Meillä on lähipiirissä monia sellaisia, jotka tykkäävät ottaa sitä alkoa ihan humalaan asti, kellään ei mielestäni kuitenkaan mitään ongelmaa kuitenkaan sen kanssa. Oma isä oli alkkis ja isäpuolellekin se alkoholi maistui reippaasti. Äiti taas otti kohtuudella, koskaan en lapsena häntä kännissä nähnyt. Enkä nyt muista muutenkaan ottiko edes sitä yhtä meidän seurassa, vissiin joskus. Miehellä on vähän samanlaista taustaa kotioloista, ja silti molemmat ollaan ihan kohtuukäyttäjiä. En muista milloin viimeksi olen humalassa ollut, tosin olin vasta raskaanakin, eikä silloin ollut yhtään vaikeaa olla ilman. Kyllä sitä välillä kaipasi sitä siiderin/lonkeron makua, ei muuta. Nuo alkoholittomat versiot kun ei oikeasti siltä maistu, sama jos mehua sitten juo. Ehkä kerran viikkoon otetaan se yksi saunalonkero, välillä ei sitäkään. Vauvan synnyttyä kieltämättä kerran nolotti kun kaupasta mies osti 18-packin kaljaa, varpajaisia varten. Itse ei kaljaa juo ollenkaan, mutta eiköhän siellä jotkut palstamammat pitäneet meitä samantien ihan vastuuttomina vanhempina. Tuon takia osaltaan jätän sen alkoholin oston siihen, kun vauva ei ole mukana. Kun ei joku palstamamma kuitenkaan tajua, että se six-pack kestää meillä miehen kanssa koko kuukauden. No, nyt ei taas sitten alkoa mene yhtään, kun olen jälleen raskaana. Toisaalta olishan se ollut kiva kerran tässä välissä käydä vähän tuulettumassa, mutta en kaipaa mitään kunnon humalatilaa ja etenkään sitä pahaa oloa seuraavana päivänä. Tosin kävin kyllä yhden kerran baarissa tässä välissä, tuli otettua "jopa" 3 lonkeroa. Ihan kamalaa!
Kyllä meillä ainakin opetetaan nää lapset siihen, että on ihan ok ottaa se saunaolut tms. joskus. Jossain teini-iässä se alkaa kiinnostaa kuitenkin, kun todennäköisesti joku kaverikin houkuttelee. Tietävät sitten että sitä alkoholia voi ottaa ihan kohtuudellakin, eikä vedetä heti perseitä. Niinkuin saattaisi käydä, jos ne vanhemmat on aina siihen alkoon suhtautunut negatiivisesti ja ehdottomasti sen kieltäneet. Koska kyllähän suurin osa teineistä niitä rajojaan kokeilee. En tietenkään kannusta lapsiani isompana juomaan, mutta mahdollisesti ne tekee sen kuitenkin. Parempi, että suhtautuvat siihen sitten järkevästi. Ja ei niistä alkkisten lapsista tosiaan aina tule alkkiksia. Kuten sanoin, oma isä ja isäpuolikin joi siis reippaasti. Ja minä taas olen päättänyt, että en sellaiseksi halua. Osaan tosiaan ottaa kohtuudella ja se yksi lonkero tosiaan jää siihen yhteen.