Miksi syöt lihaa? Perustele?

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ja mikä näistä pihveistä tekee parempia ja millä mittapuulla (ekologisuus, eettisyys vai mikä on se mittari?) kuin se, että paistan eläinpihvin?
Vaikka se, että niitä syömällä ehkä myös se oma maailmankatsomus avartuu.

Ei käy keliaakikolle...
Anteeksi, mitään muuta kasvisruokaahan ei ole olemassa.

[QUOTE="vieras";24042869]ai ei ole vaikeampaa! tota seitania pitää tehdä edellisnä päivänä pari tuntia.

Mulla on aikaa ruoanlaittoon puoli tuntia päivässä, eikä se mua sen enempää kiinnostakaan.
Viikonloppuna vain voin tehdä jotain haudutusta tai pitkää paistoa vaativaa.
Mutta jos on kaunis ilma, niin en todellakaan köki keittiössä vaan olen ULKONA.
niin, en kyllä tykkää grillatusta lihasta yhtään.

Mutta siis syön lihaa, koska ihminen on sekasyöjä ja liha on taivaallisen hyvän makuista.
Pyrin välttämään tehotuotettua, saan työkaverilta ostettua silloin tällöin riistaakin.[/QUOTE]
Anteeksi, pistän jatkossa maksalaatikon mikroon ja nautin sen vartissa. Jää minullekin enemmän aikaa olla ulkona.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24042915]Vaikka se, että niitä syömällä ehkä myös se oma maailmankatsomus avartuu.


Anteeksi, mitään muuta kasvisruokaahan ei ole olemassa.


Anteeksi, pistän jatkossa maksalaatikon mikroon ja nautin sen vartissa. Jää minullekin enemmän aikaa olla ulkona.[/QUOTE]

Kunhan huomautin tuosta yhdestä, jonka linkitit. Hassu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042915]Vaikka se, että niitä syömällä ehkä myös se oma maailmankatsomus avartuu.


Anteeksi, mitään muuta kasvisruokaahan ei ole olemassa.


Anteeksi, pistän jatkossa maksalaatikon mikroon ja nautin sen vartissa. Jää minullekin enemmän aikaa olla ulkona.[/QUOTE]

ai jos ei tykkää kokkauksesta, syö vain eineksiä. Hiukka pitkälle vedetty johtopäätös.
Jos mä saisin valita, en laitaisi koskaan itse ruokaa, mä en tykkää kokkaamisesta.
Mutta kun olen kerran halunnut lapsia, niin teen lapsille terveellistä ruokaa. Ja sen pystyy tekemään puolessa tunnissa käyttämättä eineksiä tai marinadikanaa. Olen harjoitellut 20 vuotta, niin tiedän.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24042973]Niin? Siinä puolessa tunnissa pystyy tekemään monipuolista ja ravitsevaa kasvisruokaakin ilman eineksiä.[/QUOTE]

Pystyy kyllä. Minäkin pystyn, mutta kroppani alkaa jossain vaiheessa vaatia muutakin. Muutama kuukausi menee kasvisruualla ihan kivasti, ilman maitotuotteita tai kananmunaa, mutta sitten alkaa lihanhimo.
 
[QUOTE="vieras";24042915]Vaikka se, että niitä syömällä ehkä myös se oma maailmankatsomus avartuu.
[/QUOTE]

Mä olen kuullut mm. matkustelun ja opiskelun avartavan maailmankatsomusta. Nekin on mun mielestä jopa kyseenalaistettavissa olevia väitteitä.
Mutta siis, miten ihmeessä parin päivän vaivannäkö kasvispihvien eteen avartaa mun maailmankatsomusta?
Jos ei lasketa sitä, että tuossakin esimerkkireseptissä osa raaka-aineista on kyllä nähnyt avaraa maailmaa kun niitä on (mahdollisesti ei-niin-eettisesti kasvatettu ja epäekologisesti) kuskattu tänne napapiirin laitamille. Tai mä joutuisin tuhlaamaan aikaa, vaivaa, bensaa ja sitä myöten luontoa, että metsästän pitkin lääniä noita kaiken maailman etikoita ja tabasco-soosseja...

Mä mieluummin paistan sen pihvin siitä hirvestä, joka on ensin popsinut jäkälää tuossa lähimetsässä ja jonka naapurin setä sitten tuurilla ampui, ennen kuin hirvi jäi auton alle... Tai tuossa syksymmällä palan fileetä jostain noista sonneista, jotka nyt onnellisena laiduntaa tuossa naapurin pellolla.
Tai haudutan viinissä jonkun noista omista kukkopojista, jotka sitä ennen ovat saaneet nokkia jyviä, hiekkaa, biojätteitä ja tuhkaa, ja köyriä kanoja pitkin pihaa ja vapaana ihan sydämensä kyllyydestä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aninka
"vieras"
Mutta siis, miten ihmeessä parin päivän vaivannäkö kasvispihvien eteen avartaa mun maailmankatsomusta?
Eipä se pelkkä kasvispihvien vääntämiseen nähty vaivannäkö avarrakaan sitä maailmankatsomusta, vaan se, että näkee ruoan olevan kokonaisvaltainen elämys, jossa nautinto ei ole kiinni pelkästään siitä, onko lautasella lihaa vaiko jotain muuta.
 
Mie en jaksa perehtyä kasvisruokavalioon niin paljoa, että saisin pelkillä kasviksilla tasapainoisen ja kaikenkattavan ruokavalion kasvaville lapsille sekä itseni ja miehen tarpeisiin.

Sen lisäksi olen joskus antanut itseni ymmärtää, että jos ihminen olisi tarkoitettu pelkästään kasvissyöjäksi, niin hampaat olisisivat todennäköisesti erilailla kehittyneet... eli puruklusto olisi ns. sekasyöjän purukalusto ja sen mukaan minäkin syön. (Tosin en tiedä tuosta, onko se miten totta.)
 
"vieras"
Sen lisäksi olen joskus antanut itseni ymmärtää, että jos ihminen olisi tarkoitettu pelkästään kasvissyöjäksi, niin hampaat olisisivat todennäköisesti erilailla kehittyneet... eli puruklusto olisi ns. sekasyöjän purukalusto ja sen mukaan minäkin syön. (Tosin en tiedä tuosta, onko se miten totta.)
Niin, mikä ihminen todella onkaan...

YouTube - ‪Are humans carnivores? - analysis‬‏
 
[QUOTE="vieras";24043023]Eipä se pelkkä kasvispihvien vääntämiseen nähty vaivannäkö avarrakaan sitä maailmankatsomusta, vaan se, että näkee ruoan olevan kokonaisvaltainen elämys, jossa nautinto ei ole kiinni pelkästään siitä, onko lautasella lihaa vaiko jotain muuta.[/QUOTE]

Pakko todeta, että emmävaantajuu.

Mä nautin hyvästä ruuasta, kyllä. Se on ihan kokonaisvaltainen elämys. Se on sitä silloin, kun mä hanskat kädessä nyhdän nokkosia ryöpättäviksi, haen viereiseltä tuottajatorilta jauhot, omasta kanalasta munat ja paistan niistä nokkospannarin. Sillä aikaa kun se paistuu, ehtii mainiosti keittää kaveriksi vielä raparperihillon.

Vaan ihan yhtä nautinto se on, kun paistaa palan siitä sonnin persuuksesta, keittää uudet potut, raapaisee palan meijerivoita kylkeen ja pilkkoo vihreän salaatin kaveriksi.

En siis keksi yhtään hyvää syytä syödä PELKÄSTÄÄN kasvisruokaa, vaikka en välttämättä päivittäin sitä lihaa lautaselleni ladokaan. Ja se kai tässä ketjussa oli alkuperäinen ajatus?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042973]Niin? Siinä puolessa tunnissa pystyy tekemään monipuolista ja ravitsevaa kasvisruokaakin ilman eineksiä.[/QUOTE]

eikä pysty. johan potut kiehuukin sen puoli tuntia, sitä ennen ne on vähintään pestävä. Kattilallinen, täällä on enemmän kuin 1 hlö syömässä.

No, sit pitäis syödä vissiin jtn papuja et saa proteiinia. En ole vielä eläissäny syönyt hyvän makuista papua, linssiä tms. Ja olen niitä syönyt, mutsi oli ihan intona niihin. Samoin olen syönyt saavikaupalla ituja. Ei ole hyvää, eikä lähde nälkä!

Suosin mieluummin suomalaista. Ai niin, kuori ja keitä lanttu puoleen tuntiin...
 
Lihasta (ja eläinkunnan tuotteista) saan vitamiineja ja kivennäis/hivenaineita, proteiineja. Vie nälän, saan rakennusaineita, ja liha on hyvää. :)
Mitään soijaa en ala syömään. :x
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Syön lihaa, koska minusta eläinten syöminen ei ole väärin. Syön luomulihaa, koska uskon että se on eettisemmin tuotettua. Syön kasvispainotteisesti, koska uskon että se on ekologisempaa. Saatan toki olla väärässä.

En jaksaisi käyttää ruoanlaittoon niin paljon aikaa ja vaivaa, että valmistaisin vaikka seitania. Samasta syystä en leivo, seiso grillin ääressä tai tee sushia itse. Minulla ei myöskään ole intoa tai aikaa kalastaa/metsästää/hoitaa puutarhaa, siksi ostan kalani, lihani ja kasvikseni.
 
koska olen laiska, en saisi lapsille tarpeeksi ravintorikasta ruokaa laiskoin keinoineni. lapset saa siis maustamatonta kananfilettä (ostaisin luomua jos olisi) sekä ehkä kerran viikossa paistista kaupassa jauhettua lihaa, josta teen perusmakaroonilaatikon, kastikkeen tms mitä toivovat.

olin kasvissyöjä ennen lapsia pari vuotta. en juurikaan pidä lihan mausta. syön kanaa ja kalaa ja bicmac hampurilaisessa nautaa. pakkausjauheliha on oksettavaa, en tajua miten sitä voi syödä. kaikista kamalin ajatus on jotkut pakkauslihapullat, söisin mieluummin vaikka kärpäsiä. ainiin joo, syön myös kalkkunaleikettä leivän päällä joskus, lapset syö sitä useinkin.

siinä meidän perheen lihat, ei taida olla kovin paljon kuitenkaan jos vertaa keskimääräiseen kulutukseen suomalaisissa perheissä.
Heh. Huvittaa jotenkin, että syöt bicmac -lihaa ja kalkkunaleikettä, mutta pakkausjauheliha on olevinaan yök. :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24043097]eikä pysty.[/QUOTE]
Ei pystykään, jos maailmankatsomus on noin rajallinen. Kannattaa opetella näkemään maailma positiivisten, eikä negatiivisten, tuntemuksien kautta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24042987:
Mä todella pidän lihan mausta. Tarkemmin sanottuna sianlihan mausta. Siis oikeasti, ilman mitään mausteita.
Mä taas en pidä juurikaan sianlihan mausta. Possua syön toisinaan pekonina ja sitten harvoin joitain kinkkuleikkeleitä - ja tietenkin, jos sitä jossain ruoaksi tarjotaan. Kotiin emme kuitenkaan oikeastaan koskaan osta sianlihaa. Nauta on minusta maukkaampaa.
 
[QUOTE="vieras";24043097]eikä pysty. johan potut kiehuukin sen puoli tuntia, sitä ennen ne on vähintään pestävä. Kattilallinen, täällä on enemmän kuin 1 hlö syömässä.

No, sit pitäis syödä vissiin jtn papuja et saa proteiinia. En ole vielä eläissäny syönyt hyvän makuista papua, linssiä tms. Ja olen niitä syönyt, mutsi oli ihan intona niihin. Samoin olen syönyt saavikaupalla ituja. Ei ole hyvää, eikä lähde nälkä!

Suosin mieluummin suomalaista. Ai niin, kuori ja keitä lanttu puoleen tuntiin...[/QUOTE]

Todellakin pystyy. Maukkaan ja ravitsevan kasvispastan tai riisipohjaisen ruoan, keiton tms. tekaisee ihan yhtä nopeasti kuin lihamätönkin. Ei niitä kasviksia ole pakko olla niin montaa eri lajia, kesäkasviksia ei edes tarvitse kuoria jne. Proteiininlähteeksi sitten esim. tofua (ei vaadi esivalmisteluja), papuja tai munaa, lisukkeeksi maitotaloustuotteita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24043126]Ei pystykään, jos maailmankatsomus on noin rajallinen. Kannattaa opetella näkemään maailma positiivisten, eikä negatiivisten, tuntemuksien kautta.[/QUOTE]


Kuule kerrotko millä tavalla positiivinen maailmankatsomus lyhentää juuresten keittoaikaa? Ei sillä, että se minusta olisi vaivalloisen pitkä. Vaikka sekasyöjä olenkin, minusta kasvisruokia on jotenkin helpompi valmistaa. Kun moni kehui tuota lihan helppoutta, itse en ole sitä koskaan oikein nähnyt niin.

Okei kasviksia pitää kuoria ja raastaa mutta lihassa taas on kaikkia ällöjä suonia ja kalvoja, jotka mun ainakin on pakko poistaa... Ja pelkkä jauheliha sitten on aika tylsää, ja pihveihinkin kyllästyn jos koko ajan syön.

Mutta siis minua kiinnostaa, että miksi se kasvisyöjä on niin paljon valaistuneempi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24043138]Kuule kerrotko millä tavalla positiivinen maailmankatsomus lyhentää juuresten keittoaikaa?[/QUOTE]
Vaikkapa siten, ettei kasvissyöjänkään tarvitse joka aterialla keittää tai syödä juureksia, eikä kaikkia vihanneksia edes tarvitse kuoria. Enkä kyllä ole sellaista sekasyöjääkään tavannut, joka ei joskus juureksia pesisi, kuorisi ja keittäisi.
Tätä se positiivinen ajattelu on, mutta jos haluaa nähdä maailman, jossa on vain yksi oikea vaihtoehto, niin mikäpä siinä.
 

Yhteistyössä