Miksi vain yh:t saavat tukiperheen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
eräs ystäväni on yh. Välillä lapset ovat isänsä luona viikonloput (noin 2 kertaa/kk) ja 2 viikonloppua ovat tukiperheessä kuukaudessa. Äiti on töissä ja lapset päiväkodissa. Viikonloput menevät hummatessa ja mikäs siinä kun lapset ovat vuoroin isällä, vuoroin tukiperheessä. Voi, olisipa mullakin noin vapaata =( Mutta päivät töissä ja lapset päiväkodissa, viikonloput yksin lasten kanssa AINA, kun mies on töissä. Mulla ei ole omaa aikaa, ainoastaan se aika kun olen työssä ja silloinkin vieraiden lasten kanssa.

No eihän tuo nyt ihan tavallista ole, että 2 viikonloppua lapset isällään ja loput tukiperheessä.
Ilmeisesti ystäväsi jaksaminen on heikossa kantimissa ja tällä yritetään ehkäistä vielä isompia juttuja (lopullista huostaanottoa tms).

Sen sijaan tukiperhetoiminta ei ole mitenkään yksinomaan yksinhuoltajille. Tukiperhetoiminta on lastensuojelulakiin perustuva avohuollon tukitoimenpide.

Meille(2 vanhemman perheelle) olisi tarjottu tukiperhettä, vaikka isovanhemmatkin hoitavat mielellään kerran tai joskus jopa 2 kertaa kuussa lapsia.
En nähnyt tarvetta kun yhteinen aika on muutenkin kortilla harrastusten,töiden ym. takia.

Meillä vähän samankaltainen tilanne. Aika pitkälle olen vastuussa lapsista vapaa-aikana ja muuten töissä. Mutta en minä raaskis noita vielä johonkin vieraalle raahata viikonlopuiksi, kun ovat jo arkena hoidossa 7-16.30 =(

[QUOTE="Vieras";27569100]Milloin me lapsi raukat saavat olla kotona?
Vai onko kotona sellanen tilanne et lapsia ei voida sinne juurikaan päästää?
Huostaanottoko parempi?[/QUOTE]

Noh esim meidän lainatyttäremme ovat kotonaan keskimäärin 26 vuorokautta kuussa. Eli ehtivät hyvin sitäkin.

Miksi tuo olisi kummempaa kuin vaikka mummoloissa yökyläily?
:)

Onko tukiperheet siis tarkoitettu taas sellaiseksi lastenhoitoavuksi, että vanhemmat/vanhempi pääsee viihteelle? Ei mä en kyllä nyt taas ala...

Tukiperheet on tarkoitettu tukemaan vanhempien jaksamista ja tuomaan lisävaihtelua alsten arkeen. Missään ei ole sen kummemmin määritelty mitä vanhemman pitää lapsivapaansa aikana tehdä tai olla tekemättä.

• Tykkää
Reactions: pantera
[QUOTE="vieras";27568912]eräs ystäväni on yh. Välillä lapset ovat isänsä luona viikonloput (noin 2 kertaa/kk) ja 2 viikonloppua ovat tukiperheessä kuukaudessa. Äiti on töissä ja lapset päiväkodissa. Viikonloput menevät hummatessa ja mikäs siinä kun lapset ovat vuoroin isällä, vuoroin tukiperheessä. Voi, olisipa mullakin noin vapaata =( Mutta päivät töissä ja lapset päiväkodissa, viikonloput yksin lasten kanssa AINA, kun mies on töissä. Mulla ei ole omaa aikaa, ainoastaan se aika kun olen työssä ja silloinkin vieraiden lasten kanssa.[/QUOTE]

Oletko ajatellut antaa lapsiasi adoptioon, voisi tulla hiukan omaa aikaa.
Tai ottaa eroa ja antaa lapset miehelle kokonaan tai fifti fifti :)

Meillä on erityislapsi, ei tukiverkkoa päiväkodin + hoitotahon (2krt/vuosi tapaaminen) lisäksi. Emme saa tukiperhettä, koska emme ole lastensuojelun alaisia. Minusta ns. normaalin perheen ei kuulu sellaiseksi joutuakaan, siis kun meillä kuitenkin käydään töissä jne. eikä lapsen ongelmien syy löydy kotioloista.

[QUOTE="vieras";27568912]eräs ystäväni on yh. Välillä lapset ovat isänsä luona viikonloput (noin 2 kertaa/kk) ja 2 viikonloppua ovat tukiperheessä kuukaudessa. Äiti on töissä ja lapset päiväkodissa. Viikonloput menevät hummatessa ja mikäs siinä kun lapset ovat vuoroin isällä, vuoroin tukiperheessä. Voi, olisipa mullakin noin vapaata =( Mutta päivät töissä ja lapset päiväkodissa, viikonloput yksin lasten kanssa AINA, kun mies on töissä. Mulla ei ole omaa aikaa, ainoastaan se aika kun olen työssä ja silloinkin vieraiden lasten kanssa.[/QUOTE]

Tukiperhe ei ole lastenhoitopalvelu. Tukiperheen on tarkoitus tukea lasten kasvua kuin oma perhe ei tunnu riittävän. Tukiperhe on lapsia varten, ei aikuista; ei yh saa tukiperhettä päästäkseen bailaamaan vaan lapset saavat tukiperheen jos tuntuu siltä, ettei aikuisen jaksaminen riitä heitä kasvattamaan (ilman tukea).

Teillä kahden työssäkäyvän vanhemman perheenä on mahdollisuus esimerkiksi palkata lastenhoitoapua tai vuorotella lastenhoidossa. Jos miehesi ei osallistu lastenhoitoon niin se ei ole yksinhuoltajan vika vaan sinun ja miehesi keskinäinen asia.

Voisin kysyä toisinpäin. Useat kahden vanhemman perheet ovat saaneet tukiperheen vaikka lähellä on hoitavia ihmisiä pilvin pimein. Sitten taas tiedän yh:ta, jotka ovat lapsensa kanssa 24/7 kun ei yksinkertaisesti vain ole ketään, joka auttaisi, mutta siltikään eivät saa tukiperhettä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27571493:
Voisin kysyä toisinpäin. Useat kahden vanhemman perheet ovat saaneet tukiperheen vaikka lähellä on hoitavia ihmisiä pilvin pimein. Sitten taas tiedän yh:ta, jotka ovat lapsensa kanssa 24/7 kun ei yksinkertaisesti vain ole ketään, joka auttaisi, mutta siltikään eivät saa tukiperhettä.

Kyllä se aikoinaan pahalle tuntui kun pyysin sossusta tukiperhettä minulle sanottiin, että minun täytyy vaan jaksaa. Olin yksin kolmen alle kouluikäisen kanssa, oma suku satojen kilometrien päässä, miehen suku kävi vaan haukkumassa mua, lapset ei heitä kiinnostaneet. Samaan aikaan tiesin yhden äidin (työssäkäyvän), joka oli elänyt täysin tasapainosta perhe-elämää, mies jätti yllättäin, eroon sopeutuminen oli tukiperhe peruste eli hälläkin lapset joka toinen viikonloppu isällä, joka toinen tukiperheestä. Äiti löysi nopeasti uuden miehen ja alkoholin, olihan se mukava rakentaa uutta suhdetta ja ryypiskellä, kun lapset oli joka viikonloppu jaloista poissa.

Silloin kun on itse rikki, ei näe asioita niin selkeästi. Minusta tuntui silloin, että sossun mielestä leskeys ja päälle käyvä suku on pikku juttu avioeron rinnalla. Kyllä minä nyt ymmärrän, että minä oli rikkinäisenäkin lapsilleni läsnä. Rakensin minäkin aikanani sitten suhteen lapset jaloissa pyörien, eikä se haitannut. Tämä eronnut nainen, niinkuin minäkin päädyimme näiden miestemme kanssa yhteen ja aikanaan naimisiinkin.

Me jatkoimme lasten kanssa normaalia perhe-elämää johon mukaan tuli ja sopeutui tämä uusi mies. Tämä eronnut rouva jatkoi ryypiskelyä uuden miehen kanssa, meni työpaikka, meni lapset, meni koti... Ehkä hän olisi tarvinnut jotain muuta(kin) tukea eroon...

[QUOTE="jjj";27570948]Meillä on erityislapsi, ei tukiverkkoa päiväkodin + hoitotahon (2krt/vuosi tapaaminen) lisäksi. Emme saa tukiperhettä, koska emme ole lastensuojelun alaisia. Minusta ns. normaalin perheen ei kuulu sellaiseksi joutuakaan, siis kun meillä kuitenkin käydään töissä jne. eikä lapsen ongelmien syy löydy kotioloista.[/QUOTE]

On myös yksityinen täysin vapaaehtoisuteen perustuva tukiperheverkosto.

(Ja narrasit luultavasti muutenkin, koska diagnosoitu erityislapsi oikeuttaa myös kunnalliseen tukiperheeseen, viimeisen mittauksen mukaaan 82 %:ssa kunnista.)

[QUOTE="jjj";27570948]Meillä on erityislapsi, ei tukiverkkoa päiväkodin + hoitotahon (2krt/vuosi tapaaminen) lisäksi. Emme saa tukiperhettä, koska emme ole lastensuojelun alaisia. Minusta ns. normaalin perheen ei kuulu sellaiseksi joutuakaan, siis kun meillä kuitenkin käydään töissä jne. eikä lapsen ongelmien syy löydy kotioloista.[/QUOTE]

Tuo virhe systeemin taholta. Perheille voi hyvinkin olla tuki arvokas lisä arkeen vaikka "pärjäisivät ilmankin".

mä kyllä pidän luusereina ihmisiä, jotka tarvitsevat tukiperheen. Jos on normaalit terveet ihmiset niin kyllä aikuisen ihmisen pitäisi jaksaa omat lapsensa hoitaa, jos ei jaksa niin voi antaa adoptioon. Mulla on neljä lasta ja olen yh, kukaan muu ei hoida lapsiani, mutta pidän ihan luonnollisena että lapsistaan tulee huolehtia itse.

Yhteistyössä