Miksi tytöt eivät saisi olla tyttömäisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mein lapset (kaikki siis on tyttöjä ) saa ainakin olla just sitä mitä haluaa!! Isot tykkää leikkiä prinsessaa ja rakastavat vaaleanpunaista väriä, sitä pitäs olla aina ja kaikkialla, mutta haluavat myös sinisiä ja vihreitäkin vaatteita.
Pienin rakastaa ja ihannoi pääkalloja, isoja työkoneita, kaivurit, traktorit, moottorisahat, auto ja mopohullu, katselee mieluusti kun joku setä rakentaa jotain, tykkää leikkiä iskää kotileikissä, mutta myös on haltioissaan kun saa mekon päällensä ja pukeutua prinsessaksi ja kun kaikki ihailee häntä!!

Varmaan tuo jonkun verran "periytyy". Siis - olisko näin että jos äiti ei ole naisellisesti pukeutuva tai meikkaa, hän ei toivo että tytärkään alkaisi sellaisia mielestään hömpötyksiä tekemään.

Meillä taas 2-vuotias jo tykkää kiharrella ja föönata hiuksiansa, mistä lie oppinut :D Eikä mua yhtään haittaa jos se haluaa myöhemminkin prinsessailla, tosin sitähän tekee äitikin :xmas:

onneks mul ei o tyttöä ku en yhtää tykkää mistää tyttöjen jutuista...en itekää pukeudu hameesee,meikkaa tai muutenka o mikää kaunistus ku ovesta paahdan pihalle et onneks ei oo sitä tyttöä ni ei tarvi esimerkkinä olla =) enemmä noi poikie jutut o mun sydäntä lähellä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Edelleen, ihmettelen että miksi juuri ne asiat mielletään tyttömäisiksi. Että miksi ne määrittelevät sen, millainen on "tyttömäinen" tyttö. Miksi tyttömäinen on juuri sellainen, aika materialistinen ja ulkokohtainen.

Mitä materialistista ja ulkokohtaista on siinä, että tykkää vaaleanpunaisesta ja Hello Kittystä, verrattuna siihen että tykkää vihreästä ja Turtleseista vaikkapa? Sillä onhan niilläkin tytöillä, jotka eivät hörhelöjutuista tykkää, joku mielenkiinnon kohde ja lempparijuttu, lempivärit jne.

Tätä minäkin ihmettelen, että nämä yleisen käsityksen mukaiset tyttömäiset/naiselliset jutut leimataan heti materialismiksi..

Se on varmaan joku vastareaktio, jos on itse kokenut, ettei täytä kaikkia tytölle asetettuja odotuksia. Tyttömäisyydessä ei ole mitään vikaa, kunhan siihen ei liity painavia ja ahdistavia odotuksia ja kunhan se ei ole pakollista.

Minulla on tyttömäinen tyttö, joka halusi että hänelle ostetaan rautakaupasta pieni porakone.

Täysi peesi ap:n tekstiin. Lasten pitäisi olla jotenkin pikkuaikuisia kopioita vanhemmista... ja voi kauhistus jos mustiin pukeutuvan mamman lapsi tykkäisin olla pikku-prinsessa...

Olen ollut siinä uskossa, että kaikilla pikkutytöillä on jonkin asteinen ohimenevä prinsessakausi, jos vain vanhempi sen sallii.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Varmaan tuo jonkun verran "periytyy". Siis - olisko näin että jos äiti ei ole naisellisesti pukeutuva tai meikkaa, hän ei toivo että tytärkään alkaisi sellaisia mielestään hömpötyksiä tekemään.

Voi olla. Toisaalta, eniten vaaleanpunaista/prinsessaa/koruja yms vastustava tuntemani äiti on itse todella naisellisesti pukeutuva, hoikka ja kaunis, meikattu ja laitettu. Mutta pukee tyttönsä tummansiniseen ja autokuvioon, vaikka lapsi itse haluaisi jotain muuta. Heillä tosin mies toivoi kovasti poikaa, ultran mukaan piti tulla poika mutta tulikin tyttö, molemmat vanhemmat pettyivät kovasti ( |O :| ) ja he päättivät jo tytön ollessa ihan pieni että hänelle ei koskaan mitään prinsessajuttuja ja vaaleanpunaisia osteta. Outoja ovat mun mielestä :snotty: ja aina, kun tyttö on meillä, annan hänen ihan vapaasti pukeutua prinsessaksi ja leikkiä meidän tytön My Little Ponyilla :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
onneks mul ei o tyttöä ku en yhtää tykkää mistää tyttöjen jutuista...en itekää pukeudu hameesee,meikkaa tai muutenka o mikää kaunistus ku ovesta paahdan pihalle et onneks ei oo sitä tyttöä ni ei tarvi esimerkkinä olla =) enemmä noi poikie jutut o mun sydäntä lähellä!

No mutta. Naiseksi sinäkin olet kasvanut?? Minkälainen äiti sinulla oli esimerkkinä? Ei se tarkoita että kaikkien naisten pitää meikata , olla kaunis ja käyttää hametta jos on tyttölapsia. Ihan normaaleiksi naisiksi hametta käyttämättömienkin lapset kasvaa, luulisin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:

No tykkäätkö sä hirveesti jostain Spidermanista, ötököistä, autoista, Puuha Petestä, yms sitten? :D
Minä ja lapseni ollaan ihan erillisiä yksilöitä: lapsilla on oma makunsa ja mulla omani.

Minulla on poika sekä tyttö. Ja kyllä, meillä toivon ja haluaisin, että tytöstä tulisi tyttömäinen kaikkine rimssuineen ja röyhelöineen.. Itse en sellainen ole, mutta.. puen hänet jo nyt vain valeanpunaiseen tms "tyttö" väriin. Meillä on pinnejä päässä jo vaikka ikää alle 1v. Ja kyllä, olen ylpeä pienestä prinsessastamme! :D

Toisaalta meidän poika on myös erittäin poikamainen kaikkine örkkeineen, ötököineen ja romuleikkeineen.

meillä tyttö 4v. tykkää kans kaikista prinsessajtuista ja söpöistä eläinpaidoista sun muista, ja hörhelöä on omassa sängyssään ja pyyhkeissä ym.
mä olin pienenä ns. poikatyttö, tai niin mun äiti mut halusi pukea ja mua harmitti tosi paljon kun äiti ei suostunut mulle ostelemaan vaaleanpunaisia vaatteita vaan aina jotain poikamaisia verkkapukuja ja sisävaatteita. mutta mun äitini kyllä vihaa yli kaiken vaaleanpunaista.
ehkä mä siksi ostankin lapselleni juuri sitä mistä hän tykkää, ja jos joskus tykkää pukeutua poikamaisesti niin mikäs siinä, sitten mennään ja ostetaan ne hiphop vermeet sun muut.

mun 15v pikkuveli käyttää mun vanhaa vaaleanpunaista kukkareppua koulussa samoiten mun vanha kynäpenaali uusio käytössä
on sillä poika hössötyksiäkin ollu mut nyt mun vanhat koulukamppeet uusio käytössä jos joku niistä pilkkaa niin pikkuveli totee vaan et oot kade.

Alkuperäinen kirjoittaja pömppis:
mun 15v pikkuveli käyttää mun vanhaa vaaleanpunaista kukkareppua koulussa samoiten mun vanha kynäpenaali uusio käytössä
on sillä poika hössötyksiäkin ollu mut nyt mun vanhat koulukamppeet uusio käytössä jos joku niistä pilkkaa niin pikkuveli totee vaan et oot kade.

eikös pojilla olekkin nyt muotia ollut tuo vaaleanpunainen? mun veli 17vee kulkee vaaleanpunaisessa kauluspaidassa ja talvella sillä on pinkki pipo...

Mä oon miettin samaa, ja just sitä, että VANHEMMAT tyrkyttää omia tykkäämisiään lapsille, mutta myönnän, että syyllistyn välillä samaan... :ashamed:

No viimeistään murrosiässä tulee omat mieltymyksen kolisten vastaan. :D

No tykkäätkö sä hirveesti jostain Spidermanista, ötököistä, autoista, Puuha Petestä, yms sitten? :D
Minä ja lapseni ollaan ihan erillisiä yksilöitä: lapsilla on oma makunsa ja mulla omani.

Tää on viisaasti sanottu. En sano, että lapsen pitäisi aina saada päättää, mutta jos tyttö tykkää vaaleanpunaisesta ja hörhelöistä, kyllä mä sen voin hänelle suoda vaikka itselläni ei ikinä ole ollut prinsessavaihetta ja en ole vaaleanpunaisesta ja koruista pitänyt.

Kyllä mä puin tytön pienenä kaikkiin muihin väreihin, paitsi vaaleanpunaisiin, ekan 2 vuoden aikana en itse ostanut yhtään ainoaa vaaleanpunaista vaatetta. Mutta sitten kun oma mielipide alkoi tulla esiin, niin on sitä kuunneltu. Nyt 4-vuotiaana sentään onneksi tyttö suostuu joskus käyttämään jopa housuja, noin vuoden ajan ei käyttänyt muita kuin hameita ja mekkoja! :D

Edelleen, ihmettelen että miksi juuri ne asiat mielletään tyttömäisiksi. Että miksi ne määrittelevät sen, millainen on "tyttömäinen" tyttö. Miksi tyttömäinen on juuri sellainen, aika materialistinen ja ulkokohtainen.

Mitä materialistista ja ulkokohtaista on siinä, että tykkää vaaleanpunaisesta ja Hello Kittystä, verrattuna siihen että tykkää vihreästä ja Turtleseista vaikkapa? Sillä onhan niilläkin tytöillä, jotka eivät hörhelöjutuista tykkää, joku mielenkiinnon kohde ja lempparijuttu, lempivärit jne.

Rakas ihminen hyvä. Voisit määritellä ihan hyvin myös vaikka niin, että tyttömäisyyttä on sininen, paskakasan kuvalla varustettu paita, neljä kettinkiä kaulassa ja askeettinen. Yhtä lailla ne ovat materialistisia määreitä, ja ihmettelen että miksi tyttömäisyys on olevinaan jotain ulkokohtaista ja materialistista. Itsehän sinä määrittelit, että tyttö ei saa olla tyttömäinen, jos joku "kieltää" luettelemiasi asioita.

Minä itse en asettanut vaaleanpunaista tai muitakaan luettelemiasi asioita minkäänlaiseen arvojärjestykseen. Kun ihmettelin sitä, että miksi ja missä vaiheessa tyttömäisyys rinnastuu juuri kaikkeen sellaiseen. (Ja kyllähän tyttö voi olla tyttömäinen, vaikka kulkisi päivät sinisissä kumppareissa ja jätesäkki päällään).

Mutta en minä todellakaan ala tästä vääntää, jos minua ei edes yritetä ymmärtää.

mikä sitten on sinusta tyttömäistä, miten kukaan voi ymmärtää sinua jos et anna esimerkkejä!

Kohtuus kaikessa. Mulla menisi hermo niin yltiö söpöilyssä kuin mustassa pääkallossa. Se ei tarkoita etteikö tytöllä voisi olla prinsessajuttuja, mutta kermakakku ei ole liian paljon syötynä enää hyvää.

Mutta ongelmaa ei ole, pidetään tää poika miehekkäänä. Sille ostetaan muutama vaaleanpunainen vaate, muita iloisen värisiä vaatteita, leikkiastiat, leikkiruokia ja pusutellaan ahkerasti. Mutta tämän pojan huone ei ole toivottavasti koskaan täynnä örkkejä ja muuta rumaa kamaa. Saa haukkua...

Mutta ehkä olisin kasvattanut tytön samoin, mähän olen vaan insinööri vaikkakin hameessa ja naisekkaissa vaatteissa...

Eikö tämä prinsessakausi jotenkin liity siihen, että pikkutytön pitäisi kokea isän ihailua ja hyväksyntää kasvaakseen naiseksi? Tytön pitää saada tuntea olevansa kaunis ja ihana ja isän pitää osoittaa ihailevansa häntä, tai muuten tyttö saattaa hakea miesten hyväksyntää koko ikänsä. Ikävää jos lapselle osoitetaan että ei ole hyväksyttävää pukeutua "ihanasti" eli monen pikkuprinsessan mielestä juuri vaaleanpunaisiin hörhelöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Taas kerran... mitään välimuotoa asiasta ei näköjään ole. Rekkalesbo tai prinsessa on vaihtoehdot. Tapelkaa tapelkaa.

Kuka väitti, että välimuotoja ei ole?
Mullakin on välimuoto: prinsessoista pitävä tyttö, joka rakastaa myös kaikenlaista perinteisesti poikamaiseksi miellettävää juttua. Pukeutuu vaaleanpunaiseen, Hello Kittyyn ja mekkoihin, tai Beckhamin pelipaitaan ja farkkuihin. Leikkii niin My Little Ponyilla kuin pikkuautoillakin.
Siitäkin huolimatta tuo prinsessa-osuus on monille liikaa. Ja ihmettelen kovasti että miksi.
Ja pojan kohdalla monelle on taas liikaa se, että sälli tykkää Bratzeista, nukkeleikeistä, leikkikeittiöllä hääräämisestä yms - traktoreiden, työkalujen, Spidermanin ja autojen lisäksi.

saa olla tyttömäinen, äidin pitäisi ensin olla sinut oman naisellisuuden kanssa(mikä on harvinaista nykyään kun vaatimukset on mitä on) sitten on helpompaa tukea tyttären tyttömäisyyttä.

Mä olen itse iloinen siitä, että meidän poika tykkää punaisesta, leikkii prinsessaa jne. Mutta: en todellakaan harmittele, jos hän sattuu käyttäytymään hyvin äijämäisesti ja leikkii ns. poikaleikkejä. En myöskään ymmärrä tuollasta "onneksi meillä ei..." asennetta, josta ap puhui. Etenkin se oli tosi tökeröä käytöstä ap:n tyttöä kohtaan.

Mun serkku ja hänen avokkinsa korostavat ns. sukupuoletonta kasvatusta ja ovat tällä hetkellä harmissaan siitä kun esikoistyttärellä on menossa vaaleanpunainen prinsessakausi. Sinänsä on hienoa, että lapsen annetaan ymmärtää että ei ole olemassa poikien ja tyttöjen juttuja ja sukupuoleen liittyviä rajoituksia. Toisaalta on sitten hieman nurinkurista, että prinsessajuttuja yms. pidetään huonoina. Eikö tällaisen kasvatusperiaatteen valossa pitäisi hyväkstyä kaikki ja kunnioittaa lapsen omia valintoja?

Yhteistyössä