Miksi tällä palstalla suhtaudutaan niin negatiivisesti alkoholiin?

• Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
[QUOTE="vieras";28190467]Jos vaikka asuu maaseudulla? Siellä ei kohtuukäyttäjiä ole.[/QUOTE]väärin, on täällä ainakin kaksi.

ja meidän lisäksi löytyy vielä vähintään 50 muuta.

tiukkisko
Minusta on ok, jos joku ottaa ruualla lasin viiniä tai juo kerran viikossa tai kahdessa saunakaljan. MUTTA kun se niin harvalla jää tähän kohtuuteen. Kaupasta kannetaan joka perjantai ja usein keskellä viikkoakin mäyräkoira kotiin. Lasten ei kuulu nähdä vanhempiaan alkoholin vaikutuksen alaisena.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
"vieras"
[QUOTE="vieras";28190462]Miten voi olla että joku ei tunne yhtään kohtuukäyttäjää irl?[/QUOTE]

Kyllä minä vaan tunnen, suurin osa ihmisistä jotka tunnen ovat kohtuukäyttäjiä.
Absolutisteja tunnen kaksi, toinen heistä on entinen alkoholisti. Alkoholisteiksi tai ei-kohtuukäyttäjiksi luokiteltavia mun tuttavapiirissä on kolmisen kappaletta.
Yksi niistä oma appiukko :(

"Vieras"
Siis miten harvalla? Oletko säkin niitä joka ei tunne muutakuin alkoholisteja ja juoppoja? Ekat ei juo ollenkaan kun eivät uskalla ja toiset vetää kokoajan lärvit sata lasissa?

Onko joillekin vaikeaa uskoa, että voi ottaa saunaoluen esim. neljästi viikossa ja viikonloppuna kaksi lasia viiniä, ehkä jopa viikolla yhden lasin viiniä? Ja elämä kulkee normaalisti. Kohta jo joku herran enkeli rääkyy että miksi ei voi olla ilman jne jne.

Minusta on ok, jos joku ottaa ruualla lasin viiniä tai juo kerran viikossa tai kahdessa saunakaljan. MUTTA kun se niin harvalla jää tähän kohtuuteen. Kaupasta kannetaan joka perjantai ja usein keskellä viikkoakin mäyräkoira kotiin. Lasten ei kuulu nähdä vanhempiaan alkoholin vaikutuksen alaisena.

"Lilii lisänimetön"
Miten niin "niin harvalla se jää kohtuuteen"? Johan tässäkin ketjussa todettiin, että suurin osa meistä on ihan oikeita kohtuukäyttäjiä.

kohtuus
[QUOTE="Vieras";28190501]Siis miten harvalla? Oletko säkin niitä joka ei tunne muutakuin alkoholisteja ja juoppoja? Ekat ei juo ollenkaan kun eivät uskalla ja toiset vetää kokoajan lärvit sata lasissa?

Onko joillekin vaikeaa uskoa, että voi ottaa saunaoluen esim. neljästi viikossa ja viikonloppuna kaksi lasia viiniä, ehkä jopa viikolla yhden lasin viiniä? Ja elämä kulkee normaalisti. Kohta jo joku herran enkeli rääkyy että miksi ei voi olla ilman jne jne.[/QUOTE]

Minusta tuollainen ei ole kohtuukäyttöä. Tästä muut voivat olla erimieltä, ihan vapaasti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190497]Juu mäkin tunnen muutaman omasta mielestään kohtuukäyttäjän.

Se kohtuukäyttökin on vähän suhteellista, heille se on mäyräkoira perjantaisin.

Niin..[/QUOTE]

No, jokainen alkoholistihan on omasta mielestään kohtuukäyttäjä. Eihän sitä kohtuukäyttöä pidä ihmisen oman mielipiteen mukaan arvioida, vaan todellisen kulutuksen mukaan.
Aika huono tuttavapiiri kyllä, jos ei tunne muita kuin juoppoja...

"Lilii lisänimetön"
Hei te kohtuukäyttöä epäilevät: laittakaa mulle tilasto, jossa kerrotaan että suurin osa suomalaisista käyttää liikaa alkoholia tai on alkoholin suurkuluttajia?

Ja keskustelu menee ihan naurettavaksi, jos jokaisella on eri merkitys sanalle "kohtuukäyttö", ja jos sen jonkun mielestä vaikka 5 annosta alkoholia VIIKOSSA ei ole kohtuukäyttöä. Keskustellaan ainakin yhteisillä termeillä - kohtuukäytön rajat on määritelty, ja helpointa on jos puhutaan yhteisesti määritellyin termein.

Kohtuun yläraja voi joistain tuntua paljolta (minustakin), mutta muistetaas taas: suurin osa käyttää vähemmän.

"Vieras"
Joillekin kohtuukäyttöä on vissiin se yksi saunakalja joka kymmenes saunakerta ja sitten 2 kertaa vuodessa kännit joka on maksimissaan 5 siideriä ettei vaan olla huppelissa. :D

46u946
Mä en tunne henkilökohtaisesti ihan oikeasti ketään kohtuukäyttäjää. Kaikki tuttavat ja sukulaiset juovat perseet olalle aina kun ottavan sen "yhdenkin". Itse olen samanlainen. Siksi kai hankala uskoa tähän kohtuukäyttöön. Ylempänä jo selvitinkin miksi en itse tykkää juoda yhtä tai kahta.

Kyllä yhden saunaoluen juonti onnistuu ja joskus pari kertaa vuodessa saatan juoda saunakaljan.
Aiheesta jo muutama muukin kysyi mutta miten voi oikeasti olla mahdollista ettei tunne YHTÄÄN kohtuukäyttäjää? Mitä helvettiä? Että ihan jokainen sun kavereista, sukulaisista, perheestä, työkavereista jne. on ongelmakäyttäjiä?
Tulikohan nyt vähän muunneltua totuutta, en nyt ihan usko että vois olla totta...

jumalan siunausta
[QUOTE="Lilii lisänimetön";28190539]Hei te kohtuukäyttöä epäilevät: laittakaa mulle tilasto, jossa kerrotaan että suurin osa suomalaisista käyttää liikaa alkoholia tai on alkoholin suurkuluttajia?

Ja keskustelu menee ihan naurettavaksi, jos jokaisella on eri merkitys sanalle "kohtuukäyttö", ja jos sen jonkun mielestä vaikka 5 annosta alkoholia VIIKOSSA ei ole kohtuukäyttöä. Keskustellaan ainakin yhteisillä termeillä - kohtuukäytön rajat on määritelty, ja helpointa on jos puhutaan yhteisesti määritellyin termein.

Kohtuun yläraja voi joistain tuntua paljolta (minustakin), mutta muistetaas taas: suurin osa käyttää vähemmän.[/QUOTE]

jeesus joi vain kulauksen viiniä,sen verran saa juoda kerran vuodessa.

"vieras"
Voi luoja mitä keskustelua, vaikka en edes lukenut kuin ensimmäisen ja vimeisen sivun. Tuntuu täysin hullulta, että joku ei tunne yhtään kohtuukäyttäjää tai jotkut ei tajua, että suurimmalle osalle ihmisistä kohtuukäyttö on ihan yksinkertaista. Totta kai minäkin tunnen ihmisiä, joille kohtuukäyttö on ihan vierasta, mutta mun lähipiirissä alkoholi ei ole kenellekään ongelma. Minä ja mieheni juomme lähinnä vain viiniä ja viinipullo voikin aueta ihan vaikka maanantaina. Tosin siitä juodaan lasilliset ja samalla viikolla samoin kerran/pari kertaa. Mutta se sama viinipullo riittää koko viikon. Välillä emme juo pariin viikkoon yhtään. Koskaan emme juo itseämme humalaan. Miten ihmeessä tällainen alkoholin käyttö voi olla jonkun mielestä ongelmallista?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190603]Voi luoja mitä keskustelua, vaikka en edes lukenut kuin ensimmäisen ja vimeisen sivun. Tuntuu täysin hullulta, että joku ei tunne yhtään kohtuukäyttäjää tai jotkut ei tajua, että suurimmalle osalle ihmisistä kohtuukäyttö on ihan yksinkertaista. Totta kai minäkin tunnen ihmisiä, joille kohtuukäyttö on ihan vierasta, mutta mun lähipiirissä alkoholi ei ole kenellekään ongelma. Minä ja mieheni juomme lähinnä vain viiniä ja viinipullo voikin aueta ihan vaikka maanantaina. Tosin siitä juodaan lasilliset ja samalla viikolla samoin kerran/pari kertaa. Mutta se sama viinipullo riittää koko viikon. Välillä emme juo pariin viikkoon yhtään. Koskaan emme juo itseämme humalaan. Miten ihmeessä tällainen alkoholin käyttö voi olla jonkun mielestä ongelmallista?[/QUOTE]

Lisään vielä, että asumme maaseudulla. Samoin lähipiirimme. Kuulumme siis siihen kymmeneen prosenttiin myös? Höpö höpö. Mistäköhän tuollaisia tilastoja vedellään?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190565]Pääkaupunkiseudulla 90% ovat kohtuukäyttäjiä, maaseudulla 90% suurkuluttajia.

Kuulutte tilastollisesti merkityksettömään 10%iin.[/QUOTE]

Missä tällaiseen tilastoon olet törmännyt?

[QUOTE="vieras";28190433]
Mun mielestä lapsillekin on hyvä nähdä kohtuullista alkoholinkäyttöä. Ihan vaan siksi, ettei ole järkevää demonisoida kaikkea alkoholin käyttöä.
[/QUOTE]

Nyt rinnastat kaksi asiaa, jotka eivät liity yhteen yhtään sen enempää kuin yksi viinilasillinen ja räkäkännissä ördääminen.

"Jee"
[QUOTE="vieras";28190467]Jos vaikka asuu maaseudulla? Siellä ei kohtuukäyttäjiä ole.[/QUOTE]

Sama tuli mieleen; pakko olla jostain perähikiältä, jossa koko suku ja tuttavat asuvat. Ei muuten voi olla noin kännivetoista porukkaa.

[QUOTE="Sari";28190686]Äärimmäisen harva osaa käyttää alkoholia kohtuudella. Yleensä käyttö lipsahtaa liikakäytöksi ja sillä on ikäviä seurauksia.[/QUOTE]

Ja siinä taas yksi tietäjä. Mihin perustat tämän tietosi (joka tuskin on tieto vaan mielipide)?

Yhteistyössä