Miksi tällä palstalla suhtaudutaan niin negatiivisesti alkoholiin?

• Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
lucifer
no mun maailma ei kaadu siihen että otan yhden tai vaikka kolmekin sauna kurkoa, samoin mies saa ottaa. meissä on se vika että siihen se sitten jääkin jos yksi aiotaan ottaa. enkä myöskään tuomitse niitä jotka eivät ota sitä yhtä, on hyvä että tietää ettei voi hallita juomistaan sen jälkeen.

Sixpack päivässä tai mäyräkoira viikonlopussa ei ole kohtuukäyttöä. Tosin kohtuukäyttäjät eivät ole kovin näkyvä osa, joten luultavasti olet oikeassa.
Eli olen oikeassa. Suurin osa meistä on kohtuukäyttäjiä.

Tapaatko oikeasti usein arjessasi sixpack-päivässä-ihmisiä? Minä en. Muutama ns. kyläjuoppo meilläkin päin toki on - ne näkyvät ja äänekkäät.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28189993:
Ja minusta sinun tapasi juoda kuulostaa ongelmalliselta.
Aijaa no ei se mulle ole ongelma jos juon kännit n. 4 kertaa vuodessa. Nytkään en ole juonut pisaraakaan moneen kuukauteen. En vaan näe järkeä siinä miksi MINÄ joisin vaikka ruuan kanssa kaljan. Ok jos jotkut juo JOSKUS. En tykkää juoda alkoholia muuta kuin humaltumistarkoituksessa.

Aijaa no ei se mulle ole ongelma jos juon kännit n. 4 kertaa vuodessa. Nytkään en ole juonut pisaraakaan moneen kuukauteen. En vaan näe järkeä siinä miksi MINÄ joisin vaikka ruuan kanssa kaljan. Ok jos jotkut juo JOSKUS. En tykkää juoda alkoholia muuta kuin humaltumistarkoituksessa.
Tarkoitin ehkä enemmänkin tapaasi suhtautua alkoholiin: kun otetaan niin otetaan räkäkännit ja ns. normaalia kohtuukäyttöä ei tunneta ja sitä jopa paheksutaan. Lasten silmille, lasten edessä totaaliabsolutismi.

Minusta se ei ole hyvä tapa.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
no mun maailma ei kaadu siihen että otan yhden tai vaikka kolmekin sauna kurkoa, samoin mies saa ottaa. meissä on se vika että siihen se sitten jääkin jos yksi aiotaan ottaa. enkä myöskään tuomitse niitä jotka eivät ota sitä yhtä, on hyvä että tietää ettei voi hallita juomistaan sen jälkeen.
Niinpä. Mun alkaa vaan tehdä lisää mieli ja vituttaa kun ei voi ottaa, niinpä en juo sitä yhtäkään. Mielummin siis rehelliset kännit sillon tällön, koska se on hauskaa kunhan ei mene liiallisuuksiin.

lisäänäitäjuntteja
[QUOTE="vieras";28190008]Hirveän paljon perustatte mielipiteitänne tunteelle, ette niinkään järjelle tai tutkimustiedolle. Noh, sitähän se konservatismi usein onkin.[/QUOTE]

noh,olipahan rakentava kommentti!

Alocohol_lover
Hölöpölä mitä sontaa tää keskustelu. Taas on toisella laidalla absolutistit ja sitten nää muka-kohtuu-käyttäjät. Ihan turhaa semmonen krooninen kohtuukäyttö. Se on ihan paskaa, että kannattais vetää 2-3 viinilasia päivässä. Paljon terveellisempää on se, että vetää yleensä nollat/todella vähän ja sitten joskus harvemmin vähän enempi. Suomalaisella vaan se "vähän enempi" tuppaa olemaan ihan törkeet räkäkännit, ei sekään hyvä ole.

Ja toisaalta turha sitä on toisten juomisiin puuttua ellei se sitten ole häiritsevää ihan oikeesti. Mutta sama koskee juomattomuutta. Mutta juomattomuuskin on ongelma jos se aiheuttaa sen, että absolutistista kehkeytyy moraalinvartija...

Mä ja mieheni ruvetiin ihan huvin vuoksi kirjoittamaan ylös alkoholin käyttöämme useempi vuosi sitten. Suunnilleen niin se on mennyt, että melkein puolet kuukausista on ihan tipattomia. Sitten tietynlaisissa juhlissa, ulkomaanmatkoilla ja kesälomilla tulee juotua vähän enemmän.

Kännissä (yli 1 promille) ollaan kumpikin oltu 3-4 kertaa vuodessa. Ja silloinkaan kyseessä ei ole mikään semmoinen että olis ihan kanttuvei. Kerran mies oli polttareissa vetänyt niin, että seuraavana päivänä oli poissa pelistä. Mutta eipä ollut kotona tuota päivää. En haluu, että lapset näkee jos käyttö menee yli. Mutta ei se koskaan kotioloissa menekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28190022:
Tarkoitin ehkä enemmänkin tapaasi suhtautua alkoholiin: kun otetaan niin otetaan räkäkännit ja ns. normaalia kohtuukäyttöä ei tunneta ja sitä jopa paheksutaan. Lasten silmille, lasten edessä totaaliabsolutismi.

Minusta se ei ole hyvä tapa.
Mä en tunne henkilökohtaisesti ihan oikeasti ketään kohtuukäyttäjää. Kaikki tuttavat ja sukulaiset juovat perseet olalle aina kun ottavan sen "yhdenkin". Itse olen samanlainen. Siksi kai hankala uskoa tähän kohtuukäyttöön. Ylempänä jo selvitinkin miksi en itse tykkää juoda yhtä tai kahta.

Kyllä yhden saunaoluen juonti onnistuu ja joskus pari kertaa vuodessa saatan juoda saunakaljan.

lapdog
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28190030:
Niin ja siis hienoa Littledeath, että tiedät että alkoholi ei sovi sinulle, ja vältät sitä. Hyvä niin. Mutta on aika ikävää moralisoida meitä normaaleja kohtuukäyttäjiä, joilla kaksi lasillista tosiaan pysyy kahdessa lasillisessa.
Miksi pitäisi sellaisiakaan moralisoida, jotka joskus vetävät enemmän? Ainakin opiskelijaelämässä aika suuri osa veti joskus ihan kunnolla ja harvalla noista kehkeytyi siitä mitään ongelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28190030:
Niin ja siis hienoa Littledeath, että tiedät että alkoholi ei sovi sinulle, ja vältät sitä. Hyvä niin. Mutta on aika ikävää moralisoida meitä normaaleja kohtuukäyttäjiä, joilla kaksi lasillista tosiaan pysyy kahdessa lasillisessa.
Okei no muutan sanomisiani, että uskon että jotkut varmaan oikeasti ottavat kohtuudella.

Mä en tunne henkilökohtaisesti ihan oikeasti ketään kohtuukäyttäjää. Kaikki tuttavat ja sukulaiset juovat perseet olalle aina kun ottavan sen "yhdenkin". Itse olen samanlainen. Siksi kai hankala uskoa tähän kohtuukäyttöön. Ylempänä jo selvitinkin miksi en itse tykkää juoda yhtä tai kahta.

Kyllä yhden saunaoluen juonti onnistuu ja joskus pari kertaa vuodessa saatan juoda saunakaljan.
Hyvä ihminen, älä luule että koko maailma on sellainen kuin tuttavapiirisi! :O Todella ahdistavaa, että leimaat esim. minut räkäkännääjäksi tai/ja vastuuttomaksi vanhemmaksi, vaikka yritän sanoa, että otan lasillisen viiniä silloin kun otan - ja lasten nähden, kyllä, perheaterioilla, kyllä.

ämpäriRuma
[QUOTE="vieras";28190035]Jos on perheellisenä, aikuisena ihmisenä PAKKO päästä ryyppäämään edes kerran kuussa, niin on kyllä säälittävä kakara kyseessä.[/QUOTE]

sinä olet todennäköisesti säälittävä läskisäkki.

"Vieras"

mulla taas kaikki ystäväni ovat näitä kohtuukäyttäjiä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lisäänäitäjuntteja;28190025:
noh,olipahan rakentava kommentti!
Kuten myös sinulla! :)

Olen jo osallistunut keskusteluun ja huomasin edustavani äärivähemmistöä. Tässäkin ketjussa näkyi taas sama ilmiö kuin tällä palstalla usein muutenkin: konservatiiviset argumentaatiokyvyttömät ihmiset hyökkäävät joukolla kanssaihmisten tapoja vastaan, eikä omia mielipiteitä haluta tai osata perustella muuten kuin tunteella tai muuten vain subjektiivisesti. Keskustelu ei kehity sillä tavalla.

"vieras"

Sun suku sitten vaan on junttikansaa ja alkoholiin meneviä, minkäs teet. Alkoholismikin tuppaa menevään polvelta toiselle, älyvapaat opettaa seuraavaa sukupolvea alkoholin "oikeaan" käyttötapaan, eli kuten sulla; absolutismi tai perseet kun otetaan. Tuolla menetelmällä ajat lapsesi sitten samaan tilanteeseen ja voit taas taivastella, että eipä tuosta lapsestakaan kohtuukäyttäjää saatu. Onko ihme, jos vanhemmalla on noin vinksahtanut tapa suhtautua alkoholiin?

Sullahan ois tässä tilaisuus muuttaa koko suvun suuntaa ja alkaa käyttää sitä alkoholia kohtuudella tai ainakin opettaa lapselle se oikea suhtautuminen ko. aineeseen. Että yhteen-kahteen voi jättää sen juomisen ja se on joskus jopa suotavaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28190035]Jos on perheellisenä, aikuisena ihmisenä PAKKO päästä ryyppäämään edes kerran kuussa, niin on kyllä säälittävä kakara kyseessä.[/QUOTE]

Kerrotko vielä, että miksi?

Yhteistyössä