko sä ihan oikeesti, että sieltä saa jotain jos tienaamansa rahat ensin heittää kaivoon? Ne rahat myönnetään tulojen perusteella. Osaamattoman rahankäytön vuoksi ei saa lanttiakaan.

Miten sä siihen vastasit??? Jos palkansaaja joutuu sossusta hakemaan rahaa, niin hän ei osaa elää tulojensa mukaan??? Luuletko sä ihan oikeesti, että sieltä saa jotain jos tienaamansa rahat ensin heittää kaivoon? Ne rahat myönnetään tulojen perusteella. Osaamattoman rahankäytön vuoksi ei saa lanttiakaan.

Maksusitoomus, hätäapu, leipäjono..
Kyllä varmasti auttavat (holhoavat:)) rahankäytössä sitten jatkoa varten. Jos eivät antaisi apua niin vaihtoehto on irtisanoutua ja elää toimeentulolla johon on oikeus.

Mistä sä Mörköäiti juttelet sitten ystäviesi kanssa?
Tuntuisi jotenkin, ettei ole kovin läheisiä ystäviä jos edes muutto/oman asunnon osto ei tulisi puheissa ilmi. Kun miettii miten sitä parhaan ystävän kanssa itketään, raivotaan, iloitaan, nauretaan, haaveillaan, hehkutetaan ja ihan kaikkea mitä ikinä voikin kuvitella. Se, ettei tollasen litanian pulputuksessa tulisi esiin ollenkaan muutto/asunnon osto, on jotenkin kummallista JOS on yhtään läheisempi ihmisen kanssa. Vaikka se ei olisi niin iso asiakaan. Kerromme toisillemme paljon pienemmätkin asiat niin miten tuollainen voisi jäädä puhumatta.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Maksusitoomus, hätäapu, leipäjono..
Kyllä varmasti auttavat (holhoavat:)) rahankäytössä sitten jatkoa varten. Jos eivät antaisi apua niin vaihtoehto on irtisanoutua ja elää toimeentulolla johon on oikeus.

Mitä sä olet ottanut? Tahdon pari pullollista samaa.

Olet kyl niitä jotka saavat rautalankakauppiaat hieromaan käsiään.

a) Henkilön nettotulot on vaik 2000,- ja asumiskulunsa 600,-. Jos hän ryyppää 1400,- niin se on hänen asiansa, mut muuta rahaa hän ei saa mistään, paitsi lainaksi

b) henkilön nettotulot on vaik 1600,- , hänellä on pari lasta eli isompi kämppä ja kalliimpi vuokra vaik 1000,-

Sun mielestä henkilö b) ei vaan osaa elää tulojensa mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30331166:

Mä luulen ymmärtäväni sitä, mitä sä ajat takaa.
Eli sitä, että kaikki minkä asianomainen voi tulkita kateudeksi, ei välttämättä ole sitä. Joskus joku vaan kuvittelee muiden olevan kateellisia, koska ne ei sen mielestä suhtaudu tilanteeseen, kuten itse suhtautuisi.
Ymmärsinkö oikein?

Esim. minä en ole järin kiinnostunut autoista. Mun kaverit ei välttämättä kyllä edes muista kertoa ostaneensa uuden auton, mutta jos muistavat, niin tuskin ne kuvittelee mun olevan kateellinen, jos totean, että ihan kiva ja thats it. Joku muu voi kuitenkin kuvitella mun olevan kateellinen vähäisten kommenttien ja ihastelemattomuuden vuoksi.

Kateutta on erilaista. Luulen, että se, miksi ketju on herättänyt niin paljon keskustelua, johtuu siitä, että kyseinen sana luo ihmisille erilaisen mielikuvan. Totesin itse aiemmin, etten ole järin kiinnostunut muiden omaisuudesta tai tilin saldosta. Enkä olekkaan. Sensijaan jos ystäväni ostaa hulppean 400 m2 talon merenrannalta, niin ihastelen sitä kyllä. Olen onnellinen ystäväni puolesta. Mietin, että tällainen voisi olla kiva, mutta totean, että meidän tuloilla ei ehkä tähän päästä, joten tyydyn nauttimaan siitä, että ystävälläni on jotain niin hienoa. Olen siis tavallaan kateellinen, koska haluaisin itsekkin sellaisen, mutta... en ole valmis näkemään sitä vaivaa, eikä mua vituta se, että jollakin muulla on jotain sellaista, jota minä en ehkä koskaan voi saada.

Harhainen kuvitelma muiden kateudesta on myös nykyään aika yleistä. Sillä pääsee vääjäämättä livahtamaan aina tilanteista, joissa pitäisi katsoa itseään peilistä, sensijaan uskottelee itselleen muiden olevan kateellisia.
On raastavaa suhtautua itseensä mahdollisimman realistisesti ja hyväksyä omat heikkoudet, virheet ja epäonnistumiset. Voi miten se kirpaisee aluksi, mutta loppujenlopuksi se on helpotus. Niin monille tämä on vaikeaa. On helppo sanoa, että mulla ei ole kavereita, kun mä olen niin varakas ja kaikki on mulle kateellisia. Se ei ole totta. Jos sulla ei ole kavereita, niin sä olet kusipää, jonka seurassa kukaan ei viihdy. Mukavia ja reiluja ihmisiä harvempi kadehtii. Niille suo mielellään kaiken hyvän..

Ja siis todettakoon tähän vielä, että olen törmännyt myös niihin, joille on ihan kamalan tärkeää kertoa, että sen taulu seinällä maksoi 20000 euroa, sen kengät 1500 euroa ja takki 2000 euroa. Kyllä mä sitä tyyppiä pidän jollakin tasolla vajakkina.

Se on hienoa, että käyttää rahaa, jos sitä on. Mun mielestä siinä ei kuitenkaan ole mitään erityisen hienoa, että sä saat isolla rahalla hienoja juttuja. Mun mielestä on paljon mahtavampaa, kun joku, jonka takkia ihastelen, kertoo, että se osti sen kirpparilta 5 eurolla. Sillon mä mietin, että voi piru, kun MIKSEN MÄ IKINÄ TEE TOLLASIA LÖYTÖJÄ???

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti

Yhteistyössä