Miksi tällä palstalla suhtaudutaan niin negatiivisesti alkoholiin?

• Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
Alkoholi on liuotin. En edelleenkään ymmärrä miksi kenenkään tarvitsisi työntää sisäänsä ainetta, jolla on negatiivisia sosiaalisia vaikutuksia, mahdollisuus jäädä päihderiippuvaiseksi, terveydellisiä riskejä, oman käytöksen kontrollin häviäminen, pahanmakuista, kallista, ei ainuttakaan ainesosaa jota ei muualta saisi ja jota ilman keho ei tule toimeen.
Olen samaa mieltä, jos keskustellaan puhtaan alkoholista hydroksyyliyhdisteenä tms. Tai jos puhutaan etanolista.

Mutta jos puhutaan erilaisista alkoholijuomista, niin olen aivan eri linjoilla monen kohdan kanssa. Alkaen siitä, että moni asia, missä on jotakin alkoholijuomaa, maistuu minusta hyvälle. Lasillisesta ei myöskään kadota kontrollia, ei jää riippuvaiseksi eikä sillä ole negatiivisia sosiaalisia vaikutuksia. Terveydellekin se saattaa olla eduksi, eikä hintakaan kalva kukkaroa. Jne.

Löysää vähän.

"vieras"
Ei haittaa ketään, jos sitä käyttää kohtuudella. Alkoholi on vähän niinkuin uskonnotkin. Järkevä kohtuukäyttö voi olla ihan hyväksikin, mutta jos sitä ei osaa on parempi pysytellä kokonaan erossa.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
raitis
[QUOTE="aloittaja";28189770]No ei ole luisunut alkoholinkäyttö ikinä lapsesta näiden vuosien aikana.Mun vanhempani olivat absolutisteja mutta kaikki me 3 lasta käytämme alkoholia kohtuudella että mikä meni heidän kasvatuksessaan vikaan?[/QUOTE]

No jos kaikki kaverit ja tutut käyttää alkoholia niin silloin todennäköisesti itsekkin käyttää vaikka vanhemmat olis absolutisteja. Kyllä muutkin ihmiset vaikuttaa ihmiseen eikä pelkästään vanhemmat

[QUOTE="huhheijaa";28189799]Itse kuvittelen nämä palstamammahysteerikot johonkin välimeren maahan perheillalliselle kaatelemaan viinejä altaasta alas ja paasaamaan, kuinka alkoholi on pahasta ja lasten nähden ei saa juoda tippaakaan.[/QUOTE]

Ei tarvi mennä edes Välimerelle asti... Saksassa saattavat kotiäidit istua terassilla ottamassa lasillisen viiniä keskellä päivää vauvat rintarepuissa. Hirveitä alkkiksia! Samoin ikäihmiset saattavat viettää useamman illan viikossa kulmakuppilassa naapureiden ja ystävien kanssa seurustellen. Brittikulttuuri taas pohjautuu pitkälti pubeihin, jotka ovat koko kansan olohuoneita.

Sitä, miksi tämä ei Suomessa onnistu suurelta osalta porukkaa en osaa sanoa. Ehkä me ollaan vaan vastakohtien kulttuuri, jota hysteerikot mielellään pitävät yllä.

"Jaa"
Alkoholi on liuotin. En edelleenkään ymmärrä miksi kenenkään tarvitsisi työntää sisäänsä ainetta, jolla on negatiivisia sosiaalisia vaikutuksia, mahdollisuus jäädä päihderiippuvaiseksi, terveydellisiä riskejä, oman käytöksen kontrollin häviäminen, pahanmakuista, kallista, ei ainuttakaan ainesosaa jota ei muualta saisi ja jota ilman keho ei tule toimeen.
Onhan alkoholilla runsaasti myös positiivisiakin sosiaalisia vaikutuksia, samoin terveydellisiä. Ja hyvä viini ruuan kanssa ja kylmä olut kesähelteellä maistuu hyvältä.

[QUOTE="vieras";28189750]Ihmisellä on luontainen tarve päihtyä ja päihdeaineiden historia ulottuu todistettavasti yli kymmenentuhannen vuoden päähän, todennäköisesti paljon pidemmällekin. Alkoholi sattuu olemaan esimerkiksi Suomessa sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti hyväksytyin päihde. Siihen en ota kantaa, pitäisikö näin olla, mutta on naiivia ja vääristävää ohittaa päihteiden positiiviset puolet.[/QUOTE]

Tässä on hyvä pointti. Ihmiset ei ole robotteja, ja niillä on myös psyykkinen puoli. Ja aika harvassa on sellaiset, joille ei olisi missään elämänvaiheessa tullut mieleen käyttää mitään päihdyttävää ainetta.

"Vieras"
Sun kannattaisi mennä hoitoon jos noin ahdistaa. Ootko sä niin urpo, että luulet kaikkien olevan samanlainen räkäkännejä vetävä kontrollinpuutteesta kärsivä tapaus kuin itse olet?

Koska mä en usko tuohon kohtuudella ottamiseen. Kaikki täällä muka ottaa kohtuudella aina ja lasten nähden. Ja samaan aikaan uutisoidaan alkoholin aiheuttamista haitoista perheille jne. Miksei kukaan voi myöntää että ottaa ja reilusti on kännissä?

Mä olen aina räkäkännissä kun juon, myönnettäköön. Mutta en lapsen nähden ota yhtäkään.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Anna kun arvaan, olet absolutisti?

"vieras"
Kun sitä osaa käyttää, niin sillä on positiivisia sosiaalisia vaikutuksia, terveyshyötyjä, itsetuntoa buustaavia vaikutuksia sekä lisäksi se tuottaa ihan järisyttäviä kulinaristisia nautintoja. :)

Itse olen onnellinen, etten ole alkoholisti. Vituttais suuresti, jos ei saisi koskaan juoda yhtään olutta tai viinilasillista ilman pelkoa, että hirttää putki päälle.

"vieras"
Ei tarvi mennä edes Välimerelle asti... Saksassa saattavat kotiäidit istua terassilla ottamassa lasillisen viiniä keskellä päivää vauvat rintarepuissa. Hirveitä alkkiksia! Samoin ikäihmiset saattavat viettää useamman illan viikossa kulmakuppilassa naapureiden ja ystävien kanssa seurustellen. Brittikulttuuri taas pohjautuu pitkälti pubeihin, jotka ovat koko kansan olohuoneita.

Sitä, miksi tämä ei Suomessa onnistu suurelta osalta porukkaa en osaa sanoa. Ehkä me ollaan vaan vastakohtien kulttuuri, jota hysteerikot mielellään pitävät yllä.
Suomessa ajatellaan kaikesta vahan mustavalkoisesti. Ja ei todellakaan tarvitse menna Valimerelle saakka, Lansi-Euroopassa myos kaytetaan alkoholia hyvin vapautuneesti, osana paivittaista arkea.

"Vieras"
Parasta on hirttää putki kunnolla päälle. Ei mikään rentouta niin kuin olla 1-2 vko putkeen umpitunnelissa.

[QUOTE="vieras";28189945]Kun sitä osaa käyttää, niin sillä on positiivisia sosiaalisia vaikutuksia, terveyshyötyjä, itsetuntoa buustaavia vaikutuksia sekä lisäksi se tuottaa ihan järisyttäviä kulinaristisia nautintoja. :)

Itse olen onnellinen, etten ole alkoholisti. Vituttais suuresti, jos ei saisi koskaan juoda yhtään olutta tai viinilasillista ilman pelkoa, että hirttää putki päälle.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";28189921]Onpa hyvä että hänellä on tulkki. Hänen viestistä sai kuvan että ruokaviini on liuotin eikä hän ymmärrä miksi joku tunkisi sellaista sisäänsä.[/QUOTE]

En tiedä ymmärtääkö mutta ainakin hyväksyy. Hän tietää minut nautiskelijaksi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28189967:
Olenko väärässä jos sanon, että suurin osa meistä on kuitenkin nimenomaan kohtuukäyttäjiä?
Sixpack päivässä tai mäyräkoira viikonlopussa ei ole kohtuukäyttöä. Tosin kohtuukäyttäjät eivät ole kovin näkyvä osa, joten luultavasti olet oikeassa.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Koska mä en usko tuohon kohtuudella ottamiseen. Kaikki täällä muka ottaa kohtuudella aina ja lasten nähden. Ja samaan aikaan uutisoidaan alkoholin aiheuttamista haitoista perheille jne. Miksei kukaan voi myöntää että ottaa ja reilusti on kännissä?

Mä olen aina räkäkännissä kun juon, myönnettäköön. Mutta en lapsen nähden ota yhtäkään.
Joskus joku voi jopa tarkoittaa kohtuutta! Itse kuulun siihen joukkoon! Humalassa en ole ollut vuosiin, mun käyttö on kyllä kohtuullistakin kohtuullisempaa! Yhden käden sormilla on laskettavina vuoden juomakerrat, ja silloinkin maksimissaan menee puolen litran tölkki esim siideriä! Ja ihan juu lasten nähden...

Alkuperäinen kirjoittaja normikäyttäjä;28189734:
no voi kuinka lutuista.
kuvitteletko nyt olevasi parempi kuin muut koska et juo lasten nähden?
tekopyhä akka olet,et mitään muuta.
Parempi kai se on kun juon ne räkäkännit ilman että lapsi on katsomassa? Kyllä se minun mielestä on parempi niin.

Tottakai uutisoidaan niistä ongelmista - mikä uutinen se nyt olisi, että:
Lilii lisänimetön joi illallisella lasillisen viiniä. "Maistui hyvälle ja täydensi ateriani", hän totesi tyytyväisenä. "Saatanpa ottaa toisen lasillisen illemmalla."

Daa. :rolleyes:

Ja minusta sinun tapasi juoda kuulostaa ongelmalliselta.

[QUOTE="Vieras";28189918]Sun kannattaisi mennä hoitoon jos noin ahdistaa. Ootko sä niin urpo, että luulet kaikkien olevan samanlainen räkäkännejä vetävä kontrollinpuutteesta kärsivä tapaus kuin itse olet?[/QUOTE]

Mitäs kun mä olen jo hoidossa? ;(

Yhteistyössä